Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil kjøpe nytt fotoredigeringsprogram- hvilket og hvor?


Yodel
 Share

Recommended Posts

Jeg bruker pr. nå en blanding av Photoscape og Photoshop elements 5.0.Ingen av disse vil jobbe med RAW format, og det er et must for det nye programmet.

Det jeg også savner på Elemtens 5.0 er "quick selection tool", jeg har kun Magic Wand, og det fungerer dårlig.

Prisen spiller selvsagt inn, men kan betale litt for kvalitet.

Hva vil dere anbefale, og hvor skal man kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt meg Lightroom (koster rundt 3.000kr)

Tar nå alle bildene mine i RAW og fremkaller de i Lightroom. Om man skal redigere bilder ala klippe ut, fjerne ting etc må du fortsatt ha et annet program (jeg har Photoshop Elements).

I Lightroom kan du justere farger, beskjære og andre enkel ting. Jeg kan ikke alt selv

Synes LR er veldig enkelt å bruke og det går veldig raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Nikons rawfiler ville jeg gått for Capture NX2 - programmet har mange bra redigeringsmuligheter (men du får ikke laget album og slikt som du kan i Lightroom da. Jeg har også Lightroom, men synes bildene fikk et merkelig fargestikk der så jeg droppa hele programmet). Jeg bruker en kombinasjon av Capture NX2 og Elements 8.0 (men vurderer om jeg skal oppgradere til 10.0 nå).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har siste versjon av photoshop (helt lovlig også! (fordel med rabatt i IT yrket) og er veldig fornøyd. Har jo lurt på om f.ex siste versjon av elements ol kanskje har RAW redigering når det eneste jeg gjør er å redigerre RAW, klippe til ol.

Lightroom ble jeg ikke klok på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Nikons rawfiler ville jeg gått for Capture NX2 - programmet har mange bra redigeringsmuligheter (men du får ikke laget album og slikt som du kan i Lightroom da. Jeg har også Lightroom, men synes bildene fikk et merkelig fargestikk der så jeg droppa hele programmet). Jeg bruker en kombinasjon av Capture NX2 og Elements 8.0 (men vurderer om jeg skal oppgradere til 10.0 nå).

For RAWredigering vil jeg anbefale NX2. I tillegg har Niksoftware noen moduler som sømløst intergreres i NX2.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg må innrømme at jeg tar lite bilder i RAW format - av rein skjær latskap, gidder ikke liksom (for mye jobb etterpå). Men jeg har Adobe photoshop og det er jo helt genialt.

Prøvde Lightroom for en tid tilbake og det er også helt greit, men du er som andre nevner avhengig av f.eks. elements ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger!

Har lastet ned prøverversjon av av PS CS5.1 nå, og det er en helt annen verden når det kommer til utklipp og bildemanipulering kontra Elements 5.0 iallefall! :D

Skal prøve meg på litt bilder i RAWformat ved neste anledning og se hvordan det fungerer. Takk for tips så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lurer jeg på om jeg har gått glipp av noe, bruker elements 08 (lovlig) til alt? Får fint jobbet med rawfiler i det?

Det går helt fint, men det er raskere i Lightroom.

Så før gadd jeg ikke ta bilder i RAW siden man måtte inn og fremkalle hvert enkelt bilde.

I Lightroom går det mye kjappere og da tar jeg aller bilder i RAW

Ikke alle bildene som trenger bearbeidelse og da er veldig enkelt å konvertere til JPG via LR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint, men det er raskere i Lightroom.

Så før gadd jeg ikke ta bilder i RAW siden man måtte inn og fremkalle hvert enkelt bilde.

I Lightroom går det mye kjappere og da tar jeg aller bilder i RAW

Ikke alle bildene som trenger bearbeidelse og da er veldig enkelt å konvertere til JPG via LR

Aha... Tror jeg. :lol: Skjønner at jeg HAR gått glipp av noe. Men tror kanskje jeg skal leve i boblen min en stund til. LR høres dyrt ut.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha... Tror jeg. :lol: Skjønner at jeg HAR gått glipp av noe. Men tror kanskje jeg skal leve i boblen min en stund til. LR høres dyrt ut.

LR koster vel rundt 3.000kr tror jeg, så billig er det ikke

Man får nemlig opp alle bildene bortover og så kan man bare fikse et og et bilde eller komvertere alle til JPG

Det er derfor det går så raskt. Man kan beskjære, justere farger etc

Skal man klippe/fjerne ting trenger man annet program (elements)

Litt tuklete i starten synes jeg, og fortsatt mye nytt. Men jeg er veldig fornøyd :)

Sikkert en hel haug av andre muligheter jeg ikke har lært enda ...he he he he

Men sånn er det med elemtents også, først nå jeg har lært clone stamp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LR koster vel rundt 3.000kr tror jeg, så billig er det ikke

Man får nemlig opp alle bildene bortover og så kan man bare fikse et og et bilde eller komvertere alle til JPG

Det er derfor det går så raskt. Man kan beskjære, justere farger etc

Skal man klippe/fjerne ting trenger man annet program (elements)

Litt tuklete i starten synes jeg, og fortsatt mye nytt. Men jeg er veldig fornøyd :)

Sikkert en hel haug av andre muligheter jeg ikke har lært enda ...he he he he

Men sånn er det med elemtents også, først nå jeg har lært clone stamp

Man kan fint klone bort ulumskheter i Lightroom, samt beskjære etc.

Men å klippe ut i rette forstand for så og lime inn har ingenting med bilderedigering å gjøre (i mine øyne, og tydeligvis også Adobes) da dette går under manipulering.

Den perfekte kombinasjonen i mine øyne (Hvis man også vil ha muligheten til å manipulere bilder) er Lightroom og nyeste ver. av Elements. Det er faktisk svært lite forskjell på Elements og Photoshop CS5. Så man skal være ganske hardbarka før man føler at man MÅ ha CS5 som koster 6-7.000,- mer enn Elements.

Personlig er jeg ganske kresen på slikt, men jeg er overbevist om at det ikke blir CS5 på meg. Jeg har CS3 i dag og den dagen jeg bytter ut denne, så blir det nyeste versjon av Elements :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fint klone bort ulumskheter i Lightroom, samt beskjære etc.

Men å klippe ut i rette forstand for så og lime inn har ingenting med bilderedigering å gjøre (i mine øyne, og tydeligvis også Adobes) da dette går under manipulering.

Enig med deg og derfor jeg ikke kan så mye om det heller

Jeg er veldig glad jeg kjøpte LR, synes det er en flott program. Og enda er det masse jeg ikke kan der enda heller.

Har Elements 8 og det holder mer enn nok for meg, sammen med LR

I grunn ikke så mye justering jeg gjør med mine bilder bortsett fra justere evt lys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker LR og Ps CS5, men tipper elements hadde holdt til mitt bruk. Valgte likevel å kjøpe ps når jeg var student i fjor, blant annet på grunn av content-aware fill funksjonen.

Du kan vel kjøpe billigere lisenser fordi du er lærer, Yodel? Da ville jeg hvis jeg var deg gått for LR til daglig bruk og elements eller ps til mer avansert redigering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den perfekte kombinasjonen i mine øyne (Hvis man også vil ha muligheten til å manipulere bilder) er Lightroom og nyeste ver. av Elements. Det er faktisk svært lite forskjell på Elements og Photoshop CS5. Så man skal være ganske hardbarka før man føler at man MÅ ha CS5 som koster 6-7.000,- mer enn Elements.

Jeg gikk fra Photoshop CS (jepp - veldig gammal versjon *ler*) til Elements 8.0 og fikk egentlig en giga nedtur fordi det var en del funksjoner i CS som jeg virkelig savnet i Elements - jeg følte meg nesten hensatt til barnehagen etter å ha gått videregående liksom *ler*. Jeg mistet faktisk litt av gløden til å leke med Photoshop etter at jeg fikk Elements, selv om den inneholder alt jeg egentlig har behov for mht manipulering av bilder. Jeg likte verken oppsettet av programmet eller andre ting og grein nesten mine modige tårer etter installeringen (*hoster litt og bare nevner i forbifarten at jeg muligens ikke hadde lovlig versjon av CS*).

Ellers tror jeg at LR og jeg ikke snakker samme språk - jeg finner ikke ut av den skikkelig, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedfoskjellen sånn i første øyekast på Nyeste Elements og Photoshop CS5 er jo brukergrensesnittet. Elements virker kanskje mer "barnslig" da alt er lagt opp til at man er amatør. Men man kan lett endre hvordan ting skal se ut, og de kraftigere verktøyene ligger nok litt dypere i menyene.

De eneste forskjellene jeg vet om (tror jeg da) på Elements og storebroren er at man i storebroren kan lage såkalt "Actions" samt jobbe i forskjellige fargerom. Dette er funksjoner jeg aldri har brukt. Men er man skikkelig geek, så kan jeg se at man kanskje kan få den siste prosenten i forbedring...

Uansett, så er jeg selv ganske kresen, men ikke kresen nok til å velge storebroren ved neste omvei. Vertfall ikke så lenge jeg har Lightroom.

Så min mening er at Nyeste Lightroom og nyeste Elements er en perfekt kombinasjon. :)

Kan godt være at eldre Elements gjør samme nytten, men det vet jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra Photoshop CS (jepp - veldig gammal versjon *ler*) til Elements 8.0 og fikk egentlig en giga nedtur fordi det var en del funksjoner i CS som jeg virkelig savnet i Elements - jeg følte meg nesten hensatt til barnehagen etter å ha gått videregående liksom *ler*. Jeg mistet faktisk litt av gløden til å leke med Photoshop etter at jeg fikk Elements, selv om den inneholder alt jeg egentlig har behov for mht manipulering av bilder. Jeg likte verken oppsettet av programmet eller andre ting og grein nesten mine modige tårer etter installeringen (*hoster litt og bare nevner i forbifarten at jeg muligens ikke hadde lovlig versjon av CS*).

...du skriver ordrett det jeg både har gjort og tenker! :lol:

Jeg har LR og Elements 10, men savner CS mye altså. Ikke minst blir jeg sprø av sharpening tool-børsten, den er jo rett og slett ubrukelig i 10'eren kontra CS! Flere som har slitt med det, eller er det noe hakkende galt hos meg?!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke annet enn å si at jeg er superfornøyd med CS5.1. Personlig gikk jeg fra Elements 7 til CS 3 rundt Mars og nå i September til CS5.1. Og det er virkelig en liten verden i forskjell. Er fremdeles ikke 100% klok på CS5, men det kommer etterhvert :) (Har hele CS5.5 Premium pakken, greit å gå Media og Kommunikasjon i grunn ^^)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker pr. nå en blanding av Photoscape og Photoshop elements 5.0.Ingen av disse vil jobbe med RAW format, og det er et must for det nye programmet.

Det jeg også savner på Elemtens 5.0 er "quick selection tool", jeg har kun Magic Wand, og det fungerer dårlig.

Prisen spiller selvsagt inn, men kan betale litt for kvalitet.

Hva vil dere anbefale, og hvor skal man kjøpe?

Hvorfor ikke bare oppgradere til Elements 10? Jeg har versjon 8 og den jobber med RAW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke photoshop er så god på redigering av raw egentlig. Tar lang tid og er litt kronglete. Men jeg har cs4, hvis det gjør noen forskjell. Bruker for tiden nikon viewNX2 (det er helt gratis), og er egentlig ganske bra. Men skal somle meg til å få installert captureNX2, bare jeg finner det... det følger vel med kamera? Uansett har pappa det, så jeg får derfra. Men uansett, viewNX2 er jo et greit program å bruke mens du venter da.edit:.. kanskje jeg skal prøve lightroom, har det jo på dataen faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...