Gå til innhold
Hundesonen.no

Begynner på scratch, noen som passer for meg?


Rødhette&Ulven
 Share

Recommended Posts

  • Svar 186
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ojojoj, har lest litt på svenske beaucheronsider, og dette høres definitivt ut som en hund for meg! Kjenner meg litt forelsket allerede Takk for tipset!

Nei, nå tror jeg det må bli en retriever! Etter den inspirerende gundog-filmen fra Crufts gikk jeg inn på den lokale retrieverklubbens sider og ser at der er det jo flust av gøye aktiviteter (cup! yay

Jeg er faktisk veldig gjerne med! Og jeg vil veldig gjerne se MH'er disse bikkjene går, for tenk så bra sammenligningsgrunnlag det blir om en får være med på tilsvarende hos andre!

Njæææ, tjaaaa, kanskje? Har jo fått luket en rase BORT i det minste... :D Interessante hunder på lista pt er

Jaktlab

Australian cattle dog

Beaucheron

(dobermann)

(schafer)

Jeg tror tidspunktet for når det blir valp vil ha mye å si. Venter jeg til jeg flytter på bruk blir det nok ACD. Føler det er den av de aktuelle, bortsett fra schafer, som jeg vil kunne bruke til alt det jeg har lyst til. Så fremt jeg får kjøpe av rette folk så klart :) Ellers er nok labben en het kandidat. Men da blir det ikkeno IPO. Og her jeg bor hadde det passet veeeeeldig bra med en IPOhund. Kan svippe til DK på kurs og trene i nabolaget. Så kanskje det blir en tysker igjen da? Vet ikke hvor mye krutt jeg evt kunne fått i en fransk? Og en ACD føler jeg hører hjemme i romsligere omgivelser altså. Ikke i boligfelt.

Men så er jeg jo idddiot også da. Har lyst å trene sport hvor vakthundegenskaper er en forutsetning, men vil gjerne ikke ha vakthund... Jadda... :P Burde ta meg sammen og innse at det jeg burde satse på var sporhund. Seff. :D

Den hollenderen er fin. Hva skiller den fra henholdsvis schafer, dober, malle?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njæææ, tjaaaa, kanskje? Har jo fått luket en rase BORT i det minste... :D Interessante hunder på lista pt er

Jaktlab

Australian cattle dog

Beaucheron

(dobermann)

(schafer)

Jeg tror tidspunktet for når det blir valp vil ha mye å si. Venter jeg til jeg flytter på bruk blir det nok ACD. Føler det er den av de aktuelle, bortsett fra schafer, som jeg vil kunne bruke til alt det jeg har lyst til. Så fremt jeg får kjøpe av rette folk så klart :) Ellers er nok labben en het kandidat. Men da blir det ikkeno IPO. Og her jeg bor hadde det passet veeeeeldig bra med en IPOhund. Kan svippe til DK på kurs og trene i nabolaget. Så kanskje det blir en tysker igjen da? Vet ikke hvor mye krutt jeg evt kunne fått i en fransk? Og en ACD føler jeg hører hjemme i romsligere omgivelser altså. Ikke i boligfelt.

Men så er jeg jo idddiot også da. Har lyst å trene sport hvor vakthundegenskaper er en forutsetning, men vil gjerne ikke ha vakthund... Jadda... :P Burde ta meg sammen og innse at det jeg burde satse på var sporhund. Seff. :D

Den hollenderen er fin. Hva skiller den fra henholdsvis schafer, dober, malle?

Jeg kjenner også på det første du sier, kommer helt an på nårr, hvilke kull/unghunder som er da osv. Tror det blir mer å gå etter et kull, å ikke rase. Men varmer veldig opp for schæferen jeg da :D Det er litt rart, liker ikke scæfer egentlig, aner ikke hvorfor, bare liker de ikke :P som du sier er jo schæferen en skikkelig allrounder- kan brukes til ALT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen da legger vi til blodhund på lista, da *ler*.

Hahaha, eeeeh, nei takk.

Men du som har fransk, du vet vel aaaalt om franske hunder sant vel? Jeg synes den picarden er så jøisla fin. Hva får man om man velger en sånn en da? (og hvor langt må man reise for å få en?)

Jeg kjenner også på det første du sier, kommer helt an på nårr, hvilke kull/unghunder som er da osv. Tror det blir mer å gå etter et kull, å ikke rase. Men varmer veldig opp for schæferen jeg da :D Det er litt rart, liker ikke scæfer egentlig, aner ikke hvorfor, bare liker de ikke :P som du sier er jo schæferen en skikkelig allrounder- kan brukes til ALT!

Jupp, schafer er det trygge valget. Litt som å velge Toyota. ;) Norges mest solgte det, og sikkert av en grunn. Og folk er jo veldig fornøyde. Både Toyotasjåfører og schafereiere :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg er helt enig, de er liksom litt puslete... *Dukke* Opsis og Ikke er ikke større enn Aiko, og jeg trur frøken Imouto superatlet veier mer enn dem. :blink:

Må le litt da, iallefall de som evt har sett mine jenter, de er pittelitt større enn Opsis og Ikke. Eller Ayzo feks :P

Kan legge til ettersom jeg har flere venner som både har og har hatt ACD, så kommer de fint i str og spedheten nedover på lik linje som AK.

Rasestandar ACD: Hannhunder: 46-51 cm Tisper: 43-48 cm

Rasestandar AK: Hannhunder: 46-51 cm Tisper: 43-48 cm

(Og nei, jeg har faktisk ikke noe i mot at man velger annet enn AK. Jeg håper faktisk at det ikke blir en slik boom som det for øyeblikket ser ut til å bli, og det er en av grunnene til at jeg dropper å ha flere kull de neste 3-4 årene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må le litt da, iallefall de som evt har sett mine jenter, de er pittelitt større enn Opsis og Ikke. Eller Ayzo feks :P

Kan legge til ettersom jeg har flere venner som både har og har hatt ACD, så kommer de fint i str og spedheten nedover på lik linje som AK.

Rasestandar ACD: Hannhunder: 46-51 cm Tisper: 43-48 cm

Rasestandar AK: Hannhunder: 46-51 cm Tisper: 43-48 cm

(Og nei, jeg har faktisk ikke noe i mot at man velger annet enn AK. Jeg håper faktisk at det ikke blir en slik boom som det for øyeblikket ser ut til å bli, og det er en av grunnene til at jeg dropper å ha flere kull de neste 3-4 årene)

Ja, det er rart med det. Etter at jeg fikk dober har alle de andre rasene krympet! *ler* Vi har ei riesentispe på treninga hos oss, og riktignok er hun ikke stor i rasen, men sååå lita da? Har visst blitt forvent til sånne lange og høye bananer, jeg..? :D

Men det jeg skulle si var at de gutta jeg kjenner fra Willacarra er da såvisst nærmere labrador enn shiba i størrelse :) Men digre er de ikke, nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må le litt da, iallefall de som evt har sett mine jenter, de er pittelitt større enn Opsis og Ikke. Eller Ayzo feks :P

Kan legge til ettersom jeg har flere venner som både har og har hatt ACD, så kommer de fint i str og spedheten nedover på lik linje som AK.

Jeg synes overhodet ikke at Blaze, Talli, Balrog eller Ayzo er puslete. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, eeeeh, nei takk.

Men du som har fransk, du vet vel aaaalt om franske hunder sant vel? Jeg synes den picarden er så jøisla fin. Hva får man om man velger en sånn en da? (og hvor langt må man reise for å få en?)

*Fnis*.

Jamen klart jeg vet alt om alle de franske *ler*. Picard har nok veldig store rasevariasjoner, men mange sliter nok med både motivasjon og samarbeidsvilje hos dem. De kan i tillegg ha en del forsvar i seg, og det er ikke nødvendigvis så enkelt å håndtere. Eller som en oppdretter på rasen her i Norge sa: "Aldri mer den rasen på meg", dvs hun hadde ei tispe og hadde ett kull - og det ble med det egentlig :). Jeg vet det finnes en som trenes til redningshund, jeg vet ikke om den er godkjent ennå? Men iallefall - jeg tror de er vanskeligere å trene enn både briard og beauceron pga både dette med manglende samarbeid OG fordi mange kan være ganske sky mht folk.

Og folk er jo veldig fornøyde. Både Toyotasjåfører og schafereiere :D

Jepp - Toyota ruler :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beaucheron(skrevet rett?), Schæfer, Grosser schweizer sennen (disse starter vel mer på 30 kilo og oppover til omtrent det dobbelte, men hodet er rett), Labrador. Så er det en til jeg ikke kommer på hva heter i slengen, polsk etellerannet? *tenke tenke*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som en oppdretter på rasen her i Norge sa: "Aldri mer den rasen på meg", dvs hun hadde ei tispe og hadde ett kull - og det ble med det egentlig :)

Men iallefall - jeg tror de er vanskeligere å trene enn både briard og beauceron pga både dette med manglende samarbeid OG fordi mange kan være ganske sky mht folk.

Uuuups! *slette rasen fra harddisken* hvorfor må de fineste alltid være så drittale?! *furte*

Grosser schweizer sennen (disse starter vel mer på 30 kilo og oppover til omtrent det dobbelte, men hodet er rett),

Så er det en til jeg ikke kommer på hva heter i slengen, polsk etellerannet? *tenke tenke*

GSS har jeg sett på før faktisk! Ei lita tispe kanskje? Hvis jeg bare skal ha treningskompis. Er jo ikke så massivt med krutt i dissa da kanskje..? Polsk noe? *nysgjerrig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uuuups! *slette rasen fra harddisken* hvorfor må de fineste alltid være så drittale?! *furte*

GSS har jeg sett på før faktisk! Ei lita tispe kanskje? Hvis jeg bare skal ha treningskompis. Er jo ikke så massivt med krutt i dissa da kanskje..? Polsk noe? *nysgjerrig*

Det er jo fantastiske hunder, sterke i både hodet og kroppen, trives best hos eier men blir ikke krakilske på fremmede. De er arbeidsjern, men de er ikke de raskeste til å løpe, de er litt som meg: bygd for last, ikke masse fart! :lol:

Den polske et-eller-annet har jeg bare sett ETT eksemplar av i Norge. *tenke tenke* Den ser hvertfall ut som en slank rødbrun Dalmatiner. Den er kanskje mer bygd for fart enn GSS, men om de er like sterke det vet jeg ikke. Kommer virkelig ikke på hva den rasen heter, sååååå irriterende! :ermm:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fantastiske hunder, sterke i både hodet og kroppen, trives best hos eier men blir ikke krakilske på fremmede. De er arbeidsjern, men de er ikke de raskeste til å løpe, de er litt som meg: bygd for last, ikke masse fart! :lol:

Den polske et-eller-annet har jeg bare sett ETT eksemplar av i Norge. *tenke tenke* Den ser hvertfall ut som en slank rødbrun Dalmatiner. Den er kanskje mer bygd for fart enn GSS, men om de er like sterke det vet jeg ikke. Kommer virkelig ikke på hva den rasen heter, sååååå irriterende! :ermm:

"gonczy polski" du tenker på ? Den er iaff en jakthund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UNGARSK VIZSLA! *hyyyyyl* DER kom den, endelig! Måtte google, kom på mens jeg satt og malte at rasenanvet minnet meg om sigarettpapir, så lekte jeg med ordet til det endelig satt sånn høvelig, google gjorde resten. Der ser du, husken funker ikke til noen ting, var jo ikke i rett land engang.

Nå var det litt løgn at de lignet så mye på en rødbrun dalmatiner, men de er jo litt like da. På en måte. :) Sååå fine! :heart:

8c038c34cae2590998890c264fb1c817.jpg

vizsla-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UNGARSK VIZSLA! *hyyyyyl* DER kom den, endelig! Måtte google, kom på mens jeg satt og malte at rasenanvet minnet meg om sigarettpapir, så lekte jeg med ordet til det endelig satt sånn høvelig, google gjorde resten. Der ser du, husken funker ikke til noen ting, var jo ikke i rett land engang.

Nå var det litt løgn at de lignet så mye på en rødbrun dalmatiner, men de er jo litt like da. På en måte. :) Sååå fine! :heart:

Rizla ja *fniiis* :D

Vizlaen er fin, men det er jo en stående fuglehund da. Det blir det lite brukstrening av! :thumbsdown: Men skulle man bare gått etter utseendet skulle jeg definitivt ha hatt en sånn en: http://images.pictur...raner-13034.jpg :wub: Eller en sånn blå dober *dååååån*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rizla ja *fniiis* :D

Vizlaen er fin, men det er jo en stående fuglehund da. Det blir det lite brukstrening av! :thumbsdown: Men skulle man bare gått etter utseendet skulle jeg definitivt ha hatt en sånn en: http://images.pictur...raner-13034.jpg :wub: Eller en sånn blå dober *dååååån*

Ja, det er jo opprinnelig en jakthund, men den er skarp. Og rask! :D Men jeg peker enda helt skamløst på GSS, de har alt i ett, eneste er at de ikke har det der voldsomme eksplosive fart-momentet. Løper ikke som en Grey, liksom, men hva skal man egentlig med det? Mye mer praktisk at de kan bære og trekke. Ogeeeh en labbe løper ikke raskere enn den. :ahappy:

Blir spennende å se hva du til slutt ender opp med! :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo opprinnelig en jakthund, men den er skarp. Og rask! :D Men jeg peker enda helt skamløst på GSS, de har alt i ett, eneste er at de ikke har det der voldsomme eksplosive fart-momentet. Løper ikke som en Grey, liksom, men hva skal man egentlig med det? Mye mer praktisk at de kan bære og trekke. Ogeeeh en labbe løper ikke raskere enn den. :ahappy:

Blir spennende å se hva du til slutt ender opp med! :D :D

Joa, men... Neeeeei. Dette går ikke akkurat unna http://m.youtube.com/watch?v=eGnCFC-viz8 Finnes nok mellomtinger mellom speedbåt og snekke liksom... :D

Ja, blir spennende. Det er jo så mye fint og spennende der ute :) men det er ikke lett å skulle finne hund man med god samvittighet kan holde, samtidig som man vil ha nok trøkk. Den som bare kunne trent hund... Dritthverdagsliv! :-/ :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere, jeg driver og glemmer den andre retrieveren som jeg liker: Chesapeake bay. Hadde det vært noe kanskje? Hvordan er de ifht labrador eller ACD?

Jeg valgte den bort pga vokt, men siden du har dober bryr du deg kanskje ikke noe om det? Ellers synes jeg de virker litt for tunge og at det er få av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere, jeg driver og glemmer den andre retrieveren som jeg liker: Chesapeake bay. Hadde det vært noe kanskje? Hvordan er de ifht labrador eller ACD?

chessien er jo drit kul, men har litt samme inntrykket som poter, de ser liksom så tunge ut. MEn iflg rasestandarden skal hanhunden helst ligge på maks 36 kilo, så janei, vet ikke jeg. Jeg har seff fått dilla på ny rase igjen da, CC retriever :Dhttp://curlycoated.se/gallery_31.html :heart: :heart: :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke, det er jo ikke noe farlig med en kraftig hund, dette er jo brukshunder som er solid skrudd sammen? Eller skal alle hunder fjone rundt som avmagra mynder :icon_confused:

(Disclaimer: jeg har ikke noe vondt i mot mynder, og de er fine som de er. Men å ha denne - nesten usunne - evigvarende fokuset på at hunder skal være så sabla tynne hele tiden? Nei jeg får vondt i meg av feite drog jeg og, men det er da ingen som sier at hverken briarder eller berner sennenhunder er for kraftig?)

Vi har en CC i gata, eies av en komplett idiot som dæljer til bikkja og sånt, men den fungerer nå sånn tålelig. Vokter en del når den står på veranda, men trivelig med folk og dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke, det er jo ikke noe farlig med en kraftig hund, dette er jo brukshunder som er solid skrudd sammen? Eller skal alle hunder fjone rundt som avmagra mynder :icon_confused:

Nei, jeg synes de er flotte jeg altså, men for meg som har agility i bakhodet, ser de litt tunge ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke, det er jo ikke noe farlig med en kraftig hund, dette er jo brukshunder som er solid skrudd sammen? Eller skal alle hunder fjone rundt som avmagra mynder :icon_confused:

(Disclaimer: jeg har ikke noe vondt i mot mynder, og de er fine som de er. Men å ha denne - nesten usunne - evigvarende fokuset på at hunder skal være så sabla tynne hele tiden? Nei jeg får vondt i meg av feite drog jeg og, men det er da ingen som sier at hverken briarder eller berner sennenhunder er for kraftig?)

Vi har en CC i gata, eies av en komplett idiot som dæljer til bikkja og sånt, men den fungerer nå sånn tålelig. Vokter en del når den står på veranda, men trivelig med folk og dyr.

Ja, siden jeg hadde agility i tankene ble det for tungt. Jeg foretrekker også at brukshunden, spesielt runderingshunden, er av den lettere og mer langbeinte typen. De skal kunne ta seg lett frem i terreng. Men nå er det jo en del chessier som brukes til ruinsøk, så de er nok ikke helt avlegs :) Hovedargumentet mitt mot chessien er voktingen da jeg overhode ikke ville ha det i min neste hund.

Jeg synes det er et viktig trekk med en god brukshund at den har et lett og funksjonelt eksteriør. Er noe med å unngå belastningskader. Mange dobermanner f.eks blir jo for tunge og får belastningsskader når de brukes i bruks og IPO. De trenger ikke være mynder, det er noe med en mellomting også. Jeg synes jo også at noen schæferhanner blir for store til bruks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...