Gå til innhold
Hundesonen.no

Skk forviser folk som driver blandingsavl..


Malamuten
 Share

Recommended Posts

Snakket ikke vi om VALPEkull? Det er noe helt annet enn det du kommer med nå. Voksne hunder og deres problemer vil det alltid være. Det har ingenting med alle kullene på Finn å gjøre?

Jeg påstår at det generelt ikke er et problem med for mange valpekull her i landet.

Henger ikke VALPEkull og voksne hunder sammen?? Alle valper blir da tross alt voksne hunder, og det er nettopp de jeg prater om. Det er overhodet ikke snakk om hundens problemer, men useriøse kjøpere.

Red:

Å bruke det som et argument blir derfor litt selvmotsigende i denne tråden, syns jeg.

Hvorfor er det selvmotsigende? Har skrevet at innavlsgraden burde være så nærme 0 som mulig, ved alt av avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 133
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da burde de virkelig utvise en god del oppdrettere av rasehunder også.

Jeg tror kanskje det er akseptert hos "folk som har hund", de som ikke har så stor kunnskap om hund generelt, og tror at "hund er hund". Hos "hundefolk" er det nok laaaaaangt i fra akseptert å blande

Abortsprøter finnes, selv om de ikke alltid fungerer. Jeg vet at oppdrettere med kennelnavn som har fått blandingskull har fått (kraftig) advarsel fra NKK, og om det gjentar seg flere ganger kan de

Edit: jeg kjenner oppdrettere jeg anser som svært seriøse som har hatt tjuvparringer som er oppdaget veldig sent. Såpass sent at noe abort ikke vil være aktuelt.

Gjentatte ganger slik at det blir blandingskull?? Da kjenner de ikke tispene sine godt, om de ikke vet at de har løpetid/merker at de er drektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, AH avlen har ikke endret seg så vidt jeg vet.

SH har ikke noen krav fra klubben, eller NKK i Norge eller Sverige. Det har derimot rasen i mange andre land, og i MINE øyne så øyenlyser en seriøs oppdretter hundene sine før avl!

HD er jeg ikke så nøye på om "alle andre gjør" da HD er et forsvinnende lite problem på SH. Selv om enkelte kilder hevder noe annet så taler statistikker i klar tale her. SH har IKKE et problem med HD fordi om det finnes en og annen med HD. OFA sitt register er sånn sett det mest komplette med over 15.000 individer HD røntget fra rasens begynnelse som registrert hund i AKC og frem til idag. 3% har HD i en eller annen grad.

Øyne er noe annet, og flere ulike varianter av øyensykdommer er registrert i både inn og utland. Så JEG mener alle SH bør øyenlyses før avl, og jevnlig dersom de går i avl. Selv ville jeg ikke pr idag kjøpt en hund av foreldre som ikke er øyenlyst.

men dette er jo litt OT.

For å nevne noe som er litt mer i tråd med temaet, det er jo ingenting i veien for å gjøre MER for rasens helse og sunnhet enn det aller minste kravene som stilles av NKK og/eller raseklubb! og i mange rasemiljøer er det en fordel å ikke bare legge seg etter det som er minstekravet, selv om min rase kanskje ikke er en del av et slikt miljø.

Blandingshunder, enten de er AH'er eller, designermiks eller "gatemiks", har ingen krav overhodet og de aller fleste bryr seg heller ikke. Og det er ikke snakk om å ekskludere en oppdretter/person fordi man har ett uhell. Det er vel snakk om å forhindre systematisk blaningsavl for rein profitt - altså er det designermiksene som ligger tynnest an.

En SERIØS oppdretter av BRUKSRASEN SH avler på BRUKSHUNDER ! Oppdrettere av showlinjer er USERIØSE oppdrettere som i sterk grad bidrar til å ødelegge den flotte rasen som en fullblods arbeidshund en SH kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dyreklini...ortsproyte.html

Den metoden du tenker på, er vel alternativ 1, og er ikke å anbefale pga bivirkningene.

Det stod nevnt i en annen link at man ikke ga disse abortsprøytene til hund før det var gått 23 dager, for å få konstatert drektighet med sikkerhet, FØR man satte i gang sprøyter, da det viste seg at rundt bare 10% av hunder som har tjuvparet seg eller er mistenkt å ha gjort det, var drektige.

Etter 23 dager har en hund kommet ganske langt i utviklingen av valpene.

Som sagt, det finnes flere alternativer, man er ikke NØDT til å vente til siste liten. En baby er også godt utviklet ved 12 ukers alder, men man får fortsatt tatt abort også etter den tid, selv om det må søkes om.

Og ja, abortsprøyten har bivirkninger, akkurat som en drektighet og fødsel. Det er sjeldent det går galt, men det er fullt mulig. Er bivirkninga fra abortsprøyta verre enn en fødsel som går til helhvete? Er en problemfri fødsel bedre enn to-tre løpetider som ikke kommer som de skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt tilbake som mulig sporbart.

HD, øyelysning, patellaluksasjon og annet som ligger spesielt til rasen.

Det kommer noe an på raseforskjeller hvordan gemyttet typisk skal være, men ingen hunder skal være nervøse eller aggressive.

Jo nærmere 0 jo bedre selvsagt, synes ikke det burde overstige 2,5%.

Bare for å ha svart på dette også. Det finnes INGEN hund som ikke har NOE grums på sine linjer. Spørsmålet er stort sett hvor mye grums, og hva slags grum, og hvorvidt dette grumset overstiger det positive ved en evt kombinasjon. Ergo er alle oppdrettere i følge deg useriøse. Dessuten, hva du syns er et nervøst eller aggressivt gemytt, er ikke nødvendigvis det samme som hva jeg syns er et nervøst eller aggressivt gemytt. Folk er forskjellige der, og hva man kan ønske seg i et rasemiljø, er ikke nødvendigvis det samme som at det er ønsket i et annet rasemiljø. Ta dette med kamplyst f.eks. Jeg ønsker at belgeren har såpass med kamp- og lekelyst at de knurrer litt når jeg tar i lekene dems. For en annen hundeeier, så kan det tolkes som et tegn på aggressjon. Så hvordan måler vi da hva som er "korrekt" dose aggressjon? En annen ting er at belgeren ofte oppfattes som nervøs av andre rasefantaster, fordi de reagerer så fort som de gjør. Hvem har rett da? Vi som sier at de ikke nødvendigvis er spesielt nervøse, eller de som hevder at belgeren er nervevrak fordi de har kjappe reaksjoner?

Nei, jeg anser ikke utgangspunktet for diskusjonen at en person har et uhell og blir ekskludert fra SKK, jeg ser utganspunktet som "blandingsavl" altså langt mer enn et enkelstående uhell. Slik JEG tolker det. Hvorvidt det er korrekt kan vel bare SKK svare på.

Det er din (og min, forsåvidt) tolkning av det, men det er ikke hvordan diskusjonen åpna. Derav min kommentar om at det nødvendigvis var sånn at all blandingsavl var useriøs, mens all rasehundavl var seriøs. Så sort/hvit er (fortsatt) ikke verden.

EDIT: Bare for å ta dette med abortsprøyter også da. Jeg er ikke sikker på om jeg ville utsatt min tispe for den påkjenninga (for vi kan være enige om at medisiner/kjemikalier er en påkjenning?) en abortsprøyte er før jeg visste at hun var drektig. Gjør det meg useriøs?

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig at i Norge har vi ikke noe stort problem med hunder som ingen vil ha. Det skjer vel at en og annen blir avlivet, men det er ikke snakk om samme forhold som i en del andre land.

"Påkjenning og påkjenning".... du tror åpenbart det er en dødsdom å være drektig/gravid? Nå er faktisk drektighet og fødsel noe av det mest naturlige som finnes her i verden.

Og du som snakker så varmt om abortsprøyter...Abortsprøytene er ikke noen dans på roser de heller, det skal være sikkert. De har bivirkninger, som bl.a. økt risiko for livmorbetennelse. Tispa må gå over tjue dager av drektigheten før man gir denne sprøyten, så det er utviklede fostere som hunden tvinges til å føde. De dør naturligvis, da de er altfor tidlig fødte. En grusom tanke, spør du meg...

Dette undres også jeg over. Man skriker opp om en hund avlives av en eller annen grunn, mens abortsprøyte høres ut som en lettvint vaksine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En SERIØS oppdretter av BRUKSRASEN SH avler på BRUKSHUNDER ! Oppdrettere av showlinjer er USERIØSE oppdrettere som i sterk grad bidrar til å ødelegge den flotte rasen som en fullblods arbeidshund en SH kan være.

Er man virkelig seriøs, så tar man hensyn til både bruksegenskaper, eksteriør, gemytt OG helse :) det er en stor pakke. Hjelper ikke om bikkja trekker bra om det viser seg at den oops, har vist kneleddsfeil (feks), øyelidelse eller annet. Desverre ikke påvist før etter fem år. da var den visst allerede brukt i avl. OT. Sorry
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man virkelig seriøs, så tar man hensyn til både bruksegenskaper, eksteriør, gemytt OG helse :) det er en stor pakke. Hjelper ikke om bikkja trekker bra om det viser seg at den oops, har vist kneleddsfeil (feks), øyelidelse eller annet. Desverre ikke påvist før etter fem år. da var den visst allerede brukt i avl. OT. Sorry

Ja, selvsagt. Poenget mitt var at showoppretterne i alt for stor grad tar hensyn til eksteriør. Og i dette tilfelle vil det si et eksteriør som ikke er funksjonelt i forhold til hundens bruksegenskaper. Gemytt og helse mener jeg er selvfølgeligheter, uansett rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt. Poenget mitt var at showoppretterne i alt for stor grad tar hensyn til eksteriør. Og i dette tilfelle vil det si et eksteriør som ikke er funksjonelt i forhold til hundens bruksegenskaper. Gemytt og helse mener jeg er selvfølgeligheter, uansett rase.

Mens min påstand er at bruksoppdrettere generelt, samme hva slags rase, tar for lite hensyn til eksteriør. Samme hvordan bikkja ser ut, så lenge den jobber, liksom. Og da burde de avle Alaska huskys :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i dette tilfelle vil det si et eksteriør som ikke er funksjonelt i forhold til hundens bruksegenskaper.

Hva legger du i bruksegenskaper? At hunden kan beinfly fortest og lengst? Det har man AH til, så for meg ville ikke det vært det viktigste om jeg skulle avlet på SH. Jeg ville hatt en hund som var hard nok i hodet til å løpe framover uten å gi opp, med nok styrke og konstruksjon til at den ikke fikk belastningsskader. Det vil alltid være feil når målet med avlen er mest mulig, fortest mulig, sterkest, heftigst, kulest etc. All ekstremavl vil til syvende og sist skape problemer fordi man aldri greier å ha ALLE tankene i hodet samtidig, man bare avler på DEN egenskapen som gjør at man vinner (enten det er innen utstilling, hundekjøring, fuglejakt, IPO etc). DET er feil for meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skikkelig forvirret må jeg innrømme..

Her ønsker man faktisk at folk skal utestenges hvis de feks avler AH og puddel? Eller? Hva hvis de avler på Am. Bull og staffe? Jrt var " blandingsrase" inntil ganske nylig, og det finnes fortsatt folk som avler på både uregistrerte og registrerte Jrt, skal de også utestenges?

Hva med belgeroppdrettere som har hatt uhell med tjuvparring rød/ svart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens min påstand er at bruksoppdrettere generelt, samme hva slags rase, tar for lite hensyn til eksteriør. Samme hvordan bikkja ser ut, så lenge den jobber, liksom. Og da burde de avle Alaska huskys :)

Det er jeg helt uenig i ! (Altså når du skriver bruksoppdrettere generelt. Eks innen jakthundavlen finners det massevis av god avl som ivaretar både et godt eksteriør, meget gode bruksegenskaper, og god helse.)

Du nevner AH, jeg er enig i at hvis man driver oppdrett av f eks SH så skal også eksteriøret med sine rasetypiske "særegenheter" i h.h.t. rasestandarden i varetas.

All ekstremavl vil til syvende og sist skape problemer fordi man aldri greier å ha ALLE tankene i hodet samtidig, man bare avler på DEN egenskapen som gjør at man vinner (enten det er innen utstilling, hundekjøring, fuglejakt, IPO etc). DET er feil for meg.

DET er også feil for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i bruksegenskaper? At hunden kan beinfly fortest og lengst? Det har man AH til, så for meg ville ikke det vært det viktigste om jeg skulle avlet på SH. Jeg ville hatt en hund som var hard nok i hodet til å løpe framover uten å gi opp, med nok styrke og konstruksjon til at den ikke fikk belastningsskader. Det vil alltid være feil når målet med avlen er mest mulig, fortest mulig, sterkest, heftigst, kulest etc. All ekstremavl vil til syvende og sist skape problemer fordi man aldri greier å ha ALLE tankene i hodet samtidig, man bare avler på DEN egenskapen som gjør at man vinner (enten det er innen utstilling, hundekjøring, fuglejakt, IPO etc). DET er feil for meg.

for beskrivelse av bruksgenskaper og standard: (http://www.siberian-...et/standard.htm). De sibirske huskyene er de raskeste av polarhundrasene. I den første standarden som kom for SH (i USA) stod faktisk fart nevnt- om det var opp mot 32 km/t de skulle holde over kortere distanse (Snøfrost kan sikkert hjelpe meg her). Det er faktisk veldig fort! Nå står ikke fart navnt i km/t lenger. MEN: Rasen skal hverken være så tung at de minner om malamutter "minimutter" eller så spinkle som noen sprintavlede kan bli. Om rasetyper: http://vargevass.com...breedtypes.html

bruksgenskaper: egenskaper som gjør rasen egnet som trekkhund under polare forhold. Det går på "trekkhode" (arbeidsvilje), det går på eksteriør (en kropp som er egnet for trekkarbeid, smidige bevegelser- unngå å kaste bort energi på bevegelse. Må kunne bevege seg i løssnø, korte bein og brede bryst/tønneformede brystkasser er ikke veldig egnet til det, men noen synes det er pent da!) og holde en viss fart (siberian er ingen frakthund som grønlandshund og malamute), det går på pels (tykk underull- snø skal ikke smelte på hunden, den skal legge seg!), forbrenning (nøysom). Og da har jeg bare fort ramsa opp det som er viktig. Man kan lese mer på huskyklubbens nettside!

ET funksjonelt eksteriør er det en bør trakte etter. Og det er ikke nødvendigvis det en allrounddommer fra østeuropa premierer. Det blir litt som hos settere- en flott, lang pels er ikke så praktisk i skogen, men veldig vakkert- synes noen. Men nå blir det stille fra meg noen timer! Sleden og bikkjene kaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En SERIØS oppdretter av BRUKSRASEN SH avler på BRUKSHUNDER ! Oppdrettere av showlinjer er USERIØSE oppdrettere som i sterk grad bidrar til å ødelegge den flotte rasen som en fullblods arbeidshund en SH kan være.

Det var da voldsomt da!

Du har visst virkelig noe imot meg og mine hunder, for du er nødt til å være den samme som mente bikkjene mine var dritten selv på et annet forum for en liten stund siden?

Men jeg vet fortsatt ikke hvem du er.

jeg har ikke sagt et kløyva ord om brukshunder her, bare at en seriøs oppdretter øyenlyser. DU mener jo selv at helse er viktig ref. noe annet du har skrevet så hva i huliten er det du angriper meg for?

Fordi jeg har hunder DU ikke liker?

At du definerer en oppdretter som useriøs bare fordi vedkommende ikke er enig med deg, anser jeg som useriøst! Det å i det hele tatt snakke stygt om andre oppdrettere er egentlig ganske så useriøst i sin helhet! Et stort fy fy i alle miljøer jeg har beveget meg i. Og merkelig nok så har jeg ikke hørt noe fra din kant i disse ordlagene på NSHK eget forum. er det fordi du må stå frem med navn der?

Vet du, mine hunder ødelegger ikke noe som helst for dine hunder!

INGEN må kjøpe en hund de ikke ønsker, eller avle på en hund uten de egenskapene man ønsker.

Men du er vel som de fleste andre med denne oppfatningen, og synes ikke SH av "feil linjer" som blir brukt til trekk, som går løp osv ikke er gode nok de heller. For de er ikke raske nok i deres øyne.

Har mine gått løp? Nei selvsagt ikke, jeg har bare to (foreløpig). Men de har slektninger som har gått løp, og andre slektninger som jobber i selen foran vogn/slede uten at eirne kjører løp av ulike årsaker.

Konsentrer deg heller om egne bikkjer og få disse så gode som mulig, å la andre få konsentrere seg om sine. Det er jo ikke akkurat alle som har de såkalte brukslinjene som er enige heller. Det er mer enn en som hevder "noe" om andre linjer enn det de selv har innen bruk som blir nevnt i mindre pene ordlag. Og det er ikke noe mindre forskjell på oss som liker å ha en hund som også kan hevde i utstillingsringen (noe forøvrig flere av såkalte brukslinjer også kan gjøre og gjør, er disse da utstillingshunder?)

For så vidt er det bare dumt å snakke om utstillingslinjer vs. brukslinjer som to toalt uavhengige genpooler, det er ikke så mange generasjonene som skal til før de samme bikkjene står i stamtavlene!

Sorry OT

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjentatte ganger slik at det blir blandingskull?? Da kjenner de ikke tispene sine godt, om de ikke vet at de har løpetid/merker at de er drektige.

Nei, jeg kjenner to ulike oppdrettere hvor dette har skjedd. Den ene tispen er svært fruktbar og stakk av i 2 minutter en dag(uten hannhunder i nærheten), og viste ikke tegn til løpetid før etter et par dager senere.

Ikke alle tisper oser ut når de blir drektige eller oppfører seg spesielt annerledes, og når tispen etter 50 dager så tynn, men noe oppblåst ut, så var første tanken at hunden hadde orm - og ikke at den var drektig (ettersom den ikke hadde vært i nærheten av hannhunder hele løpetiden). Veterinæren hadde heller ikke sett at tispen var drektig - superslim var hun visst - og tok en rekke prøver før hunden ble tatt under røntgen. Valper.

Skulle det blitt aktivitetsforbud av dette hadde jeg blitt rasende på oppdretter sine vegne.

En kompis av meg har aldri hatt kull før, og fikk nylig en ny tispe (så dette er ikke den andre av de oppdretterne jeg nevnte). Dette er hunder som bor ute, og tispen viste aldri tegn på å blø, men stod allikevel alene. Allikevel har hun klart å bli drektig (og gudene vet hvem faren er, men det er mest sannsynlig flere hannhunder), og når dette ble oppdaget klarte verken veterinær eller eier å finne ut hvor langt tispen var på vei. De tok sjanse på abortsprøyte, noe som førte til fødsel dagen etterpå (muligens en stund før egentlige termin) og tre friske valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt da!

Du har visst virkelig noe imot meg og mine hunder,

Nei, jeg har ikke noe i mot deg da jeg ikke kjenner deg. Men jeg er sterk motstander av alle som avler showlinjer enten det er settere eller SH, eller andre raser. Og jeg synes at folk som bidrar til å ødelegge flotte brukshundraser bør gå¨særdeles stille i dørene når det gjelder diskusjoner om avl og linjer. Dette fordi de etter min syn selv bedriver useriøs avl.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller, aller fleste av dagens godkjente raser har en gang vært blandingsbikkjer. Skal man slutte å utvikle nye raser? Er de rasene man har i dag "nok" og har alt å tilby hvert enkelt individ? Dette er ikke ladede spørsmål, men noe jeg faktisk lurer på.

Får SKK som de vil så betyr det at alle verdens raser vi har i dag er de rasene vi kommer til å ha til verden går under. Eller har jeg misforstått?

Man kan jo fint utvikle nye raser, men da må man kanskje tørre og trå litt utenfor sirkelen? Uansett så er det vell svært få som i dag driver målretter avl mot en ny rase, eller?

Jeg er kjent med de etiske retningslinjene jeg, Lotta. Jeg tør til og med påstå at folk bør være glade for at det ikke er jeg som sitter og bestemmer hva avlskrav skal være, for da hadde det ikke blitt igjen mye å avle på. Men det er ikke det som er poenget her, er det vel? Poenget var at det ikke står et eneste sted i de etiske retningslinjene at man blir ekskludert fra NKK om man avler kjøtere på tispa si.

Når man i tillegg veit at FCI har åpnet for kryssningsavl mellom varianter av samme rase ELLER raser som er nært beslekta, så blir det vel litt fåfengt å tro at man automatisk blir ekskludert for å bedrive bastardavl, enten man er medlem i NKK eller SKK.

EDIT: Så ikke at du hadde lagt til litt, jeg:

Jeg har ikke noe "enormt behof for å forsvare den eksplosjonsartede blandingsavlen vi ser over alt i disse dager" - hvor fader har jeg gjort det hen? Jeg syns bare det er besynderlig naivt å gå ut fra at verden er så sort/hvit at registrert renraset hund = sunn hund med seriøs oppdretter, mens bastard = sjuk bikkje fra en dott som ønsker å tjene penger. Det er heller ingen grunn til å stå for en så steil holdning som at HVIS man mot all formodning skulle finne på å få et kjøter-kull, så bør man være ekskludert fra det gode selskap (i dette tilfellet, NKK) for resten av ens syndefulle liv. Det er folk som gjør langt verre ting med sine renrasede hunder enn som så, men som allikevel er medlemmer i NKK/rasehundklubber.

Jeg vet ikke helt om jeg skjønner relevansen her? Denne diskusjonen var ikke ment som en blandingshund vs renrasehund debatt, men problemet med blandingshunder. Problemet med rasehunder kan godt bli en ny tråd, for det er vell ingen som nekter for at det er mye rart der også.. Og det blir litt feil og si at siden det er masse feil der så trenger vi ikke prøve og gjøre noe her heller.. Man må jo begynne en plass.

Nå har de aller, aller fleste blandingshunder lavere innavlskoeffisient enn rasehunder, så det er jo litt ironisk at du nevner det i denne diskusjonen.

Hvorfor er det ironisk? Det er vell helheten som teller, og man bør vell ha litt høyere krav til 'egenskaper' enn lav innavlsprosent.. Forøvrig vil jo tilfeldig blanding(og tilfeldig avl generellt) skape et mye større problem med og holde kontroll på linjene og innavlprosent..

For å utvikle en ny rase må man ha en plan og et mål. Det må føres streng kontroll av avkom, slik at man kun avler på de som ligner mest på målet. At herr Hansen og fru Nilsen parrer sine to av forskjellig raser danner ingen ny.. Heller ikke å gjenta den samme kombinasjonen 5 ganger fordi valpene blir solgt lett som en plett.

EDIT:

Man kan gi østrogen fra dag to etter parring.. Og det vanligste er antiprogestiner før dag 25 (dvs det samme som for mennesker, før 1/3 av graviditeten er gått). Man har alternativer for senabort også, men det er fullt mulig å behandle på mistanke for å slippe drektighet.

Signerer

Mens min påstand er at bruksoppdrettere generelt, samme hva slags rase, tar for lite hensyn til eksteriør. Samme hvordan bikkja ser ut, så lenge den jobber, liksom. Og da burde de avle Alaska huskys :)

Jeg vil vel heller påstå at både hardbarka bruksoppdrettere og showoppdrettere tar for lite hensyn til eksteriøør. Det at man har show linjer som gjør det bra på utstilling sier ikke nødvendigvis noe om det gagner rasen eller hvor nerme det er standarden.. Se nå bare hvor mye en rase kan forandre seg og hva det kan føre til, feks med schæfer.. Og man bør heller ikke bare avle KUN på bruksegenskaper. En blanding er nok fint.

Forøvrig så ser iallefall jeg forskjell på blandingsavl som i to nabobikkjer som bare er snille og målrettet avl mot en ny rase, evt innblanding av nytt blod i en rase, der det er nødvendig og fortsatt med et mål, ikke bare en tilfeldig krysning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke noe i mot deg da jeg ikke kjenner deg. Men jeg er sterk motstander av alle som avler showlinjer enten det er settere eller SH, eller andre raser. Og jeg synes at folk som bidrar til å ødelegge flotte brukshundraser bør gå¨særdeles stille i dørene når det gjelder diskusjoner om avl og linjer. Dette fordi de etter min syn selv bedriver useriøs avl.

Kan du da fortelle meg hva showlinjer på SH egentlig er? Er det en bestemt stamtavle? Er det en bestemt egenskap? er det mangel på en bestemt egenskap? Er hunden med navn AM CH Kainai's Anchorman en show SH eller bruks SH? Han har gått iditoarod på North Wapitis spann, men er fra en typisk stamtavle man finner i utstillingsringen.

Hva med de hundene som har gjennomført Polardistans 2 år på rad, hvor 3 er utst. CH. Er de alle bruk eller show? 1 er fra typiske linjer man ikke finner i utstillingsringen, de andre 2 fra linjer man gjerne finner i utstillingsringen.

Hva med hunden som fikk en merit i Westminister på tirsdag. Er hun en utstillingshund fordi hun har gjort det særdeles bra i utstillingringen, eller er hun en brukshund fordi hun går i løp og har en far som har tittelen SDX (sled dog excellent). Hva med hundene til Carillo, de som har gjort det best i utstillingsringen her til lands totalt sett, men også har (for noen år siden) gått løp og flere ganger plassert seg midt på resultatlista blant SH spann? De går fortsatt mye i selen og er først og fremst hunder som brukes, men stamtavlene har mer felles med store navn som har med utstillingsringen å gjøre.

Hva er alle disse hundene?

show eller bruk?

Jeg vil si de er BEGGE deler, og DET er i mine øyne en virkelig god Siberian.

Mine hunder skal også testes offisielt foran sleden bare det blir 4 av dem som har fylt 18mnd og har minst 1 full treningsesong bak seg. Jeg vet allerede om styrker og svakheter til de to jeg har, for de brukes mye til trekk i 2-spann foran sykkel/spark/ski. Er mine raske nok til å konkurerer med de beste SH spannene i et løp? Nei, overhodet ikke. Men de er heller ikke av den typen "bruksfolket" gjerne henger ut som en typisk utstillingshund med alt for korte bein, tønneformede dype bryst, og gjerne x antall ekstra kg å dra på. Siberians som ser slik ut får meg til å grøsse. De SKAL være atletiske og funksjonelle hunder. Og det er hauger med feil i eksteriør hos SH uansett stamtavle de kommer fra.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ironisk? Det er vell helheten som teller, og man bør vell ha litt høyere krav til 'egenskaper' enn lav innavlsprosent.. Forøvrig vil jo tilfeldig blanding(og tilfeldig avl generellt) skape et mye større problem med og holde kontroll på linjene og innavlprosent..

Fordi Havanaislove skriver dette:

"... i tillegg stabilt gemytt og en innavlsgrad så nært 0 som mulig, og det er det da veldig, veldig få blandings"oppdrettere" som gjør"

Og jeg syns jeg er ironisk å nevne innavlskoeffisient som en "negativ" greie mot blandingshunder, ettersom blandingshund-kombinasjoner flest har veldig lav innavlsgrad - i motsetning til hos veldig mange rasehunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi Havanaislove skriver dette:

"... i tillegg stabilt gemytt og en innavlsgrad så nært 0 som mulig, og det er det da veldig, veldig få blandings"oppdrettere" som gjør"

Og jeg syns jeg er ironisk å nevne innavlskoeffisient som en "negativ" greie mot blandingshunder, ettersom blandingshund-kombinasjoner flest har veldig lav innavlsgrad - i motsetning til hos veldig mange rasehunder.

Joda, men hvor mange som avler blandinger, med eller uten forsett, tar hensyn til innavl og linjer? Og hva vil da konsekvensen bli på lang sikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men hvor mange som avler blandinger, med eller uten forsett, tar hensyn til innavl og linjer? Og hva vil da konsekvensen bli på lang sikt?

Å avle blandingshunder på langt sikt er uansett idiotisk, hadde du lest innleggene mine hadde du sett at jeg ikke støtter det overhodet.

Innavl er ikke et stort problem på blandingshunder, slik det er på en rekke rasehunder. Parrer man en labrador/BC med en golden så har du STOR genetisk variasjon - enten "oppdretteren" er klar over det eller ikke. Derimot er det mange oppdrettere av rasehunder som er fullt klar over hva linjer og innavl er, men de driter i om kombinasjonen gir en innavlskoeff. på 15%.

Jeg skulle likt å se NKK gi disse aktivitetsforbud, eller alle andre rasehundoppdrettere som avler på søppel.

Det blir FULLSTENDIG feil i mitt hode å gi personer som har hatt blandingskull aktivitetsforbud, men oppdrettere som avler på 11 mnd gamle bikkjer får maks en advarsel.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å avle blandingshunder på langt sikt er uansett idiotisk, hadde du lest innleggene mine hadde du sett at jeg ikke støtter det overhodet.

Innavl er ikke et stort problem på blandingshunder, slik det er på en rekke rasehunder. Parrer man en labrador/BC med en golden så har du STOR genetisk variasjon - enten "oppdretteren" er klar over det eller ikke. Derimot er det mange oppdrettere av rasehunder som er fullt klar over hva linjer og innavl er, men de driter i om kombinasjonen gir en innavlskoeff. på 15%.

Jeg skulle likt å se NKK gi disse aktivitetsforbud, eller alle andre rasehundoppdrettere som avler på søppel.

Det blir FULLSTENDIG feil i mitt hode å gi personer som har hatt blandingskull aktivitetsforbud, men oppdrettere som avler på 11 mnd gamle bikkjer får maks en advarsel.

Jeg er helt enig, og som jeg har sagt tidligere så er eneste grunnen til at jeg ikke har diskutert raseavl her at det er en annen og separat diskusjon. Raseavl har mange problemer, der også og jeg skulle likt og sett konsekvenser i den enden også.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir FULLSTENDIG feil i mitt hode å gi personer som har hatt blandingskull aktivitetsforbud, men oppdrettere som avler på 11 mnd gamle bikkjer får maks en advarsel.

Akkurat dette er jeg helt enig i!

De burde fått en kraftig smekk begge to!

første gang advarsel, 2. gang blir det større konsekvenser. Nettopp fordi alle kan ha uhell - også fordi om avkommet er reinraset så kan de jo være resultat av et uhell.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du da fortelle meg hva showlinjer på SH egentlig er? Er det en bestemt stamtavle? Er det en bestemt egenskap? er det mangel på en bestemt egenskap? Er hunden med navn AM CH Kainai's Anchorman en show SH eller bruks SH? Han har gått iditoarod på North Wapitis spann, men er fra en typisk stamtavle man finner i utstillingsringen.

Hva med de hundene som har gjennomført Polardistans 2 år på rad, hvor 3 er utst. CH. Er de alle bruk eller show? 1 er fra typiske linjer man ikke finner i utstillingsringen, de andre 2 fra linjer man gjerne finner i utstillingsringen.

Hva med hunden som fikk en merit i Westminister på tirsdag. Er hun en utstillingshund fordi hun har gjort det særdeles bra i utstillingringen, eller er hun en brukshund fordi hun går i løp og har en far som har tittelen SDX (sled dog excellent). Hva med hundene til Carillo, de som har gjort det best i utstillingsringen her til lands totalt sett, men også har (for noen år siden) gått løp og flere ganger plassert seg midt på resultatlista blant SH spann? De går fortsatt mye i selen og er først og fremst hunder som brukes, men stamtavlene har mer felles med store navn som har med utstillingsringen å gjøre.

Hva er alle disse hundene?

show eller bruk?

Jeg vil si de er BEGGE deler, og DET er i mine øyne en virkelig god Siberian.

Mine hunder skal også testes offisielt foran sleden bare det blir 4 av dem som har fylt 18mnd og har minst 1 full treningsesong bak seg. Jeg vet allerede om styrker og svakheter til de to jeg har, for de brukes mye til trekk i 2-spann foran sykkel/spark/ski. Er mine raske nok til å konkurerer med de beste SH spannene i et løp? Nei, overhodet ikke. Men de er heller ikke av den typen "bruksfolket" gjerne henger ut som en typisk utstillingshund med alt for korte bein, tønneformede dype bryst, og gjerne x antall ekstra kg å dra på. Siberians som ser slik ut får meg til å grøsse. De SKAL være atletiske og funksjonelle hunder. Og det er hauger med feil i eksteriør hos SH uansett stamtavle de kommer fra.

Det sier seg selv hva som er typiske showlinjer uten at jeg skal ta for meg spesifikke oppdrettere her. Og dette handler ikke om "mine eller dine" hunder. Det handler om rasen. Det blir like feil å avle på rene showlinjer innen SH rasen som det å avle på rene showdogs innen f eks setterrasene som gjøres bl.a på kontinente. Heldigvis er vi så langt skånet for dette i Norge. Men det avles dessverre slike hunder i Sverige.

Når det gjelder showlinjer og Polardistanse så har jeg selv vært til stedet der. Husker godt det ene spannet. Det kom til skjekkpunkt Lofsdalen fem timer - 5 timer ! - etter første SH spann. Og det startet før. Da snakker vi om en strekning på 7 mil... Det taler jo for seg...

Det finnes ingen argumenter som kan forsvare show avl på utpregede bruksdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om jeg skjønner relevansen her? Denne diskusjonen var ikke ment som en blandingshund vs renrasehund debatt, men problemet med blandingshunder. Problemet med rasehunder kan godt bli en ny tråd, for det er vell ingen som nekter for at det er mye rart der også.. Og det blir litt feil og si at siden det er masse feil der så trenger vi ikke prøve og gjøre noe her heller.. Man må jo begynne en plass.

Den var kanskje ikke ment som en blandingshund vs renrashund-debatt, men den ble liksom det når innlegg etter innlegg påpekte hvor useriøs blandinghundavl er, og hvor mye dårlige blandingshunder det er der ute, og at det tilsynelatende var klin umulig å finne varige, gode hjem til blandingshunder. Den delen er bullshit.

Jeg tror heller ikke at det hjelper særlig å ekskludere alle som skulle komme til å ha et blandningshund-kull fra kennelklubbene. Hva skulle det hjelpe for? De som går inn for å avle designerhunder registerer ikke sine valper i f.eks NKK - det får de jo ikke lov til. At det er et problem med en håndfull oppdrettere som gjør begge deler, altså driver både med designhundavl og rasehundavl, betyr ikke at det er rett og rimelig å straffe enhver stakkar som produserer et blandningshundkull, gjør det vel?

Jeg vil vel heller påstå at både hardbarka bruksoppdrettere og showoppdrettere tar for lite hensyn til eksteriøør. Det at man har show linjer som gjør det bra på utstilling sier ikke nødvendigvis noe om det gagner rasen eller hvor nerme det er standarden.. Se nå bare hvor mye en rase kan forandre seg og hva det kan føre til, feks med schæfer.. Og man bør heller ikke bare avle KUN på bruksegenskaper. En blanding er nok fint.

Forøvrig så ser iallefall jeg forskjell på blandingsavl som i to nabobikkjer som bare er snille og målrettet avl mot en ny rase, evt innblanding av nytt blod i en rase, der det er nødvendig og fortsatt med et mål, ikke bare en tilfeldig krysning..

Morsomt at schäferen alltid skal dras inn i sånne diskusjoner. Det finnes flust av andre å velge i. Det går forøvrig begge veier ang bruksegenskaper også. At man avler for bruks, betyr ikke at det er om å gjøre å ha mest mulig drifter, sånn som man ser på f.eks enkelte setter-raser, hvor de er avlet så høyt i drifter at de blir helt fjerne for all annen påvirkning.

Det er jeg helt uenig i ! (Altså når du skriver bruksoppdrettere generelt. Eks innen jakthundavlen finners det massevis av god avl som ivaretar både et godt eksteriør, meget gode bruksegenskaper, og god helse.)

Du nevner AH, jeg er enig i at hvis man driver oppdrett av f eks SH så skal også eksteriøret med sine rasetypiske "særegenheter" i h.h.t. rasestandarden i varetas.

Javel? Og du nevner jakthundraser i fleng, antar jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...