Gå til innhold
Hundesonen.no

Forslag til flotte familiehunder med høy/middels intelligens?


VictorColdier
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg og familien ønsker å ha hund, men på grunn av allergi er det begrensede raser. Vi prøver derfor å besøke ulike hunderaser for å teste den allergiske reaksjonen. Vi ønsker oss gjerne en familiehund med middels/høy intelligens. I og med at dette blir vår første hund så hadde vi også ønsket en hunderase som er lett lært.

Har dere noen forslag?

Gjør ingen verdens ting om hunderasen er energikrevende for vi er en familie som er treningsaktive.

Vi har forresten lest en del om pocket beagle. er dette en familiehund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg og familien ønsker å ha hund, men på grunn av allergi er det begrensede raser. Vi prøver derfor å besøke ulike hunderaser for å teste den allergiske reaksjonen. Vi ønsker oss gjerne en familiehund med middels/høy intelligens. I og med at dette blir vår første hund så hadde vi også ønsket en hunderase som er lett lært.

Har dere noen forslag?

Gjør ingen verdens ting om hunderasen er energikrevende for vi er en familie som er treningsaktive.

Vi har forresten lest en del om pocket beagle. er dette en familiehund?

Hei!

Pocket beagle er nok ikke å anbefale. Det er en mote-ting å avle på små individer. Dette gjør man kun pga utseendet og resultatet blir dessverre ofte dårlig helse og temperament. De som avler på "pocket"-versjonene gjør det for å tjene penger. Det er selvfølgelig ikke bra.

Selv om en hund har høy intellegens betyr det ikke at den er lettlært. Det går mer på hvor førervennlig den er. :)

Ellers så ville jeg sett på Lagotto. Det er en herlig rase.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp pocket beagle, gå for et standar individ av rasen i så måte. Og et tips, sjekk innavlsgraden! Er relativt vanlig med en litt over gjennomsnittet innavlsgrad på beagle pga liten populasjon.(Er i hvert fall det jeg fikk forklart.) Familiebikkja vår, beagle, har en innavlsgrad tilsvarende halvsøskenparring. Noe det også var. Han er delvis blind på ene øyet(fortykning i bakveggen i øyet eller noe), produserer for lite tåreveske og må dermed få øyedråper hver dag. Om dette har noe med innavlen å gjøre vet vi ikke, men veterinær mente det kunne ha me saken å gjøre.

Ellers er han en super hund som er meget glad i unger, kan bli noe voldsom i leking så han fungerer best med eldre barn. Men så har ikke vi lakt vekt på forsiktig leking heller, så dette kan sikkert trenes på om man får en hund me samme tendenser.

Er selv allergisk, men kan ha hunden hos meg så sant han blir badet med Petal cleanse shampoo noen dager før jeg henter ham og en gang eler to mens jeg har ham(spørs hvor lang periode).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en historie med allergi som jeg bestemt mener er over etter en heller alternativ behandling (jeg vil ikke si at jeg er allergisk fordi ved å si det flere ganger begynner kroppen etterhvert å tro på det ;) ), og jeg kjenner to allergikere som helt fint kan ha dansk svensk gårdshund - den ene er faktisk oppdretter. Og dette er rasen jeg skal få.

De er litt små, men bortsett fra det er de så fine hunder at størrelsen ikke teller. Pluss at du får fordeler som gratis tur på bussen, den får være med inn på flere steder enn store hunder og ingen er redd for den.

De skal være supre førstegangshunder fordi de er lettlærte og energiske, men ikke på en sånn måte som kan slå feil om man ikke har mye erfaring. De kan være med på mye aktivitet, men om du er sjuk en dag ligger de lykkelig på sofaen med deg hele dagen og snorker. De er jevnt over barnevennlige og stort sett bare glade hunder. Kort pels gjør det lettere for noen allergikere og værre for noen, men som nevnt over kan Petal Cleanse være et supert alternativ. Jeg merker også at det klør mindre i nesa av nybada hunder enn de som har fått samlet opp fett i pelsen. Det er ikke ideelt, men jeg mener at relativt jevnlige turer i badekaret er akseptabelt hvis hunden bor inne og det holder allergi i sjakk.

Ellers er det sånne ting som at hund på soverom og kjøkken kan være lurt å unngå hvis det er latent allergi i hus. Og EFT-behandling kan virke dritsært, men det er verdt å titte på ettersom at jeg nå kan sniffe, snuse på og innhalere den røytende huskyen jeg bor med uten problemer :D Her om dagen fikk han tilogmed jobb som gråte-skulder og snytefille (en jobb han er veldig god på helt til han snur seg rundt og slikker seg på tissen før han vil slikke meg i ansiktet igjen... Delikat gutt, det der.. :lol: ) uten at jeg kjente noe som helst etterpå.

Men gårdshund altså, det er tingen. Jeg var veldig skeptisk først fordi den er så liten (og jeg egentlig er en spisshundperson), men nå har jeg passet en nesten hele sommeren og vært rundt og møtt andre, og jeg har bare falt helt pladask. De kan være med på alt og gjøre alt. Makan til potet skal du lete lenge etter, samtidig som at de er flotte førstegangshunder (kurs er et must uansett rase, da) og kan komme langt innafor sporter som lydighet og agility.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett på storpuddel.

Skulle jeg hatt en "krøllerase", skulle det helt klart vært den. Har ingen personlig erfaring med rasen selv, men jeg jobber på en dyreklinikk hvor vi har mange innom, og de virker alle som fantastiske hunder gemyttmessig.

Jeg syntes rasen bare så teit ut tidligere, men etter å ha møtt så mange utrolig flotte hunder, har jeg virkelig begynt å like dem veldig godt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En portugisisk vannhund er en særdeles intelligent rase, og krever sitt for å ikke bli en egen og stressa hund sånn rasen har utviklet seg. De må aktiviseres mentalt og fysisk og må ha konsekvent oppdragelse. Nå gjelder jo det mange hunder, men jeg tenker ikke at portis er ideelt for en familie som ønsker en hund med "middels intelligens". Den er krevende på mange sett!

Det er mange raser som ikke røyter og dermed går får å være allergivennlige. Du har jo flere mindre raser som er smarte hunder, men antakelig ikke like krevende. Bichon havanais, bichon frise, löwchen, dverg- og mellompuddel, kinesisk nakenhund osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...