Gå til innhold
Hundesonen.no

Hestespørsmål


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Her kan folk legge inn spørsmål om hester.

Jeg begynner:

Hvor lang tid tar det å få lang man på en hest? Feks: en fjording med nedklippet man, og så skal få lang man, hvor lang tid vil det ta?

Noen som vet ca. hvor mye det koster i året og mate en liten hest? Høy/kraftfor.

Hvor vanlig er det med forsikring på hest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg er enig i at den korte manen er typisk for fjordhesten, men denne ser da vel fremdeles ut som en fjording.

Husk at selskapsponnien også trenger mosjon og kjærlighet. Jeg liker egentlig ikke utrykket "selskapshest". De fortjener jo akkurat like mye som den andre. Ang å hester alene så syns jeg det er dyr

Lang man på fjording er noe av det peneste jeg vet om. Ikke drep meg, men jeg synes det er så nydelig, jeg! Gratulerer, btw, hvis disse spørsmålene leder til noe konkret

Her kan folk legge inn spørsmål om hester.

Jeg begynner:

Hvor lang tid tar det å få lang man på en hest? Feks: en fjording med nedklippet man, og så skal få lang man, hvor lang tid vil det ta?

Noen som vet ca. hvor mye det koster i året og mate en liten hest? Høy/kraftfor.

Hvor vanlig er det med forsikring på hest?

Man og hale vokser som vårt hår. 1cm pr mnd ca. Du kan regne ca 3 kr pr kg for høy/ensilage og 4 - 8 kr pr kilo for kraftfor. Kommer veldig an på hva slags hest/ponni til hva slags bruk du skal ha. En nordlandshest eller fjording trenger ikke kraftfor,bare nok godt høy og vitamin og mineraltilskudd. Forsikring av hest er nesten et must. Hver høst dør det mange av kolikk dessverre,hesters fordøyelsessystem er en katastrofe:)) En kolikkoperasjon kommer fort på opp i mot 100.000. Så veterinær og livsforsikring er greit å ha.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan folk legge inn spørsmål om hester.

Jeg begynner:

Hvor lang tid tar det å få lang man på en hest? Feks: en fjording med nedklippet man, og så skal få lang man, hvor lang tid vil det ta?

Noen som vet ca. hvor mye det koster i året og mate en liten hest? Høy/kraftfor.

Hvor vanlig er det med forsikring på hest?

1) Vår eksemhest hadde helt nedklødd pannelugg for 1 1/2 år siden, den vokser enda, og er nå rett nedenfor øynene på henne. Så jeg vil tru ca 2-3-4 år, alt etter hvor lang mana faktisk kan bli.

2) Forbruk av kraftfor vil variere fra hest til hest og aktivitetsnivå, samme med grovfor. Det varierer en del hvor mye de trenger, selv om de er like store også, akkurat som på hund/menneske. Pris på høy er ca 2,50-3,50 kr pr kg.

3) Vi har ikke forsikring: 17 hester x (ca) 1500 kr pr mule i året i forsikring = MYE mer en vi bruker på dyrlege i løpet av et "standard" år. Vi har friske fine hester, det er heldigvis sjelden de er skadd/syke, og de brukes heller ikke hardt (kun turridning) Men jeg har intrykk av at folk som har en eller to hester ofte har forsikring. Her er det vel også litt avgjørende hva hesten er verd, og hva den brukes til. Tror vi har en slags kriseforsikring på de, fks om en dør på beite eller stallen brenner ned, da får vi tilbake verdien av hesten(e) så vidt jeg forsto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Djerve, hvorfor vil du ev ha lang man på en fjording? Det er noe av det styggeste jeg ser det. Hjulklippen trenger som regel bare å vedlikeholdes ca hver 8 uke, og er et av særtrekkene til rasen. Med lang man er det jo "bare" en islandshestblanding..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at priser på høy i nord kan være rimelig stiv. Hørte om opp i 6 kr kg i fjor. Prisen avhenger også av kvaliteten, tørrhøy i småbunter og ensilasje med høy tørrstoffprosent blir ofte dyrere en store rundballer med mindre tørrstoffprosent. Vær obs på at å fore én hest på stor plastpakket rundball sjelden går bra da den ikke klarer å spise opp alt før ballen blir dårlig og må kastes.

I tillegg kommer jo skoing/vaksiner/tannsjekk/ormekur.

Jeg har forsikring på min, og marie har forsikring på sin, det syns jeg er veldig greit, enda ikke brukt forsikringen på Lady, en det er godt å vite at den er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at den korte manen er typisk for fjordhesten, men denne ser da vel fremdeles ut som en fjording. :P

DSCN1486.jpg

På nært hold ja, på avstand kunne den like gjerne vært en blandingsponni.. Men godt å se en slank og muskuløs fjording :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til at jeg håper alle forsikrer hestene sine. Jeg orker ikke tenke på hvordan det hadde vært hvis hesten min var uforsikra når hun ble påkjørt. Da hadde det ikke vært et allternativ å behandle en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at den korte manen er typisk for fjordhesten, men denne ser da vel fremdeles ut som en fjording. :P

DSCN1486.jpg

Den der med lang man er jo pen, men som tulip sier minner den mer om en islandshest. Og fjordingenes særrtrekk er denne stive manen, så da bør den vell kanskje beholde dette særrtrekke ved rasen slik at det ikke dør ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke så mye om hest (selv om jeg er vokst opp med hest :P), men våre hester har ihvertfall aldri vært forsikret... Når den flotteste islandshesten tragisk døde momentant av å løpe på et balle-spyd på traktoren (siden avløseren ikke hadde tatt det helt opp i lufta eller ned på bakken...), så fikk vi tapet dekket av gårsforsikringen. Men det er klart at kollikk og andre sykdommer som krever veterinærbehandling krever forsikring om det er kostbare behandlinger. I løpet av de 22 årene jeg har levd med hest, har de aldri vært syke (islandshester). Nå har vi fått en traver, og hun har allerede hatt litt veterinærundersøker pga fordøyelsesproblemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er kjempeflott med lang man på fjording! Jeg liker lang man generellt på hester :) Det blir jo ikke noe midre fjording av å ha lang man, selv om det er vanligst med kort med tanke på det å skal bevare rasen. Nydelig hest på bildet! *slik jeg drømmer om*

Jeg skal ikke ha hest akkurat nu, men har litt lyst på hest i fremtiden når jeg har plassmuligheter. Derfor snoker jeg rundt på forskjellig og søker litt info slik at det skal bli lettere å ta et valg senere. Har funnet ut, etter mye om og men, at jeg vil satse på fjording da isåfall. :D

Jeg kommer da til å ha hest hjemme, med uteplass og stall.

Jeg er litt usikker på å satse på utegang eller ha stall, da de fleste jeg kjenner har utegang og anbefaler det. Jeg selv liker best stall (inne om natten, ute resten av dagen, bortsett fra om sommeren) , da det er koseligere å holde på inne med stell og sånn (spesiellt når det er mørkt og surt ute, koselig å være med hesten og pjukse litt :) ), og hesten blir mer ren og letter å stelle. De får så mye pels av utegang. Jeg liker jo å børste og holde dem fine. De hestene jeg kjenner som står ute ser jo ikke ut :icon_redface: Noen vil kalle meg jålete når det kommer til hest haha.

HVor ofte må de beskjære hover? 1 gang i måneden? Er dette noe folk gjør selv (lærer seg) eller må hovslager å gjør det?

Jeg har drevet mye med hest i min ungdom og kunne alt, men etter mange års pause har man jo glemt så mye! :sweat:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående stall. Der jeg har holdt mest på med hest, var det utegang. Men jeg har også hatt forhest i stall, og personlig trives jeg ye bedre med det. Jeg er som kjent litt jålete ( :lol: ) og det gjelder også når det kommer til hest. Enig i det du sier. Så lenge hestene ha gode beitemuligheter, og stor plass å løpe på, så liker jeg best at de er inne om natten. Da må de naturligvis få stå ute store deler av dagen, men det skriver du jo selv.

Damen som eier hestene "mine" ordner alt av hover selv. Hestene hennes er barfot, da, så om du vil ha sko på hesten har jeg ikke peiling. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke hester som står inne er renere enn utegangshester. Kommer helt an på boksstørrelse og om den liker å varme skinka i sin egen skit eller ikke ;) Den støver også mer av å stå inne.

Ang pelsmengden, så kan du regulere det med dekken, selv om den står på utegang trenger den ike stå dekkenløs uansett vær ;)

Beskjæring ca hver 6-8 uke, og det tar lang tid å lære å gjøre det selv, selv med dyktig hovslager som vil lære bort. Jeg grovfilte høvene på min i sommerhalvåret når hun var barfot, men i vintersesongen med sko fikk hovslageren gjøre det. Hun så over min sine høver om sommeren når hun tok de andre som hadde sko for å se om hun trengte ta noe, men hun hadde lært meg godt opp, samt at min hadde veldig gode høver. Det er ymse med høver på fjordingen, noen har nette og harde fine høver, andre har tørre tallerkner som fliser og sprekker fort.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! :) Du vet, min stall skal være så ren at det lukter blomster. fnis. Neida :ahappy: Men jeg er nok muligens hakket mer opptatt av at ting skal være rent og pent. (fjerne dritt fra uteplass feks. er viktig. Er så fælt når det bugner av drit overalt syns jeg)

Klart, hester er ulike, noen mer renslige enn andre. Det vet man ikke før man får den.

Men tenker på dette med overvekt. Mange ponnier sliter med overvekt /blir lett feite, og det er jo ikke særlig bra når de ser høygravide ut og er hanner.. Kan man unngå overvekt ved foring, og da slippe å blodtrimme med hver dag? *satt på spissen* Jeg har sett hester som går ute på grus områder, men det ser jo ganske trasig ut der de står og henger.. Noen som har erfaring med dette å unngå overvekt? Hva har du gjort? Hvilken mosjonering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er bare utegangshester og de ser aldri skitne ut i mer enn time omgangen, det er om de har rulla seg i gjørme å sommern. Så tørker de og det ramler av av seg selv. Selvsagt, klør du på dem så merker du jo at de ikke er "rene" da :lol: Men sammenlignet med fjordingen som står oppi gata her, som ser ut som den bor i gjørma, så er mine rene. Akkurat det med renhet er en dårlig unskyldning til å ha stallhest i min verden. Men! Utegang passer ikke for alle, hverken alle hester eller alle eiere.

Vær også klar over at det er lovforslag på på trappene med påbud om å ha minst to hester, da hester er flokkdyr. Så å kun skaffe seg en hest og ha alene er ikke spesielt tilrådelig. Så med mindre du kan ha hesten sammen med noen du kjenner, så må du antakeligvis belage deg på å skaffe to, eller leie ut plass så din har selskap.

Ang vekt, så er jeg superdårlig på det selv, da Buggen snart triller ned bakkene her, men forbegrenser/finmaskede høynett er fint. Mine har skog og litt gress, så er ikke så mye mat å finne sånn egentlig, men endel træt å gnage på og lyng og litt annet knask, og selvsagt litt gress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! :) Du vet, min stall skal være så ren at det lukter blomster. fnis. Neida :ahappy: Men jeg er nok muligens hakket mer opptatt av at ting skal være rent og pent. (fjerne dritt fra uteplass feks. er viktig. Er så fælt når det bugner av drit overalt syns jeg) Klart, hester er ulike, noen mer renslige enn andre. Det vet man ikke før man får den. Men tenker på dette med overvekt. Mange ponnier sliter med overvekt /blir lett feite, og det er jo ikke særlig bra når de ser høygravide ut og er hanner.. Kan man unngå overvekt ved foring, og da slippe å blodtrimme med hver dag? *satt på spissen* Jeg har sett hester som går ute på grus områder, men det ser jo ganske trasig ut der de står og henger.. Noen som har erfaring med dette å unngå overvekt? Hva har du gjort? Hvilken mosjonering?

Jeg har egentlig ikke peiling, men deler min erfaring her. Er lenge siden jeg hadde ponni, men min kunne ikke stå på beite hele sommeren, han spiste seg tjukk og feit og ble nesten forfangen (hadde antydninger). Fikk jo høre etterhvert at ponnier har tendensen til å bare spise og spise så lenge de har tilgang på mat, i motsetninger til endel hester som kjenner sine begrensninger. Nå vet jeg jo ikke om det er noe hold i dette, men så ut som min kunne ha spist seg til døde på beite med rikelig gress iallefall :P Etter den hendelsen ble han tatt inn og ut fra beite på sommeren, stakkar tjukken :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig kunne jeg svart så langt som en hel bok, men jeg nøyer meg med å si at det om du skal velge utegang eller stall burde avgjøres av hva som er best for hesten din og ikke det du foretrekker.

(Du kan jo ha stall med gjerder rundt, så har du mulighet til å ha den åpen feks om sommeren, men lukke hesten inne om det er uvær.)

Så kan hesten velge selv. Stelle den så den skinner kan du jo gjøre uansett!

Men det sagt så er da utegangshester mye renere og finere enn stallhester som står inne med urin og møkk i boksen sin før man har rukket å møkke ut. :)

Utegang skal heller ikke være et møkkete / gjørmete jorde men helst litt mer variert terreng og underlag slik at det ikke blir så grisete. Og man skal helst møkke så området er rent ute også.

Ang. fôring så har ikke hester galleblære og produserer derfor bukspytt jevnlig gjennom hele døgnet. (Hos oss produseres det kun når fordøyelsesystemet oppdager at det kommer mat.)

Hesten er nemlig laget for å ha noe å spise på hele døgnet så de hele tiden skal ha lite mat i magen og dermed kunne flykte raskt dersom det kommer rovdyr. I motsetning til løver og ulver som kan ligge og dra seg i lang tid etter et tungt måltid.

Det som skjer når de ikke får nok grovfôr da, er at fordøyelsesvæskene er der hele tiden selv om det ikke kommer mat, og dermed tærer på veggene i magesekk og tarmer, noe som kan føre til magesår.

Det som ofte fører til at folk får feite hester da, er kanskje at de har fått med seg at hester trenger mye tilgang til høy, men antageligvis gir dem for næringsrikt fôr siden dette er det letteste å få tak i. Høyet deles inn i kvaliteter; H1 - H5 der H1 er veldig næringsrikt mens H5 er næringsfattig.

Og bøndene er jo glade i å lage det næringsrikt om de får det til...

En fjording er en nøysom rase og den ville jeg gitt et næringsfattig høy slik at den kan få større mengder uten å bli feit.

Skal du ikke bruke den hardt klarer det seg nesten med et vitamintilskudd ved siden av og hesten vil få det bedre om du heller legger litt energi i å finne et bra grovfôr, enn å kjøpe en masse kraftfôr og bare gi den en liten dott høy.

Men alle hester har godt av mye mosjon, så gi den så mye du klarer! Det begrenses av oss ikke av hesten som regel.

Hvis du tenker over alt det er å sette seg inn i å diskutere når det gjelder hund, så kan jeg bare si at det er minst like mye på hest. Og folk krangler så fillene fyker om hvordan hester skal holdes og trenes.

Du kan jo bruke ventetiden til å sette deg inn i mest mulig, og så finne 'din egen vei' litt som det blir med hundene.

Finner du et godt hesteforum å henge på er det gull verd for å lære mye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke peiling, men deler min erfaring her. Er lenge siden jeg hadde ponni, men min kunne ikke stå på beite hele sommeren, han spiste seg tjukk og feit og ble nesten forfangen (hadde antydninger). Fikk jo høre etterhvert at ponnier har tendensen til å bare spise og spise så lenge de har tilgang på mat, i motsetninger til endel hester som kjenner sine begrensninger. Nå vet jeg jo ikke om det er noe hold i dette, men så ut som min kunne ha spist seg til døde på beite med rikelig gress iallefall :P Etter den hendelsen ble han tatt inn og ut fra beite på sommeren, stakkar tjukken :(

Dobbelpost men dette er helt riktig. Et stort beite med saftig gress der hesten kan spise så mye de vil, kan være livsfarlig for nøysomme hester og ponnier. Skogsbeite o.l. vil være bedre for den type hester (egentlig nesten de fleste.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan folk legge inn spørsmål om hester.

Jeg begynner:

Hvor lang tid tar det å få lang man på en hest? Feks: en fjording med nedklippet man, og så skal få lang man, hvor lang tid vil det ta?

Noen som vet ca. hvor mye det koster i året og mate en liten hest? Høy/kraftfor.

Hvor vanlig er det med forsikring på hest?

Den vokser fryktelig fort ut på fjordingene :lol: Personlig synes jeg at kort man hører fjordingen til og er dessuten lettere å holde fin. Husker vi klipte sjakktrekk på fjordingbølla en gang.

101925.jpg

Min søster har forsikring på sine hester. Bare livsforsikring, tror jeg. Men hun har konkurransehester. Jeg tror ikke jeg kjenner noen med "hobbyhest" som forsikrer faktisk, uten at jeg har tenkt noe mer over saken.

Jeg kommer da til å ha hest hjemme, med uteplass og stall.

Jeg er litt usikker på å satse på utegang eller ha stall, da de fleste jeg kjenner har utegang og anbefaler det. Jeg selv liker best stall (inne om natten, ute resten av dagen, bortsett fra om sommeren) , da det er koseligere å holde på inne med stell og sånn (spesiellt når det er mørkt og surt ute, koselig å være med hesten og pjukse litt :) ), og hesten blir mer ren og letter å stelle. De får så mye pels av utegang. Jeg liker jo å børste og holde dem fine. De hestene jeg kjenner som står ute ser jo ikke ut :icon_redface: Noen vil kalle meg jålete når det kommer til hest haha.

HVor ofte må de beskjære hover? 1 gang i måneden? Er dette noe folk gjør selv (lærer seg) eller må hovslager å gjør det?

Jeg har drevet mye med hest i min ungdom og kunne alt, men etter mange års pause har man jo glemt så mye! :sweat:

Ang utegang så synes jeg IKKE at en norsk fjording, skapt for det norske været, skal måtte stå inne på natten. Man kan da ha stall men allikevel la hesten stå ute døgnet rundt? Det er jo faktisk det de er skapt for. Om de synes det er kaldt ser man det fort. Le for sol, snø, etc er vel uansett påbudt (?) i tillegg til regler om størrelse på bokser, feks. Det finnes mange grunner til at man ikke vil ha en hest som ser ut som et troll på vinteren (full av vinterpels), men at det ikke er FINT er ikke et av de, altså. Et godt argument kan være at man har en hest som jobber mye og som dermed svetter utrolig mye med så mye pels. Du kan også bruke vinterdekken feks (gjerne i kombo med andre dekken om det er ønskelig), sånn at ikke den aller tykkeste fjordingpelsen setter seg. Eller du kan barbere. Veldig normalt på konkurransehester. Det er jo dessuten ti ganger mer praktisk å kunne ha en hest ute - mindre møkking og dill. En stall å ha hest og utstyr i på vinteren når man steller, saler opp, etc er uansett praktisk (eller nesten nødvendig, vil jeg si). Jeg har stått endel vintre i 25 minusgrader og jobba som **** for å få den gjennom- og fastfrosne skiten opp fra bakken.

Dessuten, om du bryr deg om økonomien i forhold til foring er det også en faktor du bør tenke på med tanke på å ha hesten inne. Noen er heldige og får tak i det billig, men skal du bruke flis er det ikke spesielt billige greier, altså. Mye går det også til tider.

Takker for svar! :) Du vet, min stall skal være så ren at det lukter blomster. fnis. Neida :ahappy: Men jeg er nok muligens hakket mer opptatt av at ting skal være rent og pent. (fjerne dritt fra uteplass feks. er viktig. Er så fælt når det bugner av drit overalt syns jeg)

Klart, hester er ulike, noen mer renslige enn andre. Det vet man ikke før man får den.

Men tenker på dette med overvekt. Mange ponnier sliter med overvekt /blir lett feite, og det er jo ikke særlig bra når de ser høygravide ut og er hanner.. Kan man unngå overvekt ved foring, og da slippe å blodtrimme med hver dag? *satt på spissen* Jeg har sett hester som går ute på grus områder, men det ser jo ganske trasig ut der de står og henger.. Noen som har erfaring med dette å unngå overvekt? Hva har du gjort? Hvilken mosjonering?

Hunder og hester er ganske like der, de krever mosjon, bygge muskler og få jobba aktivt for å trives (nå er noen hester mer krevende enn andre, da :P ). De fleste hester trives med variert arbeid. I tillegg synes jeg det i hesteverden som regel er mye mer fokus på å kunne bygge muskler, ha en hest som går korrekt (ikke overkorrekt her altså, men faktisk rett), det blir lagt mye mer vekt på musklaturen i forhold til stivhet og ømhet (det blir jo ofte snakket om at den er stiv på høyre eller venstre hånd, feks), etc. De hestene JEG har jobba med trives med en god kombo av gode skogsturer og å jobbe med aktivt (jeg har vært innom både dressur, sprang, western og kjørt veldig mye). Og skal du ha en fjording må du da ha en liten vogn og seletøy synes jeg.. :D

Ang overvekt så er det jo bare å tilpasse foret det. Stapper du hesten full med for (eller en fjording som går på fri tilgang) så er det veldig lett å få en overvektig fjording, uten tvil. Men de må jo ikke stå på fri tilgang. I tillegg synes jeg også det er mer fokus på hva man forer hest på i forhold til energinivå (i alle fall ofte). Du stapper ikke en fjording full av havre om du vil ha en dassehest i skauen, om du skjønner.

Fjordingen jeg har jobba mest med har null problemer med å se drektig ut. Men det har heller ikke vært vanskelig å få henne til å se fin ut, begynne gradvis og jobbe med henne 3-5 dager i uka, bygge masse muskler, få henne til å jobbe godt og slite litt ekstra (nei, ikke nødvendigvis å sprinte i 1 km, men å jobbe masse krevende øvelser), etc. En god arbeidstrav der hesten jobber godt er skremmende effektivt. I tillegg må selvsagt foret justeres til et fornuftig nivå.

En sommer etter at jeg flytta hjemmefra (da startet jeg med hest i Drammen i stede) så ville mitt søskenbarn så gjerne på rideleir men turte ikke reise alene (var ikke så store jenta). Så da startet opptreningen noen måneder før. Vi begynte rolig, jobbet gradvis opp musklaturen, smidigheten og kondisjonen. Det tok ikk emange ukene før hun var MYE finere i fasongen og mye, mye sprekere, mykere, etc. Det krever ikke så mye - men det er også lett å få en feit fjording dessverre. :)

Vet ikke om det hjalp så mye eller om det bare var plapring. Det var min erfaring i alle fall. Selv er jeg mest glad i gærne hester med masse energi (fjordingen var helt idiot i hodet :D ) og ville aldri, aldri hatt en lat, treig fjording sånn som mange av de dessverre er i dag. :)

Edit: hør på Marie ang foring. Feite fjordinger ER veldig ofte hester som:

1. får for lite mosjon.

2. får fri tilgang på feil for nettopp fordi det er enklest og billigst ofte.

Edit2: beklager om jeg virket krass ang boks om natten og sånn. Jeg bare forstår VIRKELIG ikke grunnen til å sperre en stor hest inne i en liten boks (samme hvor stor den er så er den liten for en hest som er skapt for å være ute på store områder) når du faktisk kikker på en rase som er NORSK og tåler det norske været helt strålende! Tror jeg har sett fjordingene våre fryse 1 gang eller 2, da var det bikkjekaldt ute. De fikk et flisdekken hver og da var de godt fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som ofte fører til at folk får feite hester da, er kanskje at de har fått med seg at hester trenger mye tilgang til høy, men antageligvis gir dem for næringsrikt fôr siden dette er det letteste å få tak i. Høyet deles inn i kvaliteter; H1 - H5 der H1 er veldig næringsrikt mens H5 er næringsfattig.

Og bøndene er jo glade i å lage det næringsrikt om de får det til...

En fjording er en nøysom rase og den ville jeg gitt et næringsfattig høy slik at den kan få større mengder uten å bli feit.

Skal du ikke bruke den hardt klarer det seg nesten med et vitamintilskudd ved siden av og hesten vil få det bedre om du heller legger litt energi i å finne et bra grovfôr, enn å kjøpe en masse kraftfôr og bare gi den en liten dott høy.

Men alle hester har godt av mye mosjon, så gi den så mye du klarer! Det begrenses av oss ikke av hesten som regel.

Ah, det var godt du kom med det- så slapp jeg ;)

Og som et obs, handle grovfôr hos folk som tar fôrprøver- så vet man hva man får, og i hvilken kvalitet. Hester bør vel optimalt sett fores med H3-H4 om jeg ikke husker feil.

Men det hjelper ikke mye, om man slenger hestene ut på et herlig sommerbeite med alt for bra gress halve året... Og dessverre synes det som om overvektig har blitt normen, og normalvektige godt trente hester blir stemplet som stakkarer og tynne dyrevernssaker omtrent. Gud bedre om man skal kunne skimte et ribben...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...