Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergivennlige hunder


VictorColdier
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har veldig lyst på hund, men er dessverre allergisk. Har sett på de "allergivennlige" hundene og det var egentlig ikke så mange av disse rasene som falt i smak for meg og familien. Bortsett fra portugisisk vannhund, men er veldig vanskelig å få tak i siden vi vil ha den som en familie hund, ikke til utstillinger og slikt.

Lurer på om det er mulig å få en hund til å bli allergivennlig? Ved vaksinering eller noe?

Finnes det flere allergivennlige hunder som ligner på JRT (JRT er den hunden vi helst ønsker oss)?

Takk for alle råd og forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et produkt som heter Petal cleanse som skal ta vekk/dempe allergener i hundens pels. (finnes en variant for hund og en for katt, vet ikke om det også finnes til andre dyr?). Dette er da et middel som skal påføres hundens pels. Jeg vet flere har hatt god nytte av produktet.

Men jeg ville uansett testet det ut før jeg gikk til anskaffelse av hund. Prøv å få lånt en hund og påfør dette middelet og se hvordan reaksjonen blir (eller helst uteblir). Hunder har jo mer enn ett allergen, så det kommer an på hva dere reagerer på også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har veldig lyst på hund, men er dessverre allergisk. Har sett på de "allergivennlige" hundene og det var egentlig ikke så mange av disse rasene som falt i smak for meg og familien. Bortsett fra portugisisk vannhund, men er veldig vanskelig å få tak i siden vi vil ha den som en familie hund, ikke til utstillinger og slikt.

Lurer på om det er mulig å få en hund til å bli allergivennlig? Ved vaksinering eller noe?

Finnes det flere allergivennlige hunder som ligner på JRT (JRT er den hunden vi helst ønsker oss)?

Takk for alle råd og forslag.

Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å få kjøpe portis om man ikke er interessert i utstilling jeg?

Men om dere liker portisen kan dere jo også titte på lagottoen.

Ellers er det mange som ikke reagerer på strihårede hunder, så du kan jo teste med strihåret jack russel, eller en av de andre strihårede terrierene. Men om dere "bare" skal ha en familiehund til kos og tur så er muligens jrt ikke et veldig godt valg, da de krever en god del mental aktivisering f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en nedklipt bichon havanais? :) Fetteren min med familie har skaffet seg en svart havanais, den er vel 4 mnd nå eller noe og sønnen til fettern min som er veldig allergisk mot andre hunder (type labrador pels) reagerer ikke på den rasen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å få kjøpe portis om man ikke er interessert i utstilling jeg?

Men om dere liker portisen kan dere jo også titte på lagottoen.

Ellers er det mange som ikke reagerer på strihårede hunder, så du kan jo teste med strihåret jack russel, eller en av de andre strihårede terrierene. Men om dere "bare" skal ha en familiehund til kos og tur så er muligens jrt ikke et veldig godt valg, da de krever en god del mental aktivisering f.eks.

Ikke jeg heller. Men slik er det. Har vært på besøk hos flere som er interessert i å selge portis valpene sine, og de sier de skal ta kontakt, men det gjør de ikke fordi de vil kun selge til de som driver med utstillinger og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller. Men slik er det. Har vært på besøk hos flere som er interessert i å selge portis valpene sine, og de sier de skal ta kontakt, men det gjør de ikke fordi de vil kun selge til de som driver med utstillinger og slikt.

Hvordan vet du at det er grunnen? Jeg ville tatt kontakt igjen og spurt evt. hvorfor de ikke har tatt kontakt, jeg. Hva med spansk vannhund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere sjekket om dere ikke tåler JRTen da? Jeg kjenner ei som er superallergisk mot hund som har JRT uten problemer ;) Allergi er utrolig individuelt, så test ut om du reagerer på rasen først ;) Og Petal Cleanse er utrolig praktisk. Har selv brukt shampooen på familiehunden med godt resultat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller. Men slik er det. Har vært på besøk hos flere som er interessert i å selge portis valpene sine, og de sier de skal ta kontakt, men det gjør de ikke fordi de vil kun selge til de som driver med utstillinger og slikt.

For å si det sånn - da har du ikke truffet den rette oppdretteren! Jeg VET at det er oppdrettere av portis som selger familiehunder, det kan jeg love deg at noen gjør. Men dessverre lider rasen under et voldsomt utstillingspress om dagen - det har blitt et voldsomt økende fokus på utseende, pels, kraftig beinbygning osv. For en "normal" valpekjøper er det utrolig synd at rasen ikke får være den fantastiske familie- og allaroundhunden den egentlig er til fordel for utstilling.

Men som sagt, er det portis du vil ha er det overhode ikke umulig å skaffe seg det selv om man ikke er utstillingsinteressert. Men mange har ganske lange ventelister, og det regner jeg at gjelder flere oppdrettere. Etterspørselen har skutt i været de siste årene. Vender du nesen mot vårt naboland er det flere valper og oppdrettere enn i Norge f.eks. Men man skal alltid være kritisk, så ikke ta den første og beste!

Forøvrig synes jeg spansk vannhund høres ut som et godt forslag :) De har begynt å bli mer mentalt stabile og oppdrettere er mye flinkere til å avle fram trygge, friske hunder nå enn tidligere. Det er i alle fall mitt inntrykk :)

En bekjent, Henna, driver oppdrett av "perro". http://www.kennelcor...to.com/25690140

Jeg er en av dem som synes det er synt at portis er så populær.. Jeg tror det har mye med at oppdrettere markedsfører dem som allergivennlige å gjøre. Det er liksom så mye mer som må stemme enn BARE det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...