Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele-fobi


Kiyomi
 Share

Recommended Posts

Frøkna har aldri vært spesielt glad i seler. Hun går og gjemmer seg under bordet om det er mulig. Går raskt unna hvis jeg holder opp selen. Hun syns det er ekkelt å komme ut i gangen for l få på seg halsbånd, for det kan jo hende jeg tar frem selen!

Nå fikk vi ny trekksele i posten i dag, og vi har tatt den på. Godbitene ligger strødd utover gulvet, og jeg tenkte vente henne ut til hun fant ut at det gikk an å bevege seg i den. Men jeg tviler på at hun finner ut av det, nå har hun virkelig stresset seg opp og står og peser. Noen gode idèer til hvordan jeg kan hjelpe henne å bli kvitt skrekken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke bryr meg så mye om at Imouto blir litt åmete idet hun får på sele, da hun da bare venter på å få komme ut, uten noen større dramatikk. Det er ganske vanlig at shibaer

Beklager at jeg "tok det ut" på deg altså *ler*, du stod bare så lagelig til for hogg . Jeg har bare opplevd og lest en del som omtrent anklager folk som bruker halsbånd på hund som dyremishandlere, m

Siden jeg er en av de som har skrevet noe sånt: Ja, min hund har dårlig erfaring med én sele. Men den spesifikke sela skjønte jeg veldig fort at ikke fungerte, og etter det har jeg blitt veldig nøye p

Kanskje du skal vente med å ta den på henne til dere er kommet ut og hun får andre ting å tenke på? Jeg pleier feks ikke å ta på Aiko kløven før vi er der vi skal gå tur, sånn at hun glemmer at den er skikkelig ekkel med en gang. Jeg ville også droppa godbitene, vil hun ikke ha, så vil hun ikke ha, og du kan også risikere å belønne dillet hennes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går da ikke an å bevege seg i sele, det er jo djevelens verk? Her praktiseres "fisk ut fra under bordet og ta på sela enten han vil eller ikke". Han beveger seg ikke mye med den inne, men det er jo så morsomt å være ute at det blir glemt ganske kjapt. Har desverre ingen tips til deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å være streng - hun skal :P Men som de andre sier, vent med å ta den på til dere er ute. Og de første gangene kan hun ha den på når det er med en hund til på tur, for da blir det litt "konkurranse" :) Syns ikke hun har virket brydd når K og Aïda har vært på trekktur sammen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiyomi - Amiga gjør AKKURAT det samme. Vi har til tider måtte ha en fange musa kamp inne. Kan hun prøve å stikke unna prøver hun, vi begynte bare å ta på henne halsbåndet og holde, så ta frem sele og si stå rolig og ta på. gi godbit og gå ut. Selen var glemt på 3 sekunder utenfor døra. Vi har holdt på et halvt år nå slik, nå kan vi gå ut i gangen og hun ser på sela/refleksvesten og bare åh nei, også står hun rolig og løfter bena, og venter på godbiten og glemmer at det var så grusomt.

Det ble jo bare verre om vi lot hun få løpe avgårde og lage et stort nummer, og iallefall om vi dilla. Så løsningen ble å bare ta på uten å dille og la hun glemme at hun lagde et problem til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, når jeg får henne i bevegelse så glemmer hun det. Men jeg skulle ønske vi kunne bli ferdige med dilling i det hele tatt.

Må nok bare være streng som jeg nevnte.

Vida til Nirm tar gjerne på seg 5-6 seler og en kløv og vi skulle prøve noe på Amiga og vida kom og dytta hodet inni :P Foxi til mamma er også sånn, fordi sele = tur. Men mine har nå lært å slutte å rømme når jeg sa at dere må bare, jeg gidder ikke ha 50 runder i stua, dere må og dere må nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier jo "du må". Jeg ber henne gå ut i gangen foran meg, slik at hun ikke kan rømme tilbake. Men er det noe jeg kan gjøre for at hun skal slutte å syns det er SÅ fælt?

Amiga synes det er mindre fælt nå, etter vi bare sluttet dillet. Nå bare står hun og løfter labbene og godtar at det skal på også glemmer hun alt etterpå.

Tror ikke det er noen mirakelkur på at de ikke skal synes det er ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er favoritt tingen til hunden din. Min feks blir overlykkelig når selen kommer fram fordi for han representerer den noe kult(trekk). Går jo an og bare gjøre kule ting når dere har på sela slik at hun etterhvert kanskje forbinner sela med en spesiell aktivitet som hun liker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nansen er en selenekter, refleksdekkennekter, hva som helst som skal tres over hodet-nekter.

Å kjefte, være streng, bli bestemt eller jage rundt etter ham gjør alt mye værre. Vi passer på at han er i yttergangen før vi tar fram sela, og så tar vi den på ham der. Han syns fortsatt det er ekkelt, men han gir opp når han ikke har noen steder å rømme, og da blir det mye mindre styr og negative opplevelser. Bare står og dør litt, får på sela, hurra tur!

Men jeg skal jaggu prøve å ha på ham sele inne i et døgn. Se om det hjelper :)

Endret av Pim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det akkurat samme, hun krymper seg med en gang selen kommer frem, men hun rømmer ikke, hun stivner og blir enda stivere når selen kommer på. Så når vi går ut døren tripper hun så vidt på gulvet og viser tydelig at selen er ekkel og heslig, men med en gang vi har kommet ut så rister hun seg og da er selen glemt gitt. Hun har hvert slik helt siden hun var lita og er nå snart 5 år. Selen har kun vært brukt på tur, men alikvell er den like ekkel når den kommer på inne. Det er samme greia med refleks og dekken, generellt alt som skal over hode er æsj mener hun.

Jeg trør det på henne alikevell også går vi. Så har ikke noe tips desverre, men du kan jo prøve det som ble nevnt over at du har den på inne til hun ikke lengre bryr seg. Har prøvd det på mi og til slutt så brydde hun seg ikke om den, men den er enda like ekkel når jeg tar den fram fra kurven hennes med utstyr. Halsbånd derimot er nada problem. Da stikker hun gledelig hode igjennom på eget initiativ. :) Rare hunden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linus kan ikke fordra å ta på selen sin.

Om jeg ikke stenger hundeluka FØR jeg henter fram selen når vi skal ut, så kan vi være sikre på at Linus befinner seg nederst i hagen fortere enn fortest.... :w00t:

Og da kommer han ikke på innkalling.

Nytter heller ikke be han bli og hente han, da blir det katt og mus.

Når selen er på er alt bare velstand, men å ta den på er blæh...

Han vil helst gå i halsbånd, men jeg vil helst bruke sele.

Hampus og Dina går helt bananas når selen kommer fram.

Da er det tur og tur er best o verden!

Gåttfred har vel en avslappa holdning til selen, den er liksom bare der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Men kjære vakre vene - dette er da ett særdeles enkelt problem å omgå. For samtlige av dere som har hunder som ikke LIKER selen sin. La den stakkars hunden få slippe å gå med sele.

Det er en grunn til at de ikke liker selene - og selv om dere synes selene ser posh og fine ut og de har kostet en million så kan det være at hundene synes det er svært ubehagelig å ha på seg og dermed forsøker å unngå ubehaget. Helt alvorlig så synes jeg det er direkte slemt å tvinge en hund til å gå med noe den ikke har lyst til å ha på seg bare fordi dere mener at det er bra.

La hunden få gå med vanlig halsbånd.

Om det at hunden trekker er grunnen til at man vil ha sele på så får man enten lære hunden å gå fint i bånd uten å trekke, eller lete etter en sele som IKKE frembringer ubehag og ugreie assosiasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier jo "du må". Jeg ber henne gå ut i gangen foran meg, slik at hun ikke kan rømme tilbake. Men er det noe jeg kan gjøre for at hun skal slutte å syns det er SÅ fælt?

Jeg har alltid lurt på det der. Må da være kjekt å slippe draing i halsen tenier jeg. Men Fanta var også sånn. Var skikkelig glad i tur, men kom vi med selen så pilte hun avgårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære vakre vene - dette er da ett særdeles enkelt problem å omgå. For samtlige av dere som har hunder som ikke LIKER selen sin. La den stakkars hunden få slippe å gå med sele.

Det er en grunn til at de ikke liker selene - og selv om dere synes selene ser posh og fine ut og de har kostet en million så kan det være at hundene synes det er svært ubehagelig å ha på seg og dermed forsøker å unngå ubehaget. Helt alvorlig så synes jeg det er direkte slemt å tvinge en hund til å gå med noe den ikke har lyst til å ha på seg bare fordi dere mener at det er bra.

La hunden få gå med vanlig halsbånd.

Om det at hunden trekker er grunnen til at man vil ha sele på så får man enten lære hunden å gå fint i bånd uten å trekke, eller lete etter en sele som IKKE frembringer ubehag og ugreie assosiasjoner.

Det er vel ofte sånn at man kjenner sin egen hund best, eller? Jeg føler på ingen måte at jeg gjør urett mot min hund selv om jeg setter på henne en sele. Det samme med dekken. Hvis hun må ha på seg det fordi vi f.eks. skal gå på ski eller jogge så er det bare sånn det er. Jeg passer alltid på å kjøpe utstyr som sitter slik det skal. Og i mitt tilfelle er det aldri annet enn det å tre selen over hodet på bikkja som skaper misnøye. Ikke stikker hun og gjemmer seg og ikke viser hun redsel. Så snart selen er på er halen i gang og selen glemt. Å helt bastant si at det er slemt å tvinge en hund som ikke vil ta på seg sele til å gå med den synes i alle fall jeg blir litt unøyansert. Årsaken til at en hund ikke vil ha på sele kan være mange.. I såfall har jeg vært slem mot min hunde hele hennes liv, da vi sjelden bruker halsbånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er vel ofte sånn at man kjenner sin egen hund best, eller? Jeg føler på ingen måte at jeg gjør urett mot min hund selv om jeg setter på henne en sele. Det samme med dekken. Hvis hun må ha på seg det fordi vi f.eks. skal gå på ski eller jogge så er det bare sånn det er. Jeg passer alltid på å kjøpe utstyr som sitter slik det skal. Og i mitt tilfelle er det aldri annet enn det å tre selen over hodet på bikkja som skaper misnøye. Ikke stikker hun og gjemmer seg og ikke viser hun redsel. Så snart selen er på er halen i gang og selen glemt. Å helt bastant si at det er slemt å tvinge en hund som ikke vil ta på seg sele til å gå med den synes i alle fall jeg blir litt unøyansert. Årsaken til at en hund ikke vil ha på sele kan være mange.. I såfall har jeg vært slem mot min hunde hele hennes liv, da vi sjelden bruker halsbånd.

Seriøst?

Det er en viss forskjell på å møte litt protester når man trer selen over hodet på hunden og det å måtte jage bikkja rundt hele ***** huset for å få tak i den eller?

Og det er en viss forskjell på en hund som blir lykkelig og gal bare hodeproblematikken er over og en hund som blir stående helt stiv å bare pese i vill panikk fordi den ikke liker selen?

Og ja - jeg mener det er direkte slemt å tvinge en hund som med STORE BOKSTAVER uttrykker på en så tydelig måte at den ikke liker seg. En ting er om det er en livsviktig greie, da kan man ikke alltid ta hensyn til redsler og fobier, ei heller missnøye - men det er neppe livsviktig for hunden å gå med sele, halsbånd fungerer akkurat like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg svarte var fordi du innledet med å henvende deg til "samtlige av dere som har hunder som ikke LIKER selen sin". Jeg vil ikke påstå at min hund LIKER selen sin, selv om hun ikke er så ille som flere her inne beskriver sine hunder. Jeg vil bare frem til at det er viktig å nøyansere og å se hvordan hunden faktisk oppfører seg i forhold til selen før man eventuelt kaller det å være slem mot hunden sin. Og det er vi jo åpenbart enige om.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...