Gå til innhold
Hundesonen.no

Fitness-tråden


borderen
 Share

Recommended Posts

Ja, planlegging gir treningen brått litt mening!

I dag makset jeg i markløft uten utstyr, mest fordi jeg ikke har stevner i sikte og fordi jeg virkelig ikke vet hva maksen min er.

Endte opp med 110 kg x 1, og følelsen av å klare det var helt fantastisk. Det er stevnepersen jeg hadde med utstyr for 11 måneder siden :ahappy:

Gleder meg til å teste på slutten av programmet igjen! Ser jeg har behov for å trappe opp markløften litt (den er min dårligste øvelse av de tre store per dags dato) og da er det supert å vite hva maksen er.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg tok nylig en squat challenge, det var så pain at eg chiller litt med en ny. Dog tar jeg allerede 60+ sekunder med planke, så de to første ukene der hadde vært griselett Jeg har begynt på det ny

Dere! Jeg har gått ned 7,5 kg siden andre uken i januar

Nettopp jogget EN MIL uten stopp! Stolt http://runkeeper.com/user/juliess/activity/221550920?&tripIdBase36=3nwls8#RULAZ87XCd5reBI6J1SKIUki

Posted Images

Hurra, løpe 5 km før jul og et par dager etterpå slite med å holde øynene åpne eller sitte oppreist. Etter en uke greie å tusle langsomt en km på tjue minutter... baaahhhh, har jeg opplevd dette før? Ja. Er jeg lei? Ja! Så var det å bygge seg langsomt opp igjen *banne* Jeg kan LOVE dere at å gå ned i vekt og å holde seg i form med et utmattelsessyndrom er sinnsykt vanskelig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som kan anbefale noen gode treningshansker? Når jeg trener, så blir jeg så svett i hendene. Det ender alltid opp med enten blemmer/eller blir veldig rød inni håndflatene når jeg løfter vekter/trener på styrkeaparater... Men de må ikke være så alt for tykke, slik at det går ut over gripeevnen..

Edit: Om noen har et godt og rimelig proteinpulver å anbefale en nybegynner, så hadde jeg satt pris på det. Enten en med god smak til shakes - eller en helt nøytral (som kan tilsettes i smoothie, bakst og annet uten å avgi smak)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før man bruker ett eller annet flytende middel eller pulver eller noe slikt på stenger og vekter - spør innehaver av gymmet om det er greit. Ikke bare bruk det sånn uten videre.

Noen av de remediene har vi erfart at er skikkelig "guggete" å ta på for andre som ikke bruker det og ikke greit i det hele tatt. :)

Edit:

Det er forresten veldig bra å bruke stropper når du f.eks. skal løfte tungt, ta markløft mm.

Endret av madam mim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som kan anbefale noen gode treningshansker? Når jeg trener, så blir jeg så svett i hendene. Det ender alltid opp med enten blemmer/eller blir veldig rød inni håndflatene når jeg løfter vekter/trener på styrkeaparater... Men de må ikke være så alt for tykke, slik at det går ut over gripeevnen..

Treningshansker anbefaler jeg ikke, de er mer i veien enn de er til hjelp. Kjøp (flytende) magnesium som gjør at du får bedre grep på stangen og ikke mister den fordi du er svett.

Før man bruker ett eller annet flytende middel eller pulver eller noe slikt på stenger og vekter - spør innehaver av gymmet om det er greit. Ikke bare bruk det sånn uten videre.

Noen av de remediene har vi erfart at er skikkelig "guggete" å ta på for andre som ikke bruker det og ikke greit i det hele tatt. :)

Jeg bruker noe som heter Dry Hands når jeg trener poledancing, og så lenge du lar dette tørke godt på hendene før du begynner å ta på ting, så setter det ingen merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kommet dit at jeg har startet med noe markløft enda, driver enda på med "vanlige" maskiner - og jeg tviler på at jeg får ha noe spesielt på hendene når jeg bruker dem :P

Jeg er litt redd for å prøve markløft, kan ikke noe om teknikk eller noe :P Også må jeg jo ned i "kjelleren" på vårt treningssenter - hvor de "sterke" og "seriøse" holder til :icon_redface::P haha jeg er en pyse.. Føler jeg ikke passer inn der i det hele tatt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markløft med reimer øker ikke grepsstyrken, og er ikke fordelaktig med mindre man kjører markløft med bredt grep. Da er det bedre med omvendt grep eller låsegrep. Flytende magnesium griser ikke og kan fint tørkes bort etterpå :)

Jeg er ikke kommet dit at jeg har startet med noe markløft enda, driver enda på med "vanlige" maskiner - og jeg tviler på at jeg får ha noe spesielt på hendene når jeg bruker dem :P

Jeg er litt redd for å prøve markløft, kan ikke noe om teknikk eller noe :P Også må jeg jo ned i "kjelleren" på vårt treningssenter - hvor de "sterke" og "seriøse" holder til :icon_redface::P haha jeg er en pyse.. Føler jeg ikke passer inn der i det hele tatt :P

Uansett vil ikke hansker funke fordi det ofte også handler om å holde "instrumentet" riktig så du ikke klemmer huden. Det forklares her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt redd for å prøve markløft, kan ikke noe om teknikk eller noe :P Også må jeg jo ned i "kjelleren" på vårt treningssenter - hvor de "sterke" og "seriøse" holder til :icon_redface::P haha jeg er en pyse.. Føler jeg ikke passer inn der i det hele tatt :P

Du må spørre om teknikkgjennomgang av en som jobber der du trener, det er derfor de er der. :) Og det er lettere å "gå i kjelleren" til vektene om du har et skikkelig program for frivekter å følge. Jeg har trent mye styrke, og føler meg helt låst om jeg setter meg i en maskin. Jeg skjønner veldig godt følelsen du snakker om, men det går fort over. Gå ned, smil til de andre i rommet og ta plass! :) For enkelt og greit program kan du starte ved RYP (Release your potential, app som kan lastes ned), men om du virkelig vil satse, så finner du et godt program hos hun jeg lenka opp til deg i et tidligere innlegg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må spørre om teknikkgjennomgang av en som jobber der du trener, det er derfor de er der. :) Og det er lettere å "gå i kjelleren" til vektene om du har et skikkelig program for frivekter å følge. Jeg har trent mye styrke, og føler meg helt låst om jeg setter meg i en maskin. Jeg skjønner veldig godt følelsen du snakker om, men det går fort over. Gå ned, smil til de andre i rommet og ta plass! :) For enkelt og greit program kan du starte ved RYP (Release your potential, app som kan lastes ned), men om du virkelig vil satse, så finner du et godt program hos hun jeg lenka opp til deg i et tidligere innlegg. :)

Bor på bygda, og det er ikke særlig stort treningssenter - så er ingen av de som jobber der er tilstede foruten når de åpner og stenger dørene.. Men jeg skal sjekke ut den linken, og den appen - så får vi se :) Takk for svar :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig OT, men det med remmene og markløft stemmer ikke, @puddellover :) (Markløft trener jeg mye og tar både bredt og smalt grep ettersom hvilke muskelgrupper jeg trener.)

Sånn, da skal jeg gi meg. :ahappy:

Markløft med reimer øker ikke grepsstyrken, men det kan øke "totalstyrken" (men igjen, det er ikke poenget mitt) :)

Nå skriver jeg nok fra et styrkeløfterperspektiv: å trene med reimer kan jeg gå med på dersom det er for å bygge (og man da har mer inne, men har for dårlig grepsstyrke til å få ut de siste repsene uten reimer) men likevel ville jeg ikke brukt det før jeg kjenner at grepsstyrken virkelig ikke holder.

Normalt sett ville jeg da gått for omvendt grep eller helst låsegrep, men man kan ty til en reim på den ene hånden for å få overhåndsgrep som likevel kjennes ut som omvendt grep. Jeg vil ikke anbefale å basere treningen på reimer fordi det er en like stor del av treningen å faktisk ha en grepsstyrke som står i stil med det du klarer å løfte. Blant styrkeløftere brukes reimer svært sjelden fordi det kan være ødeleggende i en konkurransesituasjon der man har mye mer inne med tanke på styrke, men glipper på grunn av grep. Nå er grepsstyrke en like stor del av treningen som selve løftet, så det lønner seg å ikke kjøre med reimer med mindre man absolutt ikke har styrken inne. int supplement til trening, og fungerer :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på bygda, og det er ikke særlig stort treningssenter - så er ingen av de som jobber der er tilstede foruten når de åpner og stenger dørene.. Men jeg skal sjekke ut den linken, og den appen - så får vi se :) Takk for svar :)

Det fine med den appen er at du også får gjennomgang av øvelsene der! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det at mange repetisjoner på styrketreninga, altså mellom 15-20 repetisjoner, stimulerer til vektnedgang, mens om man løfter tyngre og har færre repetisjoner ikke stimulerer til vektnedgang? Trodde det var slik at tyngre løft med mellom 8-12 repetisjoner og av og til tyngre med færr repetisjoner, gav økt muskelvekst og dermed høyere forbrenning? *forvirra*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det at mange repetisjoner på styrketreninga, altså mellom 15-20 repetisjoner, stimulerer til vektnedgang, mens om man løfter tyngre og har færre repetisjoner ikke stimulerer til vektnedgang? Trodde det var slik at tyngre løft med mellom 8-12 repetisjoner og av og til tyngre med færr repetisjoner, gav økt muskelvekst og dermed høyere forbrenning? *forvirra*

15 + repetisjoner er utholdende styrketrening. Det vil si at da løfter du så lett at du øker ikke tversnittet på muskelen (altså ingen muskelvekst).

12 repetisjoner og under er så tungt at det bidrar til muskelvekst. Det stemmer at økt muskelmasse vil øke forbrenningen fordi det "koster" kroppen mer å ha mer muskler.

Så hvis det er hvilemetabolismen din ("forbrenningen") du ønsker å øke, så er det en fordel å trene tungt for å prøve å øke muskelmassen ja.

Men begge treningsformene vil jo uansett bruke energi når du holder på, så er det jo såklart avgjørende hva slags intensitet du trener med, da.. :) . Eksempelvis vil det jo ikke gi noe muskelvekst om man trener med 8 repetisjoner og alt for lav vekt på.

Det vil jo også være avgjørende hvor mye du spiser. Hvis du spiser nok vil musklene vokse (av styrke/muskelvekstrepetisjoner). Spiser du for lite så vil du uansett trene kroppen nedover. Det skal godt gjøres å trene seg til større muskler om man ligger 500kcal i minus om dagen. Det finnes jo noen få individer med ekstremt gode gener som veldig enkelt legger på seg muskler, men de er unntakene og ikke regel.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

15 + repetisjoner er utholdende styrketrening. Det vil si at da løfter du så lett at du øker ikke tversnittet på muskelen (altså ingen muskelvekst).

12 repetisjoner og under er så tungt at det bidrar til muskelvekst. Det stemmer at økt muskelmasse vil øke forbrenningen fordi det "koster" kroppen mer å ha mer muskler.

Så hvis det er hvilemetabolismen din ("forbrenningen") du ønsker å øke, så er det en fordel å trene tungt for å prøve å øke muskelmassen ja.

Men begge treningsformene vil jo uansett bruke energi når du holder på, så er det jo såklart avgjørende hva slags intensitet du trener med, da.. :) . Eksempelvis vil det jo ikke gi noe muskelvekst om man trener med 8 repetisjoner og alt for lav vekt på.

Det vil jo også være avgjørende hvor mye du spiser. Hvis du spiser nok vil musklene vokse (av styrke/muskelvekstrepetisjoner). Spiser du for lite så vil du uansett trene kroppen nedover. Det skal godt gjøres å trene seg til større muskler om man ligger 500kcal i minus om dagen. Det finnes jo noen få individer med ekstremt gode gener som veldig enkelt legger på seg muskler, men de er unntakene og ikke regel.

Takk for svar! Jeg ønsker å gå ned i vekt og å bli sterkere. Det går himla langsomt her i gården pga utmattelsen, så er rimelig demotivert for tiden. Har fått beskjed om at jeg spiser for lite (av alle ting), så skal til ernæringsfysiolog snart og få hjelp med kostholdet. Håper det kan gi noen gode løsninger, for nå er jeg lei av å gå ned et kilo i året, liksom.

Når jeg ønsker å gå ned i vekt er det vel hvilemetabolismen jeg ønsker å øke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg ønsker å gå ned i vekt og å bli sterkere. Det går himla langsomt her i gården pga utmattelsen, så er rimelig demotivert for tiden. Har fått beskjed om at jeg spiser for lite (av alle ting), så skal til ernæringsfysiolog snart og få hjelp med kostholdet. Håper det kan gi noen gode løsninger, for nå er jeg lei av å gå ned et kilo i året, liksom.

Når jeg ønsker å gå ned i vekt er det vel hvilemetabolismen jeg ønsker å øke?

Det skjønner jeg godt at du blir frustrert av!

Ja, det er jo en bonus å øke hvilemetabolismen, men det er jo et langsiktig prosjekt (med tanke på at du først må øke muskelmassen). Det beste (og kjedeligste rådet :P ) er jo en kombinasjon av jevn aktivitet og fornuftig mat :) . Det er jo et riktig første skritt om du får hjelp av ernæringsfysiolog til å spise nok, om du ønsker å prøve å trene deg til større muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg godt at du blir frustrert av!

Ja, det er jo en bonus å øke hvilemetabolismen, men det er jo et langsiktig prosjekt (med tanke på at du først må øke muskelmassen). Det beste (og kjedeligste rådet :P ) er jo en kombinasjon av jevn aktivitet og fornuftig mat :) . Det er jo et riktig første skritt om du får hjelp av ernæringsfysiolog til å spise nok, om du ønsker å prøve å trene deg til større muskler.

Det er vel dette med jevn aktivitet som er utfordringen her, det varierer for mye.

Kan man ha fokus på begge deler samtidig? Altså både på å gå ned i vekt og å få større muskler, eller vil det være mest hensiktsmessig å gå ned i vekt først og deretter ha fokus på økt muskelmasse (om større muskler og økt muskelmasse er det samme)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel dette med jevn aktivitet som er utfordringen her, det varierer for mye.

Kan man ha fokus på begge deler samtidig? Altså både på å gå ned i vekt og å få større muskler, eller vil det være mest hensiktsmessig å gå ned i vekt først og deretter ha fokus på økt muskelmasse (om større muskler og økt muskelmasse er det samme)?

Det vil være best å gå ned i fett først, om du ønsker å gå ned i vekt. Det er et realistisk prosjekt :) . Det krever et kaloriunderskudd, og hvis du skal sikte på et underskudd der du går ned litt hver mnd så har ikke kroppen nok "byggematerialer" til å samtidig legge på seg muskelmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...