Gå til innhold
Hundesonen.no

Kiyomi skal ha valper!


Kiyomi
 Share

Recommended Posts

Planleggingen er godt i gang, og det har kommet så langt at jeg egentlig bare går og venter på løpetid. Dette er veldig spennende og litt skummelt, og når det nå nærmer seg med stormskritt, så ville jeg gjerne dele det med noen! (Og hvem er vel bedre enn sonen?)

EDIT: Og planen er å beholde en valp her hjemme! :)

100411.jpg

Frøkna mi heter Honto-no Kiyomi.

Helsemessig er det lite å klage på. Hun er røntget med A både foran og bak og øyelyst fri. Ingen kløe eller andre tegn på allergi, som muligens er det største "problemet" på rasen. (Problem i hermetegn, da det generelt er en meget frisk rase.)

Gemyttet er det lite å si på. Hun er ei tispe i ordets rette forstand og overivrige, uhøflige hunder får høre at her må de "oppføre seg". Ingen antydning til samkjønnsaggresjon, hun har mest venninner.

Eksteriørt er det kun småting å pirke på og hun fikk CK for rasespesialist på Dogs4All.

For meg ble det shiba fordi shibaen skulle være en allrounder, og det har hun virkelig vist seg å være! I hovedsak trener vi agility, og varierer med litt lydighet, rally og spor.

På agilitybanen mangler vi bare at det skal klaffe for oss begge på samme stevne, så kommer opprykksnappene. I lydighet må vi jobbe litt med utholdenheten, men satser på debut i klasse1 i løpet av 2012. Det samme gjelder rally. Når det gjelder blodspor, så har hun en helt ekstrem sporlyst (blodtørst?) og kaster seg ut i sporet. Det er vanskelig for en uerfaren fører som meg, og JEG må trene mer på å lese henne før vi starter noen prøve. Poenget er vel at hun er absolutt en "brukanes" og samarbeidsvillig shiba, noe jeg syns er viktig å videreføre.

Så over til hannhunden. Jeg ser mange er forsiktige med å publisere hannhund til etter parring er gjort, men han er jo en viktig del av dette, og hadde jeg ikke funnet en hannhund som jeg selv mente var virkelig flott og en god match så hadde det jo ikke blitt valper!

img3534o.jpg

Benifuji av Enerhaugen

Han er røntget med A på hoftene. Ingen kløe eller andre tegn på allergi.

Han er en meget hyggelig hannhund. Trygg på seg selv, glad i mennesker og veldig håndterbar. Da gemytt er veldig viktig for meg, er jeg glad jeg fant en så flott hannhund med så godt gemytt!

I høst fikk han være med sin eier på elgjakt, og ble skutt elg for. (Jeg vet ikke hvordan hunden oppfører seg "helt korrekt" på jakt, men Fuji gjorde det. :P )

Fuji selv har aldri vært på utstilling, men kullbror er stilt to ganger med CERT begge gangene, og han har ellers mange flotte halvsøsken både på både morsiden og farsiden.

img3508w.jpg

Endret av Kiyomi
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I går, kl 09.15 kom kennelens førstefødte til verden. Ei rød tispe på 266 g. Kl 10.15 var den andre valpen ute, en hann på 237 g, vi klarte dessverre ikke å få liv i han. 10.45 kom den siste, en kraft

De siste ukene har det skjedd mye med kroppen til frøkna. Pattene har blitt større, hun drikker mye og hun står opp om natta for å spise! Jeg begynner til og med å se en liten mage. I dag er vi på dag

Vi har fått løpetid, og går en spennende tid i møte!

Juhuuu! :banana: Denne tråden har jeg venta litt på etter avsløringen i japanspesial-tråden. :D Endelig ble min nysgjerrighet tilfredsstilt!

Så spennende! Jeg ble jo litt forelska i Kiyomy da jeg snakka med hun på shibatreffet i høst. :wub:

Lekker herremann og!

Endret av :)Kine
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juhuuu! :banana: Denne tråden har jeg venta litt på etter avsløringen i japanspesial-tråden. :D Endelig ble min nysgjerrighet tilfredsstilt!

Så spennende! Jeg ble jo litt forelska i Kiyomy da jeg så hun på shibatreffet i høst. :wub:

Lekker herremann og!

Ja, det var vel på grunn av avsløringen i Japanspesial-tråden jeg tenkte at jeg like gjerne kunne gjøre det litt mer "offentlig". :innocent:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var vel på grunn av avsløringen i Japanspesial-tråden jeg tenkte at jeg like gjerne kunne gjøre det litt mer "offentlig". :innocent:

Det liker jeg! :D Jeg synes jo det er litt tullete at så mange shibaoppdrettere vil vente så lenge før de avslører hannhunden. Som du skriver så er jo kombinasjonen veldig viktig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende! Blir gøy å følge med videre, og ikke for å virke kritisk, men jeg MÅ bare spørre... Har dere ikke noe utstillingskrav i raseklubben for avlshunder? Jeg ser du skriver at faren ikke er stilt, og i vår klubb må man ha 3 excellent for å få avlet godkjent av raseklubben..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende! Blir gøy å følge med videre, og ikke for å virke kritisk, men jeg MÅ bare spørre... Har dere ikke noe utstillingskrav i raseklubben for avlshunder? Jeg ser du skriver at faren ikke er stilt, og i vår klubb må man ha 3 excellent for å få avlet godkjent av raseklubben..

Sånn utenom NKKs etiske krav, så er så vidt jeg vet eneste ekstrakravet at det skal være kjent HD-status på hundene, men det er ikke krav om at hunden skal være fri for HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende! Blir gøy å følge med videre, og ikke for å virke kritisk, men jeg MÅ bare spørre... Har dere ikke noe utstillingskrav i raseklubben for avlshunder? Jeg ser du skriver at faren ikke er stilt, og i vår klubb må man ha 3 excellent for å få avlet godkjent av raseklubben..

Konstruktiv kritikk er bra. Kanskje det dukker opp noe jeg ikke har tenkt på! :)

Rasen er såpass liten at raseklubben ønsker ikke å "miste" så mye genpoolen ved å stille for mye krav. Dermed er det opp til hver enkelt oppdretter å forvalte det vi har på best mulig måte. Utover NKK's etiske retningslinjer, så er det krav om kjent HD-status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn utenom NKKs etiske krav, så er så vidt jeg vet eneste ekstrakravet at det skal være kjent HD-status på hundene, men det er ikke krav om at hunden skal være fri for HD.

Konstruktiv kritikk er bra. Kanskje det dukker opp noe jeg ikke har tenkt på! :)

Rasen er såpass liten at raseklubben ønsker ikke å "miste" så mye genpoolen ved å stille for mye krav. Dermed er det opp til hver enkelt oppdretter å forvalte det vi har på best mulig måte. Utover NKK's etiske retningslinjer, så er det krav om kjent HD-status.

Tusen takk for svar begge to! Da vet jeg ihvertfall det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojojoj, så fin kombo! Herlig at du kan vise til andre resultater enn bare fra showring, krysser fingre for valper med gode jaktegenskaper og over rasegjennomsnittlig førerorientering ;) Heldige valpekjøpere!

Jeg skulle ønske at flere ville bruke shibaen sin mer! Og gleder meg helt sinnsykt til agility-stevne i Mjøndalen neste helg hvor det totalt starter TRE shibaer i agility! :banana:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...