Gå til innhold
Hundesonen.no

Førstegangseier, DSG, Podengo, basenji eller shiba? Del erfaringer!


førstegangs
 Share

Recommended Posts

Igjen, tusen tusen takk for mange fine råd og erfaringer! Særlig deg, Rottmaneier :) Jeg har allerede registrert meg på raseforumet, og laget en tråd, men fikk ikke så mange tilbakemeldinger der inne. Men jeg har lest mange av trådene der inne og liker DSG-rasen bedre og bedre!

Det virker som det blir en DSG på oss når vi skal kjøpe valp :D Det blir ikke før om en stund, men jeg syns det er greit å begynne tidlig og være sikker på kjøp av en valp.

Så da er det vel valg av oppdretter som blir neste prosjekt. Hva skal man se etter? Og hvordan kan jeg vite om avlshundene har linjer med jakt eller ikke? Og er det lurt å bestemme seg for hannhund eller tispe? Jeg for min del kunne vel tenke meg tispe, men det er mange som sier til meg at det er mye gris med løpetida.. Så vi må vel veie litt opp og ned. Og hvordan er det med sterilisering? Har hørt mange som er negative til det og at det ikke anbefales?

Og er det noen som har erfaring med klikktrening med DSG? Rottmaneier? :) Jeg har aldri drevet med det før, men jeg har veldig lyst til å lære det! Har hørt at det finnes kurs for lære det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det vel valg av oppdretter som blir neste prosjekt. Hva skal man se etter? Og hvordan kan jeg vite om avlshundene har linjer med jakt eller ikke? Og er det lurt å bestemme seg for hannhund eller tispe? Jeg for min del kunne vel tenke meg tispe, men det er mange som sier til meg at det er mye gris med løpetida.. Så vi må vel veie litt opp og ned. Og hvordan er det med sterilisering? Har hørt mange som er negative til det og at det ikke anbefales?

Hva gjelder oppdretter er det viktigere å finne riktig kombinasjon enn riktig oppdretter etter min mening.

Det kan nok være lurt å finne ut om man vil ha hannhund eller tispe ja.

Det er ikke mye styr med løpetida, det er bare å dra på ei truse de ukene løpetida varer..

Sterilisering er ikke lov i Norge med mindre man har en god grunn (at man ikke vil ha løpetid i huset er ikke grunn nok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, tusen tusen takk for mange fine råd og erfaringer! Særlig deg, Rottmaneier :) Jeg har allerede registrert meg på raseforumet, og laget en tråd, men fikk ikke så mange tilbakemeldinger der inne. Men jeg har lest mange av trådene der inne og liker DSG-rasen bedre og bedre!

Det virker som det blir en DSG på oss når vi skal kjøpe valp :D Det blir ikke før om en stund, men jeg syns det er greit å begynne tidlig og være sikker på kjøp av en valp.

Så da er det vel valg av oppdretter som blir neste prosjekt. Hva skal man se etter? Og hvordan kan jeg vite om avlshundene har linjer med jakt eller ikke? Og er det lurt å bestemme seg for hannhund eller tispe? Jeg for min del kunne vel tenke meg tispe, men det er mange som sier til meg at det er mye gris med løpetida.. Så vi må vel veie litt opp og ned. Og hvordan er det med sterilisering? Har hørt mange som er negative til det og at det ikke anbefales?

Og er det noen som har erfaring med klikktrening med DSG? Rottmaneier? :) Jeg har aldri drevet med det før, men jeg har veldig lyst til å lære det! Har hørt at det finnes kurs for lære det.

Jeg tror også at en DSG vil passe godt hos dere. :) Jeg er selv shiba-eier og er veldig glad i selvstendigheten, som man må sette pris på den for å trives med rasen.

Når det gjelder gris, så er det veldig individavhengig på hvor mye gris det blir. Jeg har min første tispe nå, og synes ikke det er noe stort problem med løpetiden. Det er jo bare å tørke opp når det blir noe gris. (Hannhunder kan forøvrig også "grise", og da synes jeg det er verre enn med tisper. :x ) Sterilisere/kastrere for å unngå gris er ulovlig.

Jeg kan anbefale klikkertrening. Det er jo veldig populært for tiden, så du vil nok ikke ha noe problem med å finne noen som trener det der du bor. De fleste raser trives med dette. Mitt tips er å lese om ulike treningsteorier og metoder, slik at du kan plukke det du vil fra forskjellige. Det er bare å begynne å lese. Desto mer du kan, desto lettere vil det være å plukke ut "riktige" ting til din hund. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kine: Takk for svar! Jeg har ei venninne med 3 store hunder og der pleier det være mye gris i løpetiden, men det spørs jo hvor nøye man er med å tørke selv også :) Jeg har vel alltid vært ganske bestemt på at jeg vil ha tispe, har hørt at de fleste er litt lettere å ha med å gjøre.

Og klikkertrening er noe jeg absolutt vil prøve! Jeg leser som en gal på alt jeg kommer over av lydighet, rasebeskrivelser og erfaringer. Google og div. forum er mine beste venner nå om dagen :D

Men hva med innbilt svangerskap hos tisper? Er det vanlig? Ei annen venninne har en hund som plutselig ble veldig aggresiv og beskyttende ovenfor en leke, og det synes jeg høres utrolig slitsomt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det vel valg av oppdretter som blir neste prosjekt. Hva skal man se etter? Og hvordan kan jeg vite om avlshundene har linjer med jakt eller ikke?

Nå har jeg bare hatt DSG i snart 3 uker, men jeg synes at dette lover veldig godt.

Jeg brukte denne siden da jeg lette etter oppdretter http://rdsg.no/Linker.htm. Raseklubben har også en egen valpeformidler (http://rdsg.no/Valpeliste.htm) som helt sikkert kan svare på dette med jaktlinjer osv...

Ellers så virker det som om de fleste oppdrettere (iallefall de jeg har snakket med) er veldig positive til at man kontakter dem og forhører seg. Vet det er mange som har vært på besøk for å hilse på hunder/valper uten at de har konkrete planer for når de skal anskaffe seg hund.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det er mer gris med store hunder med større livmorer og mer blod enn en mindre hund, men det kommer jo også an på hvor reinslig bikkja er i utgangspunktet. Jeg har to tisper, og jeg har ikke brukt truse på dem under løpetid, rett og slett fordi de er så flinke til å vaske seg at jeg spesielt med den yngste har slitt med å se når den starter. Her hjelper nemlig storesøster nøye til. :P

Ingen av mine har heller vært innbildt drektige, og den yngste markerer som en hannhund på tur, uavhengig av løpetid. Det er altså fordeler og ulemper med begge kjønn, men i DSG har du nok funnet en av de rasene hvor kjønn spiller minst rolle mtp de "typiske" problemene som kan oppstå. At de er energiske som valper er i mine øyne bare positivt, for det er mye bedre å ha en hund du må jobbe for å dempe enn en pusling du må hale med på ting og som ikke synes at verden er en lekeplass. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående klikkertrening... jeg føler det blir litt samme prinsippet som folk som bestemmer seg for at de MÅ ha bur, grime og alt annet i hus FØR bikkja en gang er født. (Merk, jeg sa LITT samme prinsippet ;) ).

Å bestemme seg for treningsmetode før man har møtt en hund, er for meg som å bestemme seg for hvordan man skal takle et menneske før man har møtt det. Man må jo nesten se an personligheten, før man velger hvordan man skal kommunisere med et menneske? Noen må man sensurere seg for, noen kan man være 100% åpen for, noen kan man harsellere med, andre er sansible og krever mye respekt. Det samme gjelder hunder (mener jeg) - det finnes ingen 100% rock solid oppskrift på å "kommunisere" (trene) med hunden sin på som man kan bestemme seg for før man møter den. Noen hunder er førermyke, noen er stabeist, noen er solide og overtrygge i hodet sitt, andre er så lett formbar at du så vidt trenger å tenke på noe før de gjør det. Hunder er individer de og, å TILPASSE seg er viktigst av alt. Å ha nok breddekunnskap til å gi hunden din en sjans til å bli forstått og få opplæring på beste mulige måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode råd og tips!

Kangerlussuaq: Jeg er helt enig i det du sier! Det viktigste er å se an individet og ikke presse på med alle slags treningsformer uten å tilpasse alt til den hunden man selv har. Alle hunder er jo forskjellige, akkurat som mennesker. Det jeg mente med at jeg vil prøve klikkertrening betyr ikke at jeg på død og liv SKAL lære hunden dette. Det kommer an på hunden, de har jo forskjellige personligheter og egenskaper de også. Men jeg skjønner at det jeg sa kunne oppfattes på en annen måte enn slik jeg mente det.

Men jeg er åpen for alle mulige slags råd og tips, og har tenkt til å lese mye om hunder, slik at jeg kan en del om hundehold før hunden kommer. Det vil ikke si at jeg skal bruke alt jeg har lest på min egen hund, men jo mer jeg vet, jo mer har jeg å velge mellom av forskjellige metoder. Og såklart så skal vi se an hunden - det er jo det viktigste!

Jeg mener at når man tar et valg om å skaffe seg hund, må vi som mennesker tilpasse oss hunden så langt det lar seg gjøre. Hunden skal ikke lide eller bli tvunget til noe bare fordi det er lettere for oss mennesker, og jeg ser på det å skaffe seg hund som et stort ansvar og første prioritet er at hunden skal ha det bra. Da er det ikke viktig hvor mye mange triks den kan eller hvor mange ganger den tisser inne før den blir stueren. Det jeg ser på som viktigst er at hunden føler seg trygg på sine eiere og at eieren gjør sitt beste for at hunden skal ha det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder er jo forskjellige, akkurat som mennesker. Det jeg mente med at jeg vil prøve klikkertrening betyr ikke at jeg på død og liv SKAL lære hunden dette.

Nå vet jeg ikke hva du mener med klikkertrening, om det er trening med klikker eller klikkertrening som i filosofien du sikter til, men sistnevnte handler ikke om å lære hunden det, det handler om noe du lærer deg selv :) Og det å ha noen klare tanker rundt dette er utelukkende positivt, fordi grunnleggende valg av filosofi kan gi ulike utslag for valg av metode i konkrete situasjoner.

Eksempel: Hunden tygger på en sokk. Du tar tak i sokken, hunden stivner og knurrer. Hva gjør du?

Etter dominansteori må du konfrontere hunden og ta fra den ressursen, for å vise hunden at du er sjefen og bestemmer over ressursene.

Etter læringsteori skal du benytte sjansen til å lære hunden å slippe, ved å tilby å bytte sokken mot noe "lovlig" (i.e. en ball eller en godbit)

Så klikkertrening (filosofi basert på læringsteori) er mye mer enn å lære hunden at klikk = pølse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med innbilt svangerskap hos tisper? Er det vanlig? Ei annen venninne har en hund som plutselig ble veldig aggresiv og beskyttende ovenfor en leke, og det synes jeg høres utrolig slitsomt ut.

Sånn litt på siden, men hvis den tispen er supergrei resten av tiden og det er litt slitsomt at hun vokter en leke en liten periode, så er ikke det så ille altså. Hunder kommer med positive og negative sider alle som en, og noe vil garantert bli litt slitsomt med hundeholdet uansett, så det gjelder å prøve å finne ut hvilken negativ ting man kan leve med og ikke.

En hannhund kan igjen kanskje bli litt masete på tisper i puberteten og går kanskje ikke uten videre overens med alt av andre hannhunder.

Når det er sagt syntes også jeg at DSG er en veldig fin rase som kommer til å passe fint hos dere. :)

Når det gjelder jaktinnstinkt er det veldig forskjellig på familielinjene så det gjelder å forhøre seg grundig om dette når du kontakter oppdrettere. Jeg har møtt individer av rasen som kan stikke av og bli borte i lengre perioder, og indidvider som aldri forlater eierens side og ikke bryr seg i det hele tatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen for mange gode svar :D Og så gøy at mange tror at DSG vil passe oss! Den rasen virker jo bare så herlig :D

Tror vi får ta kontakt med valpeformidler og oppdrettere vi liker og ta det litt derfra. Og møte noen forskjellige individer sånn at vi får sett rasen "live".

Rødhette&Ulven: Ja, skrev feil, er jo jeg og sambo som først og fremst må lære oss dette. Jeg har stor tro på læringsteori og uansett hvordan vi velger å oppdra valpen så er det jo noen som mener at en annen måte er bedre. Men alt i alt, så vil jeg sette meg grundigere inn i læringsteori og klikkertrening og alt dette, for så å se an hvordan valpen er og velge ut det som passer oss og valpen best.

Marie: Veldig enig i det du skriver! Er ingen hunder som er perfekte, akkurat på lik linje med mennesker. Vi skal nok klare å takle innbilt svangerskap og løpetider.

Jeg har hørt at DSG kan ha litt vansker med å være alene en full arbeidsdag. Nå er jo vi studenter og kommer til å være det en stund fremover, men vi skal jo ut i arbeidslivet etterhvert. Kommer hunden til å takle å være alene hjemme i mer enn 4 timer?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at DSG kan ha litt vansker med å være alene en full arbeidsdag. Nå er jo vi studenter og kommer til å være det en stund fremover, men vi skal jo ut i arbeidslivet etterhvert. Kommer hunden til å takle å være alene hjemme i mer enn 4 timer?

Ja, jeg har også sett at det skrives litt om dette rundt på nettsider til oppdrettere av rasen. Jeg tror ikke det er noe vanskeligere for en DSG enn de fleste andre raser. Det er sånt som følger med når du velger en rase som ikke er veldig selvstendig. Hvis den får bevege seg rundt i huset og ikke må sitte 8 timer i et bur, så går nok det bra. :) Det er bare å aktivisere hunden når dere er hjemme.

Til neste år er både samboer og jeg ute i full jobb, så det blir jo stor forskjell for dyra mine fra sånn det er nå (jeg er student). Det betyr jo bare at vi må være enda flinkere til å aktivisere når vi er hjemme, og at en av oss alltid må rett hjem etter jobb.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, tusen tusen takk for mange fine råd og erfaringer! Særlig deg, Rottmaneier :) Jeg har allerede registrert meg på raseforumet, og laget en tråd, men fikk ikke så mange tilbakemeldinger der inne. Men jeg har lest mange av trådene der inne og liker DSG-rasen bedre og bedre!

Det virker som det blir en DSG på oss når vi skal kjøpe valp :D Det blir ikke før om en stund, men jeg syns det er greit å begynne tidlig og være sikker på kjøp av en valp.

Så da er det vel valg av oppdretter som blir neste prosjekt. Hva skal man se etter? Og hvordan kan jeg vite om avlshundene har linjer med jakt eller ikke? Og er det lurt å bestemme seg for hannhund eller tispe? Jeg for min del kunne vel tenke meg tispe, men det er mange som sier til meg at det er mye gris med løpetida.. Så vi må vel veie litt opp og ned. Og hvordan er det med sterilisering? Har hørt mange som er negative til det og at det ikke anbefales?

Og er det noen som har erfaring med klikktrening med DSG? Rottmaneier? :) Jeg har aldri drevet med det før, men jeg har veldig lyst til å lære det! Har hørt at det finnes kurs for lære det.

De fleste oppdretterne på raseklubben sine sider kan jeg anbefale deg å kjøpe fra, hadde ikke hatt noe betenkeligheter med å kjøpt fra de selv iallefall :) Har kommet 3-4 nye kenler på listen nå i det siste som jeg ikke kjenner noe til, men de ser ålreite ut de og :)

For å finne ut av jaktinnstinkt; spørr oppdretteren. De kjenner foreldredyrene best og familien dens, så den vil kunne gi deg det korrekte svaret :) De fleste oppdretterne er veldig hjelpsomme og forteller gjerne!

Ang. kjønn så er det som Sandyeyecandy sier hipp som happ. Velg det du selv vil ha. Og at du er redd for at det blir mye søl under løpetiden ville jeg ikke satt som en stopper for tispeønsket. jeg har 2 tisper, og de griser ingenting. De er veldig flinke til å vaske seg og der de evt. søler, så jeg legger nesten ikke merke til at de har løpetid engang. Eneste man må tenke på er at man må holde de unna hannhunder i 3 ukers tid. jeg har jo også en hannhund på 9 måneder, og det er egentlig ikke så stor forskjell på han og jentene. Begge jentene var veldig krevende som valper, mens hannhunden er en veldig rolig og avbalansert gutt som var en drøm iforhold :P Men jeg har hørt det stikk motsatte, så her kommer det igjen ann på individet vil jeg tro :)

En annen ting jeg har lagt merke til er at begge jentene kan være litt gretne overfor hannhunder rett før og etter løpetid, mens hannhunden er happy-go-lucky med alle hunder hele tiden, uansett :) Men jeg har ikke noe favorittkjønn når det kommer til gårdshunden, det er så lite som skiller de uansett!

Jeg har klikkertrent alle tre, og de elsker det! Jeg startet allerede uka jeg fikk valpen hjem, og Bali (den eldste) kunne 10 ulike triks når hun var 10 uker gammel! Jeg anbefaler iallefall boken "klikkertrening for din hund". Veldig godt forklart, og mange morsomme triks og øvelser :) Også har jeg gått valpekurs hos Familiehunden i Oslo, hvor jeg også lærte utrolig mye om klikkertrening og hvordan jeg får best mulig utnytte av det :)

Edit: Flere oppdrettere mener at en gårdhund ikke kan eller bør være alene hjemme mer enn 4 timer, og det er fordi den er super sosial, og heller vil være med på ting enn å være alene. Har ikke hørt om noen som ikke kan være alene hjemme mer enn 4 timer iallefall. De klarer like fint å være alene hjemme som andre hunder. For å være sikker på at den skal klare det, start tidlig med alene hjemme-treningen. Har opplevd selv, og lest at flere som ikke har startet tidlig nok, har slitt litt. Men jeg ventet jo trossalt 2 mnd med å begynne treningen, så jeg kunne jo bare skylde på meg selv :P Idag har hun ingen problemer med å være alene hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)Kine: Jeg håper at det ordner seg når den tid kommer. Nå er jo vi oppmerksomme på at DSG kanskje trenger litt mer alenetrening enn andre raser, så vi kommer nok til å starte tidlig med det. Og vi har heller ikke tenkt til å ha hunden i bur når den er alene, blir nok et mindre avsperra område i leiligheten slik at den får beveget seg litt og bytta sovested.

Rottmaneier: Det var godt å høre ang. oppdrettere! Er ikke lett å vite hva man skal se etter som førstegangskjøper.

Og angående kjønn så er det viktigste at hunden vår går sammen med min fars hannhund (Breton), og jeg innbiller meg at for bretonens del er det enklere å gå sammen med ei tispe. Jeg har hatt mer erfaring med tisper og har alltid sett for meg at jeg skulle ha tispe, så det er vel egentlig bare derfor.

Jeg har også hørt at tispene kan være litt gretne og at hannhundene er litt villbasser i unghund perioden, men at de blir veldig rolige som voksne. Så vi er vel litt usikre på valg av kjønn, men tisper står sterkest.

Å, så gøy å høre at de liker klikkertrening! Jeg må innrømme at jeg har snoka litt på hundene dine, og de ser jo helt fantastiske ut! Bali ser jo bare så skjønn ut! Får jo mer lyst på DSG når de er så fine :)

Det skremmer meg litt når det står mange steder at DSG ikke kan være mer enn 4 timer hjemme alene. Men nå er vi jo klar over det og vil begynne alenetreningen så fort valpen virker trygg på oss og leiligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest det mange steder, men jeg tror ikke jeg kjenner eller har hørt om noen dsg som har hatt store problemer med å være alene. Vi hadde god tid med Odin siden jeg var hjemmeværende da jeg fikk ham, men han har aldri hatt noe problem med det, og har ved et par tilfeller vært alene i drøye 10 timer uten at det har vært noe problem. Også andre steder, og uansett tid på døgnet går det helt fint. Prøver uansett å begrense det til maks 6 timer, men så lenge hunden er normalt trygg og man går riktig fram med treninga så tror jeg det går bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjelder oppdretter er det viktigere å finne riktig kombinasjon enn riktig oppdretter etter min mening.

Der er jeg skikkelig uenig. Som førstegangseier er det da nettopp det å finne en oppdretter man har god kommunikasjon med, som er villig til å følge deg opp, som du føler du kan be om råd og hjelp fra, etc som er viktig. En oppdretter du føler du kan stole på og som du føler setter de rette tingene i perspektiv i avlen sin. Om ikke viktigere så er det i alle fall minst like viktig som å finne rett kombinasjon.. Igjen, det er altså snakk om som førstegangseier.

Nå vet jeg ikke hva du mener med klikkertrening, om det er trening med klikker eller klikkertrening som i filosofien du sikter til, men sistnevnte handler ikke om å lære hunden det, det handler om noe du lærer deg selv :) Og det å ha noen klare tanker rundt dette er utelukkende positivt, fordi grunnleggende valg av filosofi kan gi ulike utslag for valg av metode i konkrete situasjoner.

Okei? Så er "klikkerklok" hund er hva? *skjønner ikke helt* Trodde klikkertrening baserte seg på å ha en hund som frivillig tilbyr adferder som vi fanger, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare må få anbefale border terrieren! Der har du herlig hund med rufsete look :) Ut fra mine erfaringer kan den sammenliknes med DSG i gemytt, bortsett fra at det kan være litt mer terrier. Mye hund i liten kropp som er med på alt. Min hannhund var min første (egne) hund, og selv med en bratt læringskurve gikk dette flott! Han tusler løs på tur i sitt eget tempo, kommer løøøpende på innkallinger og skulle han se en hund/noe annet spennende før meg, kommer han tilbake til meg for å sladre. - Da får han sin elskede tennisball til å bære på som belønning.

Min fikk gode resultater på de utstillingene vi dro på, her http://beneflo.devia...t.com/#/d4v68cm ligger noen bilder av han :) Det er riktignok en nappehund, men jeg ville ikke lagt en times napping to ganger i året stoppe meg hvis du ellers liker rasen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg skikkelig uenig. Som førstegangseier er det da nettopp det å finne en oppdretter man har god kommunikasjon med, som er villig til å følge deg opp, som du føler du kan be om råd og hjelp fra, etc som er viktig. En oppdretter du føler du kan stole på og som du føler setter de rette tingene i perspektiv i avlen sin. Om ikke viktigere så er det i alle fall minst like viktig som å finne rett kombinasjon.. Igjen, det er altså snakk om som førstegangseier.

Okei? Så er "klikkerklok" hund er hva? *skjønner ikke helt* Trodde klikkertrening baserte seg på å ha en hund som frivillig tilbyr adferder som vi fanger, jeg.

Leste du hele innlegget? Klikkertrening er mye mer enn shaping :)

Det finnes så mye flinke hundefolk der ute at jeg hadde ikke brukt særlig mye tid på å finne kjemien med oppdretter. Nok kjemi til at salget kan gjennomføres, og deretter er det utelukkende kombinasjonen som er interessant, spør du meg. (For de fleste førstegangskjøpere vil vel det meste rundt valpevalg bli et skudd i mørket okke som, iom at man ikke har noe erfaring å basere prioriteringene og valgene sine på.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste du hele innlegget? Klikkertrening er mye mer enn shaping :)

Det finnes så mye flinke hundefolk der ute at jeg hadde ikke brukt særlig mye tid på å finne kjemien med oppdretter. Nok kjemi til at salget kan gjennomføres, og deretter er det utelukkende kombinasjonen som er interessant, spør du meg. (For de fleste førstegangskjøpere vil vel det meste rundt valpevalg bli et skudd i mørket okke som, iom at man ikke har noe erfaring å basere prioriteringene og valgene sine på.)

Jeg leste hele innlegget og vet at klikkertrening dreier seg om mer enn shaping.

Det finnes også utrolig mange dårlige hundefolk og useriøse oppdrettere - og som du sier blir det gjerne et skudd i mørket. Så da burde fokuset kanskje ligge på at man finner en oppdretter som er hjelpsom, følger det opp, etc? Dritthunder kan man få i de aller beste kull og for å gardere seg mot det bør man ha en oppdretter man kan stole på og får støtte fra. Som førstegangskjøper tror jeg det er vikigst. Men dette blir vi uansett ikke enige om, vi får enes om å være uenige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg skikkelig uenig. Som førstegangseier er det da nettopp det å finne en oppdretter man har god kommunikasjon med, som er villig til å følge deg opp, som du føler du kan be om råd og hjelp fra, etc som er viktig. En oppdretter du føler du kan stole på og som du føler setter de rette tingene i perspektiv i avlen sin. Om ikke viktigere så er det i alle fall minst like viktig som å finne rett kombinasjon.. Igjen, det er altså snakk om som førstegangseier.

Nei, ærlig talt.

Det er virkelig ikke heksekunst å oppdra en hund, derfor er det viktigere å finne riktig kombinasjon (og derav riktig individ!) enn det er å finne en oppdretter man blir dus med i mange år.

Drittbikkjer (det er jo en del av de) med svake nerver og andre problemer er ofte et resultat av en dårlig kombinasjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ærlig talt.

Det er virkelig ikke heksekunst å oppdra en hund, derfor er det viktigere å finne riktig kombinasjon (og derav riktig individ!) enn det er å finne en oppdretter man blir dus med i mange år.

Drittbikkjer (det er jo en del av de) med svake nerver og andre problemer er ofte et resultat av en dårlig kombinasjon..

Men det er jo nettopp når det dukker opp drittbikkjer det er viktig å ha en god oppdretter. Nå har jeg gjort begge deler i samme hund - drittoppdretter fra en kombinasjon som er litt verken eller. Det er uansett da man som førstegangskjøper får kjenne det på kroppen om man har en dårlig oppdretter med null kompetanse eller støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...