Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Du har rett i at betegnelsen "magedreining" / "magevridning" også brukes om tilstander (forstadier) til full magevridning hos hund. Jeg lurer likevel fortsatt på hvem som behandler disse med "tarmskylling", og hvordan behandlingen virker.

Det lurer jeg også på.

Ellers så tror jeg at vi skal huske på at det er mange ting som kan endre seg fra det kommer fra veterinærens munn til det når hundesonen.no. Kanskje brukte veterinæren noen forenklede eller mindre korrekte betegnelser for å forklare noen medisinske prosedyrer eller begreper. Kanskje var eier fortvilet og stresset og fikk ikke med seg alle detaljer, og vips så blir vi fortalt at magedreining behandles med skylling av tykktarmen.

Det er vanskelig å komme med bombastiske uttalelser om rett og galt i denne saken når vi ikke har vært flue på veggen på veterinærkontoret.

• Like 4
  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hva i alle dager mener du at NAV og Mattilsynet skulle gjøre i en sak som dette? NAV har da søren meg andre ting å ta seg til enn å betale folks veterinær-regninger! Makan.... tror folk at NAV betaler

Jeg kjenner jeg blir provosert over at en lusen veterinær kan ta hele 1500 spenn døgnet for å ha en simpel hund i losji. Det er jo mer enn det koster for meg å bo på SAS-hotellet et døgn! Hvordan i al

Det lurer jeg også på. Ellers så tror jeg at vi skal huske på at det er mange ting som kan endre seg fra det kommer fra veterinærens munn til det når hundesonen.no. Kanskje brukte veterinæren noen

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Jeg og. Men nå var det jo bare en delvis magedreining hvordan nå enn det foregår. :icon_confused:

Det vil nok bare si at magesekken ikke har vridd seg helt rundt enda.

Forrige hunden min fikk magedreining, og vi kom oss til veterinær før magesekken ble helt vridd rundt (hun var allikevel blitt "oppblåst" med magen som et trommeskinn, brekninger og alle de klassiske symptomene). Sikkert det samme som blir kalt devis magedreining her. Siden vi kom oss så fort til veterinær klarte vi å få pressa en slange ned i magesekken (ja, gjennom munnen, ikke noen tarmskylling her), så gassen kom ut. Samtidig kom selvfølgelig mageinnholdet ut. Dette foregikk uten bedøvelse og var akutt behandling. Etterpå ble hun operert ved å sy fast magesekken så den ikke skulle kunne snurre seg igjen. Men dette er noen år siden, det er mye mulig det er kommet andre behandlingsmåter etterpå, men jeg klarer ikke forstå logikken i å skulle utføre tarmskylling. Men, men. Det er mye man kan missforstå hos vet også når man står der og er bekymra, med en hund som holder på å dø :) Det var jo ikke behandlingsmetoder TS lurte på.

Skrevet

Sjøl om magen ikke hadde vidd seg helt rundt på min så var ikke dyrlegen i nærheten av tarmen hans. De stakk en slange ned i magen via munn,hals,spiserør hva ¨nå enn man vil kalle det. Og i det øyeblikket slangen var i magen om det masse gass ut av slangen samt matreste,væske osv. Det jeg fikk vite var at magen ikke hadde vridd seg helt rundt siden de da fikk slangen ned,hadde de ikke fått den ned så var alternativet avliving el operasjon. Men ho nevnte aldri et kløyva ord om å gå inn den andre veien. Har heller aldri hørt om andre veterinærer som har gjort det i andre tilfeller,så pussig at det var den veien de valgte å gå. Så vidt jeg veit så har ikke magedeining noe med tarmene å gjøre,men magesekken..

Skrevet

Viss det faktisk er slik det høres ut så ville jeg fått en spesifisert regning, hørt med andre vet kontor, funnet ut hva jeg og aktuell vet faktisk ble enig om før jeg dro også gått til avisen om det faktisk er så horibelt som det høres ut.

Har man blitt enig om at de skal 'fikse' hunden og så dratt så er det feil, uansett pris, og skylde på vet.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Som sagt, få en instruktør til å komme hjem til deg og se situasjonene og få hjelp til et opplegg. Dette er en hund som trenger konsekvent gjennomgående trening og rammer i hverdagen. Men få utelukket først at det ikke er noe smerter eller andre ting som påvirker adferden også.
    • Men når jeg skiller dem så biter hun meg. Hun blir helt vill i blikket og i kroppen og alt. De kan aldri være alene sammen. Jeg kan heller ikke la hun være på ett rom og jeg ber hun bli når den andre er på andre siden av døra. Da løper hun og biter meg i bånda. Eller i armen. 
    • Jeg har kjøpt nye håndklær, nytt sengetøy, nødklær og et par mer brukbare klespakker fra Finn, men mange av de såkalt berikede klærne er helt unike og har høy affeksjonsverdi. Bl.a. den nevnte singletten, som var det første fairtrade sertifiserte plagget jeg fant. Original Max Havelaar, fra før de byttet navn til Fairtrade. Den kostet omtrent 250 kr for tjue år siden og har trofast holdt stand gjennom hver eneste sommer siden. Med alt arbeidet jeg har lagt ned i den nå, så er Gucci fast fashion for tacky træsh hoes til sammenlikning.  Fordi jeg har vært en så etisk bevisst shopper og bygget en garderobe jeg kunne gå moralsk rakrygget i, så er det ikke bare, bare for meg å handle nytt. Favorittbutikken Libe er nedlagt, og jeg liker ikke kolleksjonene de gode merkene (som Komodo og Monkee Genes) har for øyeblikket. Nudie har heldigvis jeans jeg liker, men utover dem ser det svart ut. Derfor velger jeg redde det som reddes kan.  Alt av ulltøy må byttes fordi proteinfibre går bokstavelig talt i oppløsning i høy pH. Ikke bare undertøy som ikke er så farlig hvordan ser ut, men affeksjonsverdi Komodo blazer, kåpe, skjerf og lue, kjole, skjørt og flere bukser. Det er virkelig en smerte å vente på plagg jeg vil ha fra de merkene jeg liker. Trendene for tiden faller ikke i smak. Nøstebarn har fortsatt de samme plaggene de alltid har hatt, men er selvsagt utsolgt for de riktige fargene.  Jeg drar det antakelig så langt at jeg demonterer en jakke vevd og sydd i Sverige, fra et svensk merke som gikk konkurs og ikke lenger tilbyr noe nytt, for å unngå skade elgskinnet på utsiden mens jeg renser innsiden.  ..ikledd pølsedrakt fra Biltema, fordi jeg ikke hadde nevneverdig lyst til å legge penger i kassa til noen såkalt grønn butikk da jeg trengte emergency beskyttelse mot klima etter den fanatiske grønnskallen fra den sekterisk klorofyllkommunistiske kloakken av ruspsykotisk økolååågiske fotsoldater fra MDG beriket både garderoben min og miljøet med det ufortynnede insektsmiddelet sitt. Biltema klær med pølsemotiv på var det mest aggressive motsvaret jeg kunne finne som traumeterapi. Made in China av helt ny polyester, fraktet fossilt fra andre siden av planeten og med bilder av svinekjøtt på. Jeg slo til og det føltes bra.     
    • Er det ikke bedre å kaste klærne og kjøpe nye, det burde dekkes av innboforsikringen? Litt jobb, men føles tryggere likevel?
    • Det hjelper også å legge den i glovarmt vann etter vask, for å drepe mikroorganismene før du tørker den hurtig et varmt sted med god ventilasjon. De formerer seg lett under tørkeprosessen om du ikke har kverket dem skikkelig. Vaskemiddel hjelper bare med å få hardføre mikroorganismer delvis ut av stoffet, det dreper dem ikke, mange blir sittende igjen, og vannet i maskinen holder ikke 60° lenge nok. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...