Gå til innhold
Hundesonen.no

Ingvilds innredningstråd


Ingvild
 Share

Recommended Posts

Nå har jeg flyttet til en koselig liten ettromsleilighet, og der trenger jeg nye møbler og praktiske løsninger. Den er ikke kjempestor denne leiligheten, og jeg har mange ting jeg trenger plass til. Så her vil jeg gjerne ha tips til gode innredningsløsninger!

Den lille entreen min. Her skal jeg kjøpe nytt skostativ (det som står der er sånn som jeg skal ha i garderobeskapet til oppbevaring av sesongsko), men ellers er det ikke plass til å gjøre så mye mer der. Bak stumtjeneren henger det en knaggrekke som er fin til kobbel og slikt, og rett innenfor døra tenkte jeg å henge en eller annen boks e.l. til å ha bæsjeposer. (Forslag? Vi pleide å ha en praktisk fra Ikea, men den finner jeg ikke på nettsidene deres lenger.)

7300230640_8841654a63_z.jpg

Jeg har forsåvidt to små hageflekker, men dette er den jeg ser for meg at jeg kommer til å bruke mest. Det er ikke helt flatt der, men jeg tenker at et lite kafésett kan passe der. Også har jeg veldig lyst på hengekøye, men da må jeg ha hengekøyestativ.

7300232172_df42da6866_z.jpg

7300233150_db9bc9872b_z.jpg

Her er den ene siden av kjøkkenet. Helt til venstre skal jeg ha kjøleskap. Kommoden jeg har der nå skal jeg sette ned i kjelleren, den er sikkert fin til å ha hundeutstyr i for eksempel. I stedet skal jeg kjøpe en slik tenkte jeg, da får jeg litt mer oppbevaringsplass. Den blir da stående under hylla også. Og i stedet for stor komfyr skal jeg ha en liten hybelkomfyr som skal stå oppå kommoden.

7300234026_3f776b3575_z.jpg

På den andre siden av kjøkkenet er det et veggskap og et benkeskap med vask. I halvparten av det benkeskapet tenkte jeg å lage en praktisk løsning av et eller annet slag hvor jeg kan ha stekepanne, kjeler, kanskje brødrister osv. Men det kan jo ikke være så veldig stort - målene blir ca tretti bred, seksti høy og femtifem dyp. Jeg vet ikke helt om det finnes noen stativ i den størrelsen, jeg? Så det er mulig jeg må fram med hammer og spiker og fikse sjøl.

Så kommer noen bilder av oppholdsrommet. Det er som sagt ettroms, så dette rommet må fungere både som stue og soverom. Veggen på bildet nedenfor ser man med en gang med kommer inn i rommet. Her har jeg spekulert litt på om jeg skal ha et stilig bildetapet med verdenskart, jordkloden eller noe slikt. Jeg tror det kunne blitt ganske kult, men det er mulig det blir litt mye i en så liten leilighet. Dessuten har jeg flere bilder jeg kunne tenke meg å ha på veggene også... Senga tror jeg skal stå slik den gjør nå (den har fått bein på seg nå altså).

7300235162_e65eb89cc7_z.jpg

Ved siden av sengen har jeg lurt litt på om jeg skal få tak i en liten sofa. Det hadde vært litt digg å ha noe annet enn en seng eller kontorstol å sitte i, også. Jeg skal ha skap langs veggen til høyre, men det er fremdeles plass til en sofa som er 150 cm bred eller smalere. Kanskje en slik? Hvis den er noenlunde ok å sitte i, da. Sovesofa hadde ikke vært så dumt, egentlig. Hvis det blir sofa der, må jeg også ha et lite salongbord. Også kan sengen bli reservesofa når jeg har gjester på besøk.

7300235916_4a8ffc01a8_z.jpg

Denne veggen blir fylt opp med oppbevaringsplass. Jeg tror det blir enten to to-dørsskap eller et tre-dørsskap. Jeg har mye klær... Også har jeg en kommode som jeg tror skal få bli med sørover, som jeg da setter nærmest døra.

7300236612_603805378b_z.jpg

Så er det den siste kroken, da. Den skal ikke være full av flytterot. :P Her må jeg ha et bord av noe slag, som kan fungere både som skrivebord og spisebord. Jeg vet ikke akkurat hvordan jeg skal plassere det, og om jeg skal ha bord med fire stoler, eller om jeg skal kjøpe et bord som til vanlig har kontorstolen min og som jeg har noen krakker til ved siden av. Så er det også det at jeg har litt lyst på en tv. Tv-uttaket er ved vinduet, så tv-en må i så fall plasseres i hjørnet der et sted. Kjøper jeg en liten flatskjerm kan den jo henge på veggen, men hvis jeg går for en gammel kasse må jeg ha et lite bord i hjørnet, og da blir det kanskje greiest å sette spisebordet slik at den ene kortsiden står inntil vinduet. Jeg må fundere litt på den der, altså.

7300237294_5f569e3f6e_z.jpg

Jeg må ha noen hyller til bøker osv, og tenker at de kan få være enten på veggen over senga, eller på veggen over den eventuelle sofaen. Og kanskje det er vel så praktisk med hyller helt oppunder taket som over hverandre ned langs veggen.

Jeg har tatt mål av alle vegger og slikt altså, så jeg har oversikt over hva som passer inn hvor. ;)

Jeg har et kryploft hvor jeg kan oppbevare vinterklær og diverse ting jeg ikke bruker så ofte. I tillegg er det et kjellerrom som ligger under leiligheten (det er ikke trapp ned, jeg må gå inn utenfra). Det er dør der og jeg har fått nøkkel, så jeg antar det er låsbart selv om jeg ikke prøvde. Det er ikke isolert, men jeg lurer litt på om jeg ikke kan få ordnet et slags hunderom der allikevel. Ikke til de dagene det er femten minus ute nødvendigvis, men det er veldig mange dager i året det er varmt nok til at det rommet kan bli brukt når hundene skal være alene hjemme. I alle fall hvis jeg får det litt lunt. Det er strømuttak der, så jeg har også mulighet til å sette inn varmeovn. Eller kanskje varmelampe?

Dette rommet er ikke førsteprioritet, men jeg vil gjerne ha innspill til hvordan det kan bli et brukbart hunderom uten alt for store investeringer. Jeg lurer litt på å sperre av den innerste delen (der rørene kommer ned), så jeg også kan oppbevare noen ting der (ski også videre) som får stå i fred.

7300238132_45bb9179cf_z.jpg

7300238842_973890636a_z.jpg

Her er den andre lille hageflekken jeg har. Tror ikke jeg kommer til å bruke den like mye, det blir i så fall bare når jeg tar med et pledd og ligger der og leser litt i sola, liksom.

7300239636_1309b17c22_z.jpg

Men rett utenfor den hageflekken befinner denne åkeren seg:

7300240586_d01f620e6c_z.jpg

Der går det skiløyper når (hvis...) det er skiføre, og ellers blir det der vi tar morgenluftingen på vinteren. Helt ok. :ahappy:

Som jeg skravler om ting som sikkert bare interesserer meg. :P Men som sagt - jeg vil veldig gjerne ha tips til praktiske (og rimelige) løsninger som passer i en minileilighet!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefale å lage en skikkelig praktisk sovealkove. Jeg har en genial løsning, i hodet, men finner ingen bilder. Men hvis du har en seng/madrass oppå et oppbygg på ca 1 meter, så kan du ha en stor skuffeseksjon under og et lite trinn eller to for å komme opp i senga. Over skuffeseksjoner (fra høyden på 1 meter og opp kan du ha en et hylle-skap der du kan ha bøker og fine ting inn mot stua. Dermed har du en liten og helt skjermet hule med masse skapplass.

Her er et eksempel på hva jeg mener med å skjerme senga til en liten hule, bare uten alle mine fantastiske skapplass-løsninger (skapet kunne stått helt inntil senga:

1107344144_large.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entreen:

Dersom det er bredde til det ville jeg vurdert å sette inn et skoskap der skohylla di står nå. Slike grunne fra Ikea er veldig kjekke. Det gir en god del oppbevaringsplass, men gjør veldig lite av seg i rommet :)

Stua:

Jeg ville kjøpt (eventuelt bygd, har du sett ikeahackers-bloggen?) en seng med skuffer under. Da har du plutselig plass til nesten alle klærne dine, og kan ha mindre skap. Kanskje det tilogmed holder med vegghengte skap i så fall?

Egentlig ville jeg basert meg på å sove i en sovesofa jeg, og hatt to små stoler og et lite bord på den andre veggen. Men det virker som du tenker å ha senga som seng døgnet rundt, og da er jeg enig med borderen. Men kanskje du kan sette opp et skap/romdeler mot kortenden av senga slik den står nå, så du får et lite skille mellom spise/arbeidsplass og soveplass?

Eller; hva med en etasjeseng? Ikea har en som heter Tromsø. Da har du mulighet å sove oppe under taket, og ha stue under :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tråd! Her må jeg følge med i og med at min leilighet er svært liten også. Kanskje lage egen tråd etterhvert jeg også :D

Jeg har ikke så mye tips å komme med, annet enn at jeg tenker å utnytte plassen hunder sengen selv jeg også. Malinck, har du bilde av den sengen de bygde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hvilken seng du mener? Seng med oppbevaringsplass under? Mange løsninger for det :) For det første har jo ikea ferdige slike sengestammer. Men i soveromskategorien i bloggen jeg linket til, er det flere eksempler :)

Jeg mente den sengen med oppbevaring fra bloggen, ja :D Tusen takk for linken. Nå blir jeg utålmodig her, vil dra til leiligheten med en gang og ta bilder så dere kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Ulla-Britt

Flytter snart inn i en ettroms selv. og har tenkt ut en plan inne i hodet mitt. Har prøvd å få den over i paint, men det spørs om den ikke gjorde seg bedre i hodet. :lol:

Tanken er i alle fall å bygge en boks inntil en vegg, lage solide bokyller i typisk ikea-stil som også blir trapp opp. Rekkverk øverst. Denne boksen blir da et ganske romslig walk-in-closet, eller bod etc. Da kan man bruke veggen, senga slipper folk å se, og man har lagringsplass. Hurra.

Sengogbod.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bygge en seng med skapseksjon" - hvor handy tror dere jeg er, egentlig? :teehe:

Det er plass til et Bissa skoskap i gangen, og det kan jo i grunnen være kjekt å ha noe der jeg kan slenge nøkler, post osv på når jeg kommer inn døra. Så det er nok ikke noe dumt kjøp! Store vintersko og støvler får ikke plass i det, men det er plass til at de kan stå ved siden av.

Det finnes mange fine løsninger, men husk på at jeg ikke er styrtrik da. Senga jeg har nå kjøpte jeg i februar, og selv om det ikke er rasjonelt å tenke på sunk costs i økonomisk sammenheng, gjør jeg det allikevel. Altså, jeg vil gjerne fortsette å bruke den videre for å få "valuta for pengene". Brukte rammemadrasser selges så billig at jeg får ikke noe særlig igjen om jeg selger den og kjøper ny seng. Når det er sagt, har jeg vurdert å kjøpe loftssengen Storå fra Ikea (skal jeg først ha ny seng kan jeg godt kjøpe en som er litt bredere enn nitti!), for det hadde jo vært perfekt å ha en sofa under den, for eksempel. Men det er ikke så innmari høyt under taket (250 cm) og jeg er litt redd for at det skal bli litt klaustrofobisk. :lol: Dessuten koster det fort på seg. Jeg har ikke alt for mye penger å bruke på møbler og hvitevarer akkurat nå...

Å bruke sovesofa som seng er uaktuelt. Jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at jeg ikke kommer til å gidde å re opp en sovesofa hver dag. :P

Hm. Men hvis jeg skulle bygget en sånn halvhøy seng med oppbevaring under, hvordan skulle jeg gjort det rent praktisk? Den må jo bli stødig nok, og det må være oppbevaringsløsninger som faktisk er praktiske å bruke i hverdagen. Siden det ikke blir en frittstående seng vil jo de delene helt innerst være vanskelig å bruke, ser jeg for meg. Jeg skal snoke litt rundt på IKEA hackers-bloggen og Ikeas hjemmeside og se om jeg ser noe lurt. Men ja, særlig det å få det til å bli stødig nok om man f.eks. setter sammen flere skap ser jeg for meg at kan bli en utfordring. Og igjen, jeg vil gjerne ha det rimelig. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett en del på Ikea Hackers-bloggen og bare ... wow. Så mange muligheter! Jeg klarer ikke å bestemme meg for hva jeg vil gjøre! Hvor genialt var ikke dette, for eksempel? Tror jeg må brainstorme litt med a mor i kveld, altså. Og pappa også - han skal innom leiligheten i morgen, så da får han sett størrelsen og slikt. Han er ikke akkurat interiørekspert, men han er overdrevent mye dyktigere enn meg når det kommer til finurlige løsninger.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. den loftssengen du tenker på, jeg hadde den som heter tromsø når jeg bodde hos mamma, og der skallet jeg hodet i taket hver morgen når jeg våknet :P . Om hoderegningen min stemmer, vil ha ha litt over 70 cm fra sengebunnnen og opp til taket, pluss på omtrent 20 cm(?) for madrassen, så er du nede på 50 cm mellom madrassen og taket. Når det er sagt, så er det jo en veldig praktisk løsning i en så liten leilighet, fordi du får utnyttet plassen under senga. :) Og du slipper problemet med hundehår i senga :P

EDIT: En annen ting jeg kom på, om sommeren var det fryktelig varmt oppi der, selv om vinduet var åpent. Det kommer sikkert litt an på hvordan senga er plassert i forhold til vinduet, men det kan være greit å ta det med i beregningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler bokhylle oppe ved taket på en eller flere (evt alle) vegger. Her får du plass til masse bøker og bokser med ting og tang uten å bruke gulvplass. Under hyllene kan du skru noen kroker til vesker etc. Du får kjøpt hylleknekter og hyller i forskjellige lengder på Ikea og andre steder. Hvis du maler dem hvite blir de lite synlige.

Morsom tråd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært på Ikea og kost meg :D Så jeg har tatt med meg noen tips hjem.

Et tvmøbel som går som en slags ramme rundt hele TV'en gjør at du får plass til mye rart under, over og rundt. De hadde faktisk fått plass til en slik i en 35 kvm leilighet på Ikea. Men så er de ekstremt flinke til å utnytte plassen der da, og hele leiligheten er jo laget for at de skal få det til på en bra måte. Men det er noe jeg tenker hadde vært kjempe bra å ha om jeg har muligheten til det.

mavas-tv--video--musikkmbel__0092984_PE229814_S4.JPG

Ellers likte jeg denne benken. Da har man sitteplass til litt flere folk om man legger noen koselige tepper eller saueskinn oppå, også kan man putte inn en skuff under, så har man litt mer oppbevaring.

stuva-benk__0105480_PE252716_S4.JPGstuva-betsad-boks__0124908_PE282093_S4.JPG

Ellers er jeg enig med Pippin&Symra. Vegghyller er kjempe lurt! Kjøp noen bokser eller kurver til å ha ting oppi. Man merker ikke at disse hyllene tar plass når de henger oppe på veggen :)

Dette kaffebordet likte jeg kjempe godt! På midten var det en strek som delte det i to, og da bare skjøv man bordet til en av sidene, så fikk man kun den ene delen :D

muddus-klaffebord__0094260_PE232045_S4.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegghyller like under taket blir det, ja! Har en del bøker, filmer og mye annet smårot som passer fint på slike hyller. :)

Ellers blir det Ikea-tur på mandag, så da skal jeg etter planen kjøpe det meste jeg trenger. Jeg har fundert litt og foreløpig lener jeg meg litt mot den planløsningen jeg først så for meg, som på bildet under:

(Ca mål selvfølgelig, men proporsjonene er ikke helt ute å kjøre.)

Pga hundene rer jeg uansett opp senga hver dag med sengeteppe, så det er ikke så nødvendig for meg å skille stue fra soverom, på en måte. Det hadde vært stilig med skyvedører (slik jeg linket til i forrige innlegg), og jeg har ikke slått fra meg det helt ennå altså. Skal tegne og fundere litt til. Pappa skal innom leiligheten i morgen, så da skal han ta et par detaljmål, det vil gjøre det litt lettere å finne ut hvordan jeg skal møblere.

Skulle jeg laget en skyvedørsløsning, ser jeg for meg noe slikt:

Da med en del vegghyller inne i sovealkoven. Det ser jo en del ryddigere ut slik og det har nok sine fordeler, men det blir en dyrere investering og mer omfattende møblering enn om jeg bare kjøper et spisebord, et skap og en liten sofa og setter inn det... Men det er kanskje verdt det?

Som sagt, må fundere litt til altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal jo bli boende der en stund så ville tenkt enklest mulig nå, og så kan du gjøre forandringer etterhvert når du har spart opp litt penger og ser hva du ønsker deg og trenger i en hverdagssituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Men samtidig er det lettere å gjøre ting nå. Det blir mer tiltak å gjøre ting om to år når jeg har system på alt mulig (selv om det kanskje ikke fungerer optimalt) og når det tross alt "bare" er to år igjen (omtrent, sannsynligvis) til jeg flytter ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare blander meg litt, jeg... Jeg synes den løsningen med skyvedør ser spennende ut. Da blir det nesten litt som en toroms, og kan kanskje gi et "ryddigere" inntrykk siden man kan ha oppbevaring over seng og på andre veggen inni sovealkoven... Og så kan den kanskje også bli mer attraktiv om den skal selges om to år hvis det allerede er sovealkove klar. Ikke det at du vil få flere hundre tusen mer for den, men den kan kanskje være interessant for fler, om du skjønner... Men du må jo se an hva investeringen blir, da, om det er verdt det, men de pax-skyvedørene på ikea er kanskje ikke så ille i pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare blander meg litt, jeg... Jeg synes den løsningen med skyvedør ser spennende ut. Da blir det nesten litt som en toroms, og kan kanskje gi et "ryddigere" inntrykk siden man kan ha oppbevaring over seng og på andre veggen inni sovealkoven... Og så kan den kanskje også bli mer attraktiv om den skal selges om to år hvis det allerede er sovealkove klar. Ikke det at du vil få flere hundre tusen mer for den, men den kan kanskje være interessant for fler, om du skjønner... Men du må jo se an hva investeringen blir, da, om det er verdt det, men de pax-skyvedørene på ikea er kanskje ikke så ille i pris?

Den skal selges om tidligst fire år, men ja, jeg tror kanskje den kan framstå som litt mer interessant da. De rimeligste Pax-skyvedørene er ikke så himla dyre, og det kan jo hende at huseierne (mamma og pappa ;) ) kan være villige til å sponse litt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært en liten tur ut i fjøset for å se hva som finnes der av møbler. Denne kommoden skal bli med sørover. Den er 40x80 cm stor og ikke så veldig høy, så den blir fin som tv-bord også når jeg etter hvert får kjøpt meg tv.

7307440766_7f5dc182ca_z.jpg

Og hvis den får lov, tror jeg denne sofaen blir med nedover også. Den er ca. 150 cm bred, så dermed passer den inn i alle de mulige møbleringsløsningene jeg ser for meg nå. Den er veldig god å sitte i (selv om det ikke helt ser slik ut), og vil jeg ligge rett ut og slappe av, har jeg en seng jeg kan slenge meg på. Farmor hadde den tidligere, og det hadde vært veldig hyggelig å ha den, syns jeg. :)

7307441502_a00a865a6e_z.jpg

7307442270_20ea616120_z.jpg

7307442934_74c6c6d15b_z.jpg

Også skal jeg kjøpe Jokkmokk bord med fire stoler fra Ikea. Med noen fine stolputer! :ahappy:

jokkmokk-bord-og--stoler__0122105_PE278490_S4.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville definitivt gått for skyvedørsalternativet. Ingen tvil! Ja, opphaldsrommet blir nokre kvadratmeter mindre, men det er utruleg kor mykje romkjensle som blir vekke når du set inn ei seng. Får du gøymd den vekk, blir det straks ei skikkeleg stove av det. Og som andre har nemnt, eit adskild "soverom" vil absolutt gjere det attraktivt for fleire når det ein gong skal seljast, og sjølv om den konstruksjonsmessige verdien ikkje blir noko høgare, kan fleire interessentar presse den reelle prisen opp ganske drastisk. Det burde difor ikkje vere noko problem å argumentere med at det er ei investering som huseigar bør ta :ahappy: .

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den forrige leiligheten jeg bodde i var også soverom og stue i samme rom. Nå vet jeg ikke hvordan det et med deg, men jeg ville ha det adskilt. Løsningen ble å kjøpe den største "Expedit"-bokhylla på IKEA (for 500 kr på finn.no) og henge opp en litt tykk gardin på baksiden så man ikke så gjennom og det ble en slags vegg inn til "soverommet" mitt :)

Håper du legger ut bilder av leiligheten din igjen når den blir ferdig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Med de valgene du har tatt til nå så er det mye bra på finn.no til gibort og selges for en billig penge så skriv liste og følg med i løpet av sommeren og jeg er sikker på at du vil finne resten der. Jeg ville skjermet senga om dagen på en eller annen måte løsning ser jeg ikke nå men det er jo mye fint på Ikea som sikkert kan brukes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jokkmokk bord med fire stoler fra Ikea finner du på Finn.no, så jeg.

Med de valgene du har tatt til nå så er det mye bra på finn.no til gibort og selges for en billig penge så skriv liste og følg med i løpet av sommeren og jeg er sikker på at du vil finne resten der. Jeg ville skjermet senga om dagen på en eller annen måte løsning ser jeg ikke nå men det er jo mye fint på Ikea som sikkert kan brukes

Ja, det finnes mye Ikea-møbler til salgs på Finn, både spisebord og garderobeskap. Men selv om tilhengeren vår er forholdsvis stor, er det en del ting vi skal ha med nedover nå, og da er det en stor fordel om ting allerede er flatpakket. I tillegg er det litt tidspress nå den kommende uka (og å hente møbler her eller der tar fort litt tid), og det er nå jeg har anledning til å få kjørt ting nedover, så jeg tror jeg i stor grad må vinke hadetbra til hundrelapper jeg kunne spart ved å kjøpe brukt. Jeg vil ha på plass det meste av møbler nå, og har ikke noen særlig mulighet til å kjøpe ting i løpet av sommeren. Da får jeg et fraktproblem til høsten. ;)

Snakket nettopp med pappa, som er i leiligheten nå. Han syntes den så veldig fin ut, og dermed pustet jeg litt lettet ut! Det er jeg som har vært på visning, skrevet under kontrakt med fullmakt også videre, og jeg er jo ikke akkurat noen rutinert boligkjøper, så det er fint å få leiligheten "godkjent" av en av de som faktisk har brukt penger på den. :)

Også har jeg puslet litt mer med tegninger nå, og ser at det hadde helt klart gjort seg med skyvedører til å sperre av rommet. Da får jeg utnyttet stuedelen bedre, også blir det nok litt hyggeligere på mange måter. Men det er ikke bare bare å henge opp ei skyvedør, det må jo lages en slags ramme rundt dem som de kan festes i. Jeg får diskutere litt med snekkeren når han kommer hjem i kveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...