Gå til innhold
Hundesonen.no

Utradisjonell klipp på rasen.


Guest Yellow
 Share

Recommended Posts

Guest Yellow

Har selv en veldig utradisjonell klipp nå på min Havanais, først og fremst fordi det skal være nettopp praktisk.

Har hatt han helt lang, men med årene (fyller 9 år denne mnd.), ble det bedre for også han sin del å slippe all pelsstellet som fulgte med en slik, lang pels.

Barten forsvant tilslutt også, dette etter at jeg startet med å fôre på kun kjøtt/laks (med litt grønt), olje i maten, sier seg selv at dette ble veldig stygt og upraktisk i en lys, lang bart, da dette setter seg veldig.

Noen bilder fra i sommer, og sent i høst:

141500.jpg

141514.jpg

158069.jpg

158052.jpg

Har noen andre en pelshund som er klippet noe utradisjonelt? Hva er deres synspunkter rundt dette?

Synes selv igrunn det er litt "synd" at han ikke likner sin rase overhodet med denne klippen, og jeg gjør det selv med bare saks, så er ikke det flotteste synet - men for meg er at hunden trives og at det er praktisk det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En variant av de tidligere klipte briardene mine.... jeg stilte for øvrig bikkja i denne klippen på spesialutstillingen vår et år - han fikk blå sløyfe og kommentaren: "I have never seen them like thi

Hey, jeg hadde lyst til å se hunder med funkye sveiser i denne tråden jeg :lol: 

Som 11årig sheepdogeier har Lunah hatt endel fasong-variasjoner igjennom tidene. Alt fra bamseklipper til schnauzerklipper til puddelklipper, korte barter og lange barter, korte bein og lange bein, sa

Posted Images

Jeg er ikke så mye hjemme med Chessea som da jeg bodde der, så de gangene jeg er hjemme vil jeg gi henne tid med meg, ikke bare pelsstell. Resten av familien gir blanke i pelsstell, så det har alltid vært min jobb. Men derfor holder jeg henne kortklipt i hvertfall halve året. Nå har jeg ikke et helt nytt bilde, men hun ser omtrent slik ut nå som i sommer. Litt penere klippet nå synes jeg.

Jeg elsker pelsstell, men foretrekker en kortere pels sålenge kapasiteten ikke et tilstede fremfor å la hunden ha masse floker. Nå skal vi forøvrig prøve å spare frem mot sommeren så vi kanskje kan få stilt ut :)

2f12c1ed.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Har jo ikke klipperase selv, men synes Havanisen din hadde en veldig kledelig sveis fordi om den ikke er typisk. Synes han ble ennå penere (er ikke så glad i hunder med langt hår).

Tusen takk! Liker han personlig best selv utseendemessig med en sporty klipp, men kun utseendemessig noe (helst) liknende som på profilbildet mitt her, men det er overhodet ikke pent med den kosten jeg gir han som sagt, da må han isåfall bli vasket med shampoo i barten daglig for at den skal se bra ut, noe jeg verken orker eller vil at hunden skal måtte gjennom daglig. :)

*klipp*

Forstår hva du mener, selv går jeg ganske "av og på" med hvor fascinert jeg er av pelsstellet, synes iallefall det er koselig innimellom, men med dårlig vær o.l synes jeg ikke det er gøy å være nødt til å gre han ullstendig gjennom hver gang vi har luftet oss/gått tur, noe jeg er nødt til når han har lang pels for å unngå floker. Men er greit slik han er nå, med halvlang pels :) Vet med meg selv at det går helt fint med en klipperase/pelshund-stell, men at jeg ikke hadde orket 2 samtidig som trenger såpass mye pelsstell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Dette kan vel sies å være ganske utradisjonelt:

Stellaskamklippet2.jpg

Stellaskamklippet1.jpg

Klippet med snutebarberingsskjær (#15) som gir ca 1,5mm pelslengde.

Hunden er en dvergpuddel ;)

2mnd senere:

Stellaaug-114.jpg

Hun ble klippet ned før vi skulle på sørlandet i sommer, så jeg lett kunne se flått. Fungerte veldig bra og tross enorme mengder flått i området var det kun 3 som fikk satt seg før jeg oppdaget dem, selv uten flåttmiddel på hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wheaten terrier frisert av moi! Ikke utradisjonell i den forstand, men veldig, veldig mye kortere enn vanlig klipp:

058.jpg?w=600&h=400

068.jpg?w=600&h=400

102.jpg?w=600&h=400

Jeg tror ikke han mistrivdes med sveisen akkurat, og sånn så han ut før jeg begynte å klippe:

178.jpg?w=600&h=400

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Mer bilder her? Jeg dør etter å se hvordan en wheaten ser ut med barbert snute, og nedklippet portis med ørebeheng i behold (ser for meg en spaniellook, i allefall med den bølgete pelsvarianten!), nedklippet storpuddel uten kalott på hode (jeg kjente en gang en, råflott, kortklippet, men med beheng på ørene og uten stor dott på hodet, men husker ikke eksakt hvordan det var), snauklippet bearded collie (eventuelt med beheng på ørene, jeg elsker ørebeheng/lange ører) eller old english sheepdog, flere bedlingtonbilder, Og generelt alle bilder av bartehunder uten bart. Jeg liker ikke bart og lurer på hvor søte, fine de er under.


:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Orca skrev:

Mer bilder her? Jeg dør etter å se hvordan en wheaten ser ut med barbert snute ... Jeg liker ikke bart og lurer på hvor søte, fine de er under.


:D

Ene kompisen til Bajas er en kortklipt wheaten. Alle tror han er en labradoodle :P 

78643919-64FE-4595-94A2-DDF467617EC5.jpg

Han er rimelig søt da, men i motsetning til deg så elsker jeg bartehunder ;)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som 11årig sheepdogeier har Lunah hatt endel fasong-variasjoner igjennom tidene. Alt fra bamseklipper til schnauzerklipper til puddelklipper, korte barter og lange barter, korte bein og lange bein, sakseklipp og maskinklipp.... Ikke alle har vært like kledelige. :P Hun var i full pels, men det er så upraktisk for hun er en gjørmehund, også ble hun rammet av allergi, ble gammel osv osv. Nå er hun alltid nedklippet og alltid med mer eller mindre bart (ellers likner hun bare ikke på seg selv). :)

Den lapphunden på bildet er ikke min, men jeg klippet den. Den måtte i løveklipp stakkars fordi den sliter sånn med allergi og eksem. 

Lapphund i løvefasong:

DSC_0142.JPG

Sheepdog i schnauzerfasong (minus barten):

312798_10150879151630389_1380700531_n.jpg

Bamseklipp:

DSC_0248.JPG

Schnauzerbart:

DSC_0342copylite.jpg

Barteløs and all naked:

DSC_0518.JPG

Kort sommerklipp med middels bart. Mest fornøyd med denne selv.

DSC02703.JPG

Ehh...Ingen kommentar:

DSCN1854.JPG

Japp.....:

DSCN1911.JPG

Kort men med bamsehode og dusk på halen. Det var mindre fint ser jeg nå i ettertid.

_MG_2573.JPG

Superlodden bamseklipp :wub: (men ikke superpraktisk)

_MG_5208-1.jpg

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å fornærme noen:
Åh, jeg blir så varm i hjertet og glad i hele meg når jeg ser eiere som setter dyrets velvære foran sveisen :wub: Den ene kompisen til Ayla er en havanais, og han holdes kort over hele, også hodet. Han er så fin, og han er så lykkelig hver gang han har vært hos frisøren. En venninne av Ayla er en såkalt maltepoo, altså en malteser doodle, og hun er også kortklipt, og veldig fin. 

Må bare fortelle om katta til foreldra mine, Turbo (som IKKE levde opp til navnet sitt). Han var født med hull i hjertet, og den ene lungen utviklet seg aldri. Han ble derfor fort overopphetet. I tillegg var han blanding av norsk skogkatt og sibirkatt, og hadde fått dobbel underull som var umulig å holde flokene ute av. Han ble barbert på kroppen 2-3 ganger i året. Han elsket å bli barbert, og dyrlegen moret seg hver gang, for han løp ut av buret, hoppet opp på benken, og la seg på ryggen med beina ut til sidene, klar for maskina. Dyrlegen sa at det var den eneste katten hun hadde vært borti hun ikke måtte dope ned før barbering :P Muttern insisterte på at halen måtte bli, og søster ville ha hodepelsen. Resultatet ble noget pussig, men det vitkigste var jo at pus trivdes. Så fikk han bare se snål ut da :P 

581383_10152203601095483_1051784730_n.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klipper ørene på min, og halve cavalier-norge har nok mest lyst til å sette meg i gapestokk på torget... Men for meg går dyrevelferd milevis foran estetikk, og hun har det ikke bra med lange ører. De er store og tunge, hun får vondt i nakken av å drasse rundt på halvkilos-ører og hun tråkker på de når vi går spor. Så får nå folk bare synes hva de vil :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, synes hunden ser skikkelig stygg ut nå (min egen)! Dette var bare for en kort periode og synes ikke noe om å klippe værhår lenger egentlig, men merket jo egentlig ikke noe til at det var til ulempe på hunden.

Men har jo ikke tradisjonell sveis på Havanaisen min nå heller i og med at jeg klipper, og liker ikke masse hår på labbene heller. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte litt på om jeg skulle poste bilder fra da jeg skamklipte Ali i sommer, men siden jeg har slutta å bry meg om dyrevelferd og sparer ut til tradisjonell klipp igjen, så kan jeg nok ikke det. 

Jepp, den slags fjortiskommentarer vekker sarkasmepurka i meg. Jeg er forholdsvis sikker på ar Ali gir blanke f... i hvor lang eller kort pelsen hennes er. Jeg er også litt usikker på hvorfor snaubarbering, som gjør de mer utsatt for vær og skader fra pinner o.l, er mer dyrevennlig enn en løveklipp. Opplys meg gjerne, for det vil jeg virkelig lære mer om.

Mvh 2ne, som mishandler yngstepuddelen med en løveklipp, men ikke eldstepuddelen i sin sportsklipp. 

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg lurte litt på om jeg skulle poste bilder fra da jeg skamklipte Ali i sommer, men siden jeg har slutta å bry meg om dyrevelferd og sparer ut til tradisjonell klipp igjen, så kan jeg nok ikke det. 

Jepp, den slags fjortiskommentarer vekker sarkasmepurka i meg. Jeg er forholdsvis sikker på ar Ali gir blanke f... i hvor lang eller kort pelsen hennes er. Jeg er også litt usikker på hvorfor snaubarbering, som gjør de mer utsatt for vær og skader fra pinner o.l, er mer dyrevennlig enn en løveklipp. Opplys meg gjerne, for det vil jeg virkelig lære mer om.

Mvh 2ne, som mishandler yngstepuddelen med en løveklipp, men ikke eldstepuddelen i sin sportsklipp. 

Dette kommer jo veldig an på hund også. Min egen hater å bli børstet, spesielt på labber, mage og hale som han er veldig redd for, og å ha han i full Havanaisfrisyre samtidig som han skal leve som en hund på turer i skog og mark og få lov til å rulle seg i rusk og rask, er faktisk ikke helt forenelig med god dyrevelferd i mine øyne. Har hatt han en periode ganske langhåret der jeg var flink til å fordele arbeidet iløpet av dagen i korte økter, men uansett blir det altfor mye børsting hver dag til at det er greit for hunden. Kommer ikke bort fra børsting nå heller såklart, men det er jo veldig kjapt unnagjort. For en hund som synes det er helt greit eller faktisk liker børsting og annet pelsstell er der jo saken en helt annen. 

Det er ikke kun en treningssak når også oppdrettere har selvavla hunder som er veldig forskjellige om de liker pelsstell eller ei, men klart, er jo noe man absolutt burde trene mye positivt på fra man får hunden som liten (om man kjøper valp). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kristina skrev:

Som 11årig sheepdogeier har Lunah hatt endel fasong-variasjoner igjennom tidene. Alt fra bamseklipper til schnauzerklipper til puddelklipper, korte barter og lange barter, korte bein og lange bein, sakseklipp og maskinklipp.... Ikke alle har vært like kledelige. :P Hun var i full pels, men det er så upraktisk for hun er en gjørmehund, også ble hun rammet av allergi, ble gammel osv osv. Nå er hun alltid nedklippet og alltid med mer eller mindre bart (ellers likner hun bare ikke på seg selv). :)

Den lapphunden på bildet er ikke min, men jeg klippet den. Den måtte i løveklipp stakkars fordi den sliter sånn med allergi og eksem. 

Lapphund i løvefasong:

DSC_0142.JPG

Sheepdog i schnauzerfasong (minus barten):

312798_10150879151630389_1380700531_n.jpg

Bamseklipp:

DSC_0248.JPG

Schnauzerbart:

DSC_0342copylite.jpg

Barteløs and all naked:

DSC_0518.JPG

Kort sommerklipp med middels bart. Mest fornøyd med denne selv.

DSC02703.JPG

Ehh...Ingen kommentar:

DSCN1854.JPG

Japp.....:

DSCN1911.JPG

Kort men med bamsehode og dusk på halen. Det var mindre fint ser jeg nå i ettertid.

_MG_2573.JPG

Superlodden bamseklipp :wub: (men ikke superpraktisk)

_MG_5208-1.jpg

Jøss, takk, så utrolig morsomt å se så mange forskjellige sveiser!! :) Haha jeg lo av portisklippen hehe :D Og så søøt som kortklipt! Husk å post bilde dersom du skulle finne på å ta sveis nr 4/6 igjen med enda kortere bart :P Det er morsomt å se hva som skjuler seg under all pelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...