Gå til innhold
Hundesonen.no

Toller toller fortsatt ? :D


Pekejeger
 Share

Recommended Posts

Hei da jeg i helgen var på Hundekurs hilste jeg på Toller for først gang i mitt liv og ble sitende og lese litt om den og må si det var enn fantastisk rase virker værtfall sånn .

Og det jeg i bunn og grunn lurtep å er Om den gjør tolling automatisk eller om dette må læres inn ?

Altså Lokking/tolling da . Da tenker jeg i hoved sak på Bruks toller fra gode linjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var fra brukslinjer. Jeg må innrømme at jeg aldri så noe til denne "tollingen". Men det kan være at jeg gjorde det uten å legge merke til det. Prøvde å google for å se hvordan det så ut, men fant det veldig vanskelig. Ut i fra det jeg har forstått er tollingen bare lek i vannkanten som skal gjøre endene nysgjerrige. Leken var hun i aller høyeste grad ;)

Det er nok som med gjeting og jakt, at det er noen hunder som har lettere for det men at det må læres inn for alle.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var fra brukslinjer. Jeg må innrømme at jeg aldri så noe til denne "tollingen". Men det kan være at jeg gjorde det uten å legge merke til det. Prøvde å google for å se hvordan det så ut, men fant det veldig vanskelig. Ut i fra det jeg har forstått er tollingen bare lek i vannkanten som skal gjøre endene nysgjerrige. Leken var hun i aller høyeste grad ;)

Det er nok som med gjeting og jakt, at det er noen hunder som har lettere for det men at det må læres inn for alle.

Har du/dere prøvd den på jakt da?

Hvordan spesielt mønster og er det rasespesifikt?

Det er rase spesefikt ja . Men jeg kan ikke postå jeg vet så mye at du ikke kan lære andre hunder det MEN da igjen kan jeg jo påpeke at det er rase betinget

"Tollerens spesialitet er som rasenavnet tilsier såkalt tollingjakt/lokkejakt på ender og gjess, der den med sitt lekfulle vesen og bevegelsesmønster lokker viltet inn på skuddhold for så å apportere det fra vann eller land"

----

*Dobbel og trippelposter er ikke tillat på forumet. Mod Djerve.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en toller som "toller". Det er som en helt grusom "sirene" med hyl og skrik. Hun gjør det ikke spesielt i vann, men bare generelt når hun er veldig engasjert, så det er overhode ikke til nytte :P

Det berømte tollerhylet er utrolig kult. Og skjærer i øra :lol: Og folk kikker på deg som om du mishandler hunden din :lol:

Edit: jeg misforstod innlegget ditt, men som det blir sagt lengre nede er ikke det "å tolle" (øh?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan spesielt mønster og er det rasespesifikt?

Jeg er ikke helt sikker, men mener å ha lest at det er pga tolling av tolleren har denne røde fargen og gjerne hvit haletupp, slik at den etterligner en rev. Den leker/lokker ved vannkanten og gjør ender/gås nysgjerrige og de kommer for å se mer (og da får jeger skudd).

Tror ikke det kan læres til andre raser på samme måte som en fuglehund tar stand. Det ligger i instinktene.

Når det er sagt tror jeg ikke så mange tollere brukes til dette, så det er vel utvasket

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en toller som "toller". Det er som en helt grusom "sirene" med hyl og skrik. Hun gjør det ikke spesielt i vann, men bare generelt når hun er veldig engasjert, så det er overhode ikke til nytte :P

Dette er feil. Tolleren skal overhodet ikke bruke lyd i jaktsammenheng - det er fyfy. Hyling og skriking har ingenting med tolling og gjøre, og man mister all sjans for premiering om hunden bråker på en (tolling)jaktprøve.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns MonicaT beskrev hva de skal gjøre ganske bra. :) Og jeg vet flere som bruker tolleren i praktisk jakt, og da med lokkemomentet også, med godt hell. Man kan bruke også andre raser til å lokke inn fugl også, men i følge de som kan det så fungerer det bedre med tolleren da de ofte har et annet mønster når de er utenfor skjulet og spretter. Det er ikke alle tollere som toller på "skikkelig" vis, men som heller bare apporterer gjenstanden. I Sverige og Danmark har de bl.a egne tollingjaktprøver/tolling working test. I Norge har vi ikke det enda, men tollingmomentet er en del av den uoffisielle tollerlagkampen.

Det som skjer er at fører og hunden skal "smyge" seg ned til et oppsatt skjul, gjemme seg bak dette og så skal en gjenstand kastes ut til en av sidene og hunden skal springe ut og leke med denne (uten kommando, fører skal være så stille som overhodet mulig, og det samme skal hunden. Lyd blir slått veldig hardt ned på). Det som ofte skjer er at hunden apporterer istedet for å leke før de returnerer, og det er ikke optimalt. De skal sprette og hoppe, og gjerne kaste litt på gjenstanden. Hannhunden min er veldig flink til dette, men klarer dessverre ikke å holde tyst når han skal arbeide etterpå. :P Hunden skal returnere til eier med leken etter å ha vært litt ukontrollert ei stund, og da kastes enten gjenstanden på nytt, eller det skal være passivitet bak skjulet. Etterpå skal fuglene skremmes opp, og skytes (på jaktprøver brukes kaldt vilt eller dummyer) og hunden skal deretter gjøre vanlig retrieverarbeid med apportering, dirigering og søk. Og ja, man kan gjøre dette med andre raser, men i følge f.eks labradorfolk jeg kjenner som har forsøkt dette, så fungerer det bedre med tolleren. Vet andre har brukt andre raser igjen til det samme, men at det ofte ikke har fungert like godt.

Det som er viktig er at de kjapt kan gå fra "ukontrollert" lek til kontrollert passivitet - og alt uten lyd. De skal ikke bry seg med fuglene som nærmer seg, og heller ikke oppsøke vannet (dette er vel det som jevnt over er mest utfordrende for mange). Og etterpå skal de være samlet og arbeide konsentrert og kontrollert med apporteringsarbeidet og søksarbeidet.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Fibi leker i vannkanten, pasker litt i vannet og "spiser" boblene, så kommer nå disse teite endene svømmende for å se om hun driver med noe spennende. Trodde kanskje det var tolling, jeg, men hun er vel bare en teit toller som lokker til seg enda teitere ender :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Men hva er det med tollerns småleking med en gjenstand i vannkanten og kaste litt rundt på den før den kommer tilbake til eier med den uten kommando er det som er typisk tollern? Alle hunder kan da gjøre det? Om jeg slipper en kongle, ball e.l. rolig ut i vannet uten å si noe, så vil terven min jumpe ut i vannet, dutte kongla eller ballen under vann, klaske litt på den med labben, løfte den opp med munnen og slippe den, slå på den med labben så den går under vann og spretter opp igjen osv. Til slutt vil han komme til meg med den og spørre om vi skal leke sammen med den (om jeg kaster ballen/kongla ut i vannet vil han løpe rett ut og rett tilbake med den, men det gjør de tollerne jeg kjenner også). Hva er forskjellen på denne type småleking med en gjenstand i vannkanten og det en toller gjør under tollerjakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hadde vært morro og prøvd dem på Ande og gåsejakt gitt :) Det er jo det jeg bedriver mest og elsker mest så det hadde helt klart vært Gøy og i den store fremtid skal man ikke se bort ifra at jeg ender opp med enn Toller . At jeg skaffer meg Rretriever av ett eller annet slag er garantert men ikke i nermeste fremtid da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss... Dette er noe jeg burde visst mer om ser jeg :lol: For jeg trodde også lyden var litt av greia. Min var i allefall veldig "flink" på det området :icon_redface: Men den lekinga som Betty beskriver kjenner jeg meg igjen i. Tror likevel ikke vi hadde gjort det så bra på en bruksprøve, nettop fordi hun var veldig god på "tollerhylet" i nærheten av vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolling er at Tolleren leker i ett spesielt mønster som lokker til seg Ender og Gjess :)

Jeg er ikke helt sikker, men mener å ha lest at det er pga tolling av tolleren har denne røde fargen og gjerne hvit haletupp, slik at den etterligner en rev. Den leker/lokker ved vannkanten og gjør ender/gås nysgjerrige og de kommer for å se mer (og da får jeger skudd).

Disse beskrivelsene høres bare helt merkelige ut. Dette har jeg veldig lyst til å se, og jeg er kjempefascinert over at ender åpenbart synes at tollere ser hyggelige ut, mens mine som visserlig ser MYE mer ut som rever (noe jeg ikke ante at ender likte :P ) overhodet ikke tiltrekker seg ender mens de plasker og leker (meget ukontrollert, hehe) i vannkanten. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det med tollerns småleking med en gjenstand i vannkanten og kaste litt rundt på den før den kommer tilbake til eier med den uten kommando er det som er typisk tollern? Alle hunder kan da gjøre det? Om jeg slipper en kongle, ball e.l. rolig ut i vannet uten å si noe, så vil terven min jumpe ut i vannet, dutte kongla eller ballen under vann, klaske litt på den med labben, løfte den opp med munnen og slippe den, slå på den med labben så den går under vann og spretter opp igjen osv. Til slutt vil han komme til meg med den og spørre om vi skal leke sammen med den (om jeg kaster ballen/kongla ut i vannet vil han løpe rett ut og rett tilbake med den, men det gjør de tollerne jeg kjenner også). Hva er forskjellen på denne type småleking med en gjenstand i vannkanten og det en toller gjør under tollerjakt?

Det ER ikke bare spesielt for tolleren akkurat den lekingen. Det eneste som er spesielt er at de er den eneste av retrieverne som har blitt avlet mot den type jakt, og som flere steder har egen jaktprøve hvor dette er med som et momemt. Man kan fint lokke til seg fugl med andre raser også, og det er flere som har gjort det. Men, de jeg har snakket med som har prøvd både med toller og med andre retrieverraser (kjenner ingen som har prøvd med andre raser der igjen) sier at det har vært et lite knepp lettere med tolleren. Hvorfor vet jeg ikke, og de har ikke fått til å forklare det selv heller. Om det har noe med kombinasjonen utseendet og atferd, eller noe annet. Eller at individene av andre raser ikke har vært spesielt lekne kanskje. Men spesielt? Nei. :) Men man liker jo selvsagt å mystifisere det, og få det til å høres spesielt ut. Tror det er mange som har blitt litt skuffet når de har funnet ut hva det egentlig går ut på, for det høres jo litt mer fancy ut enn det er. :P

Disse beskrivelsene høres bare helt merkelige ut. Dette har jeg veldig lyst til å se, og jeg er kjempefascinert over at ender åpenbart synes at tollere ser hyggelige ut, mens mine som visserlig ser MYE mer ut som rever (noe jeg ikke ante at var tiltrekkende på ender :P ) overhodet ikke tiltrekker seg ender mens de plasker og leker (meget ukontrollert, hehe) i vannkanten. :lol:

Hyggelige og hyggelige, jeg holder en knapp på særdeles provoserende. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelige og hyggelige, jeg holder en knapp på særdeles provoserende. :lol:

Når jeg tenker meg om, så har jeg flere ganger observert ender som kommer svømmende i truende flokker (vanligvis herremennene) idet jentene driver og plasker i vannkanten på feks dammene i slottsparken. Jeg har alltid tolka det som at de er engstelige for at hundene skal komme og ødelegge egga som ligger til ruging inni blandt sivet, men kanskje mine allroundshibaer faktisk har lært seg tolling, helt på egenhånd! :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker meg om, så har jeg flere ganger observert ender som kommer svømmende i truende flokker (vanligvis herremennene) idet jentene driver og plasker i vannkanten på feks dammene i slottsparken. Jeg har alltid tolka det som at de er engstelige for at hundene skal komme og ødelegge egga som ligger til ruging inni blandt sivet, men kanskje mine allroundshibaer faktisk har lært seg tolling, helt på egenhånd! :D

De har nok det, flinkisene. :ahappy::P Tolling er ikke noe mer spesielt enn det altså, og man kan fint bruke andre raser til det. Det som har vært spesielt for tolleren sin del er at den ble utviklet spesielt med det i tankene, og er eneste retrieveren som har det som moment på jaktprøve (ikke i Norge da, men flere andre land har det allerede, eller det er under utvikling). Greit å få avmystifisert litt, for det høres jo litt mer spesielt ut enn det faktisk er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

De har nok det, flinkisene. :ahappy::P Tolling er ikke noe mer spesielt enn det altså, og man kan fint bruke andre raser til det. Det som har vært spesielt for tolleren sin del er at den ble utviklet spesielt med det i tankene, og er eneste retrieveren som har det som moment på jaktprøve (ikke i Norge da, men flere andre land har det allerede, eller det er under utvikling). Greit å få avmystifisert litt, for det høres jo litt mer spesielt ut enn det faktisk er. :)

Takk for oppklaring og avmystifisering :) Det var det jeg trodde :P Men at tollern er (har vært?) bedre egna til alle delene av tollerjakt tviler jeg ikke på altså. Jeg har bare reagert litt på at det er så fryktelig spesielt for tollern å kunne småleke litt i vannkanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det med tollerns småleking med en gjenstand i vannkanten og kaste litt rundt på den før den kommer tilbake til eier med den uten kommando er det som er typisk tollern? Alle hunder kan da gjøre det? Om jeg slipper en kongle, ball e.l. rolig ut i vannet uten å si noe, så vil terven min jumpe ut i vannet, dutte kongla eller ballen under vann, klaske litt på den med labben, løfte den opp med munnen og slippe den, slå på den med labben så den går under vann og spretter opp igjen osv. Til slutt vil han komme til meg med den og spørre om vi skal leke sammen med den (om jeg kaster ballen/kongla ut i vannet vil han løpe rett ut og rett tilbake med den, men det gjør de tollerne jeg kjenner også). Hva er forskjellen på denne type småleking med en gjenstand i vannkanten og det en toller gjør under tollerjakt?

Loke lokket aldri til seg ender ved å leke i vannkanten, det gjorde Pan. Jeg kan ikke forklare hva som utgjør den store forskjellen, men at det er noe ved mange Tollere (fortsatt ) som gjør at endene reagerer er utvilsomt. De er avlet spesifikt for dette området, så jeg regner med at det ikke er noe en hvilken som helst hund kan gjøre like lett. I hvertfall ikke svarte belgere.

Som sagt: Pan tollet. Ikke alltid like kult, for han tiltrakk seg svaner også og jeg er livredd svaner.

Tollerhylet var han dessverre også god på, det kom hver gang jeg prøvde å fiske. Plaskelyd i vannet gjorde at det rablet totalt for han. Det ble lite fisk...

Edit: la til litt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...