Gå til innhold
Hundesonen.no

Flytte. Hvor?


Malamuten
 Share

Recommended Posts

Ja, jeg vurderer sterkt og flytte på meg, sørover stiller vell sterkest akkurat nå, men det viktigste er egentlig bare at jeg får jobb (sverige vurderes også) :) Så igjen står spm mellom hvilken jobb. Jeg har lyst til og bli vekter, med hund, pga arbeidstid, og at jeg kan ha med hunden på jobb og aller helst bruke den til noe fornuftig, men samtidig kunne jeg jo bare tenkt meg og bo landlig til og kanskje greie meg med en 80%jobb i bygda jeg bor i og ha bedre tid til hund utenom jobb enn jeg har nå..

Men uansett, hvor i landet er det fint og bo?

Jeg vil bo landlig, men ikke mer enn 45-60 min kjøring til by/tettsted hvor man kan handle klær, mat og alt man trenger(ikke 45-60 min til nermeste matbutikk da). Gjerne en plass hvor en bolig ikke koster 4 mill. Turterreng i nærheten.

Edit: Helst en aktiv hundeklubb i overkommelig kjøreavstand også :).

Så, sikkert rævva forklart, men, hvor ville sonisene flyttet med disse kravene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillehammer :D

edit: kanskje jeg skal legge til hvorfor? :P

Det er flere fine hus landlig til i og rundt lillehammer (brøttum, moelv, mesnali, åsmarka osv). lillehammer brukshundklubb har iallefall fellestreninger hver kveld :) Vet ikke helt hvilke(n) hundesport du trener, men de er iallefall veldig aktive innenfor agility, trekk og spor. Det er også noen som trener lydghet, men der er det ikke med noen instruktører på fellestreningene da.

Så er det fint i Lillehammer da :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hit

Altså Bø i Telemark. Natur kultur mat og litt klær på stedet mye offentlig komunikasjon, får med hund på tog og ekspressbus nedover til Skien. En time til Skien Porsgrunn Kysten. Et fjell 20 min kjøring og du er oppe på 800 meter over havet. ca to timer kjøring og du er på hardangervidda. En aktiv hundeklubb.

Det som er minus er at prisen på hus er som i Skien, Porsgrunn.

Ja jeg trives her og søker på jobber og håper jeg får, men jeg har begrensninger på hva jeg kan ta av jobb også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hit

Altså Bø i Telemark. Natur kultur mat og litt klær på stedet mye offentlig komunikasjon, får med hund på tog og ekspressbus nedover til Skien. En time til Skien Porsgrunn Kysten. Et fjell 20 min kjøring og du er oppe på 800 meter over havet. ca to timer kjøring og du er på hardangervidda. En aktiv hundeklubb.

Det som er minus er at prisen på hus er som i Skien, Porsgrunn.

Ja jeg trives her og søker på jobber og håper jeg får, men jeg har begrensninger på hva jeg kan ta av jobb også

Signerer den, selv om Bø by er et høl :lol: Trivdes godt der som student iallefall, kort vei til fine hundeområder. Minuset er at rånerne kaster fra seg så mye dritt, Casper fikk endel potesår, og jafset i seg mang en burger-rest og embalasje.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville flytta dit jeg fikk den beste jobben ;)

Godt poeng, men ser for meg at det kan bli stress og finne jobb først og boplass etterpå? Spesielt med to hunder på lasset.. Dessuten er jeg jo litt delt som sagt. Vekter med hund er noe jeg kunne tenkt meg, rett og slett fordi vertfall den mest krevende hunden kan få være med på jobb og kanskje bruke huet litt ekstra, samtidig så kunne jeg godt ha kjøpt et billig hus i ei lita bygd og jobba på den lokale bensinstasjonen/butikken, om det hadde ført til at jeg hadde hadt råa til en mindre stilling og mer fritid.. Dilemma.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, men ser for meg at det kan bli stress og finne jobb først og boplass etterpå?

Lier/Tranby ble jo foreslått over. Noe av det beste med dette området er hvor sentralt det er. Her har du Norges største arbeidsmarked, kort vei til sentrale flyplasser, jernbaneknutepunkt, kulturtilbud med mer. Og det er så absolutt landlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min drøm har vært å bli hundefører i militæret, jobbe på militære flyplasser med hund osv.. :)

Evt toller med hund...

Menneh, pga ungen blir det nok bare en drøm..

Ja, det kunne jeg også ha tenkt meg, men det ble ikke slik og nå kommer det aldrig til og gå.. Selv om jeg setter pris på det livet jeg har hadt så kunne jeg på en måte ønsket at jeg ikke kjøpte hest og hund så tidlig som jeg gjorde, men heller hadde tatt et par år i militæret.. Men gjort er gjort ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drammen ha jo gode treningsmuligheter (innendørs, oppvarmet hall), så å bo der i nærheten må jo være bra. Til og med jeg som er nordnorsk synes de har fin natur der :P Men ellers enig med Kangerlussuaq; flytt dit du får drømmejobben :) Men det er jo ei prioritering mellom hva du synes er viktigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må slenge meg på Lillehammer. Vokst opp 10 min. utenfor Lillehammer og det er mange muligheter der. Som det er skrevet over er det en veldig aktiv hundeklubb med godt miljø, forskjellige treninger hver kveld. Kort vei opp på fjellet hvor man kan gå timer langs grusveier eller toppturer.

Jeg har også bodd i Moelv og jobbet i Brumundal og det også er to flotte steder. Jeg skal garantert tilbake til Moelvområdet om ett års tid.

Blir spennende å se hvor du ender opp.

Masse lykke til med valget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer den, selv om Bø by er et høl :lol: Trivdes godt der som student iallefall, kort vei til fine hundeområder. Minuset er at rånerne kaster fra seg så mye dritt, Casper fikk endel potesår, og jafset i seg mang en burger-rest og embalasje.

Word!!

Sentralt i Oppland/Hedmark, eller like utenfor de største byene i Buskerud, Telemark, Vestfold, Agder eller Østfold er mine tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KRØDEREN!! Kjøp huset til Loke og flytt dit :D.

Da har du Norefjell og Krøderen å kose deg med, det er vel en del aktive folk som trener i NRH også. Det er ca 4-5 mil til Hønefoss, Kongsberg er ikke veldig langt unna heller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vurderer sterkt og flytte på meg, sørover stiller vell sterkest akkurat nå, men det viktigste er egentlig bare at jeg får jobb (sverige vurderes også) :) Så igjen står spm mellom hvilken jobb. Jeg har lyst til og bli vekter, med hund, pga arbeidstid, og at jeg kan ha med hunden på jobb og aller helst bruke den til noe fornuftig, men samtidig kunne jeg jo bare tenkt meg og bo landlig til og kanskje greie meg med en 80%jobb i bygda jeg bor i og ha bedre tid til hund utenom jobb enn jeg har nå..

Men uansett, hvor i landet er det fint og bo?

Jeg vil bo landlig, men ikke mer enn 45-60 min kjøring til by/tettsted hvor man kan handle klær, mat og alt man trenger(ikke 45-60 min til nermeste matbutikk da). Gjerne en plass hvor en bolig ikke koster 4 mill. Turterreng i nærheten.

Edit: Helst en aktiv hundeklubb i overkommelig kjøreavstand også :).

Så, sikkert rævva forklart, men, hvor ville sonisene flyttet med disse kravene? :)

Til Sonenland, vel! :P Her i området rundt Kløfta kan du bo landlig og med fine turterreng. Det er 30 minutter til Oslo og vil du jobbe som vekter, har du da muligheten til å jobbe der eller på Gardermoen. Det finnes aktive hundemiljøer også.

Jeg har et søtt hus som kommer for salg, altså! ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KRØDEREN! Kjøp huset til Loke og flytt dit :D.

Da har du Norefjell og Krøderen å kose deg med, det er vel en del aktive folk som trener i NRH også. Det er ca 4-5 mil til Hønefoss, Kongsberg er ikke veldig langt unna heller.

Ja! Perfekt sted for hundefolk. Vikersund er bare 20 min unna og der har man alt man trenger. Hønefoss hundeklubb er en veldig bra klubb, med flinke hyggelige folk og gode treningsmuligheter. Og det bor fryktelig mange hundefolk der, og det av en grunn. Trenger ikke nødvendigvis kjøpe huset mitt da, det er ekstremt lave boligpriser der pga boplikten.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Sonenland, vel! :P Her i området rundt Kløfta kan du bo landlig og med fine turterreng. Det er 30 minutter til Oslo og vil du jobbe som vekter, har du da muligheten til å jobbe der eller på Gardermoen. Det finnes aktive hundemiljøer også.

Jeg har et søtt hus som kommer for salg, altså! ;)

Ja! Perfekt sted for hundefolk. Vikersund er bare 20 min unna og der har man alt man trenger. Hønefoss hundeklubb er en veldig bra klubb, med flinke hyggelige folk og gode treningsmuligheter. Og det bor fryktelig mange hundefolk der, og det av en grunn. Trenger ikke nødvendigvis kjøpe huset mitt da, det er ekstremt lave boligpriser der pga boplikten.

KRØDEREN! Kjøp huset til Loke og flytt dit :D.

Da har du Norefjell og Krøderen å kose deg med, det er vel en del aktive folk som trener i NRH også. Det er ca 4-5 mil til Hønefoss, Kongsberg er ikke veldig langt unna heller.

Kløfta og Krøderen høres unektelig bra ut :) Skal skjekkes ut nermere, når jeg får tid. Surfing på finn er tidkrevende, er jo så mye man skulle hatt råd til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadeland selvfølgelig, en time til Gjøvik og Oslo også ligger hønefoss kun 30 min unna :D Her er både Hønefoss brukhundklubb og Hadeland hundeklubb aktive, det er også mange som kjører hundespann oppi Hadelandsåsen/Romeriksåsen, så jeg tror det miljøet er ganske aktivt og :D Hadeland består av gran kommune, Lunner kommune og Jevnaker kommune :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...