Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er lov? Nedkjøling


Kaja
 Share

Recommended Posts

Det er vel naturlig at vannets evne til å lede varme vil øke temperaturen i den våte sorte pelsen. Eneste "positive" jeg kan se i denne sammenheng må være at en våt sort hund vil fordampe raskere pga all varmen den absorberer fra sola mens for en hvit hund vil den våte pelsen holde seg mer stabil i forhold til kroppstemp og lufttemp uten påvirkning fra solstrålene. :D

Med andre ord vil jeg tro at en sort hund tørker fortere enn en hvit hund, altså er det bare effekten av "bading" som varer kortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dude, post proof or retract. Å begynne å dra tall ut fra løse lufta, eller fra egne observasjoner, og gjøre dem om til statistikk for å støtte sine påstander blir bare for dumt.

Kanskje man rett og slett skal tenke seg om om man MÅ dra på utstillinger/stevner når det er steikvarmt ...

Bare vær obs på at det er litt sirkulasjon/oppvarming i muskularuren før dere feks setter igang med et AG løp eller annen aktivitet hvor de må bruke kroppen i raske bevegelser, når dere bruker cyroter

Blir det varmt nok så ligger hundene mine på våte håndklær på utstillinger. Så oppholder vi oss mest mulig i skyggen. Liker ikke dommeren en hund med våt mage så får det bare være.

Men stort sett så takler mine varmen veldig bra så lenge de ikke er i høy aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært forbudt å kjøle ned hunden på utstilling hadde ikke jeg dratt iallefall. Sier som Snøfrost at liker ikke dommeren hund med fuktig mage så får det bare være..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær obs på at det er litt sirkulasjon/oppvarming i muskularuren før dere feks setter igang med et AG løp eller annen aktivitet hvor de må bruke kroppen i raske bevegelser, når dere bruker cyroterapi (nedkjøling).

Dere kan skade hunden ved at musklene er for kalde og man setter igang aktivitet på "kald hund", det skjer fortere og oftere enn det dere vet om (og det er jævli vond for hunden), spesiellt etter at disse kjøledekkene og mattene ble så populære.

Bruker man vann og nedkjøling med vett så går det bra, men er ikke alle (hvermansen) som er obs på hvor skadelig det faktisk kan være.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig poeng!

Har drevet med hest før, og der ble oppvarming foran enhver aktivitet veldig sterkt understreket, og det samme med å gå seg ned etterpå.

Nå skal mine hunder bare løpe rundt i en ring, men selv de går jeg litt med før de skal i ringen for å varme opp muskulaturen litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig poeng!

Har drevet med hest før, og der ble oppvarming foran enhver aktivitet veldig sterkt understreket, og det samme med å gå seg ned etterpå.

Nå skal mine hunder bare løpe rundt i en ring, men selv de går jeg litt med før de skal i ringen for å varme opp muskulaturen litt.

Ja, vi hestemennesker har nok oppvarming og nedgåing inne mer enn andre, her går det liksom automatisk.

Jeg er bare litt skeptisk til all kjølingen, også kanskje rett ut i aktivitet etter det, i verste fall hard aktivitet med mye plutselige vendinger (feks AG).

Her blir hun avkjølt under poter, under magen og under på halsen, får masse vann å drikke og når vi er hjemme så har hun et lite plast basseng som hun kan legge seg ned i dersom hun ønsker det.

Dekken er jeg litt redd for at mange kan bruke for lenge av gangen så sirkulasjonen blir veldig dårlig, ikke bra :no:

(derfor anbefaler jeg aldri kjøledekken til noen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi hestemennesker har nok oppvarming og nedgåing inne mer enn andre, her går det liksom automatisk.

Jeg er bare litt skeptisk til all kjølingen, også kanskje rett ut i aktivitet etter det, i verste fall hard aktivitet med mye plutselige vendinger (feks AG).

Her blir hun avkjølt under poter, under magen og under på halsen, får masse vann å drikke og når vi er hjemme så har hun et lite plast basseng som hun kan legge seg ned i dersom hun ønsker det.

Dekken er jeg litt redd for at mange kan bruke for lenge av gangen så sirkulasjonen blir veldig dårlig, ikke bra :no:

(derfor anbefaler jeg aldri kjøledekken til noen)

Men er dette er reellt problem (jeg spør av uvitenhet) jeg har en hund som ikke orker en dritt når hun er varm og vi trener agility om sommeren, Et sånnt kjøledekken gjør jo ikke hunden iskald, den bare senker tempraturen til et mer "levelig" nivå.... jeg kan ikke forstå hvordan dette skal kunne gjøre muskelaturen utsatt for skader...man varmer jo opp musklaturen som normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er dette er reellt problem (jeg spør av uvitenhet) jeg har en hund som ikke orker en dritt når hun er varm og vi trener agility om sommeren, Et sånnt kjøledekken gjør jo ikke hunden iskald, den bare senker tempraturen til et mer "levelig" nivå.... jeg kan ikke forstå hvordan dette skal kunne gjøre muskelaturen utsatt for skader...man varmer jo opp musklaturen som normalt.

Dersom du varmer opp muskulaturen rett før dere skal inn og konkurrere/trene så er det selvfølgelig ikke noe big deal.

Jeg er skeptisk til kjøledekken for man får ikke regulert hvor mye den kjøler ned hunden og man bør ikke ha på nedkjøling over lenger tid, det ville iallefall ikke jeg turt å gjøre, med tanke på hva som skjer med kroppen under nedkjøling.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta to gjenstander som har liggi sola, en stk hvit og en stk sort og kjenn på de. eller f.eks en hvit bil og en sort bil ( lakken ). En hvit husvegg og sort takpapp, dette er universelt, ingen synsing. Dette går på fargespekteret hvor hvit og sort er ytterlighetene, alle farger ligger midt i mellom.. Sort absorberer alt, hvitt vil reflektere alt.

Ok, det her blir veldig OT, men la gå.. Er det derfor det da ofte tar lang tid å få noe farge på kroppen når man er sånn lekker og melkehvit, og når man først har fått litt farge, så går det fortere fra litt til mye farge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det her blir veldig OT, men la gå.. Er det derfor det da ofte tar lang tid å få noe farge på kroppen når man er sånn lekker og melkehvit, og når man først har fått litt farge, så går det fortere fra litt til mye farge?

Det har med pigment å gjøre, og det er genetisk hvor raskt kroppen responderer (og har mulighet til) med å danne pigmentstoff. Ytterpunktene blir at noen er jo hvite - men blir brune på nullkommaniks, mens andre soler seg og blir rød - men lite (eller aldri) brune... på tross av iherdig soling selv over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...