Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele leting. Igjen.


Recommended Posts

Har søkt litt rundt på forumet her nå, for å se om jeg kunne finne noen tips på seler, men synes det er sååå vanskelig.

Jeg trenger en sele til happiklæppen som sitter godt.

Den skal brukes til tur for det meste, kanskje litt sykkling. Vill ha en sele med god margin fra armhulene. :P Bikkja er ca 30 kg, ca 43 rundt halsen og ca 75 cm rundt brystkassa.

De vi har prøvd har ligget for nært og har blitt klompete ved armhulene.

Vi har da prøvd, Hurtta selene, begge variantene og ingen sitter godt, for nært armhulene og y- selen er for rom i halsen og ligger langt nede på halsen. Har også trixie selen, men den er å for rom i halsen og sklir på ryggen så den til slutt henger på siden. :P

Ikke så dyr helst. Noen som kan komme med tips til bra sele som sitter som den skal? Uten og flyte rundt på ryggen til dyret. :) Og ikke for rom i halsen. :P

Har webmaster selen, men kunne tenkt meg en litt mindre sele til tur. Den har jeg også kløv til, så den blir brukt til kløving mest. :)

Takk for alle svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sele sydd etter mål?

http://www.nes-sledeverksted.no/

http://www.seleverkstedet.no/

http://aboxno.wordpress.com/

Og en masse andre om du søker rundt på forumet her :-)

Ja, kanskje det hadde vært noe.. :)

Prøvd Julius K9 selen? Har den til min labrador/rottweiler mix og er kjempe fornøyd! :-)

Nei, den har vi ikke prøvd, har bare sett på den, men vill helst ikke ha sele som går rett over brystet. Heller y sele.

Trixieselen er faktisk ganske romslig fra armhulen. :)

Ja, det er den, men den er også kanskje romslig i halsen, så den henger mer enn den sitter på plass.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta en titt på denne tråden, hvor jeg spurte etter sele-råd for en tid tilbake :)

Har sett i denne tråden også ja.. :)

Men har du riktig størrelse i trixie-selen? Hvis det er flere som passer skal alltid den minste av dem velges.

Det er ikke sikkert.. Hun var litt tjukk når jeg kjøpte den og nå har hun slanket seg mye, så er vel kanskje derfor den har blitt større også.. :P Men jeg har jo bade hund også, så den er egentlig ikke så delikat å bruke her jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kresen på seler! Men de jeg har funnet meg til nå er non stop free motion sele til trekking, tur osv. Så har jeg enn annen men husker ikke merke nå, men den har i hvert fall feste under magen og bli kun brukt til spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den har vi ikke prøvd, har bare sett på den, men vill helst ikke ha sele som går rett over brystet. Heller y sele.

Du får et slikt feste til K9-selen, som kobler magestroppen med bryststroppen og gjør det til en y-sele. Den er jo ikke helt perfekt, men det går jo å prøve.

Selvom jeg egentlig tror du finner mye annet som kan passe vel så bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at selen skal passe hunden. Ikke sikkert at fancy K9 eller non stop eller webmaster er akkurat det som passer DIN hund og dens kropp best. Trixi har jeg ikke sett passe skikkelig på en eneste hund jeg har sett den på (aaalt for stor i halsen!), og fleecestoff er da utrolig upraktisk i regnvær...

skal hunden trekke i selen? eller er de bare en svinse-rundt-sele? Ska den brukes til trekk, er det nomesele eller halvnome som sitter skikkelig du bør velge. Har du sett på snørekjøringsselene til kennel etc? Fine "turseler", ikke for hardt trekkarbeid over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Liker Puppia sine seler selv, de ligger veldig komfortabelt på og vrir seg ikke rundt om en kjøper en som passer i halsen (finnes også modeller som er justerbare i halsen). Og de fås i store størrelser også.

Ellers er jeg også fornøyd med halvnomeselen jeg har fra Huken, grunnet den sitter langt bak og ikke er i nærheten av armhulene eller hemmer bevegelsen, men denne kan vri seg mer enn Puppia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo mange forskjellige varanter av halvnomeseler som ikke blir så klissete og ekle når de er våte. Norsk Hundeutstyr, Huken, Jægerens etc etc. Noen av disse kanskje?

Skal søke opp disse å se på de. Takk for tips. :D

Tenk at selen skal passe hunden. Ikke sikkert at fancy K9 eller non stop eller webmaster er akkurat det som passer DIN hund og dens kropp best. Trixi har jeg ikke sett passe skikkelig på en eneste hund jeg har sett den på (aaalt for stor i halsen!), og fleecestoff er da utrolig upraktisk i regnvær...

skal hunden trekke i selen? eller er de bare en svinse-rundt-sele? Ska den brukes til trekk, er det nomesele eller halvnome som sitter skikkelig du bør velge. Har du sett på snørekjøringsselene til kennel etc? Fine "turseler", ikke for hardt trekkarbeid over tid.

Hun har trekk sele, så den skal vel egentlig brukes til tur og evt litt sykkling.

Liker Puppia sine seler selv, de ligger veldig komfortabelt på og vrir seg ikke rundt om en kjøper en som passer i halsen (finnes også modeller som er justerbare i halsen). Og de fås i store størrelser også.

Ellers er jeg også fornøyd med halvnomeselen jeg har fra Huken, grunnet den sitter langt bak og ikke er i nærheten av armhulene eller hemmer bevegelsen, men denne kan vri seg mer enn Puppia.

Hvor kan jeg evt finne en stor nok puppia sele? Har sett litt på de jeg også, men finner de kun i små str.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du bor på Ler, men finnes det en dyrebutikk på strekningen fra Ler og inn til Trondheim? Skjønner at det kan bli tungvindt hvis nærmeste butikk ligger på City Syd, men jeg har hvertfall brukt å dra til nærmeste dyrebutikk og fått de til å hjelpe meg med å måle og finne rett passform. De vet mye om utstyr, og burde ha kunnskap på det området. Samtidig slipper du å ende opp med bomkjøp,fordi du får prøvd den på og finner ei sele som passer voffsen perfekt :) Det er hvertfall mitt tips. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du bor på Ler, men finnes det en dyrebutikk på strekningen fra Ler og inn til Trondheim? Skjønner at det kan bli tungvindt hvis nærmeste butikk ligger på City Syd, men jeg har hvertfall brukt å dra til nærmeste dyrebutikk og fått de til å hjelpe meg med å måle og finne rett passform. De vet mye om utstyr, og burde ha kunnskap på det området. Samtidig slipper du å ende opp med bomkjøp,fordi du får prøvd den på og finner ei sele som passer voffsen perfekt :) Det er hvertfall mitt tips. :P

Det gjør det faktisk ikke.. :P Første dyrebutikk er på Tiller, enten City Syd eller Tiller torget.. :P Men, vi har Handler Import på Ler da.. Men der har de nesten bare trekk utstyr.. Skal ta meg en tur dit imorgen for å se hva de har... Hadde faktisk glemt at vi har hundebutikk på Ler... :D *klaskepanne*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ser at du bor på Ler, men finnes det en dyrebutikk på strekningen fra Ler og inn til Trondheim? Skjønner at det kan bli tungvindt hvis nærmeste butikk ligger på City Syd, men jeg har hvertfall brukt å dra til nærmeste dyrebutikk og fått de til å hjelpe meg med å måle og finne rett passform. De vet mye om utstyr, og burde ha kunnskap på det området. Samtidig slipper du å ende opp med bomkjøp,fordi du får prøvd den på og finner ei sele som passer voffsen perfekt :) Det er hvertfall mitt tips. :P

Hehe jeg har aldri noen sinne kommet ut for en ansatt i en vanlig dyrebutikk som vet hva h*n snakker om når det kommer til å finne seler som passer :P

Det gjør det faktisk ikke.. :P Første dyrebutikk er på Tiller, enten City Syd eller Tiller torget.. :P Men, vi har Handler Import på Ler da.. Men der har de nesten bare trekk utstyr.. Skal ta meg en tur dit imorgen for å se hva de har... Hadde faktisk glemt at vi har hundebutikk på Ler... :D *klaskepanne*

Handler Import er i hvertfall veldig hjelpsomme og flinke. Og de har litt peiling på hva de snakker om. De er også veldig hjelpsomme med å sy og tilpasse selene så langt det går. Denne er grei som sånn rusletur-sele på veldig mange hunder, men på min kommer den veldig i veien for forbeinsbevegelsene. Andre hunder sitter den veldig fint på, så du kan jo gå innom og prøve.

Jeg er ute etter akkurat det samme som deg. Jeg har en hund som er ganske smal i halsen, men dyp (og smal) i brystkassa. Og alt som passer i halsen blir for kort i bryststolpen og kommer for nært albuene og gir gnagsår og ubehag. Sykkelselen til MR er det jeg har prøvd på han som sitter best (unntatt nomesela som vi bruker til snørekjøring osv da). Men jeg har sendt dem en mail og spurt om de kan sy den med et par cm lenger bryststolpe. Har ikke fått noe svar, så sendte en purremail nå, for jeg vet om ei som fikk sydd på en ekstra ring hos dem, så kaaansje... Om ikke, så kjøper jeg nok en sånn som den er, for den kommer ikke helt inn i armhulen og sitter bra i halsen. Men hvis du har en som sitter bra til spor, hvorfor bruker du ikke den ellers og? Du trenger jo ikke ha egen sporsele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...