Gå til innhold
Hundesonen.no

Kiyomi skal ha valper!


Kiyomi
 Share

Recommended Posts

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I går, kl 09.15 kom kennelens førstefødte til verden. Ei rød tispe på 266 g. Kl 10.15 var den andre valpen ute, en hann på 237 g, vi klarte dessverre ikke å få liv i han. 10.45 kom den siste, en kraft

De siste ukene har det skjedd mye med kroppen til frøkna. Pattene har blitt større, hun drikker mye og hun står opp om natta for å spise! Jeg begynner til og med å se en liten mage. I dag er vi på dag

Vi har fått løpetid, og går en spennende tid i møte!

Jeg har inntrykk av at ALLE shibaene til Enerhaugen er kjempeflotte i gemyttet, jeg. Åh, dette gleder jeg meg til å se bilder av! :D Vet du noe om dere muligens kan få svarte eller hvite i dette kullet? (Jeg er ikke helt stø på dette med farger på shiba, pappa'n til Kuro var rød, mamma'n var svart, og i kullet hans var det to svarte og en hvit.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at ALLE shibaene til Enerhaugen er kjempeflotte i gemyttet, jeg. Åh, dette gleder jeg meg til å se bilder av! :D Vet du noe om dere muligens kan få svarte eller hvite i dette kullet? (Jeg er ikke helt stø på dette med farger på shiba, pappa'n til Kuro var rød, mamma'n var svart, og i kullet hans var det to svarte og en hvit.)

Stjeler tråden din litt, Anette :P

Dette med farger er gøy!

AyAy= rød

Ayat= rød eller sesam

atat= black and tan

a-en står for "agouti" som er navnet på en gruppe gener som virker inn på farger. Genet som vanner ut fargen og gjør hunden til en krem er i en annen gruppe og hunden kan derfor ha det genet uavhengig av hvilken farge den er.

Moren til Kuro er b/t og har derfor genene "atat". Faren er rød og kan derfor være enten AyAy eller Ayat.. om han var AyAy ville alle valpene blitt røde eller sesam: alle ville hatt Ayat gener. MEN siden det ble black and tan hunder i kullet må faren ha vært Ayat og ha gitt sitt at-gen til valpene.

Om man krysser to med sesamgener (hunden kan se rød ut selv om den har gener for sesam) kan man få valper av alle fargene. Så for å vite om man kan få svarte i kullet må man gjerne se tilbake på tidligere kull hvilke farger som har kommet ut tidligere. Som sagt, veldig spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat! Jeg kan litt om gener og slikt, jeg hadde biologi VG2 og VG3. Så da er det altså mulig med b&t-valper i dette kullet!

Hva avgjør om en Ayat blir sesam eller rød, vet du det? Da blir det kanskje veldig mye mer komplisert, haha :P

Kuro har forøvrig hvit haletupp! Jeg har blitt infromert om at dette betyr at han bærer genet for kremfarge, vet du om det stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, jeg kan da ikkeno om elgjakt!? :P

Edit: Han er brukt som løshund :)

Edit2: Men du skal vel ikke ha valp!? :P

Haha, slike ting må da alle vite om :P:innocent:

Løshund er bra :thumbs:

Og neinei, jeg skal ikke ha valp, trur jeg har nok nå altså :lol: Men absolutt spennende når det er en løshund som far (fillern at jeg har så mange allerede) :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

I går var frøkna på dag 10. Vi tok en tur bort til hannen og hilste på, de lekte, flørtet og lekte mer. Og hun liker han veldig godt. :wub: Men i går var ikke riktig dag, så hun satte seg ned eller sa ifra når han ble for ivrig. Vi prøver igjen på Onsdag, og håper på full klaff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

De siste ukene har det skjedd mye med kroppen til frøkna. Pattene har blitt større, hun drikker mye og hun står opp om natta for å spise! Jeg begynner til og med å se en liten mage. I dag er vi på dag 39-41. Når jeg begynte å se mage, så ble jeg plutselig så altfor nysgjerrig og fortet meg å bestille time til ultralyd. Var der 9.15 i dag, men ultralyden var ute på tur med en av de andre veterinærene. Vi venter til ca 25. juni og tar røntgen istedenfor.

Vi hadde totalt tre naturlige parringer, med heng på rundt 5-10 min hver gang. Hun ble parret 2., 4. og 5. mai.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...