Gå til innhold
Hundesonen.no

Begynner på scratch, noen som passer for meg?


Rødhette&Ulven
 Share

Recommended Posts

Grunnen til at jeg har vært avventende ifht ACD tidligere har ikke vært fordi jeg har vært redd for at den har hatt et for høyt treningsbehov (hadde den vært så ekstrem ville det vært mange flere av de på resultatlistene), snarere det at jeg har følt at den krever jevnt mye fysisk aktivitet, at den burde bo på gård/stall for å trives? Og vi bor tross alt i villastrøk, og har jobber som krever at hunden ligger inne og koper på dagtid (selv om jeg ser etter jobb der jeg kan ha med bikkja, vil det bli stillesittende greier). Så for min del er det mest der det ligger. Den ekstreme følsomheten til en BC eller belger er ikke noe for meg. Det ser kult ut, men jeg tror strengt tatt ikke jeg greier å henge med... Det går kjapt nok med doberen! :icon_redface:

Du tenker helt likt som meg om cattledogen. Jeg har jo skrevet en del om inntrykket mitt i egen rasetråd, og fått passet godt påskrevet fordi jeg også så for meg at bikkja helst burde få drive kveg 8 timer hver dag, og hadde et litt ekstremt treningsbehov for å være ålreit å ha i hus. :P Det som fortsatt gjør at jeg er litt avventende, er at den oppdretteren jeg har snakka med sverger til bur i løpet av arbeidsdagen for at hunden ikke skal tygge i filler ting... DET orker jeg ikke, altså! Men jeg liker at de er så nøkterne, røffe og ujålete. :heart:
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 186
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ojojoj, har lest litt på svenske beaucheronsider, og dette høres definitivt ut som en hund for meg! Kjenner meg litt forelsket allerede Takk for tipset!

Nei, nå tror jeg det må bli en retriever! Etter den inspirerende gundog-filmen fra Crufts gikk jeg inn på den lokale retrieverklubbens sider og ser at der er det jo flust av gøye aktiviteter (cup! yay

Jeg er faktisk veldig gjerne med! Og jeg vil veldig gjerne se MH'er disse bikkjene går, for tenk så bra sammenligningsgrunnlag det blir om en får være med på tilsvarende hos andre!

Guest Snusmumrikk

Du tenker helt likt som meg om cattledogen. Jeg har jo skrevet en del om inntrykket mitt i egen rasetråd, og fått passet godt påskrevet fordi jeg også så for meg at bikkja helst burde få drive kveg 8 timer hver dag, og hadde et litt ekstremt treningsbehov for å være ålreit å ha i hus. :P Det som fortsatt gjør at jeg er litt avventende, er at den oppdretteren jeg har snakka med sverger til bur i løpet av arbeidsdagen for at hunden ikke skal tygge i filler ting... DET orker jeg ikke, altså! Men jeg liker at de er så nøkterne, røffe og ujålete. :heart:

Det med bur og tygging kan du møte på hos oppdrettere av alle raser. Det betyr ikke at alle hunder fra henne vil trenge det. Oppdrettern til terven min bruker bur og anbefalte meg det. Valpene var til og med trent til å ligge i bur om natta da jeg henta han. Ekko har ikke noe problem med å være alene hjemme løs i hele leiligheta (men han hadde riktignok en makuleringsperiode som unghund rett etter vi hadde flytta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker helt likt som meg om cattledogen. Jeg har jo skrevet en del om inntrykket mitt i egen rasetråd, og fått passet godt påskrevet fordi jeg også så for meg at bikkja helst burde få drive kveg 8 timer hver dag, og hadde et litt ekstremt treningsbehov for å være ålreit å ha i hus. :P Det som fortsatt gjør at jeg er litt avventende, er at den oppdretteren jeg har snakka med sverger til bur i løpet av arbeidsdagen for at hunden ikke skal tygge i filler ting... DET orker jeg ikke, altså! Men jeg liker at de er så nøkterne, røffe og ujålete. :heart:

Jeg hiver meg på, og tenkter bare å si at det er mye forskjellige meninger om det på nesten alle raser tror jeg. På flere av de rasene jeg har vært innom har det vært en av flere oppdrettere som har sagt at de foretrekker å ha hundene i bur frem til de blir "XXgamle" fordi de er destruktive, også har du de som sier at de ikke har noe problem med det, (da mener jeg oppdrettere av samma rase). Så jeg vil tro at det er litt som man gjør det til selv altså, uansett rase, selv om noen sikkert er kjent for å være mer destruktive enn andre. Kanskje linjer også har noe å si? Finnes vel alltids noen med litt ekstra uro i rumpa, sånn er det jo med folk også:P hehe.

(kan man spørre hvilken oppdretter du har snakket med? Og evt hva du tenker er bra med den?) Kan sende PM hvis du ikke vil skrive det her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre... bur igjen! *stønn*

Hvis den gnager og destruerer så tenker jeg at det er fordi den er tiltakslysten og ikke får nok stimuli. Igjen, bikkja ER lagt for å jobbe ute hele dagen. En hund som ligger inne vil kreve mer av eier i form av tilrettelegging. Bur er ikke svaret! Jeg har startet en tråd om dette, og svaret mitt - i hvert fall ifht ACD - må være å lette på rompa og gi hunden mer å gjøre! Jeg kan godt se for meg at ACD vil bli destruktiv om den får for lite aktivitet. Det er dette jeg må se nærmere på, hvis det blir aktuelt å ta inn en slik en før jeg får mitt etterlengtede småbruk. Vil et vanlig, aktivt hundeliv være tilstrekkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med bur og tygging kan du møte på hos oppdrettere av alle raser. Det betyr ikke at alle hunder fra henne vil trenge det. Oppdrettern til terven min bruker bur og anbefalte meg det. Valpene var til og med trent til å ligge i bur om natta da jeg henta han. Ekko har ikke noe problem med å være alene hjemme løs i hele leiligheta (men han hadde riktignok en makuleringsperiode som unghund rett etter vi hadde flytta).

Jeg hiver meg på, og tenkter bare å si at det er mye forskjellige meninger om det på nesten alle raser tror jeg. På flere av de rasene jeg har vært innom har det vært en av flere oppdrettere som har sagt at de foretrekker å ha hundene i bur frem til de blir "XXgamle" fordi de er destruktive, også har du de som sier at de ikke har noe problem med det, (da mener jeg oppdrettere av samma rase). Så jeg vil tro at det er litt som man gjør det til selv altså, uansett rase, selv om noen sikkert er kjent for å være mer destruktive enn andre. Kanskje linjer også har noe å si? Finnes vel alltids noen med litt ekstra uro i rumpa, sånn er det jo med folk også :P hehe.

(kan man spørre hvilken oppdretter du har snakket med? Og evt hva du tenker er bra med den?) Kan sende PM hvis du ikke vil skrive det her :)

Jeg ser ofte at oppdrettere tilogm skryter av at hundene er burtrente idet de kommer til ny eier, så dere har rett i at det ikke nødvendigvis betyr at alle hunder fra den og den rasen vil være destruktive eller vanvittige kjedetyggere. Jeg har snakka med Linda på Willacarra, og liker både henne og hundene hennes godt, så det er ingen hemmelighet. :)

Herre... bur igjen! *stønn*

Hvis den gnager og destruerer så tenker jeg at det er fordi den er tiltakslysten og ikke får nok stimuli. Igjen, bikkja ER lagt for å jobbe ute hele dagen. En hund som ligger inne vil kreve mer av eier i form av tilrettelegging. Bur er ikke svaret! Jeg har startet en tråd om dette, og svaret mitt - i hvert fall ifht ACD - må være å lette på rompa og gi hunden mer å gjøre! Jeg kan godt se for meg at ACD vil bli destruktiv om den får for lite aktivitet. Det er dette jeg må se nærmere på, hvis det blir aktuelt å ta inn en slik en før jeg får mitt etterlengtede småbruk. Vil et vanlig, aktivt hundeliv være tilstrekkelig?

Igjen- vi tenker veldig likt. Og på cattledog er aktivitetsnivået som et tosidig sverd: Jeg vil ikke ha en hund som tygger opp huset (sånn man ser at de stakkars bikkjene som CM må redde fra et stillesittende liv gjør) hvis den ikke er i bur de gangene den ikke aktiviseres, men jeg blir heller ikke akkurat tent av lovnader om at acd'en baaare trenger en times tur om dagen. Jeg vil jo ha en brukshund som er , uten å bli gal og umulig å ha i hus. :) Men nå har jeg snakka med fire ulike personer som har cattledog, fra ulike oppdrettere, og med unntak av ei, lever alle a4 liv med jobb og familie og hundetrening som hobby. Jeg har rett og slett slutta å bekymre meg for aktivitetsnivået jeg kan tilby, for det er høyt over snittet for hva den sedvanlige, aktive hundeeier holder. Jeg trur ikke det er der utfordringene ligger, for noen av oss, når det gjelder cattledog. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg har vært avventende ifht ACD tidligere har ikke vært fordi jeg har vært redd for at den har hatt et for høyt treningsbehov (hadde den vært så ekstrem ville det vært mange flere av de på resultatlistene), snarere det at jeg har følt at den krever jevnt mye fysisk aktivitet, at den burde bo på gård/stall for å trives? Og vi bor tross alt i villastrøk, og har jobber som krever at hunden ligger inne og koper på dagtid (selv om jeg ser etter jobb der jeg kan ha med bikkja, vil det bli stillesittende greier). Så for min del er det mest der det ligger. Den ekstreme følsomheten til en BC eller belger er ikke noe for meg. Det ser kult ut, men jeg tror strengt tatt ikke jeg greier å henge med... Det går kjapt nok med doberen! :icon_redface:

Da er nok ikke AK noe for deg også, for det er en rase som har den samme "følsomheten" som kommer fra gjeting. (jeg vil nå kalle det fører orientert og at de skal klare ta de pitte små signalene på lange avstander)

Anngående bur, jeg har faktisk eget hunderom pga Talli var veldig destruktiv og hadde mye fantasi fram til hun var 2 år. Det trenger ikke ha noe med unserstimulert å gjøre, hun kan fortsatt finne på ting pga hun har litt dårlig impulskontroll. Feks har jeg funnet henne på kjøkkenbenken når hun har fått være løs (hun ødelegger ikke lengre).

Men nå er jeg heldig og har mulighet til hunderom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ofte at oppdrettere tilogm skryter av at hundene er burtrente idet de kommer til ny eier, så dere har rett i at det ikke nødvendigvis betyr at alle hunder fra den og den rasen vil være destruktive eller vanvittige kjedetyggere. Jeg har snakka med Linda på Willacarra, og liker både henne og hundene hennes godt, så det er ingen hemmelighet. :)

Okei :) så spennende. Kanskje jeg skal ta en telefon dit en dag jeg da, jeg har jo ikke truffet acd'n in real life liksom.

Ah, det er alt for mange raser å velge i, hihi :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ofte at oppdrettere tilogm skryter av at hundene er burtrente idet de kommer til ny eier, så dere har rett i at det ikke nødvendigvis betyr at alle hunder fra den og den rasen vil være destruktive eller vanvittige kjedetyggere. Jeg har snakka med Linda på Willacarra, og liker både henne og hundene hennes godt, så det er ingen hemmelighet. :)

Igjen- vi tenker veldig likt. Og på cattledog er aktivitetsnivået som et tosidig sverd: Jeg vil ikke ha en hund som tygger opp huset (sånn man ser at de stakkars bikkjene som CM må redde fra et stillesittende liv gjør) hvis den ikke er i bur de gangene den ikke aktiviseres, men jeg blir heller ikke akkurat tent av lovnader om at acd'en baaare trenger en times tur om dagen. Jeg vil jo ha en brukshund som er , uten å bli gal og umulig å ha i hus. :) Men nå har jeg snakka med fire ulike personer som har cattledog, fra ulike oppdrettere, og med unntak av ei, lever alle a4 liv med jobb og familie og hundetrening som hobby. Jeg har rett og slett slutta å bekymre meg for aktivitetsnivået jeg kan tilby, for det er høyt over snittet for hva den sedvanlige, aktive hundeeier holder. Jeg trur ikke det er der utfordringene ligger, for noen av oss, når det gjelder cattledog. :)

Trenger den baaaare en times tur om dagen, også er det behov for å ha den i bur..? Da trenger den kaaaaanskje noe mer enn den timen..? :huh:

Da er nok ikke AK noe for deg også, for det er en rase som har den samme "følsomheten" som kommer fra gjeting. (jeg vil nå kalle det fører orientert og at de skal klare ta de pitte små signalene på lange avstander)

Anngående bur, jeg har faktisk eget hunderom pga Talli var veldig destruktiv og hadde mye fantasi fram til hun var 2 år. Det trenger ikke ha noe med unserstimulert å gjøre, hun kan fortsatt finne på ting pga hun har litt dårlig impulskontroll. Feks har jeg funnet henne på kjøkkenbenken når hun har fått være løs (hun ødelegger ikke lengre).

Men nå er jeg heldig og har mulighet til hunderom!

Jeg legger noe annet i førerorientering. Min dober er førerorientert - hun har fullt fokus på meg, men hun er ikke like følsom - var for signaler. (Det kan godt tenkes at det er et annet uttrykk som brukes for å beskrive det jeg kaller følsomhet altså!)

Mange av de jeg kjenner til som konkurrerer på høyt nivå med høytempererte hunder har det sånn: hundegård, bur eller "hybel". Og noen få timer inne sammen med familien før bikkja blir for mye. Jeg orker ikke å ha det sånn. Jeg opplever det som en kombinasjon av naturlig høyt aktivitetsnivå og en mangel på evne til å lande (og med halveringstiden for adrenalinnivåer så er det vel faktum også, de går vel med forhøyede nivåer i kroppen stort sett konstant). Jeg skjønner at for folk/dere som satser høyt må dere ha hunder som kanskje ikke funker optimalt i vanlig familieliv, og det ligger på ingen måte kritikk i det jeg sier. Stresset er tvegget. Man trenger det for intensitet på jobben, men dermed må man ta noe av det med seg hjem også. Men det er altså ikke en sånn hund jeg vil ha! jeg vil konkurrere, ja, men ikke på et sånt nivå/sånn hund at jeg vil få slike bivirkninger av satsningen. :) Det å finne en rase/kombinasjon med naturlig bakkekontakt blir derfor ekstremt viktig, dersom jeg bestemmer meg for å gå for IPO; som er mentalt svært belastende, og stiller meget høye krav til hundens mentale konstruksjon om man i tillegg skal ha den gående i heimen etter "jobb"... :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger den baaaare en times tur om dagen, også er det behov for å ha den i bur..? Da trenger den kaaaaanskje noe mer enn den timen..? :huh: Jeg legger noe annet i førerorientering. Min dober er førerorientert - hun har fullt fokus på meg, men hun er ikke like følsom - var for signaler. (Det kan godt tenkes at det er et annet uttrykk som brukes for å beskrive det jeg kaller følsomhet altså!) Mange av de jeg kjenner til som konkurrerer på høyt nivå med høytempererte hunder har det sånn: hundegård, bur eller "hybel". Og noen få timer inne sammen med familien før bikkja blir for mye. Jeg orker ikke å ha det sånn. Jeg opplever det som en kombinasjon av naturlig høyt aktivitetsnivå og en mangel på evne til å lande (og med halveringstiden for adrenalinnivåer så er det vel faktum også, de går vel med forhøyede nivåer i kroppen stort sett konstant). Jeg skjønner at for folk/dere som satser høyt må dere ha hunder som kanskje ikke funker optimalt i vanlig familieliv, og det ligger på ingen måte kritikk i det jeg sier. Stresset er tvegget. Man trenger det for intensitet på jobben, men dermed må man ta noe av det med seg hjem også. Men det er altså ikke en sånn hund jeg vil ha! jeg vil konkurrere, ja, men ikke på et sånt nivå/sånn hund at jeg vil få slike bivirkninger av satsningen. :) Det å finne en rase/kombinasjon med naturlig bakkekontakt blir derfor ekstremt viktig, dersom jeg bestemmer meg for å gå for IPO; som er mentalt svært belastende, og stiller meget høye krav til hundens mentale konstruksjon om man i tillegg skal ha den gående i heimen etter "jobb"... :sleep:

Jeg tror du bruker bare ett annet navn på det ja ;)

Må legge til at jeg bruker bare hunderommet når de er alene hjemme, og den dag i dag kunne nok de gått løs. Men de liker seg der og har alle sine "ting" der. Der er det lov til å herje og leke, men ikke i resten av huset. De er bare der når de er alene hjemme, ellers går de løs i hele huset og sover for det meste konstant i sofaen. Så når jeg er hjemme så er de ikke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du med?? Tenk så fett det hadde vært da?! Kenneltreff med MH testing! :cheer: Goooooooooo heelers! :cheerleader:

Jeg er faktisk veldig gjerne med! :) Og jeg vil veldig gjerne se MH'er disse bikkjene går, for tenk så bra sammenligningsgrunnlag det blir om en får være med på tilsvarende hos andre!
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en hund gjør det knakende godt på konkurranser, men ikke fungerer i familielivet/hverdagen, er det en dårlig hund, spør du meg! Det er tross alt flest hverdager.

Njaaa.. Kommer vel an på hvordan man forvalter hunden, og hva den har i bagasjen? Kan ikke si at patruljehunder og andre tjenestehunder er dårlige selv om de blir for heite til å ha i stua, vel? Og noen hunder holdes jo for ren trening. De lærer vel bare aldri husmanerer kan jeg tenke meg? For de som har hund til ren tjeneste eller sport er det vel greit nok det. Men jeg har ikke så lyst på et sånt hundehold kjenner jeg, sivilist som jeg er :)

(Nå skal det også sies at de lærde strides når det kommer til om hunden virkelig ikke kan bo inne, eller om det bare er forvaltningen det skorter på, jf det jeg sa over om stress og adrenalin og sånn. Fullt mulig å legge opp bruken av hunden sånn at den lander mellom hver gang. Men det kommer jo også an på hundens temperament, hvor lettent den er? Men nå er jeg ute på litt glatt is, så her får de som kan mer overta utredningen, tror jeg....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaa.. Kommer vel an på hvordan man forvalter hunden, og hva den har i bagasjen? Kan ikke si at patruljehunder og andre tjenestehunder er dårlige selv om de blir for heite til å ha i stua, vel? Og noen hunder holdes jo for ren trening. De lærer vel bare aldri husmanerer kan jeg tenke meg? For de som har hund til ren tjeneste eller sport er det vel greit nok det. Men jeg har ikke så lyst på et sånt hundehold kjenner jeg, sivilist som jeg er :)

(Nå skal det også sies at de lærde strides når det kommer til om hunden virkelig ikke kan bo inne, eller om det bare er forvaltningen det skorter på, jf det jeg sa over om stress og adrenalin og sånn. Fullt mulig å legge opp bruken av hunden sånn at den lander mellom hver gang. Men det kommer jo også an på hundens temperament, hvor lettent den er? Men nå er jeg ute på litt glatt is, så her får de som kan mer overta utredningen, tror jeg....)

Ettersom jeg har hatt tjenestehunder i aktiv tjeneste: de skal kunne slappe av. Det er ingen god tjenestehund/brukshund/konkurransehund om den ikke hviler mellom øktene.

Men jeg må si jeg er litt forvirret over hva du egentlig vil med hunden og temperamang :icon_confused: Sitter med følesen av at det har endret seg litt på veien i denne tråden her.

Forøvrig så sier jeg også at AK kan være en destruktiv hund i valpe/unghundtiden. De fleste aktive raser KAN være det, og det er faktisk greit å forberede folk på en litt tøff valpe og unghundtid også får det heller bli "lettere" enn forventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de jeg kjenner til som konkurrerer på høyt nivå med høytempererte hunder har det sånn: hundegård, bur eller "hybel". Og noen få timer inne sammen med familien før bikkja blir for mye. Jeg orker ikke å ha det sånn. Jeg opplever det som en kombinasjon av naturlig høyt aktivitetsnivå og en mangel på evne til å lande (og med halveringstiden for adrenalinnivåer så er det vel faktum også, de går vel med forhøyede nivåer i kroppen stort sett konstant). Jeg skjønner at for folk/dere som satser høyt må dere ha hunder som kanskje ikke funker optimalt i vanlig familieliv, og det ligger på ingen måte kritikk i det jeg sier. Stresset er tvegget. Man trenger det for intensitet på jobben, men dermed må man ta noe av det med seg hjem også. Men det er altså ikke en sånn hund jeg vil ha! jeg vil konkurrere, ja, men ikke på et sånt nivå/sånn hund at jeg vil få slike bivirkninger av satsningen. :) Det å finne en rase/kombinasjon med naturlig bakkekontakt blir derfor ekstremt viktig, dersom jeg bestemmer meg for å gå for IPO; som er mentalt svært belastende, og stiller meget høye krav til hundens mentale konstruksjon om man i tillegg skal ha den gående i heimen etter "jobb"... :sleep:

Må si at den der skjønner jeg ikke??? Du kommer ikke å satse så høyt at du må ha hund som er heit i hue og ikke kan slappe av??? Ingen vil vel ha hund som er så heit i hue at den ikke kan slappe av - jeg kan ikke tenke meg at en slik hund ville gjøre det bra verken som konkurransehund eller tjenestehund.

Selv Strider, som jeg regner med at folk tror en er villbasse av en annen verden når de møter han, har aldri vært stressa eller hvileløs inne. I unghundstiden har han vært slik at han puslet en del med ting for seg selv inne (tygge vedkubber, leke med lekene sine etc), men nå er han 18 mnd og jeg merker hvordan det der dabber mer og mer av for hver dag ( :( synes det er kjedelig med hunder som sover hele tiden jeg, håper ikke Strider ender opp slik) .

Mitt poeng: akkurat heithet synes jeg ikke du skal bekymre deg for hos noen av rasene du ser på. Men at du trives med deres vesen og væremåte er veldig viktig tror jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk veldig gjerne med! :) Og jeg vil veldig gjerne se MH'er disse bikkjene går, for tenk så bra sammenligningsgrunnlag det blir om en får være med på tilsvarende hos andre!

Isåfall vil jeg ha full oppsummering/erfaring/inntrykk fra den turen! Gjetter meg til at dere tenker dere på treffet til kennel snjos, eller ?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg må si jeg er litt forvirret over hva du egentlig vil med hunden og temperamang :icon_confused: Sitter med følesen av at det har endret seg litt på veien i denne tråden her.

Må si at den der skjønner jeg ikke??? Du kommer ikke å satse så høyt at du må ha hund som er heit i hue og ikke kan slappe av???

For å si det sånn, de hundene jeg har i dag sover eller slumrer stort sett alltid innendørs. Og hos oss er det forventet. De må være AV inne, men samtidig er det en forutsetning at de er nok PÅ ute :) Å legge opp til et hundehold hvor det er enten bur eller gehenna (subjektivt tolket), det er faktisk helt uaktuelt her hos oss. Som Poter sier: det er flest hverdager, og man må finne en hund som funker for seg i hverdagene også. (Hvilket jeg er helt enig i. Det jeg svarte henne på var at jeg ikke er enig i at en hund som er aktiv inne er en dårlig hund. Selv om det ikke er en sånn hund jeg orker å holde. Mer om det i neste avsnitt ;) ) Som jeg startet tråden med, jeg er sivilist, og har hund som hobby. Det setter visse begrensninger ifht hva slags rase jeg med ren samvittighet kan ønske meg. Så selv om jeg personlig skulle ønske jeg kunne satse høyt og trene malle, så må jeg kompromisse av hensyn til både hunden pga jobbsituasjon, og ikke minst av hensyn til resten av familien, som ønsker en rolig hushund. Det er kanskje den schizofrenien som lyser litt gjennom tråden: ønsket om å kunne satse mer enn jeg faktisk kan... Og viten om at det ikke er automatikk i at hunder oppfører seg sånn inne som mine nåværende :D Og det er nok derfor det er vanskelig å falle ned på rase også. Fordi jeg må finne en som faktisk balanserer alle de egenskapene som er forutsetningene for å kunne kombinere hverdag/trening. Og da vil jeg heller se på oppavlede "underdogs", fremfor nedavlede "klassikere". Hvis noen skjønner den?

Og jeg sier heller ikke at hunder "på toppen" ER umulige å holde i hus. Bare at noen er det, og at de ikke nødvendigvis er dårlige hunder av den grunn. Nå blir jeg jo etter hvert mer og mer klar over at hva folk legger i "av" er individuelt. For meg er "av" slik som våre hunder er: slumremodus. For andre vil det være helt ok at bikkjene leker litt, tråkker rundt, holder på. Hos oss ville det vært nok til at hybel ville blitt vurdert. Vi forventer hvilepuls mellom øktene (man blir ekstremt bortskjemt med shiba!), mens hos andre er terskelen helt sikkert mye høyere. Han vi har på besøk nå er i hvert fall mye mer våken! Og han regnes vel ikke som ekstrem i sin rase heller, svjv :D Det er vel også derfor jeg sier som jeg gjør, at det ikke nødvendigvis betegner hunden hvor den bor utenom trening, det kan meget godt være førerens terskel for aktivitet som er bestemmende. Og dermed kan man i hvert fall ikke si at en hund som bor i gård "automatisk" er en dårlig hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk veldig gjerne med! :) Og jeg vil veldig gjerne se MH'er disse bikkjene går, for tenk så bra sammenligningsgrunnlag det blir om en får være med på tilsvarende hos andre!

Linda nevnte i går at hun planla MH i sverige på D-kullet, hun sa sikkert når også, men det får da være grenser for hva min ammetåke-hjerne skal få med seg! :baby:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå hatt kelpie på besøk en helg og må si at dette går heeeelt fint :) Det tok karen 30 timer å finne husets rytme, dermed var husfreden i boks. Robust, artig og langt fra så intens som jeg hadde trodd, hverken på trening eller i skogen. Et hyggelig bekjentskap, absolutt! Men nei, det blir ikke kelpie. Det er små greier altså :) knapt høyere enn shibaen, og rimelig spebygd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå hatt kelpie på besøk en helg og må si at dette går heeeelt fint :) Det tok karen 30 timer å finne husets rytme, dermed var husfreden i boks. Robust, artig og langt fra så intens som jeg hadde trodd, hverken på trening eller i skogen. Et hyggelig bekjentskap, absolutt! Men nei, det blir ikke kelpie. Det er små greier altså :) knapt høyere enn shibaen, og rimelig spebygd :)

Og Mikke er jo faktisk ganske stor :P vs mange av de bittesmå kelpiene vi har på sonen :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå hatt kelpie på besøk en helg og må si at dette går heeeelt fint :) Det tok karen 30 timer å finne husets rytme, dermed var husfreden i boks. Robust, artig og langt fra så intens som jeg hadde trodd, hverken på trening eller i skogen. Et hyggelig bekjentskap, absolutt! Men nei, det blir ikke kelpie. Det er små greier altså :) knapt høyere enn shibaen, og rimelig spebygd :)

Hva blir det da daaaa? :-)

Så noen skrev om hollender til deg tidligere i tråden, er det helt uaktuelt eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...