Gå til innhold
Hundesonen.no

Sporsele?


Recommended Posts

Jeg har tenkt å begynne å trene spor, og målet er kåringsprøva :) Jeg vil derfor ha en fast sporsele (er det nødvendig/viktig), hvertfall en sporsele. Hva anbefaler dere? :) eneste jeg har tenkt på er Hurtta Y-sele, men usikker på om den er egna til spor?

Skal brukes til dalmatiner hannhund om det er relevant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bruker vel nome eller halvnomesele til spor. Vi brukte først halvnome, men på et kurs fikk jeg anbefalt en sele som hadde festet under, og det funker mye bedre for oss pga måten pelsen her går spor på. Regner med du har en sele du bruker til tur, ville prøvd litt med den først for å se hvordan han går, før du bruker penger på egen sporsele :) For min del har den halvnomen aldri blitt brukt igjen etter jeg kjøpte den andre sporselen, så det var litt bortkastede penger..

Noen sier det er viktig med egen sporsele for å signalisere for hunden at "nå skal du gå spor", mens noen sier det ikke er så viktig. Sånn nå helt i begynnelsen tror jeg i hvert fall ikke det er essensielt å kjøpe en egen sporsele helt med en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Jægerens Kombisele når jeg går spor med Willy. Den sitter fint og har feste under magen.

På Babs har jeg brukt vanlig nomesele og det fungerte utmerket til henne.

Jeg har aldri merket noe som helst problem med å bruke samme sele til trekk og spor forøvrig - hundene vet utmerket godt forskjell på aktiviteter ut fra setting og de rutiner man har før man skal ut, så å bruke samme sele til ulike aktiviteter ser jeg ingen problemer med. Nå bruker jeg kombiselen til Willy kun når vi skal gå spor, men det er bare fordi jeg synes den er helt ubrukelig til andre ting :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet en nettbutikk som selger huken sele? :)

Jeg har hatt nomeseler fra Huken i mange, mange år og de er superfine (har fortsatt den første jeg kjøpte i 1992 faktisk - og den er hel og fin fortsatt, selv med hyppig bruk). Det går kanskje an å ta kontakt med Huken Produkter og høre? Helnome er iallefall helt utmerket å bruke til spor, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig å tenke på når det gjelder sele, er at når hunden jobber med lav nese, så ligger det ikke noe press på spiserøret.. Litt avhengig av hund, rase osv., men når alt kjem til alt, så er det ikke bestandlig like gode seler rundt omkring, til tross for at det er en haug som heter sporsele..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med den fra trixie, i fleece? Festet er lengre bak enn på f.eks hurtta sin.

Trixieselen liker jeg ikke :) Fleece blir fort våt og tungt og luktende hund delux.

og jeg vil ikke ha feste som en trekksele :) tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Jægerens Kombisele når jeg går spor med Willy. Den sitter fint og har feste under magen.

På Babs har jeg brukt vanlig nomesele og det fungerte utmerket til henne.

Jeg bruker akkurat den samme på Amiga, for jeg kan snu den ettersom hvordan jeg vil det skal sitte på hu.

Ene festet er lengre bak enn det på andre siden så jeg kan veksle :)

IMG_0397.JPG

IMG_0401.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hadde jeg vært deg, så ville jeg brukt en sele jeg har, begynt å gå spor og se hvordan hunden jobber, og hvis den sela du har ikke passer hundens måte å gå spor på, så kjøper du en ny som passer hundens sporstil. Jeg ser ikke noe poeng i å ha en egen sele til spor bare for at den skal skjønne hva dere skal gjøre. Så dumme er de ikke, at de ikke klarer å lese alle de tusenvis av andre signalene vi gir for at vi skal gå spor :)

Jeg liker egentlig best nomesele til spor, men jeg har en hund som definitivt går best med feste under, så da bytta jeg til en bücher-sele (eller hvordan det skrives). Men jeg starta med å bruke den helt vanlige sela hans, og det er ikke tvil om at han vet hva vi skal gjøre selv om den første sela også ble brukt til vanlige turer. Det er forsovet mange som bruker halsbånd også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg, så ville jeg brukt en sele jeg har, begynt å gå spor og se hvordan hunden jobber, og hvis den sela du har ikke passer hundens måte å gå spor på, så kjøper du en ny som passer hundens sporstil. Jeg ser ikke noe poeng i å ha en egen sele til spor bare for at den skal skjønne hva dere skal gjøre. Så dumme er de ikke, at de ikke klarer å lese alle de tusenvis av andre signalene vi gir for at vi skal gå spor :)

Jeg liker egentlig best nomesele til spor, men jeg har en hund som definitivt går best med feste under, så da bytta jeg til en bücher-sele (eller hvordan det skrives). Men jeg starta med å bruke den helt vanlige sela hans, og det er ikke tvil om at han vet hva vi skal gjøre selv om den første sela også ble brukt til vanlige turer. Det er forsovet mange som bruker halsbånd også.

Det er vell min ekstra unnskyldning for å kjøpe mer hundeutstyr? :P hehe! :sweat:

Jeg gikk 2 spor i dag, brukte min Ezydogsele. Jeg syns ikke denne egner seg helt, men den duger nok frem til jeg får bestemt meg. Midtstolpen som går mellom frembena legger lett press på halsen om han drar i båndet liksom... Men spørs om jeg bare slår til å kjøper meg en Hurtta Y-sele, er en sele jeg har hatt lyst på en stund uansett liksom ;) I Oransj! hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link? :)

Spørs om det blir Hurtta Y-sele :) Liker den veldig godt!

Noe alla denne

Ellers så har jo gappay en type også, den får du muligens billigere..

Det siste alternativet ditt er å drøye det litt og se hva jeg finner ut hva utstyret mitt.. Begge mine har jo hver sin sele, men vurderer å selge den ene siden nurket trenger en ny en etterhvert, regner jeg me.. litt usikker på om gamla skal få beholde selen sin også :P

Forresten; jeg er ikke helt overbevist over hurrta y-selen jeg altså.. men som sagt, jeg er nødt å prøve litt utstyr.. har nemlig en liten mistanke at jeg har ikke så veldig lenge igjen før nurket har vokst ut av det meste jeg og gamla har av utstyr :P

Endret av Krutsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe alla denne

Ellers så har jo gappay en type også, den får du muligens billigere..

Det siste alternativet ditt er å drøye det litt og se hva jeg finner ut hva utstyret mitt.. Begge mine har jo hver sin sele, men vurderer å selge den ene siden nurket trenger en ny en etterhvert, regner jeg me.. litt usikker på om gamla skal få beholde selen sin også :P

Forresten; jeg er ikke helt overbevist over hurrta y-selen jeg altså.. men som sagt, jeg er nødt å prøve litt utstyr.. har nemlig en liten mistanke at jeg har ikke så veldig lenge igjen før nurket har vokst ut av det meste jeg og gamla har av utstyr :P

Jeg har lyst på Y-selen i oransj :) hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hadde jeg vært deg, så ville jeg brukt en sele jeg har, begynt å gå spor og se hvordan hunden jobber, og hvis den sela du har ikke passer hundens måte å gå spor på, så kjøper du en ny som passer hundens sporstil. Jeg ser ikke noe poeng i å ha en egen sele til spor bare for at den skal skjønne hva dere skal gjøre. Så dumme er de ikke, at de ikke klarer å lese alle de tusenvis av andre signalene vi gir for at vi skal gå spor :)

Det er forsovet mange som bruker halsbånd også.

Veldig enig i dette, her brukes kun halsbånd festet under og mellom labbetussene..

Noe alla denne

Ny sjappe?

Jeg har lyst på Y-selen i oransj :) hehe!

Har en sånn sort/rød, helt grei som vi bruker til sykling og refleksen er faktisk ganske god så har brukt den som "refleksvest" i vinter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...