Gå til innhold
Hundesonen.no

hvem liker du best?


Caro
 Share

Recommended Posts

Jeg er bare nysgjerrig på hvem dere liker best av Victoria Stilwell (SOS hundehjelpen) og Cesar Millan (Hundeviskeren)? :)

De bruker jo forskjellige metoder og er flinke på sitt (syns jeg da), men tror kanskje jeg liker Victorias måte en smule bedre pga att hun bruker mye positiv trening og hun trener store "farlige" hunder på en litt tryggere måte en det Cesar ofte gjør og metodene som Victoria bruker kan andre også bruke trygt. :)

Men jeg liker Cesar også da, så jeg er nok midt imellom ett sted. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Victoria Stilwell. Av samme grunnene du skrev. At hun virker genuint opptatt av at hunden skal ha det godt.

Mange av metodene til Cesar synes jeg er ufine.

Han kan mye,og har i utgangspunktet mye å komme med. Men,nei,etter å ha blitt OBS på flere av hans metoder,så har jeg mistet sansen rett og slett.

Jeg er ikke imot å bruke fysisk berøring i hundetrening. Da mener jeg BERØRING,som f.eks en liten dytt for å snappe hunden utav oppførsel.Men det å sparke hunden hardt i magen sånn at det er vondt for hunden,ser jeg virkelig ikke poenget i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke imot å bruke fysisk berøring i hundetrening. Da mener jeg BERØRING,som f.eks en liten dytt for å snappe hunden utav oppførsel.Men det å sparke hunden hardt i magen sånn at det er vondt for hunden,ser jeg virkelig ikke poenget i.

Helt enig der, en ting er å bare "puffe" borti hunden med hånden, men det å sparke som han ofte gjør syns jeg også er stygt..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk at CM også er genuint opptatt av at hundene skal ha det godt, til syvende og sist. Jeg liker begge og er ikke mer fan av den ene eller den andre. Jeg lærer av begge to. Mest av CM, men det er mer grunnleggende - altså hvordan LESE hunden og kroppspråket dens. VS lærer jeg egentlig ikke så mye av. Hun deler jo ut veldig basic trening og forskjellige løsninger på problemene.

Men er det forskjell på casene de to har? Eller er det ca det samme? Noen som har lagt merke til det? Har VS mildere saker, eller omvendt?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilwell, fordi hun håndterer uoppdragne hunder, og man kan faktisk ta lærdom av det hun gjør, og "bruke" det på sin egen hund. CM er flink, men han er mer "rein underholdning" i mine øyne, for han håndterer så ekstreme hunder at det må stå advarsler på programmene hans om å ikke gjøre dette hjemme.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på VS nå... Blir litt oppgitt når hun sier til en familie at valpen IKKE må få tilgang til hele huset.. Fordi d kan den tisse overalt.... Hva med å følge med på valpen, noe man må når man får en? OG at hun vil at de skal trene valpen til å tisse inne på pads, istedet for å ta den med ut..

Neeeeei... mye dill og dall med henne innimellom. Selv om hun er flink altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på VS nå... Blir litt oppgitt når hun sier til en familie at valpen IKKE må få tilgang til hele huset.. Fordi d kan den tisse overalt.... Hva med å følge med på valpen, noe man må når man får en? OG at hun vil at de skal trene valpen til å tisse inne på pads, istedet for å ta den med ut..

Neeeeei... mye dill og dall med henne innimellom. Selv om hun er flink altså.

Er enig med deg der, ser på det jeg og.

Det att hunden ikke trenger å ha tilgang til hele huset er jo greit nok, men ser ikke det som nødvendig, det kommer an på hvem som har den og hvordan de vill det skal være. Hjemme så bor Fant i gangen og der stortrives han, er 4 år nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker CM best, fordi han gjør ting naturlig fra hundens ståsted. VS bruker for mye kommandoer for min smak, liker den generelle kontrollen CM lærer folk å ha over hunden sin. Men synes de begge er flinke, og jeg følger aldri én persons måter å gjøre ting på 100%, f.eks. er det enkelte ting CM gjør som jeg ikke gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått for vane å se begge etterhverandre på morgenen og sånn treningsmessig så liker jeg metodene til VS best. Men CM har mye bra å SI. Han snakker mye om atferdsanalyse. Jeg liker begge på hver sin måte, men jeg er langt fra enig i alt begge sier :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett VS på noen år, da jeg ikke har kanalen hun sendes på. Jeg ser dog en del på CM, og kan jo si det synes å se ut til at han på mange måter er mildere i metodebruken enn han var i tidligere episoder. Men det jeg alltid reagerer på er bruk av fysisk korreksjon og det enorme presset han utsetter hundene for. På den annen side ER det litt deilig å se at dill og dall ofte legges til side, og at problemet løses ved god, gammeldags problemløsning. Hvorvidt det er riktig å tvinge og presse, i den grad CM gjør det, en redd hund kan man jo diskutere. Men jeg tror mange sitter fast i klemma og ikke kommer noen vei med bikkja si fordi de ofte diller og daller mer enn det som er hensiktsmessig for bikkja... Jeg tror det er viktig å aldri glemme at en hund er en hund, uansett hvor glad man er i den. Der har jeg forandret meg en del de siste årene, da jeg tidligere var ennå mer til menneskeliggjører av Chess enn jeg kanskje er nå.

Så nja.. Vet ikke helt. Sånn i utgangspunktet liker jeg at VS er så "vanlig". Men jeg må si som flere andre har sagt, at jeg ikke er 100 % enig med noen av dem. Hvem jeg ville sagt jeg likner mest på måtte nok allikevel blitt VS.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blink:

For å utdype den litt: Fant er foreldrene mines BC (jeg anser deres hus som hjemme) og skulle vi ha hund i huset så sa mamma att han da måtte bo i gangen, noe vi så på som greit nok (alt for å få ha hund).

I gangen er også trappa så han kunne gå opp i 2 etasje hvis han ville, der var rommet mitt.

dessuten så var det greit att han var der også, vi er en stor familie med 5 barn. Den minste da var 3 år, en på 8, 9, 13 og meg på 14 så det att valpen hadde ett sted den kunne være i fred tror jeg bare var bra. :) Han var/er jo for det meste løs ute eller med pappa på jobb og i fjøset, så han led nok ingen stor nød. :) Nå er han fortsatt i gangen selv om alle grinder er borte og dører står oppe.

;) Hvis vi tar han inn i stua så bare går han frem og tilbake og finner seg ikke til rette før han er på rommet sitt igjen. :)

PS. når han var valp så stengte vi aldri dørene til gangen så han kunne alltid se oss og høre oss. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...