Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund til lydighet, spor, ag o.l (kelpie, malle, hollender...)


Shlush
 Share

Recommended Posts

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ikke slemt ment, men *fnis* - har du sett et kart over Norges toglinjer noen gang?

Enig med deg

Jeg har en aussie som er verdens triveligste hund. Alltid hoppende glad, smiler fra øre til øre og en skikkelig koseklum som kommer bort og gir skikkelige klemmer! Men hun mangler mot, så ved motgang

oki, minnes bare du har skrevet et eller annet sted at du skulle ha en dalmis først og at det derfor var lenger frem i tid :)

Du minnes helt riktig Pingo :) hehe! For planen i utgangspunktet er/var å kjøpe dalmis først, som nummer 2. Men så er jeg usikker siden jeg er veldig aktiv og jeg vil konkurrere i litt høyere klasser også... Så lurer jo på om det er dumt å kjøpe en dalmatiner til nå? :) For så så sitter der og ha lyst på en brukshund *ler* Kan jo alltids skaffe brukshund som nr 3 OM ejg får tid. hehe :) Om du skjønner tanken min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du minnes helt riktig Pingo :) hehe! For planen i utgangspunktet er/var å kjøpe dalmis først, som nummer 2. Men så er jeg usikker siden jeg er veldig aktiv og jeg vil konkurrere i litt høyere klasser også... Så lurer jo på om det er dumt å kjøpe en dalmatiner til nå? :) For så så sitter der og ha lyst på en brukshund *ler* Kan jo alltids skaffe brukshund som nr 3 OM ejg får tid. hehe :) Om du skjønner tanken min?

Ja, skjønner. Du fåt sette inn støtet og prøve å treffe flest mulig individer av de rasene du liker i år også får du heller bestemme deg når det nærmer seg ;) det er jo ikke sånn at du må bestemme deg for hva du vil ut i fra en diskusjon på sonene;) nei, ut i verden og se, treff, og kos med flest mulig hunder også danner du seg et skikkelig bilde av rasene. Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er lurt å forestille seg worst case scenario uansett hvilken rase du kjøper.

Det der tror jeg er det beste tipset jeg har hørt når det kommer til rasevalg! Jeg, som Slush, klarer heller ikke bestemme meg for rase, og siden jeg har begrenset førstehåndskjennskap til de utvalgte rasene er det jo en glimrende ide å spørre andre om worst case scenario (fremfor skryt) når man sitter i vurderingsfasen! Glimrende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråschäfer?

Kelpien er en trivelig og myk hund, med kapasitet i massevis. Når de kan holdes som tunbikkjer her jeg bor uten nevneverdige problemer, så tror jeg nok du kunne fått en kanonhund ut av en:) Vi hadde ei gammal frøken av sorten, fantastisk trivelig dame.

Oppdretter? Har ingen anelse.

Men det du må gjøre er å komme deg ut til oppdretterne! Besøk de! Du greier ikke ta denne avgjørelsen basert på andres forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråschäfer?

Kelpien er en trivelig og myk hund, med kapasitet i massevis. Når de kan holdes som tunbikkjer her jeg bor uten nevneverdige problemer, så tror jeg nok du kunne fått en kanonhund ut av en:) Vi hadde ei gammal frøken av sorten, fantastisk trivelig dame.

Oppdretter? Har ingen anelse.

Men det du må gjøre er å komme deg ut til oppdretterne! Besøk de! Du greier ikke ta denne avgjørelsen basert på andres forslag.

Schæfer er, bare for å få sagt det 100% uaktuellt :) hehe!

Jeg driver å snuser på kelpie da :) Men så er det å finne oppdretter man liker godt da, vi har Deepeyes her i Norge *ler* Men de har ikke akkurat kullplaner til "mitt" tidspunkt da. Noe som er tyyypisk!

Så må se om det er noen andre kelpieoppdretter jeg kunne tenkt meg å kjøpt fra...

Får se hva jeg får til dette året :) Det er store avstander, jeg bor i møre og romsdal. De fleste er vell på sørlandet! hehe :) Men får se om jeg får sneket meg inn hos noen oppdrettere og hilst på både dem og hundene...

Så har jeg kontakt med 2 oppdrettere av tervueren, men vet ikke om det er helt min rase :)

Samtidig har jeg egentlig tinget på dalmatinervalp til 2013 :twitch::icon_confused: :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en aussie som er verdens triveligste hund. Alltid hoppende glad, smiler fra øre til øre og en skikkelig koseklum som kommer bort og gir skikkelige klemmer! Men hun mangler mot, så ved motgang gir hun fort opp... Også er hun veldig skuddredd... Foreldrene hadde godkjent MH med 1 på skudd, Yippe kan bruke et helt døgn på å avreagere hvis hun har blitt utsatt for skikkelig med smell. Nyttårsaften går på en annen side helt problemfritt, så det er ikke så lett å skjønne seg på henne.

Jeg kjenner flere aussie-eiere som også har hunder med lavt mot og som er litt nervøse.

BC er det MYE bra. Det meste er bra faktisk, selv om det også finnes en del "søppel". Her må man bare spørre rundt, møte foreldre osv. De fleste gjeterhunder er litt berørte av høye smell hvis de aldri bli trent på det, men de som trener til f.eks bruksprøver o.l. har aldri problemer med at hundene er redde for smell/skudd hvis foreldredyrene er ganske stabile mentalt. Men man må jo regne med å leke med hunden mens man trener litt på skudd. Dette er vel ganske normalt uansett rase hvis man skal få hunden til å ha det gøy selv om det skytes rundt den.

(dette ble skikkelig dårlig norsk.... er LITT trøtt! ;))

Hollendere er det MYE nerver av hva jeg har sett...! Men nå er det noen år siden jeg kjente hollender-folk.. Kanskje det har blitt bedre, men de fleste jeg kjente beit folk ... hehe

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en aussie som er verdens triveligste hund. Alltid hoppende glad, smiler fra øre til øre og en skikkelig koseklum som kommer bort og gir skikkelige klemmer! Men hun mangler mot, så ved motgang gir hun fort opp... Også er hun veldig skuddredd... Foreldrene hadde godkjent MH med 1 på skudd, Yippe kan bruke et helt døgn på å avreagere hvis hun har blitt utsatt for skikkelig med smell. Nyttårsaften går på en annen side helt problemfritt, så det er ikke så lett å skjønne seg på henne.

Jeg kjenner flere aussie-eiere som også har hunder med lavt mot og som er litt nervøse.

BC er det MYE bra. Det meste er bra faktisk, selv om det også finnes en del "søppel". Her må man bare spørre rundt, møte foreldre osv. De fleste gjeterhunder er litt berørte av høye smell hvis de aldri bli trent på det, men de som trener til f.eks bruksprøver o.l. har aldri problemer med at hundene er redde for smell/skudd hvis foreldredyrene er ganske stabile mentalt. Men man må jo regne med å leke med hunden mens man trener litt på skudd. Dette er vel ganske normalt uansett rase hvis man skal få hunden til å ha det gøy selv om det skytes rundt den.

(dette ble skikkelig dårlig norsk.... er LITT trøtt! ;))

Hollendere er det MYE nerver av hva jeg har sett...! Men nå er det noen år siden jeg kjente hollender-folk.. Kanskje det har blitt bedre, men de fleste jeg kjente beit folk ... hehe

Aussie er nok uaktuellt :) Selv om jeg syns de er nydelige og med nok mot er de nok supre hunder også, det tviler jeg ikke på...

Men BC, joda jeg syns de er veldig pene (de med halvvalg pels sådan :P Gjerne ståører *ler*) Kresen nei? :icon_redface: Men den er liksom så vanlig? Det er liksom en drøss av dem innen LP :twitch: Men anyway, du må gjeeerne anbefale et par oppdrettere til meg, så kan jeg notere dem ned. Kanskje møte et par individer :innocent:

Men BC gir litt trøbbel med tanke på utstilling sådan. For noe gjeterprøve? Det blir ikke aktuellt hos meg. Jeg misliker den krypingen sååå sterkt. Går det an å trene bort? Er det linjer med gode hunder uten denne krypingen? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussie er nok uaktuellt :) Selv om jeg syns de er nydelige og med nok mot er de nok supre hunder også, det tviler jeg ikke på...

Men BC, joda jeg syns de er veldig pene (de med halvvalg pels sådan :P Gjerne ståører *ler*) Kresen nei? :icon_redface: Men den er liksom så vanlig? Det er liksom en drøss av dem innen LP :twitch: Men anyway, du må gjeeerne anbefale et par oppdrettere til meg, så kan jeg notere dem ned. Kanskje møte et par individer :innocent:

Men BC gir litt trøbbel med tanke på utstilling sådan. For noe gjeterprøve? Det blir ikke aktuellt hos meg. Jeg misliker den krypingen sååå sterkt. Går det an å trene bort? Er det linjer med gode hunder uten denne krypingen? :D

Ja, BC er blitt veldig vanlig. Men innen f.eks LP ser man at det nå er en skikkelig kelpie og retriever-bølge på vet! Bc'en "glanstid" har begynt å demre litt... heldigvis ;) De er nemlig ikke SÅ fantastiske at de overgår alle andre raser... Men det er enkle og greier hunder å ha med å gjøre!

Ja, BC kan ikke stilles uten 2x90 poeng på gjeterhundprøve, noe som er veldig, veldig mange poeng om man ikke er dritgod... Og er du uheldig får du en krypende BC der man ikke kan kaste hverken ball eller godbit på trening uten at hunden kommer saaakte smygende mot deg neste gang du skal ha innkalling. Jeg har aldri hatt noen sånne heldigvis :P

Men uansett, hvis du ikke har dødslyst på BC ser jeg ingen grunn til at du burde ha akkurat det. Belger, kelpie eller retriever er vel så gode forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur oppi området her da vettu, så kan du få hilse på de vi har hjemme..

De er jo litt fine :aww:

5743153753_1bb8d0d14b.jpg

King by Lisbeth-b, on Flickr

Border collie er nok ikke aktuellt :) pene er de, men det er ikke nok. hehe :)

Om du skal til Nkk Bergen i april, og/eller prikkespesialen, så er Harly disponibel for klining ;)

Jeg har lyyyyst til Bergen på nkk og spesial, men hvordan komme seg dit?? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke slemt ment, men *fnis* - har du sett et kart over Norges toglinjer noen gang? :lol:

Hahaha :lol:

Altså, det er INGEN togstasjon i Molde altså! :) Nærmeste blir Åndalsnes, men det er ikke akkurat aktuellt når togturen tar 13-14 timer og 1-2 togbytter... Går ingen direktetog :angry: Jada, takk til kollektivtrafikk! Kan ikke brukes til noe :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyyyyst til Bergen på nkk og spesial, men hvordan komme seg dit?? :(

Vet ikke heeeelt om båten går lenger opp i landet en Ålesund, men dit kommer du deg med buss(Time ekspressen) Så kan du ta båt ned til bergen. Koster ikke så altfor mye og går raskere en buss, men seinere en fly. Helt grei komfort ombord og mulighet for å kjøpe både mat og drikke på båten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke heeeelt om båten går lenger opp i landet en Ålesund, men dit kommer du deg med buss(Time ekspressen) Så kan du ta båt ned til bergen. Koster ikke så altfor mye og går raskere en buss, men seinere en fly. Helt grei komfort ombord og mulighet for å kjøpe både mat og drikke på båten ;)

Får man ha med hunden inn på båten? :) Har ikke noe siden? Hvilken type båd? hehe! Maaange spørsmål på en gang her... Så er det litt stress å være i bergen uten bil å slikt da! hehe :D (jeg har ikke bil sådan!)

Båt?

Går det båt fra Molde til Bergen da? Som ikke tar flere døgn?

Fly da? :)

Jeg vil ikke sende hunden min i kabinen på fly *ler* ganske kostbart er det vell også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man ha med hunden inn på båten? :) Har ikke noe siden? Hvilken type båd? hehe! Maaange spørsmål på en gang her... Så er det litt stress å være i bergen uten bil å slikt da! hehe :D (jeg har ikke bil sådan!)

Går det båt fra Molde til Bergen da? Som ikke tar flere døgn?

Jeg vil ikke sende hunden min i kabinen på fly *ler* ganske kostbart er det vell også?

Kjenner jeg blir like forvirret av rutene denne gangen som den gangen da jeg skulle ta båten selv, Gå i hvert fall ekspressbåt fra Bergen til Norfjordeid/Måløy/Selje.

Jeg Trodde den skulle gå helt til Ålesund, men kan hende jeg har misforstått. Beste er i grunn å ringe Fjord 1 og høre med dem. :)

Ang hund er jeg ikke sikker, men fant dette:

"Plass for hund på ekspressbåt må tingast på førehand hos Fjord1 Reiseservice i Bergen, tlf. 55 90

70 70. Prisen er bornebillett, maksimum kr. 215,-

Førarhund for blinde skal, når den reiser saman med blinde, reise gratis.

Aldersgrense: Barn under 4 år reiser gratis når dei er i fylgje med ein vaksen. Barn frå 4 til fylte 16 år

betalar halv frakt, avrunda opp til næraste heile krone. For barn som reiser aleine gjeld eigne reglar."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet hund i Molde med fly, betalte og hun fløy i lasterommet. Var veldig greit og jeg fikk ha hun med helt ut til flyet etc.

I og med at JEG fikk helt traumer da jeg hentet han som valp *ler* Så vil jeg ikke ta sjansen da jeg ikke VET at han ikke blir redd og urolig... Som valp hentet jeg han, hadde han i kabinen ilag med meg (i tøybur) og han HYLTE hele turen :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at JEG fikk helt traumer da jeg hentet han som valp *ler* Så vil jeg ikke ta sjansen da jeg ikke VET at han ikke blir redd og urolig... Som valp hentet jeg han, hadde han i kabinen ilag med meg (i tøybur) og han HYLTE hele turen :blink:

Amiga hentet jeg og hun var perfekte valp hele veien, vi fløy 2 ganger for å komme hjem på en dag og hun bare sovnet ved take off og våknet litt i lufta og fikk kos :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man ha med hunden inn på båten? :) Har ikke noe siden? Hvilken type båd? hehe! Maaange spørsmål på en gang her... Så er det litt stress å være i bergen uten bil å slikt da! hehe :D (jeg har ikke bil sådan!)

Transport fikser man sikkert i Bergen, mange snille soniser der med bil :ahappy: Ellers så kan jeg si at jeg mottar stadig hunder som har flydd og leverer de til eierne sine, og flertallet av dem er helt rolig og helt stille. Noen av de piper litt, men det er jo ikke akkurat så rart når de har sittet i bur i flere timer på et fly, endelig kommer ut av flyet, også skjer det ingenting. De må bare være i buret en stund. Så det virker som at de bare er utålmodige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...