Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge ville du ventet med å avlive?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Leit å høre at du har mistet hunden din, men nå har den ihvertfall ingen plager mere.

Når det gjelder sykdommen og rasen, rykter og "elendighet" foreslår jeg at du kontakter veterinæren snarest og ber om en fullstendig obduksjon, eventuelt også oppbevaring av vevsprøver etc som kan tas vare på til sykdommen blir bedre dokumentert/utredet for rasen som helhet.

Lykke til videre.

Nei obduksjon er ikke aktuelt. Fordi jeg da, pga sykdommens art og mitt bosted, måtte ha reist 65 mil med hund og avlivet på vetrinærinstituttet. Eventuelt betalt av egen lomme frakt av kroppen på is herfra til vetr,inst. Og det koster mer enn jeg har råd til nå. Sjekka opp priser osv sammen med min vetrinær. Jeg betalte for forrige obduksjon med samme sykdom, samme familie/linje/oppdretter og akkurat samme symptomer. Så jeg har gjort det jeg er i stand til, både praktisk og økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dette er den værste delen ved å være hundeeier. Det er tiden da en må prøve å legge til side egne følelser og tenke på hundens livskvalitet. Er man i tvil, har man som regel svaret. Men det gjør vo

Har hunden smerter eller ikke fungerer optimalt i hverdagen, dvs har dårligere humør el liknende vil en hund få slippe i mitt eie. En hund skal ikke lide på NOE vis hverken psykisk eller fysisk men

Min dypeste medfølelse. Og så forferdelig uheldig du har vært. Du er dog ikke alene om å ha opplevd slik (Rak som svarte ovenfor hadde en forferdelig tid med syke hunder) Jeg tenker på å avlive hun

Uff, slikt er alltid trist og vanskelig.. Kondolerer :hug: Det er sikkert ikke mye hjelp i det, men om denne personen rakker ned på deg og ditt hundehold og selv avler på syke hunder(eller linjer) så sier det jo mer om denne personen enn om deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei obduksjon er ikke aktuelt. Fordi jeg da, pga sykdommens art og mitt bosted, måtte ha reist 65 mil med hund og avlivet på vetrinærinstituttet. Eventuelt betalt av egen lomme frakt av kroppen på is herfra til vetr,inst. Og det koster mer enn jeg har råd til nå. Sjekka opp priser osv sammen med min vetrinær. Jeg betalte for forrige obduksjon med samme sykdom, samme familie/linje/oppdretter og akkurat samme symptomer. Så jeg har gjort det jeg er i stand til, både praktisk og økonomisk.

Så synd at du ikke får obdusert hunden din, raseproblematikken og bråket tatt i betraktning. Veterinæren din burde kunne gjøre det på stedet, og sende nødvendige biopsier til analyse, f eks på NVH. Lokal obduksjon i åpningstiden, og porto skulle ikke bli allverdens dyrt. Alt dette vet du selvsagt, som er lege, men hunden er kanskje destruert alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med siste taler. Du hadde gjort rasen en stor tjeneste om du fikk sendt inn prøver i hvertfall. jeg mistet en hund og ville ikke ha obduksjon. to dager etter angret jeg, og ringte klinikken. Hunden var da fortsa

tt i frysen der, så de fikk den obdusert. Og det gjorde godt i ettertid. selv om jeg ikke fikk han (hunden) tilbake, viste jeg mer.

men med tanke på hva man leter etter, er det vel vanskelig å få ettersendt. For mange endringer i vev osv.

Triste greier . kondolerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjernet noen innlegg ut av tråden som handler om en person som ikke er tilstede på forumet. Med mindre det er en sak på vedkommende i media er det ikke lov å legge ut om oppdrettere eller enkeltpersoner på forumet, derfor kunne det ikke bli stående.

Kommentar til moderering kan gjøres enten på PM eller trykk "Rapport".

Moderator IW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med siste taler. Du hadde gjort rasen en stor tjeneste om du fikk sendt inn prøver i hvertfall. jeg mistet en hund og ville ikke ha obduksjon. to dager etter angret jeg, og ringte klinikken. Hunden var da fortsa

tt i frysen der, så de fikk den obdusert. Og det gjorde godt i ettertid. selv om jeg ikke fikk han (hunden) tilbake, viste jeg mer.

men med tanke på hva man leter etter, er det vel vanskelig å få ettersendt. For mange endringer i vev osv.

Triste greier . kondolerer.

Problemer er at den sykdommen/ ev de to det dreier seg om, må håndteres slik at kroppen må obduseres ganske raskt etter avliving. Og kun av vetrinærinstituttet. Jeg sjekket dette opp da forrige hund måtte avlives. Og svaret var da fra lokale mattilsyn at jeg måtte kjøre selv med levende hund til Oslo og avlive der, ev betale selv for å transportere kroppen i kjølebil umiddelbart etter avliving, 65 mil. Og ville ikke få det igjen på forsikringen.

Så uansett hvordan jeg hadde gjort det, hadde det kostet mye som jeg ikke hadde fått igjen på forsikringen. Selv om mine er godt forsikret.

Og jeg syns ærlig talt at mange andre er like mye ansvarlige for å "gjøre rasen denne tjenesten", for dette er neppe sjelden. Men jeg vet jo at mange med denne type hund (trekkhund) bare avliver hunden uten noen form for utredning overhodet, når de ikke fungerer i trekk. Og de færreste (med mindre de dør under Finnmaksløpet selvfølgelig…) blir obdusert. Så det kommer garantert flere "muligheter", om man tenker på individer innad i trekkhund-populasjonen, som får tilsvarende symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...