Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpesele


Recommended Posts

Jeg vil ha sele til valpen! Jeg syns egentlig ikke at Puppia-selene ser så veldig gode ut (og i tillegg er de sviiindyre!), så jeg lurer derfor på om noen kan tipse om seler som kanskje sitter litt bedre. Det er en stor fordel om den kan reguleres litt, så den passer i mer enn én uke, liksom. Det er også en fordel om den ikke er alt for dyr, siden jeg ikke regner med at den skal passe i evigheter. En annen fordel er om det går an å bestille på nettet, siden jeg sjelden er på steder med dyrebutikk. Og en siste fordel er om den er litt fin å se på, kanskje i noen friske farger som oransje, grønt eller blått?

I tillegg - er det noen som har noen formening om hvilken størrelse jeg kan komme til å trenge til en kelpievalp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Puppia soft harness-varianten er suveren til valper og små hunder, de er svært komfortable, og holder faktisk svært lenge.

Har hatt en slik i sort i sikkert 6-7 år (fra den tiden det ikke fantes så mange av dem å velge mellom her), har vært gjennom vaskemaskinen x antall ganger, og brukt svært mye, eneste som er annerledes på den fra den var helt ny, er at trykket "Puppia" på klipsen er ganske slitt ut.

Her finner du noen til 150 kr:

http://forstadheimen.no/subdet403.htm

Ellers har de plaine farger på siden til full pris også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg syns gjerne Puppia-selene ser for vide ut i halsen og at de ofte blir liggende veldig tett inntil albuene? Nå skal den jo uansett ikke brukes som trekksele akkurat, så SÅ farlig er det ikke, men jeg vil jo ikke kjøpe en sele som ender opp med å gnage bak albuene, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Men jeg syns gjerne Puppia-selene ser for vide ut i halsen og at de ofte blir liggende veldig tett inntil albuene? Nå skal den jo uansett ikke brukes som trekksele akkurat, så SÅ farlig er det ikke, men jeg vil jo ikke kjøpe en sele som ender opp med å gnage bak albuene, liksom.

Nei, gnager overhodet ikke, er foring bak albuene, og stoffet er svært mykt og tøybart. :) Litt som en tykk genser bare i stoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Puppia er kjempebra og behagelig. Brukt den til Mana siden hun var 4 mnd til hun var 8-9 mnd :P

Men ellers er det jo de enkle selene som kan reguleres, og som varierer i pris fra 89-159 eller noe. De er jo greie. Hadde det til Mana når hu var lita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine har gitt gnagsår bak albuen (og med noen centimeter margin). At de er løse i halsen har jo med størrelsen å gjøre, og jeg kjøpte en litt stor en til Ikke som hun kunne vokse i. Om en puppiasele ikke sitter helt på millimeteren i halsen så er det sjeldent noe problem, for kraften fordeler seg så jevnt foran på brystpartiet uansett, og belaster ikke primært på skuldrene slik mange andre seler gjør dersom de blir for store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte denne til Pøbel da han var valp, den som Kamar har på seg på bildet. Den er litt stor i halsen, men jeg tror de har endret litt på de i etterkant. Men den gnager ikke under armene eller andre steder, og er egentlig ganske grei. Billig var den også, rundt 150,- på Buster Zoo.

Nettbutikk, jo! Her: http://www.busterzoo...asp?product=792

6847307502_e7974694fc_z.jpg

sele2.jpg

6993110345_5cb957d83a_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentene deres om Puppia-sele var overbevisende nok. :P Nå har jeg kjøpt en rimelig kopi på eBay. Den er i tillegg regulerbar både i halsen og rundt brystet, så da kan jeg forhåpentligvis tilpasse så den sitter best mulig. Så får vi bare se om det ble riktig størrelse - jeg kjøpte medium, så den bør passe en eller annen gang, i alle fall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medium er for stort for Lilli, hun er 42 cm høy i manken og 11 kilo. :blink: Men "meduim" er jo veldig forskjellig fra produsent til produsent, så satser på du får en liten medium. :D

Ja, er jo forskjellig selvfølgelig. Men jeg syns ikke målene så så aller verst ut, så får vi se om den viser seg å passe eller ikke. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du har bestemt deg og bestilt og alt, men jeg brukte step-in-sele den første tida på min. Sånn helt enkel fra Karlie (kjøpes på tropehagen bl.a.). Det er jo ikke den som sitter best, men den er veldig justerbar, og null gnaging. Syns det var en fin førstesele (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kelpie-valp er jo ikke så svær at det er noen umiddelbar fare for belastningsskader akkurat :P Jeg hadde en crappy regulerbar sele ala dette:

154698.jpg

Fungerte fint, men kanskje unødvendig at den er så regulerbar, siden jeg uansett kunne begynne å bruke "voksen-selen" når ha var 4 mnd. Den var selvfølgelig for stor da, men den var mulig å sette fast, så det "funka fett".

Jeg liker godt vanlige "sykkelseler". De er jo regulerbare under magen, og når man strammer der, så strammer brystreimen seg også. Passer sikkert fra valpen er 3 mnd til den er 15 år (litt optimistisk kanskje...)!

selereflex.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentene deres om Puppia-sele var overbevisende nok. :P Nå har jeg kjøpt en rimelig kopi på eBay. Den er i tillegg regulerbar både i halsen og rundt brystet, så da kan jeg forhåpentligvis tilpasse så den sitter best mulig. Så får vi bare se om det ble riktig størrelse - jeg kjøpte medium, så den bør passe en eller annen gang, i alle fall.

Opsis har M, og den passer fortsatt.. :lol: Men din hannhund blir forhåpentligvis litt større.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opsis har M, og den passer fortsatt.. :lol: Men din hannhund blir forhåpentligvis litt større.. :P

Haha, jeg regner med at Navnløs blir bittelitt større enn Opsis, ja. :lol: Men da jeg så på Puppia-selene på Leto kom vi vel fram til at medium ville bli ok? Så tror det går fint, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en enkel step in sele fra Karlie til Bomsen, og tenkte at den kunne gå i arv nå. Den satt godt og kunne reguleres mye. Ellers har Ebba vært veldig glad i puppia selene, og Bomsen var riktig så søt når han som liten lånte en rosa og hvit stripet av henne. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tenkte bare å komme med en oppdatering - jeg fikk sela i dag, nemlig. Den vil nok være i største laget når jeg henter valpen, men det tar nok ikke alt for mange uker før den passer, og siden den er såpass regulerbar vil jeg tro at han kan ha den en god stund. Viser det seg at den er alt for stor, er det ikke verre enn at jeg stikker ned på Erik Johansen (altmuligbutikken her på Ås) og kjøper en enkel regulerbar sele der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...