Gå til innhold
Hundesonen.no

Eksepsjonelt god ostekake oppskrift?


tm100021
 Share

Recommended Posts

Jepp! Min ostekake er supergod, jeg pleier å bli spurt om å lage den til bryllup og dåp og sånt faktisk. Veldig enkel:

300 g. Bixit kjeks

175 g. smør

200 g. Philadelphiaost

120 g. melis

1 ts. vaniljesukker

1 beger lettrømme

1/3 l. kremfløte

1 pk. sitrongele

1 pk. jordbærgele

Løs opp sitrongele i halv vannmengde. La det stå til det blir kaldt. Bland knust kjeks og romtemperert smør. Dytt dette ned i kakeformen som er 30 cm. i diameter.

Rør Philadelphiaosten med melis til den er klumpfri. Rømmen og vaniljesukker røres sammen og helles i den kalde geleen. Stivpisk kremfløten og ha denne oppi blandingen. Hell det hele over kjeksbunnen i kakeformen. La det stå til kaken er stivnet, 3-4 timer.

Jeg pleier å blande kornmokjeks og bixit, det synes jeg blir best. Gelélokk på toppen er valgfritt, men veldig godt! Til fest har jeg noen ganger laget lokk av jordbærgelé med jordbær i, bringebær med bringebær i eller kiwi med kiwibiter i. Det ser bra ut også! Er definitivt best dagen etter laging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa hadde blåbær i sin sist gang han laget. Det var nydelig!

Herlighet nå fikk jeg lyst på ostekake. Det er nesten så jeg må bake det nå i dag. Eller kanskje i helga. Tror dere det blir godt om man bruker den nye Philadelphiaen med sjokolade, mon tro? Det er jo ost det, også. Men ostekake skal jo gjerne være litt syrlig, og da blir det kanskje feil med sjokolade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ligner på Ayas. Men hvilken rekkefølge lager dere den i? Jeg har stort sett begynt med gele, så ost, så bunn, men går det faktisk greit å helle lunken gele oppå osten?

Jeg lager først gelè. Mens den blir kald lager jeg bunn, og setter den i kjøleskap mens jeg lager fyllet! Gelèen må være kald, både den som skal i fyllet og den som skal på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du vil ha er sjokolademoussekake, Ingvild. ;)

Nei, det er ostekake jeg har lyst på. :P Bare lurer litt på hvordan det hadde blitt med sjokoladephiladelphiaen. Særlig fordi jeg kjøpte den her om dagen og den ikke var så innmari god på brødskiva, så kanskje jeg kunne brukt den på en annen måte i stedet. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ostekake jeg har lyst på. :P Bare lurer litt på hvordan det hadde blitt med sjokoladephiladelphiaen. Særlig fordi jeg kjøpte den her om dagen og den ikke var så innmari god på brødskiva, så kanskje jeg kunne brukt den på en annen måte i stedet. :aww:

Den tror jeg egentlig ikke blir noe god, men istedet for Philadelphia synes jeg du skal teste Tine sin kremost med mandarin og ananas! Jeg bruker bare den i ostekake. Nammis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager først gelè. Mens den blir kald lager jeg bunn, og setter den i kjøleskap mens jeg lager fyllet! Gelèen må være kald, både den som skal i fyllet og den som skal på toppen.

Så du lager gele først, setter det i kjøleskapet, så lager bunnen->kjøleskapet->så fyllet->fylle blandes med gele->på toppen av bunnen-> gele og bær :) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du lager gele først, setter det i kjøleskapet, så lager bunnen->kjøleskapet->så fyllet->fylle blandes med gele->på toppen av bunnen-> gele og bær :) ?

Nesten! Gelèlokket på toppen lager jeg ikke før kaken har stått en fire timers tid. Hvis ikke ostefyllet (med gelè i) får stivnet først, vil det ikke legge seg som et pent separat lokk på toppen, men blande seg med resten av fyllet. Grunnen til at jeg lager gelè aller først (den som skal være I fyllet altså) er fordi det tar så hinsides lang tid før den blir kald, og jeg er utålmodig :lol: Den må være helt kald før den blandes i fyllet. I tillegg har jeg en annen endring fra oppskriften overfor - jeg blander fyllet (rømme, melis, kremost - så vender jeg i stivpisket krem) før jeg heller den kalde sitrongelèen i en tynn stråle i resten av fyllet. Kremfyll liker ikke sjokkbehandling!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tror jeg egentlig ikke blir noe god, men istedet for Philadelphia synes jeg du skal teste Tine sin kremost med mandarin og ananas! Jeg bruker bare den i ostekake. Nammis.

Den er fantastisk god i ostekake! Bruker alltid den i ostekaka. :ahappy: Ellers er oppskriften min temmelig lik din, bortsett fra at jeg bruker digestive kjeks til bunn. Jeg er ikke noe glad i bixit-kjeksen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere! Det er jo mye bedre med digestivekjeks enn bix-it, uansett! Må bare si det :P

Mamma lager bunn med digsetive og masse smør, og selve kaken med sitrongele og mandarin kremost fra tine. Den er SÅÅÅ god! Men har ikke oppskriften :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også lage ostekake til konfirmasjon i helgen :P

Jeg lager blåbær-ostekake, den er berømt..Muligens fordi den er overraskende god for å komme fra meg :P

Trikset er å bruke en vanlig klassisk ostekakeoppskrift, men å bytte ut mye av vannet i geleen man blander i fyllet med juicen fra frosne blåbær. Knallgodt.

Serveres med friske blåbær og jordbær strødd oppå og rundt.

Edit: og ja, man bruker så klart digestive!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innser at jeg ikke har det som trengs for å lage ostekake. Mangler for eksempel både kakeform og miksmaster til å piske krem. :P Men når jeg kommer hjem på sommerferie skal mamma få lage ostekake, for nå har jeg helt sykt lyst på det. (Det og skinkepai, bare mamma kan lage det.) Hun lager verdens beste ostekake! Det er sikkert helt standard oppskrift, da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Verdens beste ostekake:

1 pakke Gjende kjeks

150 gram smør - smeltes

1 pakke Tine smøreost naturell/alternativ mandarin og ananas

1 beger rømme

1 ts vaniljesukker

150 gram melis

2,5 dl fløte

2 pakker sitrongele

Lag gele etter anvisning på pakken men bruk halve mengden vann. (lag en pakke av gangen).

Knus kjeks og bland med smeltet smør, dytt kjeksmassen ned i bunnen på en kakeform.

Pisk krem (med melis og vaniljesukker)

Miks osten inn i rømme

Bland krem og osterømme

Hell i sitrongele (som må være kald)

Hell ostemassen over kjeksen og sett kaldt til ostemassen har stivnet.

Imens lager du geleboks nummer 2, bruk fortsatt halvparten av vannmengden. Avkjøl og hell over ostemassen.

La stå noen timer i kjøleskapet.

Serveres som den er, eller med hjemmelaget bringebærsaus - halvtintebringebær kjørt i blender med litt sukker.... yummy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tror jeg egentlig ikke blir noe god, men istedet for Philadelphia synes jeg du skal teste Tine sin kremost med mandarin og ananas! Jeg bruker bare den i ostekake. Nammis.

Jeg bruker også den med mandarin og ananas istedet for philadelphia. Mye bedre synes jeg!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...