Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjære studenter! Hjelpemidler? Hva?


Teserere
 Share

Recommended Posts

Til høsten skal jeg begynne på universitet for første gang. Det vil si at jeg aldri har vært på forelesninger, annet enn videregående nivå. Idag har jeg en stooor lap top (17,noe") som er fin å skrive oppgaver på. Men den er alt for diger til å stappe i veska/sekken når jeg skal på skolen!

Jeg tenker jo at jeg skal investere i noe nytt. Men aner ikke hva jeg bør kjøpe. Tenker meg noe lite som jeg kan skrive notater på, som ikke tar for mye plass i veska. Alternativene er da:

- mini-pc (er disse på vei ut?)

- notepad (har lagt merke til at de nyeste har tastatur, tenker at det kanskje er en fordel)

Jeg tenker å beholde den laptoppen jeg har nå og bruke den som en slags stasjonær pc der jeg skal bo, og bruke den til å skrive oppgavene på. Så notater fra "den lille" vil bli overført via USB eller no.

Spørsmål:

Hva er vanlig å bruke blant studenter?

Fordeler / ulemper pc vs. notepad?

Hva bør jeg tenke på av ytelse mtp hurtighet/lagring osv?

Hva slags skriveprogram har evt en notepad, og kan den "overføres" til Word?

Hvor mye penger bør jeg bruke?

Brukt vs. nytt?

Andre ting å tenke på?

Hva bruker du, og er du fornøyd med det? Hvorfor?

Til sist lurer jeg på om det er noen som bruker e-bøker i undervisningen? Jeg ble forespeilet at det kommer til å bli brukt mye i undervisningen på skolen, derfor ble jeg anbefalt å investere i en Kindle. Men kan notepad/minipc også brukes til e-bøker?

Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har både stor laptop, netbook (liten laptop) og pad.

Spørsmål:

Hva er vanlig å bruke blant studenter? netbook

Fordeler / ulemper pc vs. notepad?

Hva bør jeg tenke på av ytelse mtp hurtighet/lagring osv? er ikke viktig om du bare skal bruke den til å skrive oppgaver på. ville evt sett på batterilevetid.

Hva slags skriveprogram har evt en notepad, og kan den "overføres" til Word? min pad (samsung galaxy) har et program som heter "polaris office" som fungerer som word for meg.

Hvor mye penger bør jeg bruke? 3-4 tusen

Brukt vs. nytt?

Andre ting å tenke på?

Hva bruker du, og er du fornøyd med det? Hvorfor? vil bare bruke paden så fort jeg får meg en dockingstasjon med tastatur. grunn: liker paden så godt, den fungerer både som telefon, underholdning og pc for min del.

Til sist lurer jeg på om det er noen som bruker e-bøker i undervisningen? Jeg ble forespeilet at det kommer til å bli brukt mye i undervisningen på skolen, derfor ble jeg anbefalt å investere i en Kindle. Men kan notepad/minipc også brukes til e-bøker? ja :)

Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye erfaring eller kunnskaper, men kan dele noen erfaringer.

Selv liker jeg aller best å skrive ut forelesningsnatater på forhånd (altså: alt læreren viser på powerpoint eller skriver på tavla er ofte planlagt og lagt ut på en skolenettside på forhånd, slik at du kan være forberedt). Men dette blir litt dyrt og lite miljøvennlig i lengden.

Jeg har en miniPC og det er helt genialt med den lange batteritiden (min har 9-10 timer), godt tastatur og ryddig og enkelt som man er vant til med vanlig PC. De er også ganske billige (3500,- for en bra). Jeg liker ikke touch, synes det er ekkelt å ha skjermen liggende flatt osv, så har ikke noen forkjærlighet for noen form for pad. Hvis man skal ha med tastatur kan man jo like godt ha en miniPC! Det som er litt kjipt med miniPC er at ytelsen ikke er god nok til å drive med så veldig mye annet enn skole. De er f.eks ikke sterke nok til å redigere film og man er avhengig av en bedre og større ekstern skjerm hvis man skal bruke den til redigering av bilder osv (men som sagt, tunge redigeringsprogrammer fungerer dårlig).

Nå har jeg kjøpt en mac, siden min store PC sa stopp. Synes det er noe dritt (ikke fordi den er dårlig, men fordi jeg ikke er vant til det/glad i systemet, men den er perfekt til skole fordi når man åpner en PDF kan man enkelt markere med "markeringstusj", skrive notater og ringe rundt ting i dokumentet, akkurat slik man gjør med utskrifter! En annen ulempe er jo dette med at mac ikke kan kjøre windowsprogrammer og dermed kan man ikke bruke mange av de gode programmene universiteter tilbyr gratis (f.eks EndNote), men ved å google og spørre rundt finner man stort sett noen tilsvarende programmen. Men ja, det er tungvint å ha mac fremfor windows!

Jeg har desverre ingen enkelt tilgang til e-bøker. Har i noen fag, men må sitte på skolens nettverk for å ha tilgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri gått på universitet eller noe, er bare en dum gutt...

Men det er ingenting som irriterer medstudenter mer en en PC med en Vifte som jobber hardt...

Vifter som jobber hardt finner du i gamle PCer, kraftige PCer og billige PCer...

Mindre PCer, som nettpcer og opp til 13" er ofte svært energieffektive = lite varme = lite viftestøy...

Om JEG skulle gått på videreutdanning nå, så hadde jeg tatt med meg Nettbrettet Asus Transformer Prime med Tastaturdock...

Fullt fysisk tastatur (godt å skrive og skjermen i vinkel som en vanlig pc)

SSD Harddisk (utrolig kjapp)

INGEN vifte (100% stille)

Ingen oppstartstrid fra dvale, 16timer batteri, god skjerm, tynn, lett, toucpad, har USB og HDMI om du vil ha normalt usb tastatur, usb ekstern mus, ekstern skjerm, overføre til fra Minnepenner, SD-kortleser om du vil overføre bilder fra kamera, osv osv... :heart:

Nedturen er om du gjennom skolen MÅ bruke enkelte windows programmer...

Nettbrett åpner fint både .docx, powerpoint, pdf, doc, ods, videoer, bilder og har mange officepakker...

Polaris Office er med Asus Nettbrett med flere...

Men, ser absolutt fordelen med å ha en helt vanlig Windows PC.

Da ville jeg ikke valgt 15,6" eller større... (støy, ikke bærbar men Slepbar)

Jeg ville heller ikke valgt den billigste Nettpcn.. (UTROLIG treig)

PC i 12-13" området med normale bærbar kvaliteter over nettpc...

den er perfekt til skole fordi når man åpner en PDF kan man enkelt markere med "markeringstusj", skrive notater og ringe rundt ting i dokumentet, akkurat slik man gjør med utskrifter!

Dette kan man med vanlig PC også, dette er kun software, Windows har mange andre PDF programmer en Adobe Reader.

(beklager)

Edit : Jeg bruker Foxit Reader, denne har alt mulig av markering og kommentarskriving, snakkebobler, osv, osv...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alt" er vanlig, dvs. det varierer fra penn og papir, til tablets, store og små laptoper. Selv brukte jeg min "vanlige" 15" laptop, det var den gang man sjelden hadde mer enn én portabel maskin med mindre man var ekstremt nerd (og da gikk jeg på nerdelinja :P ).

I dag ville jeg vel brukt en netbook, eller 13" som i dag er min "hverdagsmaskin".

Du får tak i det meste av standard programvare til notepad, dvs. vanlig skriveprogram og pdf-leser osv., filstandarder (doc/word, pdf osv.) er i hovedsak ikke noe å bekymre seg for.

Så lenge du skal bruke det til notater og skrifting arbeid, og ikke noe tung kompilering av koder og systemer, så kan du bruke hva som helst av nyere maskiner.

Du kan lese e-bøker på de fleste elektroniske dimper for tiden (mobil, tablet, laptop, desktop...). Hvis du skal lese mye av det vil jeg imidlertid investert i en Kindle (min favoritt) eller annen e-bokleser, da de er mye snillere mot øynene enn dataskjermer, og er mye mer behagelig å lese i dårlig lys, sterkt lys, og er lettere å ta med seg. Ikke alle e-bøker kan leses på iPad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en acer one 10", veldig fornøyd med den. Den er vel snart 3 år gammel, og det billigste jeg fant, men den er stillegående og grei. Akkurat passe forelesnings-størrelse, særlig fordi vi i vårt auditorie har veldig små bord, slike som den har på tog og fly, bare mindre. Også ser man greit foreleseren og lerretet over skjermen. Nå finner man lettere PC'er enn min, men jeg hadde ikke orket å drasse rundt med noe tyngre i lengden egentlig, da hadde jeg droppet å ta med pc. Noe jeg forsåvidt har gjort uansett det siste halvåret, fordi jeg ender bare opp på internett.

Hjemme har jeg en dyrere pc på 19", som er "stasjonær", uaktuelt å drasse den frem og tilbake. Overfører filer med skydrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker penn og papir.

Jeg og! Det her er fjerde året som student, og jeg har enda ikke hatt med meg pc-en på skolen. Jeg synes det blir mye å drasse på. Jeg ser jo også det at de som sitter på pc under forelesninger blir lettere distraherte enn de som sitter med penn og papir. I de klassene jeg har gått i er det ihvertfall en klar tendens med at de som sitter med elektroniske ting ikke får med seg så mye av det foreleseren sier.

Edit: Jeg leser lite e-bøker. Får tak i det meste på biblioteket og det er lettere for meg å sitte med en bok.

Endret av :)Kine
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke student lenger, men jeg har alltid notert kun med penn og notatbøker, eventuelt forelesningsnotater. For det første fordi jeg trives mye bedre med det, og for det andre fordi jeg alltid da hadde notatene samlet. I mine forelesninger var det mye modeller, og i enkelte fag mange oppgaver som skulle løses underveis, og det tror jeg hadde blittk knotete på en pc. Men alle oppgavene skrev jeg på macbooken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også begynne å studere for første gang til høsten og har tenkt mye på dette her. :geek:

Jeg kjøpte meg en Acer One 10" i fjor vår for 1,- på lefdal, betaler 299,- i mnd for 3g som fulgte med. Har vært veldig fornøyd med den til nå, har stort sett brukt den til å surfe på toget. Men siden den er så liten er det liten skjerm og smalt tastatur, så vil nok ikke bruke den til mye skriving. Den har også så lite lagringsplass at den ikke engang kan kjøre viruskontrol.. ingen officepakke som fungerer på den heller, bare wordpad. Jeg skal studere økonomi så for meg vil det være uaktuelt med minipcn. Ser absolutt utfordringene med pcn som er for stor, min 20" asus døde for kort tid siden :cry: . Og selv om fordelene med en så stor pc er mange, egner de seg kun til hjemmebruk.

Nå har har jeg kjøpt med en ny 15" samsung. Den veier ikke stort, men er jo litt for stor for vanlige vesker. Krysser fingrene for at det blir rene dager med undervisning kun med pc og dager hvor jeg kan bruke penn og papir.

Hva ska du begynne å studere?

:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål:

Hva er vanlig å bruke blant studenter?

Fordeler / ulemper pc vs. notepad?

Hva bør jeg tenke på av ytelse mtp hurtighet/lagring osv?

Hva slags skriveprogram har evt en notepad, og kan den "overføres" til Word?

Hvor mye penger bør jeg bruke?

Brukt vs. nytt?

Andre ting å tenke på?

Hva bruker du, og er du fornøyd med det? Hvorfor?

Til sist lurer jeg på om det er noen som bruker e-bøker i undervisningen? Jeg ble forespeilet at det kommer til å bli brukt mye i undervisningen på skolen, derfor ble jeg anbefalt å investere i en Kindle. Men kan notepad/minipc også brukes til e-bøker?

Hos oss bruker flesteparten penn og papir :)

Det jeg opplever som ulempen med pc er at den er stor og knotete, og har kort batterilevetid.

Bruker selv iPad og noen ganger penn og papir. Det som er fordelen med iPad er jo at man kan få tak i apper som fungerer godt til notatskriving og at den har lang batterilevetid. iPad har ikke tastatur, og jeg merker at det hadde vært lettere å skrive hvis det var det, så vurderer å invistere i et lite billig tastatur fra Clas Ohlson :) Jeg overfører mine notater til pc som pdf filer.

Vi har en del e-bøker, og det er ikke noe problem å få lest dem med både pc og pad :)

Ps.. Jeg vet ikke hva notepad er, men jeg brukte ipad som eksempel fordi det er det jeg har selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker penn og papir. Om jeg en sjelden gang har med mac-en ender jeg bare opp med å sitte på facebook og hundesonen og ikke få med meg en dritt. Aller helst har jeg printet ut forelesningsnotater på forhånd, for da kan jeg bare notere på dem og således bare legge kjøtt på beina, ikke notere absolutt alt. Men det kommer litt an på hvordan foreleseren er og hvor fyldige forelesningsnotatene er. I noen emner er det like greit å bare ha et blankt ark å notere på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går 4 året på høgskole nå, jeg har mini-pc :) Er veldig fornøyd med det for den kan jeg bruke til flere formål også. Jeg bruker den til skolearbeid, til filmtitting på bussen, enkel å ha med seg på utstilling osv :) Kjempepraktisk! Hjemme har jeg en stor laptop jeg bruker til bilderedigering, filmtitting og litt forskjellig.

Jeg er ikke så big fan av ipad o.l :) jeg holder meg til pc og er fornøyd. De fleste forelesere har vell også powerpointpresentasjon, kjempepraktisk å åpne disse på mini-pcen og notere i dokumentet og se der, lagre og ta med hjem o.l.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta avgjørelsen etter at du har kommet i gang. Møt opp første uka med penn og papir, så ser du det rett og slett litt an - hvordan forelesningene er lagt opp, hvordan foreleserne presenterer materialet sitt osv.

Jeg har studert i 8 år sammenhengende nå, og bruker fortsatt penn og papir. Men så tenker jeg visuelt også, og har behov for å lage små skisser og sånn, og da går det raskest for hånd, pluss at jeg slipper å bruke mye tid på å samkjøre notater fra ulike programmer etc etterpå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik en ser jo veldig kjekk ut:

http://www.asus.com/...nsformer_TF101/

Men skal du bruke pc'en til masse bilder og film, så må nok ha noe sterker (i tillegg)

Jeg forguder den :wub:

Har den med på sykehus, møter osv osv. Den fungerer flott til å ta notater og du kan ta bilder og snapshots. Du kan skrive med fingrene/tegne i notatene også. MEn til bilderedigering osv er den ikke noe tess.

Mange jeg så på NITH hadde laptop med tegnebrett og satt og noterte med tegnebrettet faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig brukte jeg alltid papir og blyant da jeg studerte. Synes ofte det er lettere å notere litt sånn i hytt og pine, sette piler, tegne illustrasjoner osv på papir enn på pc. Spesielt om det er matte eller fysikk osv. Jeg ser at jeg godt kunne brukt pc da jeg studerte antropologi på universitetet, da var det mest tekst som skulle noteres, men på ingeniørhøgskolen ble det bare kaos med alle figurer og eksempler og spesialtegn osv..

Men hver sin smak, altså. Jeg synes dog at de som bruker pc/mac under forelesning godt kan la være å hamre på tastaturet. Det kan bli litt irriterende i lengden.... :angry:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...