Gå til innhold
Hundesonen.no

Selge hunden pga. man kjøper hest? Basert på annonse


julnil
 Share

Recommended Posts

Tja.... jeg har hund fordi jeg ikke har råd til å ha hest. Hadde jeg - da jeg var litt yngre - mått velge om jeg ville ha hest eller hund så hadde jeg helt klart valgt hest og da hadde en eventuell hund mått flytte.

Det har noe med interessen å gjøre, og man har ikke alltid tid til begge deler og da må man velge hva man synes er mest viktig for en. For meg er det like feil å beholde en hund bare fordi verden rundt synes du er dritkjip som skipper hunden for en hest.

Hest og hund lar seg ofte kombinere - men ikke alltid, og da må man velge og ikke alle synes at man da skal vente 15 år før man realiserer drømmene sine - jeg hadde i alle fall ikke giddi det.

Enig. Jeg synes livet er for kort til å ha et dyr man mistrives med å eie i en 15 års tid. Jeg mener også at det ikke er så traumatisk som mange ser ut til å tro å bytte hjem for en hund da ... Mine hunder, både de jeg har fått som omplasseringshunder, de som har blitt omplassert og de jeg har passet i lengre perioder har brydd seg nix og nada.

Forøvrig har jeg valgt hund over hest - og det innebærer kanskje at jeg blir nødt til å selge hesten min til sommeren. Jeg tror ikke jeg får til å kombinere, og da er valget for min del hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er riktig jeg, hadde hest vært hovedinteressen, men jeg ikke hadde tid til både hest og hund så hadde jeg jo ikke kjøpt meg hund bare for og ha noe mens jeg venter på at det passer med hest liksom.. Det handler vell om planlegging og det og bry seg om at det er levende dyr og ikke leker. Forøvrig synes ikke jeg det er serlig mye bedre og selge/omplassere hester rundt om kring enn det er og selge/omplassere hunder, de knytter seg kanskje til oss på en annen måte ettersom det blir to helt forskjellige dyrehold, men det er fortsatt umulig og vite hvordan en hest får det dit den kommer eller dit den kommer etter det. De kan også fort bli kasteballer.. Dette er mitt generelle syn på omplassering/salg av dyr, men selvfølgelig kan det ligge mye til grunn man ikke vet om.

Med det sagt så er det selvfølgelig bedre at dyr som ikke blir tatt vare på, uansett grunn, får seg et nytt hjem. Men jeg synes det er litt trist at (noen) folk ikke gidder og tenke lengre enn til nesen og hva de har lyst til, koste hva det koste vil liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det sagt så er det selvfølgelig bedre at dyr som ikke blir tatt vare på, uansett grunn, får seg et nytt hjem. Men jeg synes det er litt trist at (noen) folk ikke gidder og tenke lengre enn til nesen og hva de har lyst til, koste hva det koste vil liksom..

Dette var da no innmari til svart hvitt, da.

Er det kommet fram at den bikkja ikke blir tatt vare på?

Vet du om eieren har tenkt lenger enn til nesa osv osv?

Hva vet du egentlig om det som er grunnen til at den annonsen er satt inn?

Tror du at alle ønsker å brette ut hele livet sitt i en Finn-annonse?

I en annonse på Finn så beskriver man den varen (unnskyld sarte sjeler) som skal selges. Alt annet er relativt uinteressant.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var da no innmari til svart hvitt, da.

Er det kommet fram at den bikkja ikke blir tatt vare på?

Vet du om eieren har tenkt lenger enn til nesa osv osv?

Hva vet du egentlig om det som er grunnen til at den annonsen er satt inn?

Tror du at alle ønsker å brette ut hele livet sitt i en Finn-annonse?

I en annonse på Finn så beskriver man den varen (unnskyld sarte sjeler) som skal selges. Alt annet er relativt uinteressant.

Svart hvitt? Kanksje du skal lese hele innlegget mitt ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart hvitt? Kanksje du skal lese hele innlegget mitt ;)

Jeg leste hele innlegget ditt.

Med det sagt så er det selvfølgelig bedre at dyr som ikke blir tatt vare på, uansett grunn, får seg et nytt hjem. Men jeg synes det er litt trist at (noen) folk ikke gidder og tenke lengre enn til nesen og hva de har lyst til, koste hva det koste vil liksom..

Er det kommet fram at den bikkja ikke blir tatt vare på?

Vet du om eieren har tenkt lenger enn til nesa osv osv?

Dette er helt generelt og svar til hele innlegget ditt:

Hva vet du egentlig om det som er grunnen til at den annonsen er satt inn?

Tror du at alle ønsker å brette ut hele livet sitt i en Finn-annonse?

I en annonse på Finn så beskriver man den varen (unnskyld sarte sjeler) som skal selges. Alt annet er relativt uinteressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da så du sikkert også at jeg skrev dette(selv om du utelot denne biten): Dette er mitt generelle syn på omplassering/salg av dyr, men selvfølgelig kan det ligge mye til grunn man ikke vet om.

Og hvem synes vell ikke det er bra at dyr som ikke blir tatt vare på, uansett grunn, får seg et nytt hjem. (og med tatt vare på så mener jeg ikke bare at de har tak over hodet og får mat hver dag liksom). Og NOEN, som du også utelot og utheve, tenker ikke lengre enn til nesen. De skaffer seg dyr fordi den er fin, søt eller de har lyst på der og da, selv om de kanskje vet innerst inne at det kan kræsje med andre ting/interesser senere, og det synes jeg er trist, for dyrene. Og da mener jeg ikke at folk som blir alvorlig syk, får allergi, eller andre ting man ikke kan forutse på noe sett og vis ikke tenker lengre enn til nesen.

Så da til hva jeg vet om hva som lå bak annonsen; ingenting, og det faller under det jeg skrev øverst i dette innlegget: men selvfølgelig kan det ligge mye til grunn man ikke vet om.

(jeg gjentar, så slipper vi missforståelser) Og også; Dette er mitt generelle syn på omplassering/salg av dyr. Alltså mitt generelle syn på dette temaet, ikke denne annonsen alene, for hva som ligger bak denne annonsen vet jeg ingenting om.

Ble det bra nå eller trenger jeg og bruke større font og forskjellige farger så du får med deg alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt OT fra meg nå, men hvorfor er det greit å selge hest via Finn.no , mens det blir sett på som fryyyyyktelig useriøst og selge valper / hunder der?

Jeg har aldri solgt eller omplassert en hund, men har annonsert og kjøpt hest via Finn.no.

Har kjøpt hund fra oppdretter som har annonsert kullet der, uten at den handelen har vært annerledes enn kjøpet av de andre 3 hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt OT fra meg nå, men hvorfor er det greit å selge hest via Finn.no , mens det blir sett på som fryyyyyktelig useriøst og selge valper / hunder der?

Jeg har aldri solgt eller omplassert en hund, men har annonsert og kjøpt hest via Finn.no.

Har kjøpt hund fra oppdretter som har annonsert kullet der, uten at den handelen har vært annerledes enn kjøpet av de andre 3 hundene.

Hvorfor er det useriøst? Jeg har riktignok ikke funnet noen av valpene mine på finn, men jeg har iallefall forståelse for at ikke alle oppdrettere har masse seriøse valpekjøpere på hånden, og dermed bruker finn.no for og få fanget folks interesse. Betyr jo ikke at man selger til hvem som helst liksom...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det userierøst, men veldig mange synes at en god oppdretter ikke trenger behøve å annonsere valper på Finn.no

Virker som en veldig vanlig holdning i hundemiljøet.

Ble advart mot å kjøpe Gåttfred i og med at jeg "fant" han på Finn.no, for der er det "ingen" seriøse oppdrettere som annonserer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det, men om man skal snu på det så kan en useriøs ha like lite behov for og annonsere som en seriøs en, fordi de ikke setter så mye krav og gir valp til 'første og beste'. Så uansett hvor man finner et kull henn så må man sjekke oppdretter og linjer selv, bare slik kan man få en reel mening om man synes det er useriøst eller ikke. Min mening vertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner bare jeg er glad for at jeg allerede har hest og har hatt det i åtte år før min første hund kommer i hus :) Ingen av hundene jeg har passet har vært vant med hest, men det har ikke tatt mange rundene med trening før jeg fint har kunnet ta dem med på ridetur, selv med bånd på. Nå er jo hesten min godt miljøtrent med både miljø og hund, men personlig syns jeg dette høres ut som en som gir opp litt vel fort. På den annen side syns jeg det er mye bedre at bikkja blir omplassert enn at den får et liv hos noen som ikke har tid. Mange hunder hadde hatt det mindre vondt om eierne ikke hadde vært så forbanna stolte (nå henviser jeg til de jeg bor i kollektiv med, altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...