Gå til innhold
Hundesonen.no

pelsdotter i sommervarmen


Mumriken
 Share

Recommended Posts

Har lurt litt på hva folk med hunder som har myye pels gjør med hundene i sommervarmen nå som det har blitt så varmt ute. Siden jeg ikke har hatt hund før og ikke har fått noen erfaringer fra andre heller lurer jeg litt på hvilke forholdsregler (utenom å ikke ha hunden i bilen selvfølgelig) folk tar med hundene sine som har mye pels. Min sheltie har MYYE og tett pels og jeg merker han har vært ganske daff de siste dagene. Han peser veldig på tur og hiver seg over vannskålen når vi kommer inn. Jeg har ikke gått like lange turer nå som tidligere for at han ikke skal bli så varm. Om natten er han oppe og drikker flere ganger, noe han ikke har gjort før. Er det vanlig å klippe hundene kanskje? Eller er det ikke noe man skal tenke så mye på annet enn å bruke fornuften og ikke plassere hunden i solen i lang tid?

Har hørt at flere sheltieeiere klipper hundene men vi skal på flere utstillinger i sommer og da bør han jo ha pelsen sin :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klipper ikke min. Han får ikke tur på dagen når det er varmest og han får lang-turen enten tidlig morgen eller når det er kjøligere ute. Han har alltid tilgang på friskt vann, er vi ute skal han alltid ha tilgang til skygge og til å kjøle seg ned. Er han veldig varm tar jeg vann på brystet hans. Har også en kjølematte men den har jeg ikke brukt så ofte (dvs han er ikke så begeistret for den).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turer tidlig eller sent på kvelden, ellers tar vi det rimelig med ro. Hundene har alltid tilgang på vann og skygge. dersom vi må gå tur midt på dagen prøver eg å legge ruten etter hvor eg vet det er vann. Prøver også å unngå asfalt mest mulig. Har det vert tørt lenge, tar eg ofte med vann på turene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsen isolerer også mot varmen, mine har alltid tilgang på et kjølig sted/skygge, ingen harde turer midt på dagen,

og alltid tilgang på vann :)

Om de vil være i sola eller skyggen får de bestemme selv, jeg har en som alltid vil ligge og sole seg til han blir veldig varm og først da går han inn i skyggen, og ei som trives best i skyggen hele tiden. Jeg gir de også isbiter som snacks og det syns de er skikkelig godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til isbiter hender det jeg serverer de frossen vom og hundemat som er kuttet opp i ikke alt for store biter. Fint å ligge å gnage litt på disse i varmen "kjøtt-is"

ellers gjør jeg mye som de andre her. Turer tidlig på morgenen eller seint på kvelden. Varmt nok så går jeg ingen tur (men det skjer kanskje 2-3 ganger pr år pga varmen). Dusjer de om de er i annen aktivitet på dagen (leker sammen, trener litt utstilling el.l).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det mest i bading(svømmetrening), luffe rundt i hagen eller fjæra og gå tur på plasser hvor vi finner vann til nedkjøling og drikking flere plasser på turen. Treninga tar vi tidlig morgen eller kveld når tempen faller litt og på dager hvor det ikke er like varmt. Aldrig hadt noe problem med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Vanne buken. Altså er vi på tur så blir det gjerne gå og legg seg i en bekk og la hunden ligge der en stund. Og hvis det blir varmt så en våt kall klut på hodet. ELlers mye tilgang på vann. Turer blir tatt sent og gjerne til et badevann. Eller tidlig på dagen er det fint å gå tur. Få i hunden ting som er kaldt favoritten her har i mange år vært is

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmen er hvertfall her opp i mot 30grader midt på dagen, og Bella blir veldig slapp og varm.

På slike dager har jeg funnet ut at dersom man fyller f.eks brødposer, boller etc med vann og putter masse pølsebiter oppi, eller annet godt, fryser og deretter gir til hunden, er en superenkel og billig aktivitet som får hunden din til å bli litt kjøligere + får i seg masse vann, som er viktig for dehydrering.

Bella er hvertfall helt vill etter disse når hu koser seg i sola :)

Andre ting jeg også gjør er å flytte ut buret hennes på verandaen med teppe over, og inni legger jeg fryste brusflasker som hu kan legge seg inntil om hu blir for varm.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi endrer ikke så voldsomt på turvanene når det kommer til skifte av årstider her hjemme. Beardisen blir varm, men han elsker å gå på tur og vet at vannet ikke er langt unna ;) har hvertfall aldri hatt noen problemer med akkurat dette.

Hunder tåler endring av vær, men spesielle typer hunder som har mye og tykk pels som din har er det lurt å ta sine forhåndsregler.

Jeg tror du godt kan godt gå på lang tur, så lenge du har med like mye drikke til hunden som du har til deg selv, samt skål. Og som nevnt over; en plass der den kan vasse og bade litt. Sørg for å ta noen pauser i skyggen og når du kommer fram så sørg for å finne et sted der det er svalt; gjerne i skyggen og på en gressflekk (gresset er da fortsatt litt fuktig og gir en god avkjøling). I tillegg kan du godt fukte hendene dine med litt vann og stryke på toppen av nesa, da kjøler den seg ned og slapper av. :)

Sørg for å ha rikelig med vann og skygge for pelsen, hunder er glad i fint vær de også, og det beste er hvis de kan dele avslappingen med eieren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt vannspreder stående på når det har vært som verst på dagen, noe som Kipu elsker! Ellers når vi var på utstilling i helgen så fikk han vått håndkle over seg i skyggen samt en skikkelig kald og improvisert når vi var ferdige, men måtte vente på de eldre hundene som ikke var helt ferdige for dagen. Ellers så er det tilgang på vann og dusj. Han er ikke så glad i å få kaldt vann over seg, men det er deilig å være våt i pelsen og frese rundt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanne buken. Altså er vi på tur så blir det gjerne gå og legg seg i en bekk og la hunden ligge der en stund. Og hvis det blir varmt så en våt kall klut på hodet. ELlers mye tilgang på vann. Turer blir tatt sent og gjerne til et badevann. Eller tidlig på dagen er det fint å gå tur. Få i hunden ting som er kaldt favoritten her har i mange år vært is

Kan jeg spørre hvorfor du legger den på hodet hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tilfeldigheten gjorde at jeg testet det en gang og det fungerte. Har ikke gjort det på alle hundene jeg ahr hatt men noen. Tror det var de savrte flatene som jeg har gjort det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...