Gå til innhold
Hundesonen.no

17 mai


Ara
 Share

Recommended Posts

Ser det florerer med advarsler om å ta hunden med ut imorgen på facebook. Meg og Oscar tenkte gå i borgertoget med hundeklubben vår, vi bor i ei lita bygd . Men jeg blir litt usikker når alle advarer slik. Men er vel forskjell på midt i Oslo eller en storby enn her. Her er det vel ikke mer bråk og folk enn på en stor hundeutstilling liksom, så bør vel gå greit ? Han er jo omtrent vokst opp med utstillinger, bryr seg ikke om høye lyder, folk og styr. Så jeg føler ikke det er slemt å ta han med ut på noe slikt her i bygda. Skal andre her gå i tog med hundene sine, eller skal alle bli igjen hjemme ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har alltid med Casper ut på 17 mai jeg, har han med på alt jeg kan. Enten står vi og ser på, russetoget som regel, ellers så er vi med i toget, det skal vi i år. Ser overhodet ikke noe problem med

Lag problem av alt... Det kan vel hende at advarselen er berettiget overfor hjernedøde hundeeiere (jo, de eksisterer) som har store planer om å ta med dyret ut og se på barnetoget i f.eks. Oslo eller

Tesh var med i barnetoget, helt uberørt. Derimot mange komentarer fra voksene som syns det var forferdelig at noen kunne ta med farlige hunder i et barnetog..

Det er det nok, men hundeklubben vår ligger ved en skytebane. Så Oscar er vant til skarpe høye lyder også, og han bryr seg virkelig null om det. Jeg tror ikke han kommer til å bry seg, han er veldig avslappa i de fleste situasjoner, og toget her er ikke særlig langt så tar jo ikke lange stunda, ikke snakk om å ha han ute i timesvis altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er noe problem å ta med hunden på sånnt. At det er høye lyder opplever jo en hver hund og jeg ser ikke på dette som noe verre enn en utstilling. bikja får tur og er sikkert happy for det. Ta med hunden og bare følg med på den og kos dere:-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Se ann hunden. Har nå en BC som jeg glatt hadde lagt igjen hjemme fordi det blir for mye for henne. Men har også hatt en Flatcouted retriever som det hadde vært en fornærmelse om han måtte ligge hjemme på 17 mai. Han elsket alt fra støy til stortromme til balonger til is til pølser og mange mennesker så han var med ut. Prøvde også å gi han pauser hjemme i løpet av dagen. Vorsteh hun ser bare på menneskene og sier ok mye støy greit ferdig med det så hun kunne vært med ut men jeg ahr voksen sønn og bruker helelr å ta en tur på skauen den dagen med god mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kunne ha tatt med oss hunden vår, vi har hatt treninger samtidig som ett korps har hatt øving og masjering, Caro brydde seg ikke om lyden eller noe slik, men tror han kan bli litt slitsom å ha med siden ha ville "gjete" de bråkete "sauene", så han blir nok hjemme, men jeg tror ellers att det kommer an på hvordan hver enkelt hund er. Noen er redde andre bryr seg ikke...osv osv...:)

Bare det jeg tror...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg planer om å se på noe tog da jeg er borte. så blir nok heller en middag ute mens hunden sover i huset her, men er hunden trygg ser jeg ikke problemet i å ha med hunden. Selv hatt med min på tidligere 17 mai feiringer og det har aldri vært noe problem, men ja man må se ann hunden. Så sannt man har en hund som finfint takler det ser jeg ikke på det som noe problem.

Selvfølgelig drar man ikke med seg en hund som ikke takler det. Og bråk er det vel i tog uansett om det er i Oslo, på Nøtterøy eller hvor som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid med Casper ut på 17 mai jeg, har han med på alt jeg kan. Enten står vi og ser på, russetoget som regel, ellers så er vi med i toget, det skal vi i år. Ser overhodet ikke noe problem med det. Men man trenger ikke plassere seg bak stortrommen liksom. Jeg vet at Casper takler slikt fint, hadde han syntes det var ubehagelig hadde han selvsagt blitt igjen hjemme.

Jeg er så lei av at folk skal formane, og lage slike tåpelige, bastante plakater, folk må da ta stilling til hva som er rett for sin hund? Men er nok av dumme mennesker i dette landet, så kanskje greit at disse bare kan forholde seg til plakaten uten å tenke selv.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt med Tuf ut på 17.mai helt siden han var valp jeg... Og har gjort det samme med Joshi siden hun kom til meg. Ingen av dem har noe problem med det. Men jeg synes 17.mai er slitsomt sjøl, så det har bare blitt korte turer ut for å se på folka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lola. Det får folk avgjøre selv utifra hva slags hund de har. Har du en bikkje som ikke takler mye røre, så ikke tråkk inn i korpskjernen. Så greit er det. Kunne glatt tatt med Grim for å se på tog.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo se ann bikkja! Terho hadde verken problemer med 17 mai i fjor eller nyttårsaften som var. Folk kalte meg jo dyreplager og det som verre var pga hunder ikke tåler støy, men han har tatt begge deler med stor ro!

17 mai i fjor gikk til å stjele pølser av små barn, drepe de hersens ballongene (det er nemlig kjempekult, om det smeller er det enda mer morsomt for da kan man jo faktisk bite på de), hilse på folk, sove seg gjennom korpset og kose med masse små barn!

Både Terho og jeg blir langt mer stressa av store utstillinger i hall enn hva vi blir av 17 mai! Hadde han med på dogs4all i fjor, det derimot er jeg skeptisk til for søren meg hvor mye folk og dyr det var der! Mye mer kaos enn hva en vanlig 17 mai er her ute på bygda!

Men såklart, hadde han vært en slik type hund som reagerer på lyder og folk ville jeg jo latt han være hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner din egen hund best. Jeg hadde nok ikke tatt med eldstemann (han eeelsker folk, men han har tidligere også reagert på enkelte typer skudd når de har sprengt i fjellene, så vet ikke hvordan han hadde reagert, og jeg vil ikke riske noe), minstemann hadde nok taklet det helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk trent med Marvin før, når korps har kommet marsjende forbi oss under trening. Funket greit det, men jeg tar ikke med hunder i 17.mai tog. Det blir mye mas og kjas, så Marvin har vært hjemme når jeg har dratt til Oslo for å se på barnetoget og vinket til kongen. Etterpå har vi sittet i hagen og kost oss med mat mens hunden løper rundt og koser seg.

I år blir det hjemme-feiring med lille mini uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente jeg ble litt småprovosert av den mld på fb jeg. De skrev det var dyreplageri.... jeg har nettopp hatt to Cairn Terriere i hus, den ene taklet både skudd, fjordårets 17mai og nyttårsaften helt fint. Hun hadde jeg tenkt å ta med i år. Den andre skvetter, stresser o.l. så den skulle bli hjemme. Men der skrev altså vennene mine at folk ikke klarer å "lese hunden" sin og at jeg nesten kan sammenlignes med en kriminell for å ta med hun som blir helt uberørt av støy. Jeg tok det kjempepersonlig og ble faktisk litt lei meg over at folk har så lite tiltro til menneskets evne til å tenke sjøl.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bare sitte hjemme og jobbe med eksamen i morgen, men tror nok jeg kommer til å ta med min elleve uker gamle valp ned til sentrum av Ås for å se på borgertoget. Ås er bittelite, og selv om det vil være forholdsvis mye folk der og en del lyder, er det lett å holde passelig avstand til det hele. Det er noe helt annet enn hvordan det er i større byer (har bare vært i Oslo og Trondheim på 17. mai før), der er det stort trykk overalt hele tiden. Jeg tror ikke det kommer til å være særlig mer belastende for ham å overvære 17. mai-feiringen på Ås enn å rusle på Oslo S en ettermiddag. Sistnevnte taklet han helt uten problemer, forøvrig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier, se an hunden din, du kjenner den best.

Hunder er forskjellige, noen takler alt, andre trives ikke på slike dager.

Her går hundeklubben og miniatyrhundklubben i borgertoget, og det er ganske mange oppmøtte hvert år.

Hampus og Linus deltok et år med min datter og en venninne, og det gikk helt fint.

Vi har et ganske stramt program på 17 mai, dagen starter medmorratur i fjæra før vi drar og ser to små barnetog.

Da har vi hundene liggende i bilen.

I fjor fikk Gåttfred se det ene toget, noe som gikk helt fint.

Det skal vel sies at disse togene varer i 10-15 minutter... :D

Etter disse togene er vi på kirkegården og pynter på pappas grav, da er hundene med på tur der, og så går vi en sløyfe i et område på utsiden av kirkegården.

Så kjører vi hundene hjem og drar inn til byen for russetog og borgertog.

Sånn jeg ser det, så har ikke hundene noen nytte og glede av å vasse rundt i et folkehav slik det er i byen akkurat denne dagen, så dermed synes jeg der er greit å la de være hjemme.

Etterpå samles vi alle hos mamma som bor i samme hus som oss, da er hundene med igjen, før det blir avslutning av dagen med kveldstur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorvald kunne ikke brydd seg mindre med sånt kjas og mas, han sitter bare å speider etter potensielle lekekompiser eller pølser han kan stjele uansett :P Vi hadde en uplanlagt øving på dette 1 mai, det var finvær og vi ville tasse litt i byen, men tenkte ikke over at det var noe tog :P Jeg har alltid måttet lest til eksamen på 1. mai tidligere, så. Det var ikke noe skummelt det i alle fall, og han virket ikke noe berørt hverken der, etterpå eller nå i dag. Kommer ikke til å dra ham ned i det verste maset, det ER Trondheim, og det er endel folk, men å tasse en liten time rundt i utkanten bare for å titte på folkelivet tviler jeg på at han tar noen skade av, han er såpass trygg på folkemengder og lyder. Men kommer selvsagt ikke til å ha ham med i Borgertoget eller stå fremst å titte på, hehe.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bikkja her skjelver bare han hører lyden av trommer :P (det gjelder både for fotballkamper og korps) har hatt dårlig innlæring på sånt fra han var valp, så lydene blir overveldende for han, men for meg er det er ikke for sent å trene på det! :)

virker som at TS er trygg på at det ikke skal være noe problem, så gjør det! han er jo valp enda, og lærer av førerens reaksjoner på det rundt og så kommer det kanskje noen andre hunder også, så jeg tror det skal gå greit utifra hvordan han beskriver hunden og forholdet til skarpe lyder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo også forskjell om man bor i en by, eller bygda! Hadde aldri tatt han med til Drammen, der er det så mye folk at jeg så vidt vet hvor jeg skal gjøre av meg! Derimot her ute ser jeg ikke noe problem, er vel kun barna på skolen, foreldrene og besteforeldre + bekjente som tusler rundt her på skolen, så mye er det liksom. Det er ikke noe stor forskjell fra om jeg tar han med dit på 17 mai, eller om jeg drar til Drammen på en lørdag! Omtrent like mye folk! Tror jeg får større problemer med å passe på at han ikke skal ta en jafs av en unge som spiser pølse e.l.! Små barn med is og pølse er jo så godt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må se ann hunden ja. Min er ikke redd for høye lyder og skudd. Har hatt han med meg rett utenfor her, hvor hovedtoget går og det går helt fint. Så går vi heller inn hvis jeg ser det blir for mye. Men min stresser ikke i sånne store folkemengder, så det tror jeg går fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gått i tog akkurat rett bak korpset med bikkja, hun er litt engstelig for sånt, så det dropper vi. Evt går vi helt bakerst. Men i fjor stod vi på sidelinja og så toget passere, og det gikk greit selv om hun bakket litt bakover akkurat i det de verste instrumentene dundret forbi oss. Men hun ble ikke "hysterisk" eller noe slikt.

Tiden ute i støyen blir kortet inn så mye som mulig, vi overdriver ikke.

Grunnen til at hun blir med overhodet, er at å være alene igjen hjemme er nok enda verre for henne. Det liker hun ikke! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også man skal se an hunden, evt holde seg litt i utkanten.

Jeg har delt NKK-linken om dette på facebook, men det er mest fordi jeg har en bekjent som skal ta med sin litt stressa og nervøse hund til byen i morgen, og jeg ikke vil konfrontere direkte om noe som ikke er min sak :P De skulle visst holde seg litt i utkanten, men jeg ser ikke grunnen til at hunden skal være med uansett. Tror hunden hadde satt mye mer pris på en lang og fin skogstur i det flotte vårværet :)

Jeg planlegger skogtur med min Selma, og deretter skal hun bare være hjemme med et tyggebein. Det tror jeg hun setter mye mer pris på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...