Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund holdes igjen av vetrinær


kasaan66
 Share

Recommended Posts

Det er ikke alle veterinærer som har direkteoppgjør med forsikringsselskapet. Ozzy har operert en del, og faren min måtte totalt legge ut 55.000kr. Fikk jo tilbake det forsikringsselskapet dekket, men det måtte legges ut i mellomtiden. Fikk faktura hvis jeg spurte om det, men nå var jeg der flere ganger i uken og hadde brukt samme vetrinær hele livet hans. De gir heller egentlig ikke ut faktura heller, fordi folk ikke betaler for seg.

Håper uansett at det løser seg, og at kanskje TS gir fra seg et lite pip om hvordan det går nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hva i alle dager mener du at NAV og Mattilsynet skulle gjøre i en sak som dette? NAV har da søren meg andre ting å ta seg til enn å betale folks veterinær-regninger! Makan.... tror folk at NAV betaler

Jeg kjenner jeg blir provosert over at en lusen veterinær kan ta hele 1500 spenn døgnet for å ha en simpel hund i losji. Det er jo mer enn det koster for meg å bo på SAS-hotellet et døgn! Hvordan i al

Det lurer jeg også på. Ellers så tror jeg at vi skal huske på at det er mange ting som kan endre seg fra det kommer fra veterinærens munn til det når hundesonen.no. Kanskje brukte veterinæren noen

Selvfølgelig har veterinæren rett til å holde på hunden til varen er betalt. Det er som å sette bilen på verksted det, du får den ikke med deg hjem før regningen er betalt. Dere får ta opp et kortsiktig banklån/kredittkort slik at dere får betalt veterinærregningen, hentet hunden og sendt saken til forsikringsselskapet for oppgjør.

Ja?! Men no e de no **** ikke bilen som er på eu-godkjenning,det er hunden vår som er et levende vesen med følelser,puls og personlighet!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja?! Men no e de no **** ikke bilen som er på eu-godkjenning,det er hunden vår som er et levende vesen med følelser,puls og personlighet!

Du svarer ikke noe på hva som var avtalen dere kom til, og om dere ikke fikk spørsmål før de foretok denne dyre behandlingen på hunden? Og om hunden er forsikret, isåfall dekker vel forsikringen mesteparten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må bare komme opp med noe penger ja.

Men dette syns eg er en utrolig uhuman måte å gjere de på!

Issi er en omplasseringshund,og har ikke godt av å plutselig miste oss,i tilegg til nye omgivelser og nye mennesker.

Dette er IKKE til hundens eget beste,og når regningen kom på 15.000 på 2-3 timer,syns eg dem kan gjere det på en annen måte enn å nekte å levere ho tilbake til oss. Dette fikk vi beskjed om igår,altså på en fredag.

Vi ble sendt hjem,og kl halv 2 på natten fikk vi telefon om at dem hadde skylt tarmene hennes,og at regningen kom på 15000.

Du svarer ikke noe på hva som var avtalen dere kom til, og om dere ikke fikk spørsmål før de foretok denne dyre behandlingen på hunden? Og om hunden er forsikret, isåfall dekker vel forsikringen mesteparten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Desverre så blir det vanskligere å få vet utgifter på krita fordi det er fler og fler som ikke betaler for seg og det gir vetrinæren mye ekstrajobb som igjen går utover trengende dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis historien virkelig er så simpel og det er slik at veterinæren ber dere dra hjem mens de behandler hunden uten å bli enige om kostnader eller gi en pekepinn i det minste, og ringer dere først med en uventet sjokkmelding om at de har gitt behandling (en tarmskylling) til 15 000 kroner, for så å nekte dere å ta hjem hunden fordi dere ikke har så mye penger på stående fot i en helg - pluss da krever dere for 1500 kroner per døgn frem til dere står på døra med 7500 kroner... Hmm, jeg hadde virkelig gått dette i sømmene etterpå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja?! Men no e de no **** ikke bilen som er på eu-godkjenning,det er hunden vår som er et levende vesen med følelser,puls og personlighet!

Alle skjønner at det er en vanskelig situasjon, men det hadde vært fint om du svarte på det folk lurer på og slutter å banne. Det er da ikke oss du er sint på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi takker for all støtte,husvarm får klem herifra. <3

Bi blir nok nødt til å skaffe så mye penger vi kan,og håpe på det beste. Dem er veldig sammarbeidsvillige,men strenge..

Vi gir iaffal ikke opp.. Skulle nå prøvd å lagt ut bilde.. Ho e nyyydelig..

Beklager banning,bare veldig frustrert :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns de prisen du har fått virker langt i overkant. Måtte sjøl til vet i fjor midt på natta med hund som hadde magedreining. Og det kosta meg 4500 kr for behandling,dop,røntgen og spesial for..Og til tross for at dette ikke er min vanlige vet så fikk jeg allikevel med faktura siden det var midt på svarte natta.. . Pris på operasjon stemmer nok godt, samme pris fikk jeg. Men det var ikkke aktuelt med 5 timers operasjon på 12 år gammel hund..Min hund blei tømt for gass og væske i magen,skylt,neddopa så klart og rønget 2 ganger,samt at jeg fikk med hunden hjem samme natt etter siste bilde var tatt og magesekken såg normal ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt hund på gratis oppstalling hos vet, bare fordi jeg ikke kunne/turte la henne være alene etter vepsestikk og skulle på jobb. Hun ble kjørt opp om morgenen og hentet etter atbeidstid og det kostet meg kroner 0,-. Hun hadde vært inne til behandling dagen før og fått kortison, så diagnosen var grei. Scilos har også hatt ekstra liggedøgn hos en annen vet, uten at det kostet noe ekstra. Det var kanskje fordi det var deres kastrering som fikk litt følger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge veterinærer har fri prissetting hjelper det nok ikke så mye å klage på det.. Generelt er det dyrere jo mer velutstyrt klinikken er, størrelse på den, antall ansatte osv. Men ikke alltid det heller.

Problemet her er vel at hunden er holdt igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når begynte man med tarmskylling mot begynnende magedreining?

Det er noe man prøver også hos mennesker. Man går inn nedenfra og prøver å løse opp "tarmslyngen/dreiningen" ved å presse væske oppover og på den måten tvinge tarmen til å åpne seg og fungere igjen. Noen ganger hjelper det og da slipper man operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe man prøver også hos mennesker. Man går inn nedenfra og prøver å løse opp "tarmslyngen/dreiningen" ved å presse væske oppover og på den måten tvinge tarmen til å åpne seg og fungere igjen. Noen ganger hjelper det og da slipper man operasjon.

Spørsmålet mitt var rent retorisk.

Magedreining har ingenting med tarmene å gjøre. Det er magesekken som dreies rundt sin egen akse.

http://www.nettdyrle...ining-hund-/331

Årsak

Det har lenge vært diskusjoner om hva som er hovedårsaken til magedreining, sannsynligvis er det flere kombinerte årsaker. En dyp brystkasse, der det er stor plass for magesekken å røre på seg, kombinert med svakhet i de ligament som holder magesekken på plass. Legger man til lek og bevegelse etter et stort måltid så anser man at risikoen øker enda mer.

Det som hender er at magen roterer/snurrer rundt sin egen «akse». Se for deg en lang slange. Midt på slangen er det en utvidelse som en ballong med åpning i begge endene. Holder man fast i endene til slangen og vrir rundt en gang, hva skjer da? Jo, begge åpningene til ballongen lukkes og innholdet i ballongen kan hverken gå framover (oppkast) eller renne bakover (ut i tarmen). Maten som er fanget i magesekken hever (som en deig) og gassen som dannes får magen til å utvide seg til en kjempeballong som presser på alle organ i buken og brysthulen. Resultatet blir at sirkulasjonen i hele kroppen kollapser og hunden dør i smerter.

Behandling

Hvis man mistenker at hunden har magedreining skal man umiddelbart til veterinæren. Tro ikke at det hjelper å løpe i trapper, hoppe over hinder og lignende kjerringråd som man kan ha hørt. Kjør direkte til veterinæren uten omveier. Hvert minutt teller.

Når man har kommet til veterinæren bruker man å foreta en akutt tømming av gass fra magen ved å stikke inn en grov kanyle gjennom bukveggen. Det gjelder å vite hvor man skal stikke, ellers risikerer man å punktere for eksempel milten og forårsake en akutt blødning i buken.

Nå er det vanlig at de fleste veterinærer opererer akutt og tømmer magesekken via et snitt i magesekkeveggen. Etter tømmingen syr man magesekken fast i bukveggen for å forhindre nye magedreininger. Inngrepet skjer selvfølgelig under full narkose.

Før var den vanlige behandlingen at man pumpet magen til hunden i våken tilstand. Det var ikke spesielt morsomt, men reddet i hvert fall livet til hunden. Man kan fortsatt bruke metoden for å redde liv mens man venter på en veterinær som kan utføre operasjonen.

http://www.dyrlegene...s helseråd.htm

http://www.petwave.c.../Treatment.aspx

Treatment Options

When a dog comes into the veterinary hospital with clinical signs of bloat, the veterinary team will unite to prepare for emergency surgery to save the dog’s life. Typically, intravenous catheters will be placed to provide fluids for the dog to try to correct shock. Antibiotics may also be given. The bloated stomach may be decompressed by intubation (putting a tube through the mouth, down the esophagus and into the stomach, if possible), to provide an escape route for the accumulating gas). This is called orogastric intubation. If this is not possible or is unsuccessful, the veterinarian may attempt to relieve the gastric distention by a procedure called percutaneous trocarization of the stomach. Basically, this involves preparing the abdominal entry site and then inserting a large needle through the body wall into the stomach. If successful, there will be a hissing sound and foul-smelling gas will come out through the needle, much like “popping” a balloon.

When the stomach has actually flipped over, or torsed, surgery will be necessary to return the stomach to a normal position. There are several different procedures that veterinarians can use to accomplish this result. It may be necessary to remove the spleen as well, if it is involved in the twisting/torsion. When abdominal surgery is performed to correct the consequences of bloat, it typically is recommended that the surgeon tack the stomach to the abdominal wall via a procedure known as a gastropexy. This can greatly reduce the chances of a recurrence of GDV.

Owners should know that heart arrhythmias commonly occur within the first 36 hours after bloat surgery. Most veterinarians will want to keep the dog in the hospital for at least that period of time post-operatively, to monitor the heart’s function.

http://www.peteducat...=2 1571&aid=402

http://www.medicinen...oat_in_dogs.htm

How Is Bloat Treated?

Depending on your dog's condition, a veterinarian may take a radiograph of the abdomen to assess the stomach's position. Because bloat can quickly cause life-threatening shock, metabolic and cardiac abnormalities, many things may be done very quickly to stabilize your dog. Intravenous fluids may be started to reduce shock; bloodwork may be done to check for abnormalities, and a heart monitor may be set up. The vet may try to decompress the stomach and relieve gas and fluid by inserting a tube down the esophagus. Most vets will still recommend surgery to permanently attach the stomach to the side of the abdomen in an attempt to prevent future episodes.

If the stomach has already rotated, emergency surgery is necessary to correct torsion. There are many complications that can occur both during and after surgery, including heart damage, infection and shock; intensive post-operative monitoring for several days is routine.

--------------------

Så ja, jeg er veldig interessert i å få vite når / hvem som bruker tarmskylling som behandling for magedreining.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Så ja, jeg er veldig interessert i å få vite når / hvem som bruker tarmskylling som behandling for magedreining.

Jeg og. Men nå var det jo bare en delvis magedreining hvordan nå enn det foregår. :icon_confused:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet mitt var rent retorisk.

Magedreining har ingenting med tarmene å gjøre. Det er magesekken som dreies rundt sin egen akse.

Vel, da jeg tok embedseksamen i anatomi var magesekk en del av tarmsystem…. Men du vet sikkert best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da jeg tok embedseksamen i anatomi var magesekk en del av tarmsystem…. Men du vet sikkert best.

Vi legfolk ville jo sagt at munn, spiserør og magesekk dannet fordøyelsessystemet, sammen med tarmsystemet (tolvfingertarm, tykktarm, tynntarm og endetarm), men vi har jo ikke embedseksamen i anatomi. :)

Men nå lurer jeg bare på når man begynte å behandle magevridning hos hund med tarmskylling (du kan sikkert forklare hvordan man skyller magesekken gjennom tarmen mens vi er i gang også :) )

Det må være veldig ny og revolusjonerende behandling, nemlig, og det er sikkert mange her som er interessert i å vite hvem som kan gjøre slikt (må være en enkel og billig behandling, i motsetning til de konvensjonelle metodene beskrevet i over).

På forhånd takk.

Endret av Lotta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vet du dette, du er jo både lege og epidemiolog.

Jeg lurer bare på når man begynte å behandle magevridning hos hund med tarmskylling (du kan sikkert forklare hvordan man skyller magesekken gjennom tarmen mens vi er i gang også :) )

Det må være veldig ny og revolusjonerende behandling, nemlig, og det er sikkert mange her som er interessert i å vite hvem som kan gjøre slikt (må være en enkel og billig behandling, i motsetning til de konvensjonelle metodene beskrevet i over).

På forhånd takk.

nei du vet nok best :)

Diskuter det med vetrinæren din istedet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Vel, da jeg tok embedseksamen i anatomi var magesekk en del av tarmsystem…. Men du vet sikkert best.

Det er da fortsatt magen som dreies rundt. Det ligger liksom i ordet "magedreining" Jeg trenger ingen eksamen for å forstå det.

dog-anatomy(1).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magedreining er en form for tarmslyng. Jeg registrerer at det er vanskelig å forstå….. Men det jeg prøver å si er at TS neppe lyver om akkurat dette og den pårosedyren hunden måtte gjennom, som noen insinuerer at TS gjør. Om noen ikke VIL tro at dette er tilfelle, får de ta det opp med sin vetrinær som sikkert tillegges (håper jeg for kundeforholdets del) større grad av troverdighet enn tilfeldige forum-brukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant dog, at man satser på at en tarmskylling retter opp en delvis mageomdreining, sånn midt på natta uten å ha hørt med eieren av hunden først.

Og tilgi meg for min uvitenhet, men så vidt jeg veit er ikke magesekk hos hund og magesekk hos menneske helt likt, så at man bruker tarmskylling på et menneske med delvis mageomdreining, betyr ikke nødvendigvis at det er spesielt suksessfullt på hund?

Jeg bare spør jeg, jeg har nemlig ingen embetseksamen i anatomi. Hverken på hund eller menneske :)

EDIT:

Magedreining er en form for tarmslyng. Jeg registrerer at det er vanskelig å forstå….. Men det jeg prøver å si er at TS neppe lyver om akkurat dette og den pårosedyren hunden måtte gjennom, som noen insinuerer at TS gjør. Om noen ikke VIL tro at dette er tilfelle, får de ta det opp med sin vetrinær som sikkert tillegges (håper jeg for kundeforholdets del) større grad av troverdighet enn tilfeldige forum-brukere.

Jeg tror du misforstår. Vi beskylder ikke trådstarter for å lyve, er det noen som blir beskyldt for noe her, så er det nok veterinæren :)

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og. Men nå var det jo bare en delvis magedreining hvordan nå enn det foregår. :icon_confused:

Har ikke lest hele tråden, men: magedreining er et uttrykk som brukes upresist. Ved noen tilfeller av såkalt magedreining så har ikke magesekken dreiet rundt, men magesekken er oppblåst/utvidet. Akkurat hva som var tilfellet i denne saken vet jeg ikke.

Gastric dilatation is a condition that can develop in many different breeds of dogs. The condition is commonly associated with large meals and causes the stomach to dilate because of food and gas and may get to a point where neither may be expelled. As the stomach begins to dilate and expand, the pressure in the stomach begins to increase. The increased pressure and size of the stomach may have several severe consequences, including preventing adequate blood return to the heart from the abdomen, loss of blood flow to the lining of the stomach, and rupture of the stomach wall. As the stomach expands, it may also put pressure on the diaphragm preventing the lungs from adequately expanding, which leads to decreased ability to maintain normal breathing (ventilation).

The entire body suffers from the poor ventilation leading to death of cells in many tissues. Additionally, the stomach can become dilated enough to rotate in the abdomen, a condition called volvulus. The rotation can occasionally lead to blockage to the blood supply to the spleen and the stomach wall requiring surgical removal of the dead tissues.

Fra: http://www.acvs.org/...tationVolvulus/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei du vet nok best :)

Diskuter det med vetrinæren din istedet du.

Du får ha meg unnskyldt at det er veldig vanskelig å tro at du har embedseksamen i anatomi når du

a) ikke vil svare på et medisinskfaglig spørsmål (ser du har fjernet informasjonen i profilen din om at du er lege og epidemiolog)

b) ikke klarer å skrive vetErinær riktig.

Sorry.

Har ikke lest hele tråden, men: magedreining er et uttrykk som brukes upresist. Ved noen tilfeller av såkalt magedreining så har ikke magesekken dreiet rundt, men magesekken er oppblåst/utvidet. Akkurat hva som var tilfellet i denne saken vet jeg ikke.

Gastric dilatation is a condition that can develop in many different breeds of dogs. The condition is commonly associated with large meals and causes the stomach to dilate because of food and gas and may get to a point where neither may be expelled. As the stomach begins to dilate and expand, the pressure in the stomach begins to increase. The increased pressure and size of the stomach may have several severe consequences, including preventing adequate blood return to the heart from the abdomen, loss of blood flow to the lining of the stomach, and rupture of the stomach wall. As the stomach expands, it may also put pressure on the diaphragm preventing the lungs from adequately expanding, which leads to decreased ability to maintain normal breathing (ventilation).

The entire body suffers from the poor ventilation leading to death of cells in many tissues. Additionally, the stomach can become dilated enough to rotate in the abdomen, a condition called volvulus. The rotation can occasionally lead to blockage to the blood supply to the spleen and the stomach wall requiring surgical removal of the dead tissues.

Fra: http://www.acvs.org/...tationVolvulus/

Du har rett i at betegnelsen "magedreining" / "magevridning" også brukes om tilstander (forstadier) til full magevridning hos hund. Jeg lurer likevel fortsatt på hvem som behandler disse med "tarmskylling", og hvordan behandlingen virker.

(Forøvrig brukes også betegnelsen "bloat" på tilstanden du har beskrevet over. - Og i behandlingen av dette benyttes av og gastric lavage - også kalt "pumping" på godt legmål, altså, da tømmes magesekken gjennom spiserøret/munnen - ikke gjennom tarmen.)

Endret av Lotta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...