Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei hei alle sammen! :D

Da var det endelig min tur å få finger'n ut å si "hei" og begynne å delta på forumet, i stedet for å sniklese som jeg har gjort i aaalt for lang tid.. =P

Litt om meg: Er en jente som vil bli 21år nå i 2012, og går nå mitt 2år på sykepleie i Bergen. Jeg gikk med andre ord rett fra gymnaset og begynte på bacheloren, og kan akkurat nå si stolt at jeg faktisk kan kalle meg halvveis sykepleier! Etter jeg er ferdig sommeren 2013, er det mange forskjellige videreutdanninger og muligheter jeg snuser på videre!

På hundefronten har familien alltid hatt huset fullt av hunder, da det ikke finnes en eneste sjel i min slekt som ikke liker hunder (og det skal godt gjøres, da vi har ganske så stor slekt!). Fikk NES (norsk elghund sort) nr1 da jeg ble født, og han levde til både jeg og han var nesten 17år, fantastisk hund som har lært meg MYE om hunder, men og om livet. Nå har vi NESen Zita på snart 12år og Teddy på snart 7år. Og kattebeistet på 6år må jo nevnes, selv om hun ikke helt vet hun er en katt.. Og om ikke lenge så kommer det nok en hel haug med flere hunder i familien da alle mine 4brødre med deres familier planlegger kjøp av hunder av forskjellige raser i framtiden :)

Ellers bor jo hundene hjemme hos mine foreldre, og jeg bor i storbyen.. Savnet etter å ha hund ble for stort, så jevnt og trutt plager jeg naboer og kjente for å låne hundene deres. Schæfere, staffer, mynder, spanieler, malle, boxer osv osv. Mest av alt så låner jeg golden retrievere av en oppdretter jeg er "assistent/lærling" hos, og spesielt en flott flott tispe med navn Mali (som kanskje bør få en egen tråd etterhvert?)! Planlegger kjøp av egen hund (skikkelig egen, selv om Mali føles litt "min" hehe =P), først av alt må jeg bestemme meg for rase:) =P

Ellers liker jeg de fleste hundesporter (lp, ag og spor er favorittene), snørekjøring, lære om atferd, avl, raser osv (hører jeg noen si hundenerd?) Friluft, jakt, fiske, venner, foto, trening, bøker og filmer er også fine tidsfordriv!

Tenkte å skrive kort, men dette ble ganske langt.. Jaja, Gratulerer om du har kommet deg gjennom alt maset, så er det bare til å spør om det skulle være noe! Verken jeg eller de sorte beistene biter! :) ;D

• Like 6
Skrevet

Velkommen hiit! :D

Må bare bli med meg på tur med prikkedusten min, hvis du bor i Bergen og vil være med på tur :D

Takk! :D Bare kjekt å bli kjent med andre fra Bergen, så jeg og Mali er gjerne med på tur! :) La faktisk fotosiden din på facebook til i dag, tror iaf det var din? =P

Skrevet

Takk! :D Bare kjekt å bli kjent med andre fra Bergen, så jeg og Mali er gjerne med på tur! :) La faktisk fotosiden din på facebook til i dag, tror iaf det var din? =P

Hvis den nesten bare inneholder prikkete bilder (med litt annet, for å ikke fremstå helt sprø) var det helt sikkert min ja! :D

Vi er klar når som helst, fra og med 20. januar. Jeg skal en svipptur til utlandet nå nemlisch ;):D

Skrevet

Velkommen!

Det høres ut som du er like hundegal som oss, så jeg tror du vil gli rett inn :lol:

Takk! Haha, det høres lovende ut (?) at det finnes andre like hundegale som meg! :D

Hvis den nesten bare inneholder prikkete bilder (med litt annet, for å ikke fremstå helt sprø) var det helt sikkert min ja! :D

Vi er klar når som helst, fra og med 20. januar. Jeg skal en svipptur til utlandet nå nemlisch ;):D

Da var det nok din det ja! Utrolig flotte bilder du tar da, og hunden din var jo bare nyyydelig! Skal passe på at Mali er på plass jeg, så skal vi nok få til en tur! :) Rømmer fra det flotte Bergens-været? Kan jeg aldri forstå! ;D

Hei og velkommen! :ahappy:

Hei, og takk! :)

Skrevet

Takk! Var på tide at det kom noen da? Slik at dere kan bli spammet med bilder av desse flotte hundene! Hehe =P

Jeg synes den artikkelen i forrige Hundesport om den siste jakta med den svarte elghunden var så rørende, altså. :hmm:
Skrevet

Velkommen! NES er utrolig flotte hunder :D

Brukes deres i jakt? If so, som båndhund eller løshund?

Er litt nysgjerrig på jakt med båndhund siden alle jeg kjenner jakter med hundene løse, og jeg har fått inntrykk av at det er flere båndhunder blandt NES enn NEG? kan være jeg tar feil altså

Skrevet

Jeg synes den artikkelen i forrige Hundesport om den siste jakta med den svarte elghunden var så rørende, altså. :hmm:

Jeg har desverre ikke fått lest den enda, men jeg har hørt fra mange at den var kjempe bra og rørende. Skal ta å låne bladet fra en jeg kjenner, siden NKK jobber i mot meg og nekte å sende meg bladet selv om jeg har betalt og alt.. =P

Velkommen! NES er utrolig flotte hunder :D

Brukes deres i jakt? If so, som båndhund eller løshund?

Er litt nysgjerrig på jakt med båndhund siden alle jeg kjenner jakter med hundene løse, og jeg har fått inntrykk av at det er flere båndhunder blandt NES enn NEG? kan være jeg tar feil altså

Rasen er flott å se på, men også flotte personligheter og allsidige familiehunder:) Vi bruker våre på jakt ja, som båndhund på hjort her på vestlandet. Har faktisk prøvd den ene (Teddy) på løshundjakt etter elg i Sverige i lag med noen gråe og jämter, men da begynte han å lose på bjørn i stedet, hehe =P Det er mange som desverre ikke er så kjent med NES enda, som kjøper NEG selv om de bare skal ha hund til båndhund, men NES er og blir båndhundspesialisten. Men nå må jeg løpe til tannlegen, men skal opprette en tråd for de svarte beistene, hvor jeg kan fortelle mer om båndhundjakt og legge inn bilder om det er interessant? :)

Velkommen.Fort gjort å bli avhengig av sonen så pass deg :lol:

Tusen takk! Merker det er altfor gøy å tilbringe litt for mye tid her allerede.. Vært fast leser en stund, så blir nok mer avhengighetsskapende nå som jeg faktisk skriver.. =P

Skrevet

Ja, tråd er ønsket! :)

Tråd kommer! :)

Velkommen hit :)

Velkommen! Mange bilder er påkrevd da jeg er veldig svak for elghunder :heart::D

Tusen takk! Mange bilder skal dere få, er veldig svak for beistene mine, og vil veldig gjerne vise de frem til folk som vil se ;D

Velkommen hit :)

Tusen takk! :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...