Gå til innhold
Hundesonen.no

Flått halsbånd


bikkjene
 Share

Recommended Posts

Hvor mange her bruker flått halsbånd? Er det bra å bruke det? Jeg kjøpte en sånn en til bikkja mi her siden hun er sort og har lang pels og er nok mye værre å finne flått i pelsen hennes da.

Vet dere om flåtten har kommet på sør-øst landet?

Tenkte om jeg skulle sette henne på flått halsbåndet i nærmeste framtid men måtte bare spørre litt her først :P

Hvor mye er sannsynligheten å få flått om hunden har hundehalsbånd med flått middel eller å ikke ha flått halsbånd i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke halsbånd, men dråper. Bruker Expot og sjeldent jeg finner flått etter å ha tatt på dråpene. Funker som fjell.

Syntes det er viktig å beskytte hunden mot flått enten ved dråper eller halsbånd. Ikke bare fordi de er ekle, men fordi flåtten kan smitte hunden med borrelia-bakterier og gjøre hunden fryktelig syk. Flåtten er en av de værste smittesprederne..

Har sett en hund med borreliose, og det er ikke noe jeg ønsker skal skje med min hund.

Det er STOR sannsynlighet for å få flått uten middel. Såfremt du ikke bare går langs veien, men da også er det en sjanse. De er overalt i skogen..

Flåtten har kommet til Vestfold i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med halsbånd vs dråper er jo at halsbåndet varer hele sesongen mens dråpene må påføres hver måned. Bruker dråper på min fordi halsbånd ødelegger den flotte løvemanken hans. Husk at halsbåndet må sitte helt stramt for å virke. Ser mange som har det løst på hunden.. Da kan man like gjerne gå uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med halsbånd vs dråper er jo at halsbåndet varer hele sesongen mens dråpene må påføres hver måned. Bruker dråper på min fordi halsbånd ødelegger den flotte løvemanken hans. Husk at halsbåndet må sitte helt stramt for å virke. Ser mange som har det løst på hunden.. Da kan man like gjerne gå uten.

Men halsbånd skal tas av hvis hunden skal bade, for å ikke spre gift i vannet. Det er det nok mange som synder litt med.

Jeg bruker expot på mine. Det holder i 6 uker om de får både en del i saltvann og får feit/blank og fin pels.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avera sin shampo og balsam til hund. Balsamen blandes ut i vann ca 1-10 og så sprayers den på balsam av og til når enn føler det er lenge siden sist. :) Det skal jeg prøve i år. De jeg har snakket med sier det virker så da prøver vi. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type er man ikke skal bruke på små hunder? ;Mener jeg har hørt noe om det en gang. Er det Expot? Jeg hadde ingenting på bikkja ifjor og han fikk en del på seg. Så i år skal alle midler mot faenskapet tas i bruk! Jeg får spader av de ekle krypa :w00t: Er livredd for å få dem på meg eller ungene og alt vrir seg i meg når jeg må ta de på bikkja. Jeg grøsser ved tanken på at han får ligge i sofaen, mens de ekle, små beista kryper rundt i pelsen. Men blir vel vanskelig å lære ham at sofaen kun er lov å ligge i om vinteren :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type er man ikke skal bruke på små hunder? ;Mener jeg har hørt noe om det en gang. Er det Expot? Jeg hadde ingenting på bikkja ifjor og han fikk en del på seg. Så i år skal alle midler mot faenskapet tas i bruk! Jeg får spader av de ekle krypa :w00t: Er livredd for å få dem på meg eller ungene og alt vrir seg i meg når jeg må ta de på bikkja. Jeg grøsser ved tanken på at han får ligge i sofaen, mens de ekle, små beista kryper rundt i pelsen. Men blir vel vanskelig å lære ham at sofaen kun er lov å ligge i om vinteren :hmm:

Jeg har liten hund og bruker Exspot. :)

Aldri hørt om at det er en type man ikke skal bruke på små hunder. Vet at man overhode ikke skal bruke Exspot til katt da.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at man overhode ikke skal bruke Exspot til katt da.. :P

Ikke? Hvorfor?

Jeg brukte halsbåndet i fjord, og fant kun et par. Men har lyst til å prøve rav i år. Hvordan fungerer det egentlig? Kan det brukes på katt?

Her kryr det, og man trenger ikke gå lenger enn til i hagen for å få en flott på kroppen. :x

Litt ot: Har flåtten pelspreferanser? Min får mange, mens de korthåra hundene i nabolagen sjelden/aldri får. Er det flere som opplever det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke? Hvorfor?

Fordi katter ikke tåler middelet og kan bli veldig syke og/eller dø av det..

Står "overalt", blant annet på agira sin side.

"Grunnen til at katter er så følsomme mot akkurat Exspot er fordi katter har andre enzymer i sin lever enn hva mennesker og hunder har. En katts lever klarer helt enkelt ikke å bryte ned visse emner. Exspot inneholder emnet permetrin, som katter ikke tåler. Permetrin kan gi katten kramper, gjøre den vinglete, skjelven og allment veldig dårlig. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enda ikke brukt noe på min, og skal se an utover sommeren om han kommer til å trenge. Blir nok heller en god gjennombørsting etter hver tur og håpe håpe i det lengste at han bare er en sånn flåtten ikke er interessert i (yeah right.. Men han fikk ingen i fjor, som liten valp, enda vi var masse ute i skogen, så kanskje?) :P Men blir nok dråper om vi må bruke noe, ser jeg for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange her bruker flått halsbånd? Er det bra å bruke det?

Ikke halsbånd, men annet som avskrekker flåtten: Jeg bruker ExSpot istedet. Drypper det i nakken på hunden, rett på huden, og så varer det i fire uker før det må gjentas.

Jeg brukte ExSpot i fjor og fant ikke en eneste flått på vovsen :- )

Årets første dosering av ExSpot ble gitt 1.april, da vi har hatt en ekstremt mild og varm mars-måned. Har sett både fluer og humler, så da tenkte jeg at kanskje flåtten var på ferde allerede også.

Exspot er reseptbelagt, forresten. Tok en tlf til vet.klinikken og hentet resepten dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Anbefaler å prøve Rav-halsbåndet, det er helt naturlig og inneholder ikke noe gift eller kunstige stoffer. Alikevel mange som sier de har god erfaring med det.

Kan bestilles her.

Ellers skal jeg iallefall bruke en hjemmelaget spray til hunden når flåttsesongen starter for fullt, aldri noe mer gift til hunden her.

Lages slik:

Kok opp en L vann i en kjele sammen med 2 sitroner kuttet opp i skiver og en neve med rosmarin (sitron og rosmarin er forsket på ang. flått og funnet ut at flåtten misliker sterkt disse luktene.)

Avkjøl og fyll på en spruteflaske. Sprayes på avstand over hele hunden før dere skal ut, bare pass på å skjerme øynene, så irriterer det ikke og er ikke skadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere bodd i flått-land, og har fått prøvd ut litt av hvert - og min erfaring er at korthårede hunder slipper unna mer enn de hundene med litt mer pels på (slik som min) og dermed øker behovet for beskyttelse fra flåtten også.

Ravhalsbånd, hvitløkspulver, diverse naturmidler fra dyrebutikk og så videre har helt klart og tydelig måtte vike til fordel for den beste effekten som man får fra Frontline, Scalibor (halsbånd) og Expot. Har man korthåret hund og/eller ikke ferdes så mye der det er mye flått, så kan man sikkert ha mer hell med alternativene enn det man får hos veterinæren mot flåtten.

Siden jeg har en hund som elsker å bade, så er dråper ikke helt det beste (effekten avtar klart mot slutten av behandlingstiden) og da har det blitt Scalibor (halsbånd) som har vist seg best for min hund. Man må huske å ta av flåtthalsbåndet før hunden får bade.

Nå har vi flyttet på oss, og jeg er usikker på hvor mye flått det er her, så han er nå "bare" dryppet med Frontline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har liten hund og bruker Exspot. :)

Aldri hørt om at det er en type man ikke skal bruke på små hunder. Vet at man overhode ikke skal bruke Exspot til katt da.. :P

Åja. Mener bestemt det var noe snakk om små hunder og flåttmiddel den gang jeg jobbet i dyrebutikk. Men det er jo også en halv evighet siden, mye har sikkert skjedd siden den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi katter ikke tåler middelet og kan bli veldig syke og/eller dø av det..

Står "overalt", blant annet på agira sin side.

"Grunnen til at katter er så følsomme mot akkurat Exspot er fordi katter har andre enzymer i sin lever enn hva mennesker og hunder har. En katts lever klarer helt enkelt ikke å bryte ned visse emner. Exspot inneholder emnet permetrin, som katter ikke tåler. Permetrin kan gi katten kramper, gjøre den vinglete, skjelven og allment veldig dårlig. "

Okei, da må man finne på noe annet. Kanskje prøve halsbåndet likevel da.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har flott halsband til Laffen. Det har mange fargar, og er enkelt å klipse på og av.

Når det gjeld flåtten, gjer vi ikkje noko spesielt. Brukar ikkje flåtthalsband, og ikkje dropar (veterinæren sendte med oss flåttdropar i fjor, men det viste seg at vi hadde fått middropar eller noko slikt i staden, og så vart det aldri til at vi fekk bytta det). Prøvar å plukke etterkvart som dei kjem, då, er ganske mykje av dei her. Seinast i går kosta eg vekk ein der han traska blid og nøgd midt mellom auga på Laffen og såg etter ein fin plass å slå seg ned. Æsj...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...