Gå til innhold
Hundesonen.no

Våre rare allergier. Tråd for sutring og tips.


ida
 Share

Recommended Posts

Blant diverse allergier og kryssallergier er jeg allergisk mot de lappene som sitter øverst i nakken på topper og gensere. De klør vanvittig og vips så har jeg en eksemflekk som gjør at lappene klør enda mer. Jeg bruker mye tid på å finne topper uten lapper (HM Logg bl.a.). Noen som vet andre som har topper uten lapp i nakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare klippe av lappen i nakken?

Jeg har latex-allergi, vissnok, så jeg reagerer på bl.a kondomer :P Og plaster, da hovner jeg opp i huden der plasteret har vært. Jeg tror det er limet jeg reagerer på der. Også har jeg en eller annen allergi mot noe jeg ikke veit hva er :P Jeg bare veit at allergitabletter funker.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare klippe av lappen i nakken?

Jeg har latex-allergi, vissnok, så jeg reagerer på bl.a kondomer :P Og plaster, da hovner jeg opp i huden der plasteret har vært. Jeg tror det er limet jeg reagerer på der. Også har jeg en eller annen allergi mot noe jeg ikke veit hva er :P Jeg bare veit at allergitabletter funker.. hehe

Det blir alltid igjen en liten stripe med lapp, hvis man ikke vil klippe istykker plagget og den stripa stikker og klør værre en en slapp lapp :icon_redface: Tåler ikke latex jeg heller, men jeg tror de har blitt flinkere til å finne andre ting i hansker og sånt, iallfall :D

Visste bare om meg som ikke tåler Kiwi, jeg. Blir virkelig bæbu syk av å spise noe som har vært i nærheten av kiwi, også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant diverse allergier og kryssallergier er jeg allergisk mot de lappene som sitter øverst i nakken på topper og gensere. De klør vanvittig og vips så har jeg en eksemflekk som gjør at lappene klør enda mer. Jeg bruker mye tid på å finne topper uten lapper (HM Logg bl.a.). Noen som vet andre som har topper uten lapp i nakken?

KappAhl har mange topper uten lapper, de trykker skriften på plagget i stedet for.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er intolerang bare, men det er mot de to tingene jeg liker best: Avocado og Eggerøre + bløtkokt egg (Det er visst noe med noen enzymer som gjør at jeg bare kan spise speilegg UTEN hel plumme).

Og jeg har lyst å begynne å grine hver gang jeg tenker på det, for jeg ELSKER begge deler :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er laktoseintollerant! Har vel egentlig ikke fått det diagnostisert(?) av lege, men magen min vrenger seg ved inntak av fløte, yoghurt, brunost, grøt og andre varer med høyt innhold av laktose, så jeg regner med at det er det som feiler meg. Melk derimot tåler jeg ganske greit, takk og lov, hva skulle jeg gjort uten sjokolademelk! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allergisk mot skallet på sitrusfrukter. Så mao, juletider er noe herk for meg pga de hersens mandrinene alle spiser overalt. Bare det skrelles en mandarin i min nærhet får jeg tungt for å puste, begynner og hoste, blir svimmel fordi jeg ikke får luft osv. Eneste som hjelper er å gå vekk, noe som kan være vanskelig å gjøre på bussen midt på motorveien eller på ett fly mellom Bergen og Oslo.

Teitinger som skal spise de hersens mandarinene overalt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en allergisk reaksjon på et yin/yang smykke av nikkel da jeg var barn, men har ikke merket noe til det siden da. Ellers tror jeg ikke jeg er allergisk mot noe... bortsett fra alkohol kanskje, blir liksom så rar i hodet og kroppen av det, noen ganger går alt rundt for meg, kroppen blir liksom så nummen og rar, og alt blir morsommere.

ida: Noa noa har gjerne ting uten lapper og.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ia er svært allergisk mot peanøtter. Det går an å si fra når man skal fly, så sier de over høytalleren at det er allergiker ombord, så man kan ikke spise peanøtter (eller sitrusfrukter) på flighten. Jeg har ikke gjort det, men jeg vet det går an. Crewet vil jo helst slippe anafylaktisk sjokk ombord, de også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se. Jeg er allergisk mot bjørk, gress, burot, hest, kanin, katt, noen typer hunder, nikkel og tydeligvis latex ellernoe sånt for jeg tåler ikke alle typer kondomer. I tillegg har jeg som legen så fint skrev i brevet "ekstrem husstøvallergi". Skal vi tørke støv må jeg ut. Så lufter vi etterpå. Tørker jeg selv er jeg sengeliggende etterpå :-P.

Det som er så morsomt er a jeg, litt avhengig av hva slags allergi det er, enten starter med å klø på det venstre øyet eller få eksem på høyre langefinger :-P

Edit: glemte høy og parfyme :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ia er svært allergisk mot peanøtter. Det går an å si fra når man skal fly, så sier de over høytalleren at det er allergiker ombord, så man kan ikke spise peanøtter (eller sitrusfrukter)

på flighten. Jeg har ikke gjort det, men jeg vet det går an. Crewet vil jo helst slippe anafylaktisk sjokk ombord, de også :D

Ja, jeg vet. Kommer bare ikke på det alltid siden de 11 andre mnd i året er rimelig sitrusfruktfri. :P

Uh, jeg er og allergisk mot nøtter, blir rød i øynene, kløøøøør i fjeset og nyser som pokker. Verste er vel når jeg spiser chips, deler med noen som har spist nøtter (de tar hånden i posen min) også forsyner jeg meg igjen. 5 min og jeg ser ut som en panda på kollisjonskurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant diverse allergier og kryssallergier er jeg allergisk mot de lappene som sitter øverst i nakken på topper og gensere. De klør vanvittig og vips så har jeg en eksemflekk som gjør at lappene klør enda mer. Jeg bruker mye tid på å finne topper uten lapper (HM Logg bl.a.). Noen som vet andre som har topper uten lapp i nakken?

Jeg mener Cubus har noen gensere uten lapp, jeg har hvertfall kjøpt flere ullundertrøyer derfra som har trykk i stedet for lapp. BTW, de ullundertrøyene er supre! :)

Jeg er allergisk mot det meste med pels, katt og kanin er spesielt ille, samt støv, div pollen, og nikkel. Jeg har heldigvis ingen matallergier, bortsett fra mot supersyntetisk smågodt. Mitt største problem er at allergien min trigger astmaen min og det er da det blir skummet. Jeg tåler ikke luftforurensning (sigarettrøyk, bråtabrann, bål, eksos etc), parfyme (på flakong, i vaskeprodukter etc), veggtilvegg tepper (støvmidd himmel), bjørk - min nemisis, samt liljekonvall, syrin, svibel, duftranke, og det meste annet som lukter sterkt.

Løsningen for meg har vært å gå til homeopat og nå akupunktør - og det har virkelig hjulpet. Jeg er helt sikker på at jeg ikke hadde eid hund om jeg bare hadde fått skolemedisinsk hjelp. :)

Endret av LivB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allergisk mot masse "vanlige" ting; Bjørk, burot, timotei, kløver, høy/halm (det er det jeg reagerer mest på, så det var den hestehobbyen...), i utgangspunktet alle pelsdyr (men reagerer lettest på katter, dog ikke alle, samt marsvin reagerer jeg mye på. Med å få eksem.... Skulle heller nyst og klødd i øynene enn å få rødt, vablete eksem i hele ansiktet altså! Aldri reagert på hund heldigvis :) ), men den rareste allergien min er middallergi :P Pga pollenallergiene mine får jeg også endel kryssallergier på sommerstid, og har reagert med skikkelig irriterende kløe i halsen av både pære og eple. Vinterstid er det ikke noe problem :)

Kortisonsprøyter er dog min nye kjærlighet, har tatt det hver sommer i 4-5 år nå, og er bortimot symptomfri de ukene de har best effekt, resten av tida holder det med å ta en pille forebyggende. Så noe har skjedd! Når jeg var mindre kunne jeg knapt være ute enkelte somre, husker enn sommer hvor jeg kun lå nede i kjelleren og leste bøker, fordi alt bare tettet seg om jeg gikk ut. Og folk lurer på hvorfor jeg elsker vinteren :P

Endret av Aslan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor jeg skal begynne en gang,men for og gjøre lista kortest mulig er det :

-alt av frukt(hovner opp i munn og tunge så får ikke puste)

- alt av bær uten om jordebær

- Alt av nøtter

- Støv allergi

-bjørk,gress,pollen,burot

- Høy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukker, søtningsmidler, frukt, bær og alt som smaker litt søtere enn paprika. Får jeg i meg så mye som en liten konfektsjokoladebit (samma om det er sukker eller søtningsmiddel i) blir jeg sengeliggende i 4-5 dager og er dysfunksjonell i minst en uke til.

Jeg er så søt fra før av at kroppen min får litt overload av at det kommer mer :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at aaalle rundt meg (meg selv inkludert) er allergisk mot kiwi?

Ikke som jeg vet om :D

Og plaster, da hovner jeg opp i huden der plasteret har vært. Jeg tror det er limet jeg reagerer på der.

Jeg reagerer på limet, og ikke plasteret. Får mer sår og sånt rundt selve såret pga kompress :lol:

Kortisonsprøyter er dog min nye kjærlighet, har tatt det hver sommer i 4-5 år nå, og er bortimot symptomfri de ukene de har best effekt, resten av tida holder det med å ta en pille forebyggende. Så noe har skjedd! Når jeg var mindre kunne jeg knapt være ute enkelte somre, husker enn sommer hvor jeg kun lå nede i kjelleren og leste bøker, fordi alt bare tettet seg om jeg gikk ut. Og folk lurer på hvorfor jeg elsker vinteren :P

Jeg ble et nytt menneske på Allergisprøyter, plutselig fungerte jeg på sommeren og kunne være ute og slikt :P

Jeg er i hovedsak allergisk mot sitrus, pollen, gress (ekstremt), hund, katt, hest, høy, nikkel. Hundene tåler jeg på vinteren uten allergitabeletter men på sommeren reagerer jeg på de veldig (sikkert pga gress og pollen). Katt tåler jeg aldri. Det var virkelig et gjennombrudd å begynne med allergisprøyter, fra å være et monster som var hovent og tett i hele hodet kunne jeg puste om natta uten filter i vinduet og være ute og ligge i gresset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke som jeg vet om :D

Jeg reagerer på limet, og ikke plasteret. Får mer sår og sånt rundt selve såret pga kompress :lol:

Jeg ble et nytt menneske på Allergisprøyter, plutselig fungerte jeg på sommeren og kunne være ute og slikt :P

Jeg er i hovedsak allergisk mot sitrus, pollen, gress (ekstremt), hund, katt, hest, høy, nikkel. Hundene tåler jeg på vinteren uten allergitabeletter men på sommeren reagerer jeg på de veldig (sikkert pga gress og pollen). Katt tåler jeg aldri. Det var virkelig et gjennombrudd å begynne med allergisprøyter, fra å være et monster som var hovent og tett i hele hodet kunne jeg puste om natta uten filter i vinduet og være ute og ligge i gresset!

Åh sprøyter altså, en fabelaktig oppfinnelse :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir alltid igjen en liten stripe med lapp, hvis man ikke vil klippe istykker plagget og den stripa stikker og klør værre en en slapp lapp :icon_redface::)

Men da bruker du sånn "sy-duppeditt" (som vi har i sysakene) og klipper/fjerner en og en søm fra lappen (rævva forklaring) og vips er lappen h.e.l.t borte. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært allergisk mot noe, unntatt en ting: i tenårene og tidlig i tjue-årene var jeg superallergisk mot nikkel. Måtte alltid ha en t-skjorte eller noe mellom magen og bukseknappene, tålte ikke nikkelet i knappene på Levis-buksene engang. Ørepynt var verst, for om jeg prøvde en time eller to å gå med det i ørene, da rant det verk ut av dem og de hovnet opp. Men pyntesyk som jeg var, trosset jeg allergien når jeg skulle ut på by'n og hadde i ørepynt likevel. Neste morgen var alt håret på sidene av hodet klistret sammen av tørket verk fra ørene, så jeg måtte rive håret løs fra ørene. Likevel bare måtte jeg bruke ørepynt hver helg nesten... :P

Heldigvis er det håp om man er rammet av sånt, for noen allergier kan man "vokse av seg". Jeg vokste det helt og fullstendig av meg. I dag har jeg ikke nikkelallergi lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Men da bruker du sånn "sy-duppeditt" (som vi har i sysakene) og klipper/fjerner en og en søm fra lappen (rævva forklaring) og vips er lappen h.e.l.t borte. :ahappy:

Det kalles å sprette opp en søm det Madammen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...