Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva svarte feiler det folk? Mennesker som tenner på hund...


soelvd
 Share

Recommended Posts

Om du er det minste sart for grusomme ting så ser du ikke denne videoen. Virkelig. Uansett så filmes det en liten hund (valp?) som det blir helt bensin over før de tenner på, mens hunden skriker og skriker.

Og jeg spør ikke i sinne uten å forvente svar. Jeg lurer virkelig, hva tror dere er galt med sånne folk? Er det sånne som blir seriemordere i senere tid? Har oppveksten noe å si, miljø? Eller blir man født med manglende evne til empati for dyr?

(Det er i grunn ikke nødvendig å se videoen for å svare på spørsmålet, men fikk den tilsendt selv nå og er mildt sagt sjokkert. Jada, vet det skjer, men å filme det? )

http://tvoje.noviny.sk/tvojenoviny-clanky/25-07-2011/tvojenoviny-uboheho-psika-upalili-zaziva.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dum nok til og se sånnt.

Og jeg må si jeg er sjokkert.

Rett og slett sjokkert.

De som gjør dette virker da ikke som gamle guttene de heller.

Hva i svartens navn er det som feiler folk.

Det er så trist, jeg kan bare ikke fatte hvordan noen kan være så hjerterå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å se filmen, men for å svare på det du spør om, er det i mitt fagmiljø en slags konsensus (jeg mener at det er basert på studier fra USA, men jeg finner ikke kilder nå) om at barn som mishandler dyr også som voksne ofte mangler empati og er overrepresentert i grupper som utøver vold. Såvidt jeg vet er dette ofte barn fra utsatte miljøer slik at vi antakelig snakker om manglende innlæring av empati snarere enn en medfødt sak. Men dette er selvsagt vanskelig å måle. Noen personlighetsforstyrrelser har også dårlig eller manglende empati som et av kjennetegnene, i hvilken rekkefølge det der har utviklet seg har jeg ikke oversikt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjem desverre ikkje som eit stort sjokk for meg. Når ein stadig vekk les om hundar og kattar som blir påtent, helt syre på, kasta over ei bru, kasta forran tog... :no:

Utan at eg skal sei for sikkert, så reknar eg med det har med miljø, oppvekst og mangel på empati å gjere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad jeg ikke forstår hva som foregår i hodet på dem.

Desverre må jeg si meg med Bellare, at dette ikke kommer som noe stort sjokk.

Jeg tenkte også i samme baner som AnetteH først, så man kan jo lure på hva som foregår i toppen på oss også :-p

Det er mennesker som har vokst opp i de beste hjem med gode foreldre og under gode vilkår som også kan finne på slikt. Så det er ikke alltid oppveksten som gjør dem slik. Det blir som med å si at ABB drepte fordi han spilte WOW. Det er mange som spiller WOW hele døgnet, uten å gå ut og slakte ned unge mennesker på leir.

At det er en alvorlig koblingsfeil i toppen på disse, det tviler jeg ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke se videoen, jeg fikser ikke sånt.

Men mennesker blir egentlig ikke født med empati. Spesielt ikke for dyr. Det må læres og utvikles ved at man viser empati for barnet på det nivået de er ( en liten ting for oss kan være verdens undergang for et barn, de mangler jo erfaringer på at ting går over etc) for så å overføre det til andre mennesker, dyr etc.

For de fleste foreldre faller det naturlig, hos enkelte ikke. Mulig de aldri har lært det selv..

Noen har nok en medfødt koblingsfeil som gjør det umulig for de å føle empati med dyr, men jeg tror nok de aller fleste dyremishandlere mangler noe vesentlig hjemmefra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg vil ikke se den filmen der.. Samboeren min så den for noen uker siden, og jeg har aldri sett ham bli dårlig av å se noe.. Han har jo snublet over mye grusomme filmer på internett i sin nerdetid, men denne med hunden gjorde han så satt ut og sint at jeg bestemte meg rett og slett for å ikke se den.

Hva som er galt med sånne folk er nok en masse faktorer som spiller inn. Oppdragelse, miljø generelt, vennekrets, psyken - Jeg har lest om en del seriemordere i min tid og mange starter jo med å torturere dyr. Men selv om man tortuerer dyr som liten betyr det ikke nødvendigvis at man er dømt til å bli en morder som voksen også.

Så ja.. jeg tror dette er et veldig vanskelig tema å i det hele tatt komme til bunns i. Men jeg klarer virkelig ikke å forstå mennesker som med vilje skader et dyr på den måten der. Fullstendig meningsløst, kun en form for en syk pervers humor jeg er glad jeg ikke forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett videoen - virker som den ligger på en østeuropeisk side.... Østblokkland er jo ikke akkurat kjent for å være snill med hverken mennesker eller dyr. Da spesielt ifht barn og dyr; jeg har vært så uheldig å komme over en video som viser det samme som nylig skjedde i norge - endog ikke med dødelig utfall. Ukranisk (eller nærliggende land) dame som holdt sin 2-3 år gamle datter/sønn i én fot mens hun dyppet ungen opp og ned i ei bøtte med vann. Hva kan man gjøre... om det "hjelper" så skjer nok dette hver dag i flere land, uten at man noen sinne får se det. Å kjenne hjelpesløsheten overta er bedre enn å bli påvirket, for i 90% av tilfellene vil man aldri finne ut hvem som gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å****. Jeg skulle ønske jeg aldri aldri så den filmen, de bildene kommer aldri til å forsvinne. Fy ****, stakkar stakkar stakkar hund :( For en grusom måte å dø på.... Hva som skjer i hodet på slike folk er umulig å svare på - syke er de ihvertfall, punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg såg den nå og den videoen er jo F** den sykeste jeg har sett! Det jeg ikke skjønner er hva slags følelses system de har, at de klarer å gjøre noe mot en HELT forsvarsløs hund med verdens fineste blikk! De tror de er noe med denne videoen, men de er INGENTING! Hunden er mye mer verdt enn disse folkene, selv etter sin død. Det er mye som skal til for å synke så lavt og bli ett så ynkelig lite krek som disse mishandlerne er blitt, de er helt på bunnen. De har klart å fått verdi mindre enn ei maur.

Det gjør vondt i sjelen å se på dette og uten å kunne hjelpe hunden, å se det fineste uskyldige blikket dens i håp om å slippe, mens noen hjernedøde idioter står rundt og tilfredstiller sin sadisme.

Jeg har ingenting til overs for sånne folk og mener ikke at de skal i fengsel. Det riktige her er å avlive dem alle, og prøve å utrydde denne galskapen. Pin dem til døde, det er samme for meg så lenge de blir utryddet.

Skulle ønske jeg var der.... Hadde jeg hatt råd så hadde jeg reist ned å lett etter dem..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - når folk kan holde sin ettåring opp-ned i en bøtte vann til den drukner, for å lære den å adlyde mor. Og når folk kan voldta en 98 år gammel dame for så å drepe henne. Da er det vel ikke så mye som egentlig burde overraske ang. hva folk kan få seg til å gjøre. Men hvordan de er skapt inne i hodene sine, er vel ikke for andre å forestille seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på hvorfor dere går inn for å se på en sånn video? Hva får dere ut av det? Er det gøy?

Jeg scroller alltid glatt over, ser ikke poenget med å se på noe sånt, verden blir ikke noe snillere av at jeg blir kvalm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har slutta å se på grusomheter. Kan jo bare ane hva som foregår. Helt klart at noen ikke har lært disse ungene noe om empati ja ingen omsorg for levende vesener. Uansett, de må sperres inne og oppdras på nytt, Er det ikke håp for dem, er jeg tilbøyelig til å være enig med Fransk Dogge. Må være en medfødt feil i hodet på de fleste misshandlere. Mener det er forsket på at uempatiske barn har lavere terskel for å bli mordere enn andre. Grøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett videoen, og kommer ikke til å se den, for jeg vet at jeg bare kommer til å få vondt langt inn i hjerteroten, og kommer til å tenke på dette lenge, lenge, og ikke bli kvitt bildene i hodet. Jeg skjønner ikke hva som får folk til å gjøre sånt.

Kanskje empati ikke er medfødt og må læres, men noen har mindre eller mer anlegg for slikt enn andre, det ser man jo i flere sammenhenger. Enkelte har alltid veldig interesse for og medfølelse med dyr, mens andre er ikke interesserte, og derfor mer likegyldige også? Virker iallefall sånn på meg.

Men folk som kan gjøre slikt som dette, og ikke bry seg om andres lidelser i det hele tatt, faktisk synes det er morro, har ikke empati eller medfølelse med noe som helst, tror jeg. Alle som har et snev av medfølelse med andre mennesker vil også ha et snev av medfølelse med dyr, fordi de vet hvordan det er å føle med noen, mener nå jeg. Disse menneskene som kan gjøre ting som dette, burde straffes hardt og lenge, samt gå i terapi, for å faktisk skjønne hva de har gjort mot et annet levende vesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å se filmen, men for å svare på det du spør om, er det i mitt fagmiljø en slags konsensus (jeg mener at det er basert på studier fra USA, men jeg finner ikke kilder nå) om at barn som mishandler dyr også som voksne ofte mangler empati og er overrepresentert i grupper som utøver vold.

Hm. Riktig rekkefølge er vel å si at mennesker som mangler empati og utøver vold, ofte (?) også har en bakgrunn i å ha plaget dyr da de var barn. Du får det til å se ut som at barn som driver dyreplageri vil mange empati som voksne og det tror jeg ikke medfører riktighet. Årsak og sammenheng, det er vel sentralt i alle fagmiljø. :)

Hva som feiler folk som dette? Tja, det kan være så mangt og jeg ser ikke helt relevansen. Det finnes mange veldig syke mennesker der ute i verden, noen av dem er i stand til å gjøre grusomme ting. Jeg blir sint på offerets vegne, men for forbryteren føler jeg egentlig bare sympati. Jeg tror ikke mennesker som er i stand til å gjøre slikt har det spesielt godt. Om de hører med til de ytterst sjeldne som får utbytte av å plage andre så føler jeg vel bare mer sympati, ikke mindre.

Å begynne å dra fram dødsstraff blir litt absurd synes jeg. Å skrike om mangel på empati på innpust og samtidig rope om mord på utpust, spesielt når de like gjerne kan "pines til døde"? Vel, det blir veldig dobbeltmoralsk for meg.

Sånt bunner bare i emosjoner og hevntanker, og er veldig lite konstruktivt i lengden. Heldigvis har vi et rettsvesen som bygger på fornuft og rasjonalitet som ikke tillater emosjonelle responser. I teorien iallfall. Det har jo sine hull.

Jeg håper disse menneskene må ta ansvar for det de har gjort, at de får den hjelpen de trenger og at samfunnet skjermes inntil de ikke lenger utgjør noen fare. Hva mer finnes det å håpe på?

Jeg klikket forresten ikke inn på den linken. Hva godt skulle kommet ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Riktig rekkefølge er vel å si at mennesker som mangler empati og utøver vold, ofte (?) også har en bakgrunn i å ha plaget dyr da de var barn. Du får det til å se ut som at barn som driver dyreplageri vil mange empati som voksne og det tror jeg ikke medfører riktighet. årsak og sammenheng, det er vel sentralt i alle fagmiljø. :)

Jeg skjønner hva du mener, men jeg har altså ikke skrevet noe om årsak og virkning. Jeg har sagt at hvis du tar en gruppe barn som driver med dyreplageri og sammenligner med en gruppe som ikke gjør det, vil det være mer sannsynlig at du finner igjen representanter fra den første i en gruppe med voldsutøvere enn fra den andre. Jeg har da ikke skrevet at alle dyreplagere mangler empati som voksne. Det er mulig det var litt utydelig, og at "ofte" var et klønete valgt ord, men at de er overrepresentert står jeg for.

Edit:

Her er feks en kilde i forhold til dette http://www.pet-abuse.com/pages/abuse_connection.php

Edit2

Dette var egentlig ganske spennende, jeg har ikke lest meg opp på dette de siste årene.

Her er en artikkel om vold mot dyr og sammenheng med senere vold http://www.incasa.org/PDF/2011/animal_human_violence.pdf

Endret av breton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener, men jeg har altså ikke skrevet noe om årsak og virkning. Jeg har sagt at hvis du tar en gruppe barn som driver med dyreplageri og sammenligner med en gruppe som ikke gjør det, vil det være mer sannsynlig at du finner igjen representanter fra den første i en gruppe med voldsutøvere enn fra den andre.

Det du skrev var at de som driver med dyreplageri ofte vil mangle empati som voksne. Jeg terpet på hvordan du ordla deg, for det du skriver her ^^ er noe annet. At de som mangler empati som voksne også gjerne har drevet med dyreplageri som barn. Altså at man kan se en tendens retrospektivt. Jeg er ikke i tvil om selve tendensen.

Det er liten forskjell i ordene, men alikevel to forskjellige påstander. Jeg er enig med det siste, og det var også det jeg forsøkte å si. :)

Pdf'er har jeg dessverre ikke tid til å lese, og det var ikke problemstillingen i seg selv jeg hang meg opp i. (Selv om min sønn definitivt har plaget hunden vår ved flere anledninger, så jeg burde sikkert bekymre meg! ;) ) Jeg bare nerder. Men det er alltid supert med henvisninger! :)

Uansett. Flisespikking. Bygones.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...