Gå til innhold
Hundesonen.no

uten bånd


bikkjene
 Share

Recommended Posts

Når kan hunden gå i skogen ol. uten bånd eller langline? Jeg har en hund på seks måneder nå som jeg lurer på om jeg skal tørre å la henne gå alene. Hunden kommer på innkalling og holder seg i nærheten av meg. Men er det veldig risikabelt å la henne løpe alene uten bånd og langline? Noe jeg bør huske på ? Jeg har kun brukt langline hver gang, bortsett fra få turer og kort tid latt hun ha vært uten bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid hatt hundene løse fra dag 1 og trent masse innkalling. Det som kan være greit er å leke gjemsel. Når hunden ikke følger med gjemmer du deg bak en stein, bak et tre, etc. Poenget er at hunden skal måtte passe på hvor DU er til enhver tid - ikke omvendt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarik går vel egentlig mer løs enn i bånd han :P Jeg syns det er veldig behagelig å ha en hund jeg kan ha løs, så han har vært mye løs fra dag 1. Det er kjempeviktig med en innkalling som virkelig sitter om man skal ha hunden sin løs på tur. Man må kunne kalle tilbake hunden fra dyr i skogen, hunder, katter, folk etc etc.

Ta med deg noe hunden din er veldig glad i å bruk som belønning når den kommer inn til deg, både når du roper og når den kommer innom deg frivillig. Ball, pølse eller noe annet hunden din virkelig setter pris på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ham løs fra begynnelsen av jeg, etter råd fra oppdretter (jeg sa jeg var litt bekymret for om han bare kom til å stikke fra meg :P ). Da lærte han jo at det å gå løs er helt vanlig, og at en ikke trenger stikke så fort sjansen byr seg. Har gjemt meg endel (og gjør det fortsatt), slik at han husket å være oppmerksom på meg, og vite hvor jeg var. Har og trent mye på innkalling, og det er viktig å ikke ta hunden i bånd hver gang den blir ropt inn, jeg gjør slik at ca 9 av 10 innkallinger får han bare ros eller godbiter, og får fortsette som han gjorde. Så blir det ikke slik at når jeg roper betyr det at friheten er slutt.

Innkallingen er ikke helt god når det er andre hunder i sikte, men det er jo pga. jeg ikke har vært god nok til å trene på det, og ikke har orket å styre med langline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...