Gå til innhold
Hundesonen.no

Selge hunden pga. man kjøper hest? Basert på annonse


julnil
 Share

Recommended Posts

Hovedtrekk: hundeeier har kjøpt seg hest og vil selge hund pga. mindre tid til hund, og at det er dyrt å ha hest.

Hva syns folket?

Jeg har selv både hund og hest, og ser ikke helt problemet. Har ofte hunden med i stallen.

Er jo hva man gjør det til, der det er hjerterom er det husrom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel bare snakk om prioriteringer fra hundeeiers side.. Skjønner heller ikke hvorfor hun ikke kan ha hunden med i stallen. Håper vovvsen får komme til et trivelig hjem som gidder prioritere den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Er helt forferdelig å få nye dyr, og ikke ta seg tid til de man faktisk har fra før av.

Men er jo iallefall godt at eier omplasserer hunden til noen som har tid og ikke minst lyst, og ikke lar dette bare pågå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, er en ærlig sak, og eier gir hunden en bedre sjanse hos noen andre.

For meg er det i grunnen uvesentlig hvorfor folk velger å omplassere hunden sin. Det er deres valg. Og vil de ikke ha hunden, så synes jeg det er bedre de gir den vekk og gir den en sjanse hos noen andre enn å beholde den og ikke ville ha den.

Kanskje trodde de at de ville takle å ha hest og hund samtidig, men så fant de ut at det ikke fungerte. Nei vel, de valgte hesten. Ja vel, hunden får en sjanse et annet sted, hos noen som har tiden til den.

Selv om det nok er mange der ute som takler både hest og hund, så er det ikke dermed sagt at alle hverken takler det eller ønsker det. Det får vi bare godta.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel bare snakk om prioriteringer fra hundeeiers side.. Skjønner heller ikke hvorfor hun ikke kan ha hunden med i stallen. Håper vovvsen får komme til et trivelig hjem som gidder prioritere den.

Så enkelt er det ikke. Det er faktisk ikke alle bikkjer som egner seg for verken stall-liv eller å være med på ride-, kjøre-, gå-turer med hester og da blir det for mange veldig dårlig samvittighet overfor både hund og hest og man føler at man ikke rekker å gi alle dyra det de trenger av mosjon. Bikkja er hjemme alene i 8-9 timer, så får den en stund med tur/mosjon/trening også blir den alene igjen, enten hjemme eller i bilen, fordi eieren skal til stallen for å ri hesten.

Det hadde vel ikke vært mange her inne som hadde blitt sjokkert og lei seg dersom man valgte å selge en hest pga at man har kjøpt en hund.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo litt an på hunden også da, den kan jo være hysterisk redd eller sint på hester. Jeg har ikke lest annonsen da.

Jeg kombinerer hest og hund, men jeg har jo hestene hjemme.

Her var temaet kun at eier ikke hadde tid til begge. Hadde også funnet ut at det var dyrt, og ville selge hunden for oppimot kjøpesummen som rasehund.

Jeg fikk litt avsmak. Hunden er 3 år, og blir byttet ut med hest.

Da jeg leste annonseteksten ble det litt sånn lettvindtfølelse med å selge hunden.

Har man egentlig planlagt dette noe?

Alt for mange skaffer seg hest uten å skjønne hvor dyrt og tidkrevende det er.

Jeg hadde ikke klart det: sett på hunden min og sagt: må plassere deg bort lille venn, for mor har fått en ny hobby...by the way, trenger mange penger for deg også, for den nye hobbyen min er dyyyyyyr...

Men som flere sier: slike hunder får det vel bedre hos noen nye eiere..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var temaet kun at eier ikke hadde tid til begge. Hadde også funnet ut at det var dyrt, og ville selge hunden for oppimot kjøpesummen som rasehund.

Jeg fikk litt avsmak. Hunden er 3 år, og blir byttet ut med hest.

Da jeg leste annonseteksten ble det litt sånn lettvindtfølelse med å selge hunden.

Har man egentlig planlagt dette noe?

Alt for mange skaffer seg hest uten å skjønne hvor dyrt og tidkrevende det er.

Jeg hadde ikke klart det: sett på hunden min og sagt: må plassere deg bort lille venn, for mor har fått en ny hobby...by the way, trenger mange penger for deg også, for den nye hobbyen min er dyyyyyyr...

Men som flere sier: slike hunder får det vel bedre hos noen nye eiere..

Jeg hadde ikke kvittet meg med hundene mine til fordel for hest. Og jeg har heller ikke lest annonsen, men jeg tenker som så at tid er relativt. Det kan være så enkelt at tiden ikke strekker til fordi det ikke lar seg gjøre å kombinere hest og hund sammen, som man hadde planlagt. Ol. Kanskje drømmen var lange gallopturer på jordet med hunden løpende vedsiden av, og man har en hund som manisk biter hesten i beina, har man da ikke tid til å trene/eventuelt lufte hund og hest for seg selv, må man ta et valg. Ting endrer seg, ting blir ikke alltid slik man trodde. ol.

At "vi" mener at eier da burde prioritert hunden fremfor hest får bli vår sak. Dømme folk utifra en annonse på nett blir litt for enkelt, selv om det er veldig greit å kunne sitte på sin egen tue og føle seg myyyyyyyyyyye bedre enn "de der" fordi man ikke har måttet ta slike valg selv.

På den andre siden kan det være et brødhue som mistet interessen for hunden fordi den fikk et artigere "leketøy" i hesten. Er det tilfelle så krysser jeg alt som er for at hunden får et vel så bra liv hos noen andre.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var temaet kun at eier ikke hadde tid til begge. Hadde også funnet ut at det var dyrt, og ville selge hunden for oppimot kjøpesummen som rasehund.

Jeg fikk litt avsmak. Hunden er 3 år, og blir byttet ut med hest.

Da jeg leste annonseteksten ble det litt sånn lettvindtfølelse med å selge hunden.

Har man egentlig planlagt dette noe?

Alt for mange skaffer seg hest uten å skjønne hvor dyrt og tidkrevende det er.

Jeg hadde ikke klart det: sett på hunden min og sagt: må plassere deg bort lille venn, for mor har fått en ny hobby...by the way, trenger mange penger for deg også, for den nye hobbyen min er dyyyyyyr...

Men som flere sier: slike hunder får det vel bedre hos noen nye eiere..

Men hadde du reagert annerledes dersom det var en hest som sto annonsert? Som skulle selges fordi matmor hadde fått seg hund og tiden til hesten hadde blitt mindre? Eller fordi matmor hadde funnet ut at hun ikke lengre kunne ha både hesten og hunden fordi hun bodde alene, jobbet full dag, ikke lenger hadde mulighet til å ta med seg hunden sin på jobben og hadde så innmari dårlig samvittighet for dem begge to?

Er det kaldt og kynisk overfor hunden at matmor nevner at hun skulle ønske at hun fikk tilbake en sum i annonsen eller reagerer man fordi hun nevner at det ikke er billig å ha hest?

Kan det kanskje hende at matmor har valgt å beholde hesten fordi hun har fysiske/psykiske helseplager som gjør at hun har godt av å ha hesten?

Edit: det er ikke alt man velger å skrive i en annonse på Finn.

Endret av madam mim
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagere noe anderledes på salg av hest og hund ja. Grunnen til det er at hunden lever sitt liv sammen med sine mennesker, kjenner sitt hus, og er stedbunden.

Hester lever sitt liv sammen med andre hester, og er bare sammen med mennesket noen få timer i døgnet.

Hunden lever som et familiemedlem på en litt annen måte enn hesten.

Seff er det en grunn til at eier velger hest over hund, og det kan være så mangt.

Edit: selger har brettet ut en god del i annonsen. Og man blir oppfattet som man skriver. Akkurat i denne situasjonen som selger her skildrer, så høres det noe lettvindt ut, dessverre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagere noe anderledes på salg av hest og hund ja. Grunnen til det er at hunden lever sitt liv sammen med sine mennesker, kjenner sitt hus, og er stedbunden.

Hester lever sitt liv sammen med andre hester, og er bare sammen med mennesket noen få timer i døgnet.

Hunden lever som et familiemedlem på en litt annen måte enn hesten.

Seff er det en grunn til at eier velger hest over hund, og det kan være så mangt.

Min understrekning: Det var ikke akkurat dette du har uttrykt tidligere i tråden så det var godt å lese den setningen. :) Det er ikke alltid man kan få både i pose og sekk, dessverre. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enkelt er det ikke. Det er faktisk ikke alle bikkjer som egner seg for verken stall-liv eller å være med på ride-, kjøre-, gå-turer med hester og da blir det for mange veldig dårlig samvittighet overfor både hund og hest og man føler at man ikke rekker å gi alle dyra det de trenger av mosjon. Bikkja er hjemme alene i 8-9 timer, så får den en stund med tur/mosjon/trening også blir den alene igjen, enten hjemme eller i bilen, fordi eieren skal til stallen for å ri hesten.

Det hadde vel ikke vært mange her inne som hadde blitt sjokkert og lei seg dersom man valgte å selge en hest pga at man har kjøpt en hund.

Jeg skjønner jo seff det at ikke alle hunder nødvendigvis kan vaere med på ridetur, men tenker som så at om hun er så interessert i hest at hun faktisk har skaffet seg en, så har hun vel gjerne drevet med hest også før hun kjøpte seg hest.. Og da vil det jo vaere rimelig logisk, tenker jeg, å sosialisere hunden på hest/ta den med i stall fra den er liten. Og om hunden må ligge i bilen akkurat mens hun er på tur, så kan den jo vaere med i stallen mens hun møkker, steller osv. Og jeg reagerer som flere her på at hun skaffer seg et nytt dyr og dermed ikke får tid til det dyret hun allerede har. Men uansett, vi får krysse fingrene for at hun får omplassert hunden til noen som har tid til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg har omplassert en hund for å få meg ny hund. Eller, jeg solgte den faktisk, delvis for å få råd til ny hund (og delvis fordi at ferdig helsesjekka og mentalbeskrevne 2åringer trenger å gis bort gratis), jeg kan ikke huske å ha fått reaksjoner som ligner de i denne tråden på det (mulig jeg bare har dårlig hukommelse? :P ).

Joda, mine hunder er også familiemedlemmer. Å omplassere/selge en voksen hund, blir vel omtrent som en skilsmisse det da? "Vi vokste fra hverandre, hadde ingen felles interesser lenger". Er det mer greit da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo seff det at ikke alle hunder nødvendigvis kan vaere med på ridetur, men tenker som så at om hun er så interessert i hest at hun faktisk har skaffet seg en, så har hun vel gjerne drevet med hest også før hun kjøpte seg hest.. Og da vil det jo vaere rimelig logisk, tenker jeg, å sosialisere hunden på hest/ta den med i stall fra den er liten. Og om hunden må ligge i bilen akkurat mens hun er på tur, så kan den jo vaere med i stallen mens hun møkker, steller osv. Og jeg reagerer som flere her på at hun skaffer seg et nytt dyr og dermed ikke får tid til det dyret hun allerede har. Men uansett, vi får krysse fingrene for at hun får omplassert hunden til noen som har tid til den.

Er litt den følelsen jeg satt med også..

Mulig at ting er mer gjennomtenkt enn annonsen tilsa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hunden har hatt det bra der den har vært..og får det bra der den kommer..er ikke jeg den som stiller meg til doms over slike avgjørelser,

BIlde er gjerne større enn det som står på noen linjer i en annonse,

Hold fokus på den gode omplasseringen..og hva som gir det.. mere enn andres årsak til omplassering..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tja.... jeg har hund fordi jeg ikke har råd til å ha hest. Hadde jeg - da jeg var litt yngre - mått velge om jeg ville ha hest eller hund så hadde jeg helt klart valgt hest og da hadde en eventuell hund mått flytte.

Det har noe med interessen å gjøre, og man har ikke alltid tid til begge deler og da må man velge hva man synes er mest viktig for en. For meg er det like feil å beholde en hund bare fordi verden rundt synes du er dritkjip som skipper hunden for en hest.

Hest og hund lar seg ofte kombinere - men ikke alltid, og da må man velge og ikke alle synes at man da skal vente 15 år før man realiserer drømmene sine - jeg hadde i alle fall ikke giddi det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man kommet til det punktet at man har mistet interessen for dyret sitt, det være seg hund, hest, kanin osv, osv, så er det vel bedre å omplassere / selge dyret, enn at dyret skal bli nedprioritert og i verste fall bare eksistere...

Det er vel lite som er så trist som en hund som bare "er der".

Eller at det sitter en avglemt kanin i et hjørne av stallen på lagvis med dritt.

Jeg har hatt hest og hund parallelt siden jeg var 17 år, de siste årene 2 hester og 2-4 hunder.

Og hadde jeg måtte velge, så hadde hestene tapt.

Det har jeg gjort en gang allerede, funnet nytt hjem til hestene å skaffet meg en hund til.

Den ene hesten måtte jeg hente hjem igjen pga vanskjøtsel, og vips hadde jeg to hester på stallen og 4 hunder i huset.

Så jeg skjønner litt de som mener det er annerledes å selge en hest enn en hund.

De aller fleste har et annet forhold til hunden enn hesten.

Jeg har vært glad i alle hestene mine.

Men de sover ikke i senga, eller ligger i sofaen.

Og det viktigste av alt, de er på ingen måte så avhengig av meg som det hundene er så lenge de bor i en flokk med hester de trives med.

Og er det penger det står i, så vet alle som har / har hatt hest at det er dyyyyyrt!.

Hund koster det jo en brøkdel å holde i forhold til hest.

Men vi vet jo ikke hva som ligger bak annonsen.

Og har h*n ikke interesse / tid / penger til å ha hunden lengre, så er det bedre å selge den.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være bedre at personen innser at hun ikke vil få nok tid til hunden når hun får seg hest, og da gir den ett nytt hjem. Ser alt for mange som får seg andre interesser og lar hunden lide for det. Så jeg syns det var en bra løsning for hundens del.

Enig med Djervekvinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo det er synd med dyr som ikke "passer inn" der de bor. Men jeg skjønner greia, og synes ikke det er verre å innse at man ikke har tid til bikkja enn å fortsette å ha den fordi man på død og liv ikke skal la andre få ta ansvaret for hunden. Det beste for hunden må jo være å få oppmerksomhet og stell som den fortjener.

Jeg har selv omplassert et dyr til fordel for et annet. Det var ikke snakk om å få beholde ilderen og samtidig få valp da jeg skulle få Chessea. Fra mamma, da jeg fortsatt var umyndig, sin side da. Men valget var enkelt for meg, jeg ville ha valp som jeg hadde drømt om hele livet. Så ildergutten fikk flytte til noen andre, og virket svært så fornøyd med det. Jeg fikk min etterlengtede valp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...