Gå til innhold
Hundesonen.no

Ingvilds innredningstråd


Ingvild
 Share

Recommended Posts

Hva tenker dere om å bruke panelgardiner som romdeler? Det er en litt rimeligere, enklere og mer fleksibel løsning, men jeg tror det kan bli ganske bra. Da blir det også litt luftigere inn til soveromsdelen, noe som ikke er så dumt siden vinduet befinner seg i motsatt ende av der senga vil stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere om å bruke panelgardiner som romdeler? Det er en litt rimeligere, enklere og mer fleksibel løsning, men jeg tror det kan bli ganske bra. Da blir det også litt luftigere inn til soveromsdelen, noe som ikke er så dumt siden vinduet befinner seg i motsatt ende av der senga vil stå.

Da ville jeg heller gått for en sånn løsning som Bie beskrev over, med hylle med tykk gardin bak. Da får du jo luftstrøm over hyllen.

Ser for meg at det kan bli litt "flagrete" (om du skjønner) med gardin som bare henger ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke panelgardiner vil gå helt fra taket og ned i gulvet. Så da blir det litt opp til hva du egentlig vil oppnå med å skille av rommene. Hvis det er kun for det visuelle, funker sikkert panelgardiner kjempefint. Jeg ville vært litt skeptisk til det, men med tanke på det du skriver om vindu så hadde det vært eneste løsning for meg iallefall. Jeg takler ikke å sove uten frisk luft, og er det varmere enn 15 grader i rommet på natta blir jeg helt vrak i hodet og ofte forkjøla. Så iforhold til "soveklima" høres jo panelgardiner lurt ut :)

Men hva med ei hylle som noen nevnte, og gardin på den? Jeg ser for meg at du har litt flere innredningsmuligheter og at rommet totalt sett blir mer anvendelig med en "fast" romdeler, enn gardiner.

Edit; Annegru sa det jeg prøvde å finne ord for, det blir litt flagrete! (på nordnorsk sier vi lepjent, men jeg tror ikke det ville gitt deg så mye input.. hehe)

Endret av malinck
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forøvrig ei slik Expedit-hylle stående her, som du kan få billig om du vil. Den største, i brunsort farge. Ikke med tv-benk, men om man fjerner noen av hyllene inni er det jo perfekt å sette inn en tv (med mindre den er veldig stor da, hyllene er jo ikke så dype).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forøvrig ei slik Expedit-hylle stående her, som du kan få billig om du vil. Den største, i brunsort farge. Ikke med tv-benk, men om man fjerner noen av hyllene inni er det jo perfekt å sette inn en tv (med mindre den er veldig stor da, hyllene er jo ikke så dype).

Nå har jeg tegnet ulike planløsninger, og ser at det kanskje ikke hadde vært så dumt med den største Expedithylla som romdeler. Da kunne jeg kjøpt arbeidsbordet som hører til - det er i liten spisebordstørrelse, så passer fint med fire stoler til vil jeg tro. Tror det greieste da ville være en løsning omtrent slik:

(Blir nokså unøyaktig når jeg tegner i paint, men har kontrolltegnet på millimeterpapir. ;) )

Da får jeg sengen nærmere vinduet, og dermed nok luft, samtidig som jeg får skjermet litt fra stuedelen. Bordet havner nærmest kjøkkenet, noe som er greit. Både fra sofaen og spisebordet blir det sikt til vinduet, noe jeg syns er koselig. Med både kommoden og Expedit-hylla (med diverse kurver og skuffeinnsatser) får jeg nok lagringsplass til at det holder med et enkelt skap til klær som må henge, i tillegg til at jeg kan ha hylle øverst langs taket langs hele veggen som sengen står ved.

Så... Hvor mye skal du ha for hylla di? :P Jeg må tenke litt praktisk også, vi skal jo tross alt kjøre den ned til Ås i en tilhenger. Men det er kanskje ikke alt for mye arbeid å skru den fra hverandre og frakte den på en ok måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Nå kan jeg oppdatere tråden med bilder! Minileiligheten er fremdeles litt rotete, men jeg begynner å få på plass ting sånn noenlunde i alle fall. Det er noen få ting som ikke har fått sin faste plass ennå, så de ligger i eller oppå Expedithylla, eller slenges litt her og der. Men uansett!

Her er gangen - der har Meksikaneren fått selskap av stumtjeneren min og et skoskap. Veldig praktisk! Støvlene mine og sko som er våte får plass på gulvet, det samme gjør ryggsekkene mine.

7881696648_c619fcf911_z.jpg

Og her er kjøkkenkroken som jeg har gjort noe med - dvs fått inn kjøleskap og to kommoder, samt hybelkomfyr, mikrobølgeovn og kaffetrakter. Jeg har ikke så innmari mye benkeplass akkurat, men foreløpig har det gått fint. Når jeg skal bake boller får jeg ta i bruk bordet i stua. ;) Jeg har litt benkeplass på benkeskapet på den andre siden av kjøkkenet også, som jeg ikke har tatt bilde av nå.

7881697904_5e960c8d91_z.jpg

På den ene veggen fikk jeg plass til to bildelister til kokebøker, postkort også videre. :)

7881699128_89d0f0757f_z.jpg

Også må jeg bare vise fram litt av kjøleskapspoesien min! Jeg har to sett - ett på italiensk, og ett med hunde-tema. :P

7881702856_a4a50def95_z.jpg

Så er det stua. Her er den lille sofakroken min. :) Sofaen og lampen har jeg arvet av farmoren min, kartet kjøpte jeg for fem kroner på loppemarked i sommer. Ellers er det et lite prikke-tema her, som dere kanskje ser. Burde nesten kjøpt meg dalmatiner for å matche.

7881703880_19a1d21719_z.jpg

Den andre delen av stua - her står jeg med ryggen mot vinduet mens jeg tar bilde. Det ser fryktelig rotete ut her nå, men vi kan jo bare si at det er hjemmekoselig? :P Mellom skapet og Expedit-hylla har jeg en kommode, så jeg har brukbart med oppbevaringsplass nå. Skulle jeg få behov for mer, er det fortsatt plass til en del vegghyller oppunder taket.

Ellers har jeg ikke fått på plass de stolene jeg skal ha ennå... Kontorstolen har jeg egentlig ikke lyst til å ha der, og den svarte stolen er ødelagt (har prøvd å reparere den tre ganger, men må vel innse at det slaget er tapt). Den gamle stolen, som jeg også har arvet fra farmor, fungerer derimot fint! Jeg har to stoler stående i Oslo som jeg bare må gidde å ta med på toget en gang, men hvis noen har en fjerde stol stående som de vil bli kvitt, er det bare å sende meg PM. :aww:

7881704964_87d180e343_z.jpg

Fugleperspektiv. ;) Buret er forresten bare på besøk til enkelte er ferdige med å være destruktive. Etter det vil det nok stå tomt der, så jeg heller kan få inn en liten lenestol like under vinduet. Annen hundeseng er unødvendig - Geo foretrekker min seng. ;)

7881706356_3f3e6d67fa_z.jpg

Tatt fra døra og inn i rommet.

7881707448_2181489ecc_z.jpg

Så, ja. Jeg gikk altså for Expedit-hylle som romdeler, og det fungerer i grunnen veldig bra! Deilig å slippe å leve på soverommet, liksom. I tillegg kjøpte jeg Expedit-bord, som er kombinert skrivebord og spisestuebord. Jeg er glad for at jeg fikk plass til den lille sofaen min, så slipper jeg å måtte sitte på pinnestol hele tiden, liksom. Nå må jeg bare få ryddet på plass de aller siste tingene, så blir dette bra.

Det er selvfølgelig "bare" en liten hybelleilighet, men jeg har funnet praktiske og koselige løsninger her som jeg tror vil fungere fint for både meg og Geo (og Tinka hvis hun blir med sørover igjen en gang). Her har jeg faktisk alt jeg trenger, verken mer eller mindre. Helt supert! :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så jo veldig bra ut :) Men, hvorfor har du gått vekk fra plantegninga di, med hylla og bordet rett frem når du kommer inn døra? Har hengt meg litt opp i det å sove under vinduet jeg.

Først og fremst fordi hylla da ville stått foran en del av vinduet, og det hadde sett rart ut utenfra. Dessuten ville ikke lufttilstrømmingen blitt noe særlig bedre, siden hylla på en måte ville stått mellom vinduet og senga. Leiligheten er ikke så stor at det blir noe problem, det går helt fint å sove der senga står nå. :P I tillegg ville bordet da kommet helt opp i døra, og jeg syns det er litt deilig at der er åpent når man går inn fra kjøkkenet. Det er jo ikke umulig å ommøblere, men foreløpig tror jeg det skal få stå som det gjør nå. Det kommer sikkert en tid hvor jeg blir lei og ommøblerer, det pleier det nemlig. (Det er bare at de siste årene har jeg bodd så kort tid på hvert sted at jeg ikke har rukket å bli lei, hehe.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst fordi hylla da ville stått foran en del av vinduet, og det hadde sett rart ut utenfra. Dessuten ville ikke lufttilstrømmingen blitt noe særlig bedre, siden hylla på en måte ville stått mellom vinduet og senga. Leiligheten er ikke så stor at det blir noe problem, det går helt fint å sove der senga står nå. :P I tillegg ville bordet da kommet helt opp i døra, og jeg syns det er litt deilig at der er åpent når man går inn fra kjøkkenet. Det er jo ikke umulig å ommøblere, men foreløpig tror jeg det skal få stå som det gjør nå. Det kommer sikkert en tid hvor jeg blir lei og ommøblerer, det pleier det nemlig. (Det er bare at de siste årene har jeg bodd så kort tid på hvert sted at jeg ikke har rukket å bli lei, hehe.)

Aha, selvfølgelig. Nei enig i at hylle foran vinduet ikke blir noe særlig, det stjeler jo mye lys også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...