Gå til innhold
Hundesonen.no

Låning av hanhund til parring


Bolt
 Share

Recommended Posts

Hei. Vi har nettopp overtatt en flott bikkje. Han er omplasseringshund og veldig snill. Men til mitt spørsmål... Vi skrev en avtale der tidligere eier ønsker å låne han til to parringer, og vi tenkte det var greit. Han er registrert og et flott lynne. Lurer nå på i ettertid om vi var litt kjappe med den avtalen, da de skal låne han til to parringer, og får da valper de tjener fort 12.000,- pr valp. Og han fikk 10 i forrige kull han "hadde". Kan vi kreve noe for parringen, eller pr. Valp? For dette ble det ikke skrevet noe papirer på. Kun ta de ønsker å låne han til parring.

Litt rådvill ang dette. Håper noen kan hjelpe med noen råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere fikk han gratis, så er vel parringene betalingen for ham? Om dere betalte litt, så kan det fortsatt regnes som betaling om han er helse og mentalsjekket, samt er stilt på utstilling. Om han er en "helt vanlig" (ikke misforstå ;) ) familiehund som ikke er sjekket for noe som helst, så hadde JEG ikke latt de bruke ham, hverken mot betaling eller gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hei. Vi har nettopp overtatt en flott bikkje. Han er omplasseringshund og veldig snill. Men til mitt spørsmål... Vi skrev en avtale der tidligere eier ønsker å låne han til to parringer, og vi tenkte det var greit. Han er registrert og et flott lynne. Lurer nå på i ettertid om vi var litt kjappe med den avtalen, da de skal låne han til to parringer, og får da valper de tjener fort 12.000,- pr valp. Og han fikk 10 i forrige kull han "hadde". Kan vi kreve noe for parringen, eller pr. Valp? For dette ble det ikke skrevet noe papirer på. Kun ta de ønsker å låne han til parring.

Litt rådvill ang dette. Håper noen kan hjelpe med noen råd.

Hvis avtalen er skriftelig og dere har signert den, så er det jo faktisk uintressant for dere om de tjener penger på valpene eller om kullet går i underskudd. Dere har jo akseptert å få en hund på de vilkårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk han gratis da han skulle enten avlives eller omplasseres. Så jeg skjønner at vi fikk han gratis så dette kan ansees som en betaling. Han er kun en familie hund, og mange som har hørt om avtalen syntes de kanskje krever litt mye. Så jeg trenger noen flere synspunkter ;) vi har sagt ja til to parringer så det skal de jo få, da dette er avtalt. er ikke ute etter å tjene penger på han, da han som sagt er en familiehund. Takker for alle innspill ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk han gratis da han skulle enten avlives eller omplasseres. Så jeg skjønner at vi fikk han gratis så dette kan ansees som en betaling. Han er kun en familie hund, og mange som har hørt om avtalen syntes de kanskje krever litt mye. Så jeg trenger noen flere synspunkter ;) vi har sagt ja til to parringer så det skal de jo få, da dette er avtalt. er ikke ute etter å tjene penger på han, da han som sagt er en familiehund. Takker for alle innspill ;)

Det er ikke mye forlangt dersom dere fikk en renraset hund med god stamtavle gratis/på fôr til han har hatt de 2 parringene.

Husk at hunden skal testes for sykdommer som ligger til rasen før han parres, dette dekker helt sikkert oppdretteren også dersom hun ønsker kull på han, om ikke annet står i avtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

to kull fra en hannhund synes jeg absolutt ikke er "for mye" det fører jo til svært lite merarbeid for dere at han får pare to ganger i sitt forhåpentligvis lange liv.

Og skal de tjene 12.000 pr valp så må de koste temmelig mye mer, det er langt ifra gratis å ha et kull.

edit: trykkleifer

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får jo ikke mer enn prisen på én valp dersom man bruker 100% egeneid hund, altså er det uansett ikke i hannhunden pengene ligger.

Dermed syntes jeg ikke de krever så mye med tanke på at dere fikk han gratis.

Men jeg lurer litt på grunnlaget for å bruke ham i avl, da de bl.a. tenkte på å avlive ham.. Hvis han er en verdifull avlshund så ser jeg ikke hvorfor man tenker den tanken :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg lurer litt på grunnlaget for å bruke ham i avl, da de bl.a. tenkte på å avlive ham.. Hvis han er en verdifull avlshund så ser jeg ikke hvorfor man tenker den tanken :huh:

Denne tenkte jeg også på? Kan da ikke være all verden til avlshund hvis det var snakk om å avlive den... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. De må selv dekke det som følger med parringen. jeg har ikke spurt om grunnen til evt avlivnig. Og hunden har en haleknekk som de sier kommer fra en skade, men den kan jo være medfødt for alt jeg vet. Men en avtale er en avtale. Han får jo hvertfall to kosestunder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...