Gå til innhold
Hundesonen.no

Shibaen Kuro


Tinkie
 Share

Recommended Posts

Da har jeg en oppdatering på tannstatusen til Kuro.

Forsikringen nektet å dekke noenting, fordi han hadde en anmerkning på bittet da jeg mottok ham. Dette til tross for at han var forsikret helt fra fødselen av. Fordi det står i vilkårene deres, så da er det sånn det er, og jeg har ingenting jeg skulle ha sagt.

Etter en litt fortvilet uke med mange telefoner har jeg til slutt funnet ut at beløpet jeg trodde jeg måtte betale for rotfyllingen, tydeligvis var det sammenlagte beløpet for hele behandlingen. Jeg betalte 8000 i går, for da gikk innbetalingsfristen på det første inngrepet ut, og jeg fikk en sms fra klinikken i dag: "Hei, med rotfylling av begge de tennene så står det igjen 9000." Gudskjelov. Ikke 14.000 til, altså.

En litt fortvilet statusoppdatering over Murphys lov (alt som kan gå galt, går galt) medførte en sms fra mamma om at hun hadde satt over litt penger til meg. Helt uoppfordret. Og med pengene fra mamma, klarte jeg akkurat å betale den første regningen uten å gå i minus eller måtte bruke mastercardet. Snille mamman min.

Jeg ringte til oppdretter og forklarte situasjonen, slik at han skulle være klar over hvilke konsekvenser overbitt KAN få. Helt siden jeg oppdaget problemet, har vi hatt en dialog, og nå som jeg endelig hadde funnet ut hva resultatet ble, erklærte han at jeg skulle få tilbake kjøpesummen på Kuro, slik at de pengene kunne gå til å dekke resten av operasjonen. Og tada - der har jeg visst resten av pengene vi trenger. De går rett på sparekonto, der jeg fortsatt tenker å sette av penger månedlig, i tilfelle regningen blir høyere enn forutsett. Men allerede nå har jeg 3000 mer enn prisoverslaget, så det tror jeg skal gå bra.

Puh, jeg er så lettet nå! Det føles bra å ha en oppdretter som støtter meg hele veien. Han understreket også på telefonen i dag at han var veldig glad Kuro hadde kommet til meg. :)

Jeg vet ikke om noen faktisk leser dette, men hvis noen har fulgt med, så vet de i alle fall nå hvordan ståa er!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 147
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Omg. Det er over et ÅR siden jeg har oppdatert her. Hjelpes. Ja. Jeg har da vært opptatt det siste året Jeg har fått ny samboer, Kuro har fått ny pappa, og nå skal jeg egentlig sitte og lese til

Se her'a.

Jeg blir varm inni meg av hvor glad jeg er i bølla mi. Jeg fikk ikke med meg at SiriEveline tok bildet engang.

Neida, de er ikke trukket. De er kappet. Fordi begge to måtte gjøres noe med. Så han har fortsatt hjørnetennene, de er bare halvparten så lange. Vi ville gjerne ikke trekke dem av flere grunner. For det første bruker de jo hjørnetennene mye til å gripe med. Og for det andre utgjør jo tennene med kjempelange røtter, en viktig del av strukturen i underkjeven, så hvis vi hadde trukket begge to, kunne vi risikert at overbittet ble verre ved at underkjeven trakk seg mer sammen - og da risikerte vi at de andre tennene i underkjeven kom borti ganen igjen og skapte samme problem på nytt igjen. Så. Sukk.

Nå som det er så varmt, peser han naturligvis en del og har da munnen passelig åpen, så her er et par fantastisk gode (...) mobilbilder så dere kan se hvordan det ser ut.

DSC_02601.jpg

DSC_02611.jpg

Lilleboll. :wub:

Jeg tar meg i å kalle ham "bolla". :lol: Og jeg innså at jeg har gjort det alt for mye da jeg og en venninne i kor sa "Heei, bolla!" da han kom inn i rommet i går. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det. Eller - jeg vet jo ikke, vi har ikke vært hos veterinær igjen siden operasjonen, men jeg tror nok at det går fint. Jeg trener alltid litt kontakt og håndtarget når vi er på venterommet, så. Siste gangen merket han ikke engang at han fikk bedøvelsessprøyte.

Men jeg tror vi må trene litt på å stå på bord. :P For DET blir han stressa av.

Takk! Han var ganske varm da, stakkars, men sånn blir det når man er svart hund som på død og liv skal gå tur før sola er helt nede. :P

Fant akkurat ut at nabotispa har løpetid. Og har hatt det i en uke. Så da har jeg hatt rett de siste par ukene - det har vært noe som har luktet supergodt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann, hvertfall et notat til meg selv. Ikke kjøp valp med anmerkning på tenner/bitt :) Det er greit å vite da faktisk, det hadde jeg nok ikke tenkt over en gang at forsikringen ikke skulle dekke noe så enkelt som tanntrekking pga anmerkning som valp... Bra det ordner seg for dere, og kjempebra at oppdretter tar ansvar og hjelper dere :)

Han er skikkelig pen ;) Håper resten av behandlingen går fint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå er det lenge siden jeg har oppdatert her! Jeg har tatt fryktelig lite bilder i det siste, så det blir nok ikke noen lang foto-oppdatering nå, gitt, men jeg kan i hvert fall fortelle hvordan det går.

Vi har nemlig plutselig fått oss en romkamerat. Venninnen min har slått opp med samboeren sin, og i mangel på en bedre løsning, flyttet hun inn på rommet mitt sammen med meg. Hun hadde med seg den japanske spisshunden som er avbildet oppi her. Så da var vi plutselig to. I det siste har jeg jobbet hver morgen, og dratt omtrent 20 minutter før venninnen min, så det er hun som har dratt ut av huset sist. Balder sitter i bur når han er alene hjemme, så han settes inn i bur på soverommet, og så lukker vi døra imellom. Så har Kuro fått en pølse som ligger foran døra, sånn at han må forbi den for å komme seg til der han pleier å sitte når han begynner å bjeffe - så da glemmer han hvorfor han var så fortvilet! :D Så NÅ er problemene her med det over, så lenge jeg klarer å distrahere ham sånn noenlunde når jeg går, så er han helt stille til vi kommer hjem igjen. Hurra!

Jeg har vent meg så til tennene hans nå at jeg synes hunder med normale hjørnetenner ser rare ut. :lol:

I det siste har jeg vært litt på farta, så ved to anledninger har et vennepar av meg passet Kuro. De har en datter på 3. Jeg var selvfølgelig litt skeptisk, men dette var virkelig den ENESTE løsningen jeg så, så det måtte bare gå. Jeg forklarte dem til det langtekkelige om hva som var viktig med hund og barn - ALDRI måtte hun borti matskålen hans, ALDRI i samme rom alene, ALDRI måtte hun forstyrre ham når han sov, ALDRI måtte han få komme borti maten hennes, og så videre, og så videre. De fikk med det korteste kobbelet som skulle ligge i bakken og slepe når han var inne, sånn at de lett skulle få tak i ham hvis det var nødvendig. Jeg var der en stund den første gangen barn og valp møtte hverandre - og Kuro virket nesten uinteressert i henne! "Dette går jo kjempefint, de kommer ikke til å interagere i det hele tatt," sier pappan. Jeg himler litt med øynene og tenker at han skal bare vente til Kuro er blitt varm i trøya. De fikk mange krise-telefonnumre, som de kunne ringe hvis noe skulle skje. Og så, litt nervøs, dro jeg.

Nå ser det sikkert ut som om jeg trodde dette kom til å gå skikkelig galt. :lol: Det gjorde jeg ikke, altså. Kuro har ofte hatt å gjøre med et tvillingpar som er ett år eldre enn denne jenta, og det har gått helt flott. Men jeg var jo litt nervøs likevel.

Den første tekstmeldingen jeg fikk, lyder som følger:

"Du trenger i alle fall ikke bekymre deg, dette her går over all forventning. Når Kuro legger seg ned så roer *datter* seg og hysjer veldig på oss. Han er til gjengjeld superforsiktig med henne, og om vi prøver å kjefte på henne kommer han bort og bare stiller seg imellom.:P"

Og da skjønte jeg at dette kom til å gå helt bra. :)

Datter hadde også prøvd å dele nugattiskiven sin med ham til frokost, men den hadde Kuro NULL interesse for - dette var jo HENNES mat, så den skulle han HVERTFALL ikke ta! Allerede etter første dag, måtte de ta av "slipset" på ham, fordi Datter hadde skjønt at man går tur med hunder i bånd. Så hun tok tak i enden og spaserte rundt i stua. Kuro fulgte rolig etter, mest sannsynlig fordi han skjønte at minste motstands vei var å tilfredsstille henne der og da, og så kunne han legge seg igjen etterpå. :lol: Flexilina kom også til nytte, for da kunne jo både hun og far gå tur med hunden på en gang! Han med kobbel, og hun med flexi-en. :)

Så, alt i alt, plutselig var ikke Kuro noe bekymringsmoment i forhold til å kanskje få barn senere. :lol:

Ellers trener vi ikke så mye. Han er treig å få i gang, og jeg har lite motivasjon til å trene med en umotivert hund. Men jeg fortsetter med å vedlikeholde det han allerede kan. Båndtrening, derimot, DER har vi fått en liten oppsving! Jeg har kjøpt et 2 m langt bånd, istedenfor det korte på rundt én meter vi hadde frem til nå, så plutselig går det an å gi ham LITT mer frihet selv om han ikke skal trekke. I tillegg er jeg konsekvent på at sele = fri, og halsbånd = ikke trekk. Så da stopper jeg opp når han trekker, og hvis jeg har med godbiter, belønner med klikk og godbit når han ikke trekker. Stort sett går vi jo med sele, men innimellom nå går det faktisk helt fint å ta for eksempel byturer med halsbånd. Hurra! :cheer:

CIMG6171.jpg

CIMG6180.jpg

Han har heldigvis vokst ganske bra inn i nesa si nå. :lol: Var en periode der han virkelig så teit ut...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes han er fin jeg. :wub: Det er bare skjønt med litt særpreg. :P Jeg har jo to hunder med underbitt, så jeg synes jo at alle hunder med vanlig bitt ser skikkelig rare ut. :lol: :lol:

Det er en tålmodighetsprøve å motivere shibaer innimellom, ja. ;) Det er bra dere har fått framgang i båndtreninga, sånt er jo tross alt mye viktigere enn lydighets-øvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aww, takk! Jeg synes også han er fin. Selvfølgelig. Det er liksom jobben min. :lol:

Ja, det tenker jeg også! Så lenge han kommer når jeg roper (og det gjør han så lenge han vet at jeg har med ballen :lol:), så er det forsåvidt det aller viktigste. Han kan jo det jeg trenger at han skal kunne av hverdagskommandoer, sånn noenlunde, og dermed er det lettere å terpe på dem. Han har også lyst til å hilse på alt vi går forbi av andre hunder, men han prøver bare å trekke bort til dem og godtar fint å bli dratt forbi, ikke noe bjeffing eller styr. Jeg er vant med en utagerende wheaten terrier som er vesentlig sterkere enn ham, så jeg er godt fornøyd der også, jeg. :P Så får vi heller ta alt det der andre på sikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine Kuro, en god hund! Bra dere finner ut av dette hjemme alene-greiene, er ikke kjekt å gå ifra hund som ikke liker å være hjemme alene (Hermes sutret litt etter han ble operert i fjor, lot det gå litt utover sofaen, men dette er glemt for lenge siden og nå har han full ro når vi er ute).

Bare gi lyd om dere vil møte bøllehermes igjen i sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil vi helt sikkert! .. eller, jeg rekker det vel egentlig ikke. :lol: Jobber til 4 hver dag frem til søndag, og så reiser jeg. Så da må det bli uti august engang, isåfall. :)

I dag fikk jeg sms fra en venninne som jobber på en kafé nede i byen: "Kom innom da vel, det pleier å være så stille her på søndager!", så Kuro og jeg satte oss på bussen og tok turen ned. Der var det selvfølgelig overraskende mange folk, men vi fikk da kapret oss en stol. Sol til meg, skygge til ham, og venninnen min kom ut med jevne mellomrom og pratet litt mens hun røykte. Kuro lå rolig stort sett hele tiden, lot seg selv bli klappet av forbipasserende, og var generelt bare overraskende snill. :wub: Vi satt der i over fire timer (!), og han ble ikke rastløs og masete én eneste gang. Jeg er imponert.

528827_10150965492604601_943861368_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Bølla mi begynner å bli stor! Da vi var på ringtrening i går, kommenterte både oppdretteren og en annen vi kjenner derfra at han var blitt så flott. Hun tok også et par bilder av ham til shibaregisteret på nett.

MioKurokuma-hode.jpg

MioKurokuma.jpg

Finingen! :wub:

I dag har vi strålende sol, så Kuro la seg i sola i døråpningen. See, så søt.

549551_10151043798719601_1139267644_n.jpg

Jeg har også fått låne meg et speilreflekskamera! Så nå kommer det sikkert til å bli litt mer bilder fra turene fremover. :)

Edit:

Fikk akkurat tatt et par fine bilder av hundene.

IMG_64271.jpg

IMG_64381.jpg

See, så fine de er'a. :wub:

Endret av Tinkie
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

NÅ er det lenge siden sist, nå.

I livet til Kuro har det ikke skjedd så mye. Han synes det er fantastisk å ha en bestekompis boende i hus, som han kan leke med ute i hagen og som han kan løpe om kapp med ute på tur. Nå i det siste har Kuro faktisk blitt raskere enn ham, så det kommer mange frustrasjonsbjeff fra Balder når de løper ute, for han klarer jo ikke ta igjen Kuro lenger. :P

Det har ikke blitt noe særlig med bilder i det siste, til tross for at jeg har fått speilreflekskamera. Jeg er sliten og har lite energi om dagen, men heldigvis er Kuro snill med meg og nøyer seg med det han får av aktivitet. Den største begivenheten i det siste er vel at han har fått midd. Han klødde bort nesten all pelsen bak det ene øret før jeg skjønte hva det var, men vi kom oss til dyrlegen, og nå er alt bra igjen. Pelsen er på vei på plass igjen, til og med. Samtidig pratet vi med veterinæren om tennene hans, og de er som de skal. De er ikke klare til å rotfylles ennå, det må vi nok vente minst et halvt år til med, men beskyttelsen som ligger på, er fortsatt hel, og han har ingen smerter. Så det betyr at vi har gjort alt riktig til nå. :D

Men NÅ skjer det snart noe spennende. Kuro og jeg skal nemlig flytte. Kjæresten min har bodd i Trondheim siden mai, så jeg har vært "alenemamma" siden da. Jeg trives bedre med å kunne dele ansvaret litt, men samtidig har det vært ganske deilig å ha kontrollen. (Kontrollfreak? Hvor? :lol: ) Men jeg savner M, og M savner oss, så det blir bra. Vi har fått oss en leilighet - som jeg ikke har sett ennå - i 5. etasje. Uten heis. Så nå blir jeg sprek. :lol: Huttetu. Jaja. Så da går Kuro tilbake til å bli alenehund, og vi må nok starte mye av alene-hjemme-treningen på nytt, men nå har jeg i alle fall erfart at det går an! Så det skal jeg få til. Jeg har et par uker i desember på å pakke ut og finne roen før vi drar hjem til jul, i år skal vi alle feire jul hos mine foreldre. :santa: Det blir koselig. Og så er Kuro så søt sammen med Furbie. :wub:

Litt mobilbilder kan dere alltids få, her er de fineste bildene jeg har tatt i det siste. :)

DSC_0350.jpg

De ER jo ganske fine sammen da. Kommer til å savne det samspillet når vi flytter. :wub:

DSC_0379.jpg

DSC_0416.jpg

DSC_0429.jpg

Han liker å henge over kanten på sofaen og kikke ut av vinduet - eller sitte i vinduskarmen. Her vaglet han seg til for å holde oversikten. :lol:

DSC_0432.jpg

Winter wonder land! Kuro elsker snø, og får raptus med en gang det er et par centimeter på bakken. :wub:

DSC_0447.jpg

Skulle markere på et hjørne i dyrebutikken... Jeg sier nei og trekker ham vekk, så da tisser han likesågodt på gulvet istedet. :gaah:

DSC_0453.jpg

Vått og ekkelt ute på tur! Men det glemmer man fort når man ikke har bånd på lenger. :lol: Hurra for opphevet båndtvang.

DSC_0454.jpg

DSC_0456.jpg

Face.jpg

Og så ett skikkelig bilde da, fra utstillingen vi var og så på. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nå har Kuro blitt trønder!

Det er kaldt her i Trondheim, mye kaldere enn i Bergen, og Kuro viser av og til at det er litt kjølig når vi er ute på tur. Men jeg regner med at det kommer seg så snart vinterpelsen kommer frem.

IMG_7003.jpg

Ganske pent, da.

Vi var ute på tur i går, med sele og flexibånd, sånn at han skulle få bast litt i snøen. Vi bor nemlig i et skikkelig familiestrøk, så det er barnehageunger ute på aketur over alt. Og DE kan vi godt leke med, synes Kuro.

IMG_7019.jpg

Men man kan fint leke alene også, gitt!

IMG_7030.jpg

IMG_7012.jpg

IMG_7013.jpg

Kuro er halvt banan.

IMG_7023.jpg

Ææh, snø i øret!

IMG_7048.jpg

Kuromamman fryser til tross for tett innpakking og lurer på om ikke Kuro også fryser, så vi kan gå hjem snart.

IMG_7102.jpg

NOPE sier Kuro

IMG_7034.jpg

Men så begynte han å halte litt, og etter nøye inspeksjon måtte han krype til korset og innrømme at det var fordi han var kald på tærne.

Så da gikk vi hjem.

IMG_7074.jpg

Vakre bølla. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...