Gå til innhold
Hundesonen.no

Førstegangseier, DSG, Podengo, basenji eller shiba? Del erfaringer!


førstegangs
 Share

Recommended Posts

Vi er et studentpar som tenker på å kjøpe oss hund til neste sommer, men vi er usikre på hvilken rase vi skal velge. Vi har begge erfaring med hund og ønsker oss i hovedsak en hund som er lett å lære i forhold til lydighet, innkalling og triks.

Hunden vi ser etter er gjerne liten eller mellomstor, ikke en typisk pyntebikkje, tåler å være med på tur på fjellet, men er allikevel ingen villbass inne. Pelsen kan gjerne være kort eller halvlang, men uten å trenge for mye stell. Vi er ikke interessert i pels som må nappes eller klippes med maskin (som f.eks. puddel). Den må kunne komme overens med både katter og andre hunder (tisper og hannhund), da våre foreldre i hjembyen har begge deler. Hunden må være lett å trene og glad i både mennesker og barn. Men vi vil helst ha en rase som ikke er fuglehund, siden jeg har inntrykk av at disse ikke er særlig eierorienterte på tur. Vi er også litt skeptiske til terriere, da disse kan være veldig sta og gneldrete.

Vi har for det meste sett på fire raser: DSG, liten podengo portugues, shiba og basenji. Det er disse type hunder vi kunne tenke oss, og vi er klar over at shiba og basenji kan være litt vanskelige for førstegangseiere.

Men vi hadde satt pris på om noen kunne anbefale andre raser som passer våre ønsker og at de av dere som har en av de rasene vi har nevnt, kunne fortalt om deres erfaringer med rasene.

Så alle med DSG, liten podengo portugues, shiba og basenji - KOM MED ERFARINGER OG RÅD!

På forhånd, tusen takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Den må kunne komme overens med både katter og andre hunder (tisper og hannhund), da våre foreldre i hjembyen har begge deler.

Det er desverre ikke noe du kan få en garanti for, dette må hunden lære fra den er valp.

Med mindre du kjøper en voksen hund så kan ingen garantere deg at den hunden kommer til å gå sammen med foreldrene sin hund eller katter.

Går de hundene sammen med alt av andre hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begge erfaring med hund og ønsker oss i hovedsak en hund som er lett å lære i forhold til lydighet, innkalling og triks.

Her tror jeg du må regne med at både shiba og basenji faller bort, antakelig også podengo.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de rasene du har nevnt ville jeg satt en knapp på DSG eller PP. Jeg kjenner en som går klasse 2 i lydighet med sin PP, og de er en drøm å se på :) Både basenji og shiba kan være vanskelige å trene, selv for erfarne eiere. Dere kan jo også titte litt på whippet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke min basenji er innmari vanskelig å trene, han lærer kjapt, men jeg kanskje et enklere individ av rasen? Sånn som jeg har forstått det, så er det innmari store temperamentsvariasjoner. Men jeg tror ikke jeg ville valgt basenji som første hund, men kanskje om du finner en god oppdretter.

Men å se på DSG kan være lurt, tenker jeg. Trooor de er forholdsvis enklere enn flere av de overnevnte rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de fleste over her sier. DSG oppfyller i hovedsak de kriteriene du lister opp. Både de og podengoen trenger en del mentaltrening, men triks og lydighet er veldig fint til det. Jeg tror det er rasetråder om alle rasene du spør om her på forumet, hvis du søker.

Har dere sett på welsh corgi?

Om dere vil ha en førerorientert hund så kan det være lurt å ta en titt på gjeterhunder, de er ofte de letteste å lære å holde seg i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både shiba og DSG, hanner, begge blir 6 år i år.

Har også ei DSG tispe som bor hos mamma og er her på dagtid, hun er 1 1/2 år.

For å si det sånn, kun basert på egne erfaringer, så er DSG en langt enklere rase enn shiba med tanke på å innlæring.

Samtidig så er shibaen vår Linus, veldig trenbar og han elsker å trene.

Hampus ( DSG ) kommer ALLTID på innkalling, Linus kommer men skal bare en hel masse først.

Begge er trent løse fra valp av med samme metode, med liiit forskjellig resultat... :D

Hampus har vi løs hvor som helst omtrent, Linus er vi nøye med hvor vi slipper, så han er mest løs hjemme i fjæra og sånt.

Det er vel den største forskjellen på disse to gutta.

Ville nok sett litt på hvor man vil med treninga si.

Skal man ha en familiehund med normal hverdagslydighet, så hadde jeg ikke valgt bort shibaen fordi den kanskje vil trenge mer trening enn en DSG.

Men skulle jeg hatt en hund som feks skal brukes til lydighet, agility osv, så hadde jeg nok, som førstegangs hundeeier, sett mer på DSG.

Men alt kommer jo også an på individ, samt hvordan man trener tror jeg.

Både Hampus og Linus er vokst opp med katt, noe som gikk helt fint.

De er også vokst opp med kanin, noe som funka fint med Hampus, men som etter hvert ikke fungerte med Linus.

Han gikk fra å være interessert, men å høre ettter å la kaninene være til å ville ta de over nattta.

Helt klart mer jakt i Linus enn Hampus.

Men dette varierer jo også helt fra individ til individ.

Når man har to individer av raser med såpass forskjellige egenskaper, da merker man godt forskjellen.

Vi har jo i tillegg en 3. rase, boston terrier, som igjen er helt forskjellig.

Den kan være verdt å ta en titt på.

Gåttfred er liten og lettlært, men fortsatt en reeel hund.

En klovn som alltid har tid til kos, men som gjerne henger med i skog og mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jack Russel Terrier?

Ja, det er en terrier, men de individene jeg har truffet på har sjeldent eller aldri laget lyd. Han ene syter litt i bilen, ellers hører man han aldri. Ikke slo noen av de meg som sta hunder, de var glad, førerorienterte, utrolig enkelt å lære de ting, de tåler mye trim og kommer overens med hunder og mennesker sånn generelt sett. De har jo kort pels man ikke trenger å stelle med i tillegg, og så er de små-uten å være for små. Stor hund i liten kropp..? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er et studentpar som tenker på å kjøpe oss hund til neste sommer, men vi er usikre på hvilken rase vi skal velge. Vi har begge erfaring med hund og ønsker oss i hovedsak en hund som er lett å lære i forhold til lydighet, innkalling og triks.

Vi har for det meste sett på fire raser: DSG, liten podengo portugues, shiba og basenji. Det er disse type hunder vi kunne tenke oss, og vi er klar over at shiba og basenji kan være litt vanskelige for førstegangseiere.

Så alle med DSG, liten podengo portugues, shiba og basenji - KOM MED ERFARINGER OG RÅD!

Hehehe.... Lett å lære innkalling og lydighet + shiba = vann + olje. Det er min erfaring :D

- hilsen shibaeier.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har shiba! :banana: TO stykker, tilogmed! :lol:

[...]vi er klar over at shiba og basenji kan være litt vanskelige for førstegangseiere.

Dette stemmer ikke nødvendigvis, altså. Sannheten er at en førstegangshundeeier med shiba må ha en god plan for hva slags hund de ønsker å ende opp med, og får en rimelig bratt læringskurve, men at det stort sett er overraskende greit og hyggelig. Folk som har hatt hund fra før, vil høyst sannsynlig oppleve det som dritenkelt og at de samtidig må kaste en del lærdom på båten, fordi shibaer ikke akkurat oppfører seg som alle andre hunder. :P

Her tror jeg du må regne med at både shiba og basenji faller bort, antakelig også podengo.

Neida, det kommer jo helt an på hva TS her mener med lydighet. Det er INGEN problemer å lære verken basenjier eller shibaer triks og grunnleggende lydighet, ei heller konkurranselydighet. Utfordringa ligger i å få dem til å vise det fram for andre enn deg. :P

Jeg har skrevet en del om hvordan det er å ha shiba i tråden til jentene mine her på sonen, på nettsiden vår, og ikke minst så har vi en fin rasetråd også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

En av de rasene som jeg finner veldig enkle og omgjengelige slik dere beskriver er Shetland Sheepdog.

Jeg har skjeldent opplevd at det er noe særlig knuffing med de og andre hunder. Katter må de nok tilvendes, som de fleste raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også sheltie er et godt forslag. Kanskje DSG også, men dette er en rase jeg ikke har så mye kjennskap til.

Det jeg kan si noe om er basenji. Når jeg leser ders ønsker, så er ihvertfall ikke basenji det første som faller en i hu for å si det slik. Man velger basenji for dens unike bakgrunn, at det er en urhund, at den er karismatisk, interessant, har interessant adferd (feks de har ofte en intens jaktlyst og jakter veldig "smart", svært interessant), at den er så vakker at man kan få tårer i øynene. Man velger den ikke som en lettlært, grei rase som kan omgås alt og alle og brukes til ymse. De er veldig variable de små basseluskene, så det kunne hende at dere fikk et individ med de egenskapene dere ønsker - men man har langt større sannsynlighet for å få ønskene oppfyllt med en annen hunderase (og gjeterhunder er ikke noe dårlig tips!)

Lykke til med valget ihvertfall!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er lettere å få til en bra DSG, enn en bra sheltie. Sheltien har jeg jo selv opplevd hvor "spes" i hodet den kan bli, selv fra en - også her på forumet - velkjent oppdretter. Jeg ville ikke hatt en hund som er fryktaggressiv mot mennesker, og spesielt barn og mannfolk, som førstegangs hundeeier. Dette helt uten grunn, eller basis for å bli det. Da må det jo være fallgruver på sheltien, man kanskje ikke ser som førstegangs hundeeier.

DSG'en synes jeg er en skikkelig fin happy-go-lucky hund som blir bra uansett hvor god / dårlig du er som eier. Den tar hverdagslydighet og innkalling godt, og egner seg til mange fine triks. Liker å leke, liker mat. Trivelig! (basert på 4 individer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er lettere å få til en bra DSG, enn en bra sheltie. Sheltien har jeg jo selv opplevd hvor "spes" i hodet den kan bli, selv fra en - også her på forumet - velkjent oppdretter. Jeg ville ikke hatt en hund som er fryktaggressiv mot mennesker, og spesielt barn og mannfolk, som førstegangs hundeeier. Dette helt uten grunn, eller basis for å bli det. Da må det jo være fallgruver på sheltien, man kanskje ikke ser som førstegangs hundeeier. DSG'en synes jeg er en skikkelig fin happy-go-lucky hund som blir bra uansett hvor god / dårlig du er som eier. Den tar hverdagslydighet og innkalling godt, og egner seg til mange fine triks. Liker å leke, liker mat. Trivelig! (basert på 4 individer)

Klarte du virkelig ikke hinte litt mer uten å si brukernavn og kennelnavn? :blink:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt ETT hint, mest fordi jeg fant det litt morsomt at karakteristikken passet så fint. At oppdretter er annerkjent på forumet er da ikke noe hint? Mange oppdrettere som er annerkjent, selv om f.eks knertebo's nevnes når man vil ha rottweiler betyr ikke at man hinter til brukernavn på noen? De er jo ikke en gang på forumet (så vidt jeg veit). Kan godt fjerne tilleggsopplysningen, grunnen til at jeg skrev det var for å illustrere at selv en oppdretter hundesonen går god for (så vidt jeg vet og har fått med meg) - så kan man få et individ med slike problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var for å illustrere at selv en oppdretter hundesonen går god for (så vidt jeg vet og har fått med meg) - så kan man få et individ med slike problemer.

Helt enig med deg. Negative erfaringer skal også fram i lyset, uansett om oppdretteren er "sonengodkjent".

For oss som "kjenner" saken er det lett å vite hvem hva hvor, men for en som ikke har vært her mer enn et års tid elns skal det endel til for å finne hunden det er snakk om.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt ETT hint, mest fordi jeg fant det litt morsomt at karakteristikken passet så fint. At oppdretter er annerkjent på forumet er da ikke noe hint? Mange oppdrettere som er annerkjent, selv om f.eks knertebo's nevnes når man vil ha rottweiler betyr ikke at man hinter til brukernavn på noen? De er jo ikke en gang på forumet (så vidt jeg veit). Kan godt fjerne tilleggsopplysningen, grunnen til at jeg skrev det var for å illustrere at selv en oppdretter hundesonen går god for (så vidt jeg vet og har fått med meg) - så kan man få et individ med slike problemer.

Kanskje litt "spes" å hinte med navnet til bikkja på den måten? ;) Hun er slett ikke "spes" der hun bor nå, og var det ikke hos meg. Vet ikke hvordan man best bør tolke det, men den hunden er ihvertfall idag ingen problemhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun positive erfaringer med shelite- har selv hatt en i hus og mine svigerforeldre har drevet oppdrett av de i flere 10-år.

Jeg ser på både basenji og sheltie som fine førstegangshunder, men de er svært forskjellige.

Er du ute etter en allround gjeter med mye energi som er lett å trene / lett omgjengelig er sheltie et godt valg. Her er minuset pels-stell, røyting og bjeffing for min del. (Er ikke vant med det... he he)

Er du ute etter en selvstendig og lettstelt rase med en unik historie, vakkerhet, særegenhet og humor kan basenjien være noe for deg.

Her er minuset jaktinnstinkt, selektiv døvhet, enkelte kan ha samkjønnsaggresjon. Mye instinkter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! Setter stor pris på alle råd og tips :)

Som mange av dere sier så kan DSG være lettere å ha for en førstegangseier, og at shiba og basenji er litt mer selvstendige. Podengoen (strihåret) har alltid vært min drømmehund, mye pga det rufsete utseende. Jeg er nemlig veldig svak for terrier-utssende, men har skjønt nå at en del terriere kan være strie for en førstegangseier.

En av dere nevnte gjeterhund og sheltie, jeg har en del erfaring med BC. Gikk mye tur med en BC før og den var ekstremt lydig! Den har satt standarden for hvordan min drømmehund skal være (spørs om jeg klarer å få til en like lydig hund). MEN av det jeg har sett av BC så blir de fort gærne og stressa hvis de ikke får nok mental stimuli, og jeg er ikke sikker på hvor mye mental aktivitet jeg kan tilby en gjeterhund for at den ikke skal bli stressa. Og sheltie er uaktuelt egentlig, litt for mye pels for min del.

Angående det at vi ønsker en hund som går godt sammen med katter og andre hunder, så vet vi at vi må trene og sosialisere vår hund får å få til dette. Men vi er usikre på om vi skal velge hannhund eller tispe, i forhold til at hunden vår må kunne omgås begge kjønn når vi er på ferie i hjembyen. Men dette er vel kanskje også en treningssak.

JRT er jeg veldig skeptisk til. Naboen har en slik og den bjeffer og gneldrer hver gang man går forbi, og jeg har vel egentlig fått et ganske dårlig inntrykk av denne rasen pga det individet.

Jeg skjønner at jeg kanskje ser for meg en hunderase som ikke finnes, og at vi må fire litt på noen av kravene. Men det som kanskje er viktigst for oss er at vi velger en rase som er lett blir lydig og som kommer på innkalling, og som ikke velger selv når den vil høre eller ikke. Har erfaring med det og syns det er utrolig slitsomt med hunder som later som de ikke hører. Og da faller vel antagelig basenji og shiba bort.

Vi har mulighet til å aktivisere hunden fra 1-2 timer hver dag, pluss småturer på 20-30 min innimellom. Vi vil at hunden skal kunne gå løs uten at den stikker av pga. jaktinstinkt osv. Og den må kunne være med ut på tur både på sommeren og vinteren. Er dette et problem med DSG siden de har så tynn pels?

Hunden må være allsidig og være aktiv ute, men samtidig være rolig og avslappet inne. Vi har sett mest på DSG, og hadde vel nesten bestemt oss for denne rasen, men vi holder øynene åpne for andre raser som har de egenskapene vi leter etter.

Så hvis noen har flere råd, anbefalinger eller erfaringer så er det bare å komme med de! :D

Edit: Jeg er også skeptisk til at DSG kan være litt hypre (så en valp på en film i en tråd her inne som var helt crazy), og at de kan bli litt for bjeffete. Noen som har erfaringer med DSG og bjeffing? og hvordan er jaktinstinktet deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt ETT hint, mest fordi jeg fant det litt morsomt at karakteristikken passet så fint. At oppdretter er annerkjent på forumet er da ikke noe hint? Mange oppdrettere som er annerkjent, selv om f.eks knertebo's nevnes når man vil ha rottweiler betyr ikke at man hinter til brukernavn på noen? De er jo ikke en gang på forumet (så vidt jeg veit). Kan godt fjerne tilleggsopplysningen, grunnen til at jeg skrev det var for å illustrere at selv en oppdretter hundesonen går god for (så vidt jeg vet og har fått med meg) - så kan man få et individ med slike problemer.

Kunne du ikke heller skrevet at du kjente den fra caroline da, og ikke komme med dårlig opplagt hinting?

Jeg har aldri møtt bikkja, men jeg har møtt andre fra samme oppdretter som har vært trygge og fine, jeg har også møtt mye sheltier i treningssammenheng, og det er helt klart forskjell på mentaliteten, noen er tøffe, rett frem, modige, mer eller mindre lettrente og innmari artige hunder. Noen er ekstremt lettlærte, men mer forsiktige med folk, mens noen er bare pingler.

Ang. basenji, så er de sykt lettlærte - når det passer dem. :lol::wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSG'en synes jeg er en skikkelig fin happy-go-lucky hund som blir bra uansett hvor god / dårlig du er som eier. Den tar hverdagslydighet og innkalling godt, og egner seg til mange fine triks. Liker å leke, liker mat. Trivelig! (basert på 4 individer)

Da kan du trekke fra en. :P Jeg tror ikke Odin hadde fått så store problemer med fryktaggresjon dersom eieren hadde hatt mer erfaring og kunnskap, han har fortsatt ikke innkalling på andre hunder i en alder av 6 år. Han er heller ikke glad i mat, og vi brukte et år før vi greide å lære ham å jobbe for godbiter. ;) Men ellers er han blitt veldig fin, og jeg har ingen problemer med å anbefale rasen til en uerfaren eier. Jeg tror nok også at de er mye letter å få til enn samtlige raser som TS tok opp, sheltie har jeg lite erfaring med, men er man uheldig der så tror jeg nok det er verre enn om man er uheldig med en DSG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansk svensk gårdshund passer fint til det dere vil bruke den til :) og jeg har heller ikke noe problem med å anbefale den som førstegangshund :)

De kan være krevende som valper, men roer seg betraktelig når de blir litt eldre. Den filmen du har sett er nok mer individ, enn rasebetinget ;) Jeg har 3 stykker, og alle går overrens med alt av hunder uansett kjønn. På rasetreff vi har rundt om, er vi oppimot 20-30 gårdshunder, og det har ikke vært en eneste slosskamp så lenge jeg kan huske. De går så godt overrens med hverandre, og det er så deilig! husker det var 1 hannhund på ett treff engang som skulle bråke og yppe med alle, og han kom aldri på flere treff..

Ang. turer om vinteren så er det bare å ta på de ett varmt dekken, så er de absolutt med på tur :) De er aktive ute, så er mer når man stopper og står stille at de begynner å fryse (men sånn kan det være med de fleste raser).

Rasen vokter, så de aller fleste bjeffer når det ringer på døra. Men det skal ikke bjeffe noe mer utover dette altså. Ellers er de opprinnelig musejegere og sirkushunder, så de elsker å trene! Det kuleste mine vet er å lære seg nye triks. Tispene mine har ikke vist noe som helst tegn til å ville jakte på rotter og mus, men hannvalpen jeg har nå viser mer og mer interresse for å løpe etter fugler. Så han har nok litt mer jaktinnstinkt sånn sett, men han er like enkel og ha løs som de to andre. De kommer på innkalling uten problem alle tre, og går nesten aldri mer enn 20 meter foran meg før de snur og kommer tilbake til meg.

Jeg vet om gårdshunder som fint kan løpe etter ett rådyr hvis den ser ett, men de kommer alle tilbake. Men dette kommer veldig ann på linjer, noen linjer har mer jakt enn andre. Men som sagt, de er musejegere, og ikke jaktbikkjer som stikker så fort de får snurten av vilt-lukt ;)

Hvis du ikke allerede har vært inne på raseforumet, så anbefaler jeg deg og ta en tur innom der. Masse tråder om alt du måtte lure på, eller om du vil starte din egen tråd :)www.dansksvenskgrds.diskusjonsforum.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok også at de er mye letter å få til enn samtlige raser som TS tok opp, sheltie har jeg lite erfaring med, men er man uheldig der så tror jeg nok det er verre enn om man er uheldig med en DSG.

My point exactly :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...