Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund holdes igjen av vetrinær


kasaan66
 Share

Recommended Posts

Igår havna hunden vår hos vetrinæren. Først ville de ikke ta oss imot om vi ikke hadde med oss 3000 i kontant.

Så kom vi til enighet pga forsikring,og dro inn. Etter en time ble vi sendt hjem,og sa at dem kom til å ringe. Så ringte dem oss kl halv 2 inatt,og fortalte at dem hadde skylt tarmene hennes,og regninga var allerede på 15.000. Og dem anbefalte oss operasjon,og da kom det til å komme på 30.000.

(dette var en delvis magedreining,og vi kunne ikke venta til dagen etter)

Vi sa vi måtte takke nei til operasjon,og har sagt hele veien at vi ikke har mulighet til å betale med en gang.

Men om vi ikke har med oss minst 7.500 kr når vi skal henter henne,får vi henne ikke igjen. Og dem tar 1500kr per døgn hun er der.

Er dette lov??

Er jo selvfølgelig meningen å betale for behandlinga hun har fått,men vi har ikke så mye penger i det heletatt!

Håper noen har noen oppmuntrende svar å gi,vil ha hjem øyestenen min!

Vi sitter og igjen med en kjemperegning uten hund :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hva i alle dager mener du at NAV og Mattilsynet skulle gjøre i en sak som dette? NAV har da søren meg andre ting å ta seg til enn å betale folks veterinær-regninger! Makan.... tror folk at NAV betaler

Jeg kjenner jeg blir provosert over at en lusen veterinær kan ta hele 1500 spenn døgnet for å ha en simpel hund i losji. Det er jo mer enn det koster for meg å bo på SAS-hotellet et døgn! Hvordan i al

Det lurer jeg også på. Ellers så tror jeg at vi skal huske på at det er mange ting som kan endre seg fra det kommer fra veterinærens munn til det når hundesonen.no. Kanskje brukte veterinæren noen

Dekker ikke forsikringen (iallefall noe av) det, da?

Uansett skulle jeg tro at de ikke har lov til å gjøre slikt. De har vel en plikt til å hjelpe (slik leger har) og har dere ikke råd til regninga nå, burde de laget en avbetalingsplan. Det er vel de færreste som har lagt av 30 store i tilfelle hunden blir syk?? Ta kontakt med forsikringsselskapet, mattilsynet og Nav, noen må da kunne hjelpe? I verste fall, så ville jeg spurt banken om et kortsiktig lån. Det må jo ordne seg.

Lykke til!

Note to self: Øke forsikringen...

Red: ble så opptatt av den forsikringen at bare halve innlegget kom med.

Endret av Mollymor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så utrolig trist. Klarer virkelig ikke sette meg inn i deres situasjon. Vet rett og slett ikke om sånnt som dette er lov eller ikke jeg. Skulle jo tro vetrinærene kan komme med råd og anbefalinger, men de kan jo ikke tvinge noen til en operasjon de ikke har råd til og ang pengene så burde det jo være fullt mulig (normalt sett) å få til en avtale på noe vis og spessiellt siden dere hele veien har nevnt at dere ikke har råd til å betale NÅ. Da burde de j heller sagt sorry, men det går ikke her ta med hunden til en annen dyrlege. (ille det også, men må være bedre enn denne settingen. At hunden ikke skal få komme hjem er jo virkelig tullete.

Uff får helt vondt av tanken på om det hadde vært min hund. Krysser fingre for dere å håper det snart kommer opp en løsning og at hunden kommer hjem

"klem"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Selvfølgelig har veterinæren rett til å holde på hunden til varen er betalt. Det er som å sette bilen på verksted det, du får den ikke med deg hjem før regningen er betalt. Dere får ta opp et kortsiktig banklån/kredittkort slik at dere får betalt veterinærregningen, hentet hunden og sendt saken til forsikringsselskapet for oppgjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Ta kontakt med forsikringsselskapet, mattilsynet og Nav, noen må da kunne hjelpe?

Hva i alle dager mener du at NAV og Mattilsynet skulle gjøre i en sak som dette? NAV har da søren meg andre ting å ta seg til enn å betale folks veterinær-regninger! Makan.... tror folk at NAV betaler alt bare man trekker på skuldra og sier "Ha'kke penger, kan jeg få noen av dere?"

Mattilsynet har ingen verdens ting med folks kundeforhold til veterinærer å gjøre.

Jeg syns forøvrig det er sykt at det liksom skal koste hele 1500 kr for døgnet å ha en hund i losji. Hvor mange kroner spiser den for, liksom? Griske veterinærer som tar seg overbetalt.

Til trådstarter: Løsningen må bli å låne penger på det ene eller andre viset. Enten av familie, banken eller et kredittkortselskap. Så får man betale tilbake så fort forsikringen går i orden.

Jeg er glad jeg har Agria og at lokalklinikkene her har direkte-oppgjør med Agria.... da slipper man den slags kriser og kjempestore kontant-utlegg!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vell at de anbefalte operasjon, ikke at den må..

Veldig teit situasjon, men som snusken sa; hva ble dere enige om? Selvfølgelig kan de holde på hunden din, det er jo deres garanti for at dere skal betale, 1500kr pr døgn var en rå pris, men mulig de har lov til det også..

Men sier som de andre, ta opp et lån så fort som mulig og betal det tilbake når dere får forsikringsoppgjøret. Det blir uansett billigere enn 'renta' til vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ville priser!

Vet at tarmskylling på mennesker koster rundt 1000 kr, men vet ikke om det kan sammenlignes med å skylle tarmene til en hund? Men uansett.. Ganske stort sprang fra 1000 til 15000!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har lov å ha ville priser og de har lov å holde igjen... dessverre. Men dere må jo ha hatt en dårlig kommunikasjon fra starten? Eneste løsning er vel å ta det med dyrlegen det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har veterinæren rett til å holde på hunden til varen er betalt. Det er som å sette bilen på verksted det, du får den ikke med deg hjem før regningen er betalt. Dere får ta opp et kortsiktig banklån/kredittkort slik at dere får betalt veterinærregningen, hentet hunden og sendt saken til forsikringsselskapet for oppgjør.

Hvis man har forskikring, får man bilen tilbake før man har betalt. Hvis man har bilen på service og gjør ting som ikke går på forsikringen, er det noe helt annet enn om bilen bryter sammen, man må regne med å betale en service, mens ting som går på forsikringen betaler forsikringsselskapet.

Hva i alle dager mener du at NAV og Mattilsynet skulle gjøre i en sak som dette? NAV har da søren meg andre ting å ta seg til enn å betale folks veterinær-regninger! Makan.... tror folk at NAV betaler alt bare man trekker på skuldra og sier "Ha'kke penger, kan jeg få noen av dere?"

Mattilsynet har ingen verdens ting med folks kundeforhold til veterinærer å gjøre.

Jeg syns forøvrig det er sykt at det liksom skal koste hele 1500 kr for døgnet å ha en hund i losji. Hvor mange kroner spiser den for, liksom? Griske veterinærer som tar seg overbetalt.

Til trådstarter: Løsningen må bli å låne penger på det ene eller andre viset. Enten av familie, banken eller et kredittkortselskap. Så får man betale tilbake så fort forsikringen går i orden.

Jeg er glad jeg har Agria og at lokalklinikkene her har direkte-oppgjør med Agria.... da slipper man den slags kriser og kjempestore kontant-utlegg!

Nav kan gi folk lån eller støtte når de er i en vanskelig situasjon. Og når man ikke har råd til å betale regningen og den bare øker for hver dag (noe jeg også synes er helt hårreisende) er man i en situasjon der man kan man be Nav om støtte/lån. Det er slett ikke sikkert de sier ja, det spørs jo helt hvilken situasjon eieren er i. Hvis de kan få lån gjennom banken, sier de nok nei.

Mattilsynet var kanskje litt feil, men jeg tenkte da at de kanskje kunne høre med dem om dyrlegen har lov til å ta 1500,- pr døgn når eieren ikke har råd til å betale. Det burde iallefall blitt avklart på forhånd. Men kanskje forbrukerrådet vet slikt bedre.

Det beste er nok å få et lån fra banken og levere saken inn til forsikringsselskapet.

Jeg ville tro det var nok å få en betalingsgaranti fra forsikringsselskapet. Hvis du ikke har høy nok dekning, KAN forsikringsselskapet betale regningen, og så ta regress i kravet, altså at du må betale tilbake senere.

Endret av Mollymor
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke vet pliktig til å informere om påløpende utgifter FØR de utfører dem?

Om jeg parkerer bilen på verksted for en liten service, så er bilverkstedet pålagt å informere meg om utgifter som ikke var avtalt.

"Denne delen er så slitt at den må byttes å det koster 25.000kr..."

Ikke at jeg kommer å henter bilen å plutselig må betale 27.000kr for det jeg trodde var et oljeskift...

"Denne operasjonen/tarmskyllingen koster 15.000kr ++, ønsker dere det utført? alternativet er avlivning".

Som framstilt så høres dette ut som en Mafia-forsikrings-rytter av en veterinær som gjør forsikringen til oss alle mye dyrere for overprisede unødige tiltak som forsikringen må dekke... :angry: For noen horrible priser.... 15 laken for en tarmskylling på hund??

Trådstarter : kontakt forsikringselskap...

Edit : aporopo bil, de siste 3årene har jeg alltid fått med meg bilen og en regning hjem...

Aldri at noen holder tilbake bilen til regningen er betalt, det er jo idiotisk... I min verden..

(med mindre de kredittsjekker sine kunder eller de har en historikk på å ikke betale/skylder penger.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt samme vetrinær i flere år og opparbeidet et forhold som gjør at jeg ikke trenger -alltid å betale umiddelbart. Der det passer best, kan jeg vente feks et par uker, med å betale. Grunnen til at jeg har denne type "goodwill" er nok fordi jeg alltid har betalt alt jeg skylder og i henhold til de avtaler jeg har hatt med vet.

Hvis en kunde derimot, gjentatte ganger ikke betaler, og må stadig purres på, kan jeg forstå at vet til slutt holder igjen en hund til utlegg er betalt. Uten at jeg vet om dette er bakgrunnen i TS´s sak.

Vi har uansett bare EN side presentert her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg blir provosert over at en lusen veterinær kan ta hele 1500 spenn døgnet for å ha en simpel hund i losji. Det er jo mer enn det koster for meg å bo på SAS-hotellet et døgn! Hvordan i alle dager kan den prisen forsvares??? Det er helt vilt.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig delt i slike saker.

Synes det høres ut som en utrolig kjip situasjon å komme i, og jeg håper det går bra med hunden og at saken løser seg!

Synes også at 1500 kr i døgnpris er horribelt!

Men på den andre siden så er det jo ikke veterinærens jobb å være bank for hundeeiere som ikke har penger til slike kjipe og uforutsette utgifter...

I mine øyne er det kundens, i dette tilfellet hundeeiers, ansvar å betale utgiftene uansett hvor lite penger de har.

OM ikke annet er avtalt på FORHÅND.

Derfor har jeg i alle år med hund og hest hatt en dyrebuffer som kan brukes til å dekke sånt til man får hjelp av forsikringa.

Det er mitt ansvar å ha råd til å ha syke dyr.

Vi er medeiere i et ganske stort firma som driver med diverse rørtjenester, både akutte reperasjoner og "planlagte" jobber som nybygg og renovering.

I planlagte jobber får kunden et tilbud med pris og alt på forhånd.

Likevel er det er en del kunder som bestiller jobber i alle slags størrelser, fra rimelig til dyrt, som kommer 2-3 uker ETTERPÅ, når de mottar fakturaen, og ber om en avbetalingsløsning.

Utrolig frekt synes jeg, vi er ingen bank og skal lønne folk og betale materiell.

I mine øyne er det som om jeg går til tannlegen, får jobben gjort og etterpå sier jeg ikke kan betale nå men om en måned, eller at jeg handler på OBS og forventer at jeg kan betale litt og litt i ukene framover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh... ??? Fordi de fleste ikke har lyst til å avlive et familiemedlem som kan bli helt friskt igjen???

Poenget er at har man ikke penger til å betale veterinær for å fikse hunden så må den avlives, hvem andre skal betale mener du, veterinæren?

Jeg synes denne tråden først og fremst sier noe om hvor viktig det er å forsikre hunden, særlig hvis man har dårlig råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke hunden forsikra da..?

Da må vel veterinæren kunne ta et direkteoppgjør med forsikringsselskapet, eller eier av hunden kan få en garanti på en sum som forsikringsselskapet betaler.

De fleste har vel forsikring, nettopp pga å unngå slike store utbetalinger når dyrene blir syke.

Da holder det med å betale egenandelen.

Tror det er få som har et 5-sifra beløp i bakhånd til uforutsette vet.-utgifter når de har forsikring.

UTEN forsikring derimot, er det veldig lurt. :)

Håper det løser seg til det beste for alle parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Er ikke hunden forsikra da..?

Da må vel veterinæren kunne ta et direkteoppgjør med forsikringsselskapet, eller eier av hunden kan få en garanti på en sum som forsikringsselskapet betaler.

De fleste har vel forsikring, nettopp pga å unngå slike store utbetalinger når dyrene blir syke.

Da holder det med å betale egenandelen.

Tror det er få som har et 5-sifra beløp i bakhånd til uforutsette vet.-utgifter når de har forsikring.

UTEN forsikring derimot, er det veldig lurt. :)

Håper det løser seg til det beste for alle parter.

De færreste har vel det, MEN de fleste klarer vel om det er krise å skrape sammen en sum ved hjelp av familie, venner, bankforbindelser og kredittkort, uansett om man har forsikring eller ikke. De fleste forsikringer oprerer også med en bevegelig egenandelssum, som selvfølgelig blir større ved større erstatningsbeløp.

Det jeg syns er litt merkelig i denne historien er at eierne til hunden måtte ha med seg kontantbeløp fra første stund, noe som tyder på at de kanskje har ett litt "anstrengt" forhold til veterinæren i utgangspunktet. De måtte også ha med minst 7500kr for å få hunden med hjem. Dvs at de har jo da allerede blitt innvilget en kredit på 4500kr, i forhold til at kostnadene allerede var oversteget 15.000kr.

Jeg har jobbet for en større dyreklinikk hvor dette ikke var et uvanlig scenario, den gangen kostet det 900kr pr døgn hunden var på klinikken. Dyrt? Javel, men det er faktisk en belastning for klinikken å ha hunden der. Noen må betale for de kostnadene. Ingen veterinærer jobber gratis, ja de har plikt til å behandle skadde eller syke dyr, men ingen plikt til å gjøre det uten betaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...