Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke triks brukes i telefonsalgbransjen?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Jeg er elendig på å se gjennom sånne tulletilbud. Senest i dag ringte det en fra aftenposten innsikt. Jeg hadde abonnement på det tidligere men droppet det da vi flytta fordi jeg visste jeg ikke kom til å få lest det på en stund. Nå ringte de altså og ville gi et supertilbud på 38 kr per blad i 6 eller 11 uker. Bare ukene der får meg til å lure. Bladet kommer ut en gang i mnd, hva er poenget med det? Dessuten blir jeg grinete når jeg sier at han kan ringe opp igjen senere når vi har fått tenkt på det. Og når han igjen forklarer hvor billig det er og sier at dette er vel en avgjørelse jeg kan ta på egenhånd så sier jeg at "jada, joda, det kan nok hende det, men jeg ser allikevel helst at du ringer igjen" så får jeg bare et kontant spørsmål "hvor mange uker vil du ha? 6 eller 11?" :sint_01:

Kjenner jeg blir skikkelig sur av så enormt innpåslitne og frekke selgere. Jada, det er sikkert sånn man må gjøre for å få solgt - men jeg kjenner jeg blir staere og staere. Jeg kjøper bladet for tiden jeg, men da gjør jeg det faktisk heller i butikken - på trass.

Så hvilke triks brukes? Retorikken? Luretilbud? Hvordan ser jeg gjennom de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den klassiske er at det er kun tilbud denne uka osv., Eller første pakka er sååå billig og neste kan du gange prisen me 3..

Men tilbud er egentlig veldig enkelt å skule igjennom. Det er matematikk det :) Hvis du kjøper et abbonement i 10 uker og får et blad i uka i posten. Dette betaler du 500 kr for. Det betyr at hvert blad vil koste deg 50 kr. Hvis du da går på butikken og kjøper bladet, så koster dette 55 kr for hvert blad. Det betyr at på de 10 ukene har du spart deg totalt for 50 kr. Altså nesten et blad. Så det er helt greit det, hvis det ikke er noen frakt eller lignende i bildet.

Tenk igjennom hva totalsummen på abbonementet blir; frakt, blader, evt binding osv., Og hva det vil koste hvis du skal kjøpe det uten binding. Ikke minst; hvor mye leser du egentlig bladene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier alltid nei til masete, uhøflige og pågående telefonselgere. Er de noenlunde høflige fra starten gir jeg dem en sjanse hvis det er noe jeg kan tenkes å være interessert i. Nå gjelder dette i hovedsak på jobb, siden jeg ellers er reservert fra telefonsalg. Det eneste er at Telenor ringer meg iblant fordi jeg har vært kunde der, men når jeg sier at jeg har OneCall faktura og sjelden over 100 kr/mnd i regning så takker de for seg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Syntes den var kjekk som ringte her om dagen og sa du støttet oss jo i fjor ehh nei der tar du feil jeg ahr da aldri støttet dere og forresten så har dere ikke lov til å ringe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt sånn fobi mot ukjente numre, og svarer innmari sjeldent på det. Like greit, kjenner jeg. For i det siste har det ringt forskjellige numre til alle døgnets tider (jeg ble SUR da det ringte klokken 07:00 en dag ...). Telefonen min er så fancy at jeg kan blokkere de numrene jeg vil, men hva hjelper det, når de bare ringer fra et annet nummer neste gang? Gærrrrh!

Sorry, Jankaa, hvorfor vil du jobbe som et forhatt menneske, og lure sånne folk som pappaen min til å kjøpe ett kilo med Omega 3 hver måned, som han ikke bruker, for han bare har en trang til å si ja til alt? :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt sånn fobi mot ukjente numre, og svarer innmari sjeldent på det. Like greit, kjenner jeg. For i det siste har det ringt forskjellige numre til alle døgnets tider (jeg ble SUR da det ringte klokken 07:00 en dag ...). Telefonen min er så fancy at jeg kan blokkere de numrene jeg vil, men hva hjelper det, når de bare ringer fra et annet nummer neste gang? Gærrrrh!

Sorry, Jankaa, hvorfor vil du jobbe som et forhatt menneske, og lure sånne folk som pappaen min til å kjøpe ett kilo med Omega 3 hver måned, som han ikke bruker, for han bare har en trang til å si ja til alt? :lol:

Vet ikke om det finnes hos alle, men for oss som har android har 1881 blant annet en fin app som blar opp nr ditt på null komme svisj så du vet hvem som ringer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooh! Jeg kan svaret på den her! Jeg så det på Seinfeld en gang.

Du sier du er opptatt og spørr om du ikke kan ringe de opp igjen på hjemnummeret senere i dag. Når de sier at de ikke vil gi hjem-nummeret, så spør du: "Hvorfor? -Åja, du liker kanskje ikke at folk ringer deg på hjemnummeret? Da vet du hvordan jeg føler det."

Jeg sier alltid at jeg er fattig student og at jeg ikke har noen penger uansett. Eller bare "ikke interesserert" og legger på.

Jeg kjøper aldri noe av telefonselgerne. Hver gang du kjøper noe fra telefonselgere så er du med og bidrar til at det fortsatt er en yrkesgruppe som heter telefonselgere! :angry:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo hatt en del venner som var telefonsselgere på vgs, så vet f.eks at de i utgangspunktet ikke har lov til å legge på. Derfor hender det (om jeg er i humør) at jeg babler i vei og spør ovs ovs. og like før de skal "ordne dealen" sier jeg - nei, forresten... Tror ikke jeg er interessert allikevel :rofl:

Slemt er det, trossalt noen som skal leve av dette, men har møtt på så mange plagsomme selgere pr telefon...

Eventuelt gjør som venninna mi, si enten "Jeg har diarè og sitter på do" eller "Jeg har sex, så det passer litt dårlig nå"

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg fikk en som sa jeg kunne "få" en reise. Ja så fint svarte jeg passer du hunden min i mens da. :D Kan si en ting fyren ble stille.

Standardfrasen er JEG ER BLAKK da sier dem hadet av en elelr anne grunn hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det finnes hos alle, men for oss som har android har 1881 blant annet en fin app som blar opp nr ditt på null komme svisj så du vet hvem som ringer. :)

Jeg har android, men bruker jeg "internett" når den appen er der? For jeg er litt rar der også, jeg. Og tenker at internetten som må stå på 24/7 gir meg en ufin telefonregning. :lol: Akkurat der føler jeg meg som en gammel dame som nettopp har begynt å lære seg Klingon ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen min er så lei av at de samme folkene ringer til butikken for å selge han dritt, så han tar ofte telefonen for å så legge den fra seg. Ikke alle har dette systemet, men for de som har det så opptar han linjen så de ikke får ringt noen før han legger på. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telefonselgere ja...sorry, men sånne har jeg ikke noe til overs for... :gaah: Jeg har reservert meg mot tlfsalg, men det hender de ringer likevel... :angry: Men jeg er litt som Bananen, jeg er skeptisk til nummer jeg ikke kjenner og kjenner jeg ikke nummeret, tar jeg det ikke. I hvert fall ikke før jeg har fått sjekket opp nr. Finner jeg ut at det er tlf salg, kan de bare glemme å få snakke med meg...

Min far kan bli skikkelig rasende på tlf selgere... :D Tar de ikke hintet, så blir han sur og kjefter på dem. Men stort sett har han null tålmodighet med dem og i steden for å prate han rundt, sier han bare: sorry, er ikke interessert og slenger på røret :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har android, men bruker jeg "internett" når den appen er der? For jeg er litt rar der også, jeg. Og tenker at internetten som må stå på 24/7 gir meg en ufin telefonregning. :lol: Akkurat der føler jeg meg som en gammel dame som nettopp har begynt å lære seg Klingon ...

Da må du bytte abonnement :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, Jankaa, hvorfor vil du jobbe som et forhatt menneske, og lure sånne folk som pappaen min til å kjøpe ett kilo med Omega 3 hver måned, som han ikke bruker, for han bare har en trang til å si ja til alt? :lol:

Det var som sagt i to dager. Jeg tenkte det var en kjekk jobb (16 år gammal, alt var kjekt da!), for det var da penger å få! Men, det viste seg å være en drittjobb, og det samme gjaldt lønnen. 62 kr per SNAKKEDE time, altså, per hele time du er i samtale med en stakkar... For å si det sånn, det er en grunn til at jeg ikke jobbet der lenger enn etter andre dag i opplæring... :lol: Men! Jeg pratet med en hyggelig hundefyr i en halvtime andre dagen da !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo hatt en del venner som var telefonsselgere på vgs, så vet f.eks at de i utgangspunktet ikke har lov til å legge på. Derfor hender det (om jeg er i humør) at jeg babler i vei og spør ovs ovs. og like før de skal "ordne dealen" sier jeg - nei, forresten... Tror ikke jeg er interessert allikevel :rofl:

Jeg må bare si, som eks-telefonselger, at det der var det absolutt verste jeg visste! Fytti, kjenner den følelsen kommer tilbake.. Så om dere vil gjøre dagen skikkelig kjip for selgere, that's the way to go! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ofte veldig hyggelige og bruker fornavnet ditt. Det misliker jeg sterkt at fremmede mennesker gjør på tlf. Og så snakker de ofte til deg som om du var et lite barn; ..for du skjønner det, vet du M, ...bla bla. Og DET vil du ikke gå glipp av M? Osv

En gang ble jeg oppringt av en dame som ringte meg for å selge meg sokker over tlf. Kl var tre på dagen og jeg var faktisk på jobb! Hun fikk veldig mye pes av meg pga tidspuktet hun ringte på (som forøvrig aldri passer uansett når de ringer), og for at hun ikke tok nei for et nei. Da blir jeg sur. Hun utbrøt: "VIL du ikke ha sokker???? Bruker du ikke sokker??? Jeg lekset opp for henne og ba om navnet på bedriften og navnet på sjefen hennes for h*n ville jeg prate med etter at hun mente hun ikke kunne stryke meg av listen. Jeg har rerservert meg, men fikk telefoner fordet. De har aldri ringt igjen, men en mnd tid etterpå ringte de fra et annet sted. Da jeg sa jeg ikke var interessert og ba om at de aldri ringte igjen, svarte hun så kjekt at de kunne ringe når man ikke hadde valgt å reservere seg. Men det viser at de ikke sjekker, eller at de ikke bryr seg, for hadde jo gjort det. Hun ble litt spak da, men fortsatt prøvde hun å få gjennom salget sitt. For enhver pris tydeligvis. Så jeg ba om å få nr til hennes sjef, navnet på selskapet og at jeg måtte ptate med vedkommende så vi fikk avklart en gang for alle at de ikke ringer igjen. Da, når hun fikk tenkt seg om, så mente hun at hun kunne få meg slettet fra listen allikevel. Jeg hørte aldri noe mer.

Så noen sånne runder måtte jeg ta før jeg ble helt kvitt dem. Jeg har valgt å ikke ha nr mitt søkbart pga nettopp sånne teleoner.

Og alt startet etter at jeg var så dum å svare på en undersøkelse fra et ellet annet sted. Før det hadde jeg aldi blitt oppringt, etter det tok det helt av. Og SSB ringte meg i snitt 1 gang i mnd en periode. Til jeg skrev en skriftlig klage og ba de holde opp. Jeg var meget skarp i tonek, men fikk til svar at privatpersoner ikke kan reservere seg for henvendelser fra SSB.

Men, de sluttet etter den henvendelsen, så de fant vel ut det vat best å la være.

Det jeg opplever, er at de er veldig pressende, og har alle mulig grunner til at du bør/må slå til på tilbudet. De tar ikke nei for et nei. Ikke alle er så bestemte som meg så mange ender opp med å si ja til noe de i utgangspubktet ikke vil.

Det samme med selgere på stand på gata/i bitikkutganger osv. De lærer seg til å stille spm sånn at man ikke kan svare ja eller nei på det. Det er en teknikk for å få folk til å svare på spm sånn at de har fått i gang en samtale. Jeg kan alle triksene og noen av dem gir deg omega3 glass i hånden og sier: vær så god!

Søstern min ble så lei det der at hun tok i mot en dag sa: "å tusen takk!" , og gikk videre med produktet hun faktisk fikk fysisk i hånden. Selgeren ble dritsur og beskylte henne for å stjele. Men da fikk han esken tilbake med lynskap beskjed om ikke å legge det fram som at ting er gratis og gi det i hånden når man går forbi, når det faktisk ikke er gratis!

Jeg kjøper av prinsipp ikke ting som blir prakket på meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt problemet jeg. Mitt eneste svar til selgere er "nei takk". Samme hva de sier, så sier jeg "nei takk". Det er ikke noe jeg gidder å irritere meg over en gang, det er bare å si "nei takk" og legge på eller fortsette å gå, liksom.

Nå har jeg jobba som telefonselger (og gjorde det veldig dårlig *ler*), så jeg har kanskje litt sympati for disse stakkarene som lever av å irritere folk. Tror dere ikke de veit det? Man trenger ikke å gjøre det verre enn det er, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...