Gå til innhold
Hundesonen.no

Begynner på scratch, noen som passer for meg?


Rødhette&Ulven
 Share

Recommended Posts

  • Svar 186
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ojojoj, har lest litt på svenske beaucheronsider, og dette høres definitivt ut som en hund for meg! Kjenner meg litt forelsket allerede Takk for tipset!

Nei, nå tror jeg det må bli en retriever! Etter den inspirerende gundog-filmen fra Crufts gikk jeg inn på den lokale retrieverklubbens sider og ser at der er det jo flust av gøye aktiviteter (cup! yay

Jeg er faktisk veldig gjerne med! Og jeg vil veldig gjerne se MH'er disse bikkjene går, for tenk så bra sammenligningsgrunnlag det blir om en får være med på tilsvarende hos andre!

Guest Belgerpia

Ja de sier så, men hadde likevel vært interessant å sett litt mer til de. Hva er årsaken til at de er så lite brukt?

Laeken må nappes - og burde derfor utgå.

Hva med hollender?

Korthåret hollandsk gjeterhund burde jo være midt i blinken?

Størrelse - check

Pels - check

Arbeidsvilje - check (igjen, finn vettug oppdretter som du vil måtte gjøre uansett rase)

Helse - check

Der har du alle mulige forutsetninger til å få det du vil ha - og så er det opp til deg å forvalte det slik at du får det beste ut av hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang i tiden trente jeg redning med en som etter hvert startet oppdrett av riesen, små riesen. De var snasne! Han var sørfra, men har bodd i Vadsø/Vardø/Hammerfest, mulig han holder til der fortsatt. Prøvde å google ham, men finner ham ikke. Det eneste jeg fant var en oppdretter i Alta som sier de er Norges nordligste rieseoppdrettere. De trener redning og ut fra en kort titt på siden deres, ser det ikke ut for at de har alt for store hunder. Men det er jo pelsarbeid, da.

Når det gjelder jaktlabbe vet jeg ikke om de har det som skal til for å brukes til det IPO arbeidet du har lyst til. De har godt med intensitet, men er vel jevnt over myke hunder, så tja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Laeken må nappes - og burde derfor utgå.

Hva med hollender?

Korthåret hollandsk gjeterhund burde jo være midt i blinken?

Størrelse - check

Pels - check

Arbeidsvilje - check (igjen, finn vettug oppdretter som du vil måtte gjøre uansett rase)

Helse - check

Der har du alle mulige forutsetninger til å få det du vil ha - og så er det opp til deg å forvalte det slik at du får det beste ut av hunden.

Men om TS ikke liker kjappe hunder som f.eks. belger, så er vel ikke korthårhollender noe bedre? Det er jo litt samme ulla? Nå vet jeg ikke hvor heftige korthårshollenderne faktisk er, men jeg ser stadig at de blir sammenligna med malle (av noen som en dårlig malle), og malle sier ts er for mye hund. Men kanskje noen med mer erfaring enn å ha hilst på et par stykker kan svare om hollendern.

Hvor viktig er IPO-biten da? Om du skal drive med C-arbeid, begrenser det rase ganske mye.

Jeg ville funnet ei lita rottistispe etter bruksavla linjer jeg. Eller schäfer :) De har pels som klarer seg fint på vintern uten faner. Jeg tror det er lettere å finne gode hunder innen disse rasene, selv om de er store og mye å sette seg inn i, enn en veldig sjelden rase hvor man har lite å velge mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mestvinnende tispe fra Australia

23010_437.jpg

Hvis ikke DET er en vakker hund, så vet ikke jeg?! :wub:

OK, så lenge det går på innsiden av hodet er jeg mer inclined to agree :) Det er lengre mellom Labradorene som klarer å konsenterere seg et helt lydighetsprogram enn det er mellom AK'ene.

...men ja, det er det er det inni som teller! Har truffet et og annet showeksemplar jeg har tenkt godt om, men stort sett blir de litt for langsomme. Også fasongmessig, synes jeg showlabben ser litt kort og kompakt ut. Mye kroppsmasse, mye belastning på skjelett. ACDen er kompakt den også, men likevel litt lengre og mer funksjonelt bygget. (Etter mitt skjønn der altså!)

Det der var ikke harlekinfarget hund, det var en merle! *furt og helt OT* :lol:

De kaller de visst for harlekin? Men jeg er enig, ville ikke merle vært mer betegnende? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så vidt jeg vet, ikkeno? Så lenge de får puste og ikke har epelepsi. Og bortsett fra det med underull, men nå vet jeg jo av erfaring at det er forskjell på hvordan de ulike typene håndterer akkurat det da. Doberen er ofte litt frossen av seg, vet ikke hvordan boxeren har det med det? Også er vel boxer kjent for å være ikke fullt så... fattet, kanskje? Regnes ikke de for å være klovner hele livet da? Men en god gammeldags type boxer, sånn som de var i den tiden de fortsatt hevdet seg i bruksarbeid, joda. Absolutt. Noen å anbefale?

Jeg har ingen å anbefale sånn umiddelbart, men hvis det er av noen som helst interesse, kan du sende meg pm ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, fargenerder! Hyggelig at dere trives i tråden, men kan jeg slenge inn et nytt raserelatert spørsmål?? :D

Jeg er litt svak for australienerne, kjenner jeg. Hvis man nå skal sammenligne AK, AWK (working kelpie der altså, hvis det var noen som ikke tok den på strak arm?), og ACD opp mot kriteriene mine. Hvordan kommer de ulike ut? Det er ingen som har nevnt AWK så langt, hvorfor ikke det egentlig..?

(Og jatakk til en sånn: http://www.oatlandkelpies.com/family/fawn-head.jpg)

Endret av Rødhette&Ulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WK (som det forkortes til) vil du ha en enda mindre oversikt over enn andre små raser. Særs få røntges, enda færre mentaltestes og du vil aldri kunne oppnå en tittel da den ikke er en godkjent rase av FCI da den ikke har noen rasestandar og kan derfor ikke stilles :)

Det er nesten en enda mer rendyrket gjeterhund enn BC pga det fins veldig få oppdrettere og de få seriøse som fins satser 100% kun på gjeting.

(og den på bilde du la til er en AK :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WK (som det forkortes til) vil du ha en enda mindre oversikt over enn andre små raser. Særs få røntges, enda færre mentaltestes og du vil aldri kunne oppnå en tittel da den ikke er en godkjent rase av FCI da den ikke har noen rasestandar og kan derfor ikke stilles :)

Det er nesten en enda mer rendyrket gjeterhund enn BC pga det fins veldig få oppdrettere og de få seriøse som fins satser 100% kun på gjeting.

(og den på bilde du la til er en AK :P )

Mhm. Da så. *legge opp på hylla igjen* Men hvor står AKen i fht til det jeg ser etter? Tror du en AK ville synes at jeg var noe særlig å bo hos?

(Visste jo det dah! Fin var'n å! Melis i pelsen!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm. Da så. *legge opp på hylla igjen* Men hvor står AKen i fht til det jeg ser etter? Tror du en AK ville synes at jeg var noe særlig å bo hos?

(Visste jo det dah! Fin var'n å! Melis i pelsen!)

Størrelse: ca 20-30 kg, helst nærmere 30 enn 20. Dette har med allsidighet å gjøre. Jeg vil ha en hund som like gjerne drar pulk, bærer kløv, løper ved siden av sykkel eller foran i skiløypa. Den bør ha beinlengde godt nok til å være funksjonell i ulikt terreng, vinne nok mark til å fungere i runderingsløypa og kunne bedrive søksøvelser i såvel lyng som eng eller snø.

Jeg tror egentlig AK vil svikte deg mest på den str du forventer og den vekten/trekket o.l. du ser ut til å forvente. En AK hannhund vil havne helt på det du annser som en minimums str.

Så når det kommer til de kravene vil nok heller noen av de andre større rasene som Schäferhund/Risen (tispe)/ Boucheron o.l. passe bedre. Om du vil satse på noe IPO så blir det også litt "tull". En AK hugger ikke o.l. i sitt bytte som de mer renavlete tjenestehundene gjør, de har aldri blitt avlet med tanke på faste gode bitt eller hugge i formål. :) Du får en kjekkser, men til gjenngjeld syns AK det er veldig-veldig gøy selv om den gjør det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, men har de arbeidsglede og vilje så kommer man langt. Bitte lille aussien til Mailin går da med pulk på fjellet hu, og hu er jaffal ikke noe mer enn 20 kg hun altså! Fyller kløven til doberen nå og ser at den stort sett havner på fem kg, så en veltrent AK-gutt i øverste størrelsesjikt vil fortsatt tåle børen. Og de er jo mer praktisk å pakke oppi kanoen når de er litt mindre i size...

Men så spørs det jo, om man finner en oppdretter som både avler på bruksemner OG har hunder i øvre sjikt størrelsesmessig..? Noen tips?

Og som sagt, det er ikke nødvendigvis IPO-C jeg har lyst til å holde på med. Føler meg ikke heeelt der, ennå i hvert fall. Men hinder og apportkravene i apellen er jo de samme for alle, så en liten hund må jo kjempe tilsvarende mer for å hevde seg så klart. Det er vel ikke så mye tvil om at schafer er det opplagte valget. Men fy, så gøy det hadde vært med en australiener da! Også kikker jeg definitivt mer på fransken.

Det var jo noen som prøvde seg i C med ACD. Er det noen som har prøvd seg med AK? Bortsett fra bittet, hvordan er de ifht belastbarhet og sånn?

Får se nå da, hvis Mikke nå kommer på visitt får vi jo prøvekjørt en AK i skauen og se om hansken kan passe! (Det er uansett i skogen vi vil holde på mest, uansett rase!) :jump:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så mye tvil om at schafer er det opplagte valget. Men fy, så gøy det hadde vært med en australiener da! Også kikker jeg definitivt mer på fransken.

Forresten, vi har mye like kriterier ser jeg, jeg har også snusa litt på bruks schäfer, har hørt bra om kennel XO, ta en titt ;) Jeg er ikke så schäfer fan, men når de begynner å bli grå og svart så begynner jeg å varme opp :D hehe se så fin; http://picasaweb.goo...693641397380626 :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nesten som svart gigakelpie, jo? :thumbs:

Joda, det skal være fullt mulig å finne ei nett tysker-tispe. Jeg vet ikke, jeg har aldri vært helt innstilt på de. Synes de har en tendens til å bælje mye, støyer og bærer seg. Og hvis de er litt lavstilte i tillegg, så er de sannelig lite sjarmerende. Men det finnes jo unntak. Fortsatt litt mo i knærne når jeg ser for meg sheiken på høgda... http://graph.facebook.com/100000039298171/picture?type=large

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om sånn før, men ser jo på nettet at de finnes over der i junaiten (ååååh, der har de alt som er kult!) - hva skal til for å få fawn dober da? Kan de finnes her i Europa også, men... slettes..? Eller må foreldrene bære/være? *vilhavilhavilha*

Vi bruksinger er jo ikke så nøye med kosmetiske standardfeil, vettu, så FCImangel ingen hindring. *bananglis*

Endret av Rødhette&Ulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det der dobermann?? Jeg vil ha! NÅÅÅÅ! *Kaste alt overbord for å få vakreste spøkelseshunden*

FCI godkjenner bare 2 farger, men i UK er det hele 4 farger å velge i om det er interessant (if memory serves så er de dilutede hundene svært sykdomsutsatte, i min tid kalte man fawn hos doberman for "isabella"...)

http://www.dobermann...fo/coat-colours

Edit:

The american kennel club godkjenner også isabella:

http://www.akc.org/b...erman_pinscher/

http://www.essortment.com/hereditary-health-problems-doberman-pinscher-63021.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Springthing

For å dra det hele tilbake noen poster: Jeg trener sammen med damen med Beauceron'ene på Star Du Nord, og de er veldig fine hunder altså. Anbefaler deg å ta en prat med henne! Hun trener LP med flere av sine, og han eldste går elite. Hun har også ganske mange forskjellige personligheter i den flokken sin, så hun kan si endel om hva man kan få i rasen - én hund trenger jo ikke være så veldig representativ.

Jeg kjenner egentlig ikke hundene hennes godt nok til å si noe kvalifisert, men de slår meg som et hakk roligere og mindre nervøse enn mange andre bruksraser.

Men det bildet av den vakre travende beauceronen som ble posta tidlig i tråden er ikke særlig lik hennes hunder altså, eller noen andre beauceroner jeg har sett for den saks skyld. Den så mer ut som en slank ekstrembruksversjon eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så spørs det jo, om man finner en oppdretter som både avler på bruksemner OG har hunder i øvre sjikt størrelsesmessig..? Noen tips?

Det er vel egentlig svært få som prøver bevist å avle hunder som er for store. Iallefall av de jeg kjenner. :)

Ettersom det ikke fins noen "for stor linje" så vil du heller aldri vite hva str blir med mindre du kjøper deg en voksen hund.

Feks: dette er fra ett kull med to normal store foreldre. Den minste er 47 og den største er 56. Man vet aldri hva man får, de var jevn store ved leverin. Men så stor som den hannhunden er ser man svært skjeldent.

320706_10150895767575235_858480234_21542293_1758330768_n.jpg

Det var jo noen som prøvde seg i C med ACD. Er det noen som har prøvd seg med AK? Bortsett fra bittet, hvordan er de ifht belastbarhet og sånn?

ACD er mer brukt til det enn AK.

AK har jeg ikke hørt om brukt til det siste 10 årene iallefall, vet det har vært noen før. Om de er belastbare i en slik situasjon eller ikke er faktisk litt vanskelig å svare på. Jeg vet om flere jeg tror hadde taklet det veldig bra, og noen som igjen hadde skygget unna trusselen. Men samtidig kan de ha ekstremt "voldelig" lek med kjente.

Men jeg føler egentlig at det er umulig å svare på. Om det er det du ønsker satse på så er jo det som med alt annet: Kjøp rasen som har resultater innen den grenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...