Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder som jager katter - vi ansvarlig uansett?


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Hermes: selvfølgelig kan whippeter ta katter. Jack russel terriere er berømt for det og de rekker en whippet til knærne og løper veldig mye saktere..

De er jo hetsjegere er de ikke? Bedlington terriere er på samme størrelse og det er ikke lenge siden jeg hørte om en som knerta en grevling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 96
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nei vettu, i min private inngjerdede hage hadde jeg ikke påtatt meg noe ansvar, annet enn å beklage til kattens eier. Når kattene er så fuglegale at de kommer tlibake gang på gang etter å ha blitt jag

Har 2 katter selv og syns ikke det hadde vært din feil hvis mine katter har gått på ditt(hunden(es) område og at de hadde blitt drept av den grunn. Jeg skylder ikke på sjåfør hvis kattene går i veien

Å ha kattene sine ute er en kalkulert risiko ja, men nå er det nå en gang slik at de aller fleste vanlige huskatter mistrives sterkt som innekatt. Tilmed persern jeg hadde for mange år siden gikk på

Jeg prøver å sitere to tidligere innlegg jeg, fremfor å gjenta meg selv:

Ok, DU mener at du selv ikke har kontroll, men andre får bestemme når de har kontroll. For JEG har kontroll med at jeg vil at hunden skal forsvare seg. Lar jeg den være i hagen og den jakter katt, så er også dette for at jeg VIL at den skal jage de vekk hvis den vil.

Så jeg har altså mer kontroll på min hund hvis dette skjer enn deg, for da gjør hunden slik den skal til meg, mens du mister kontrollen ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne, du mener altså at man egentlig aldri har kontroll på hunden sin, greitt nok det, men jeg mener fortsatt om mine hunder er på et sikret område for dem, ergo under "kontroll" da de ikke er løse uten å følges aktsomt eller være inngjerdet på et område de ikke kan ta seg ut av, men en annen graver seg inn/hopper over gjerdet, så er det den som er uten kontroll. Derfor ville jeg ikke tatt ansvar og skyld for hva som ev skjedde. Men hadde jeg vært til stede og ikke kunne stoppet/forhindret et uhell, ja da hadde jeg ikke hatt kontroll, det er jeg enig i. For for å kunne ha kontroll må man nesten være til stede, må man ikke?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, DU mener at du selv ikke har kontroll, men andre får bestemme når de har kontroll. For JEG har kontroll med at jeg vil at hunden skal forsvare seg. Lar jeg den være i hagen og den jakter katt, så er også dette for at jeg VIL at den skal jage de vekk hvis den vil.

Så jeg har altså mer kontroll på min hund hvis dette skjer enn deg, for da gjør hunden slik den skal til meg, mens du mister kontrollen ;)

Ja, riktig, det var akkurat det jeg mente. Hvis jeg hadde syns det var greit at en hund jakta joggere så hadde jeg jo hatt full kontroll på kjøteren når hun gjorde sånt, fordi jeg syns det er greit. Det er det som er å ha kontroll.

2ne, du mener altså at man egentlig aldri har kontroll på hunden sin, greitt nok det, men jeg mener fortsatt om mine hunder er på et sikret område for dem, ergo under "kontroll" da de ikke er løse uten å følges aktsomt eller være inngjerdet på et område de ikke kan ta seg ut av, men en annen graver seg inn/hopper over gjerdet, så er det den som er uten kontroll. Derfor ville jeg ikke tatt ansvar og skyld for hva som ev skjedde. Men hadde jeg vært til stede og ikke kunne stoppet/forhindret et uhell, ja da hadde jeg ikke hatt kontroll, det er jeg enig i. For for å kunne ha kontroll må man nesten være til stede, må man ikke?

Nei, jeg mener ikke at man "egentlig aldri har kontroll på hunden sin", jeg VEIT jeg f.eks at jeg har kontroll på hunden min når hun går i bånd, sånn at hun hverken får jakta joggere eller katter, eller spist på en hund som ville hilse. Den andre er såpass lydig at jeg stort sett har kontroll på henne når hun er løs.

Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner den presiseringa av at eieren av det andre dyret ikke har kontroll hele tiden. Selvsagt har h*n ikke det - så sant man ikke som KarpeSkrotum MENER å slippe bikkja si inn i hagen til andre folk for å sloss litt da, for da har man jo kontroll (var det ikke omtrent sånn du mente det? Så lenge du MENER det er greit, så har man kontroll?). Men er "ikke kontroll" pluss "ikke kontroll" greit, liksom? Hvis jeg er ute og går tur med hundene mine løse på jordet her borte (som jeg gjør ganske ofte), og vi møter en annen løs hund, så er det "greit" at de barker sammen, fordi ingen av oss har kontroll?

Jeg ser ikke helt at det skal være annerledes med katter. Jada, som katteeier så er det en kalkulert risiko å slippe de ut uten oppsyn, man veit de kan bli tatt av andre dyr, man veit de kan bli påkjørt, men om en hundeeier hadde troppa opp på trappa her med vår døde katt og sagt "sorry ass, den jakta føggel i hagen min, og bikkja mi knærta'n, tough shit og sånn liksom, men dyr er dyr" - da hadde jeg blitt ganske grinete. Hvis vedkommende idiothundeeier i tillegg hadde påberopt seg at h*n hadde kontroll på kjøterdyret sitt, så hadde jeg vist h*n hva ukontrollert er, om ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange år siden hadde jeg en kattedreper. I ett tilfelle forlangte katteeieren erstatning (rasekatt), og jeg kontaktet en jurist sånn for sikkerhets skyld. Ifølge ham tar man en kalkulert risiko ved å slippe ut et dyr på egenhånd, og katteeieren hadde ingen rett på erstatning, selv om drapet skjedde på et off. sted. Hunden var i bånd da det skjedde, til alt overmål.

Hadde en av hundene mine kverket en nabokatt på vår inngjerdete tomt, hadde jeg selvsagt gitt eieren beskjed og overlevert liket, men jeg hadde ikke gått rundt og bebreidet meg selv etterpå.

Det er vell en grunn til at disse rasekatteierne som oftest har de som innekatter, med luftegårder også da. Pga av den store risikoen.

I praksis blir vell du "the bad guy", men i teori kan du ikke bli det om et dyr blir drept på din private eiendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell en grunn til at disse rasekatteierne som oftest har de som innekatter, med luftegårder også da. Pga av den store risikoen.

Eller fordi de er fertile og skal i avl, men helst med sine utpekte og ikke nabokatta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener ikke at man "egentlig aldri har kontroll på hunden sin", jeg VEIT jeg f.eks at jeg har kontroll på hunden min når hun går i bånd,

Men hadde du hatt kontroll på dem om det hadde blitt slåsskamp i dette tilfellet?

Har eller har du ikke kontroll ? Eller lar du hundene forsvare seg og/eller har du såpass stålkontroll at de kan drepes uten at de forsvarer seg bare for at du kommanderer de til det?

Selvsagt har h*n ikke det - så sant man ikke som KarpeSkrotum MENER å slippe bikkja si inn i hagen til andre folk for å sloss litt da, for da har man jo kontroll (var det ikke omtrent sånn du mente det? Så lenge du MENER det er greit, så har man kontroll?)

Jeg snakket om egen hage. Men prinsippet er vel det samme når det gjelder kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller fordi de er fertile og skal i avl, men helst med sine utpekte og ikke nabokatta...

Kastrater får da heller ikke komme ut? Har dessuten sett på mange rasekattopdrettere sine hjemmesider og hos mange står det klart og tydelig at kattene kun selges som innekatter.. De hadde vel uansett ikke hatt vett til å klare seg ute, så kanskje like greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper jeg meg en egen katt en dag, skal det ikke være en utekatt iallefall, den sjansen risikerer jeg rett og slett ikke.

Har man kattene sine utendørs, har man ingen garantier overhodet, og alle som har kattene sine slik utendørs vet jo at det er en ganske stor sjanse for at noe kan hende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrater får da heller ikke komme ut? Har dessuten sett på mange rasekattopdrettere sine hjemmesider og hos mange står det klart og tydelig at kattene kun selges som innekatter.. De hadde vel uansett ikke hatt vett til å klare seg ute, så kanskje like greit :)

Fortsatt OT, men:

Det kommer helt tydelig an på rasen, for det er ikke et fenomen jeg har vært borti.

Jeg vet at noen holder alle inne (eller i gård) av smittehensyn (kastrater kan også slåss og pådra seg smitte, komme hjem og smitte avlsdyr) og andre igjen som synes katter ikke skal være ute nær bilvei, men aldri fordi de er rasekatter og/eller ikke har vett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha kattene sine ute er en kalkulert risiko ja, men nå er det nå en gang slik at de aller fleste vanlige huskatter mistrives sterkt som innekatt.

Tilmed persern jeg hadde for mange år siden gikk på en depresjon når han måtte være innekatt etter å ha vært utekatt på hytta. Det ga seg ikke, så vi ga han til en kompis som hadde muligheten til å la han være ute og der ble han en helt ny katt.

At katteeiere velger å ta den kalkulerte risikoen frikjenner ikke eierne av potensielle kattedrepere for et moralskt ansvar til å være påpasselige. Ikke litt en gang.

Om man ikke bryr seg så mye om katter eller andre dyr enn sine egne ( som det kan virke som flere her inne ikke gjør ), så burde man i det minste klare å forstå at noen er sannsynligvis like glad i den katta som dere er i bikkjene deres.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eller har du ikke kontroll ? Eller lar du hundene forsvare seg og/eller har du såpass stålkontroll at de kan drepes uten at de forsvarer seg bare for at du kommanderer de til det?

Jeg har kontroll - jeg skreiv jo at de ikke sloss, gjorde jeg ikke? Skal vi se:

En annen forskjell på KONTROLL og ANSVAR: en gang jeg var på tur med mine to hannhunder, møtte vi en løs hannhund på tur uten eieren sin. I og med at jeg hadde KONTROLL på mine to, så ble det ikke noe hilsing eller krangling eller i verste fall slosskamp ut av det, men OM det hadde blitt, så hadde jeg ikke hatt noe ANSVAR for det, i og med at begge mine var i bånd.

Og nei, mine får ikke lov til å "forsvare" seg, de får ikke lov til å sloss, de får ikke lov til å jakte hverken katter, pinnsvin, elg, joggere eller andre bikkjer, de får ikke lov til å "gjete", de får ikke lov til å leke politi og jage uvedkommende ut fra hagen her. De gangene det har vært klinsj (og de gangene kan jeg telle på en hånd), så er det fordi jeg ikke har hatt kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kontroll - jeg skreiv jo at de ikke sloss, gjorde jeg ikke?

Hvis det hadde blitt slåsskamp sa jeg - altså at den fremmede hunden(e) hadde gått rett i angrep på dine. Har kontroll dreier seg også om nåtid og framover forøvrig, ikke bare ting som har skjedd

De gangene det har vært klinsj (og de gangene kan jeg telle på en hånd), så er det fordi jeg ikke har hatt kontroll.

kremt .... kan du bestemme deg ;)

Nei, jeg mener ikke at man "egentlig aldri har kontroll på hunden sin", jeg VEIT jeg f.eks at jeg har kontroll på hunden min når hun går i bånd,

Så kan du sikkert si det var når de(n) var løs, men kommer det 2-3 løshunder som går rett i angrep, så betviler jeg at du har kontrollen du hevder du har i bånd uansett. De(n) vil forsvare seg, selv om du ikke tillater det. På lik linje med de gangene du nevner. Så jeg vil påstå at ingen VEIT at de har kontroll slik du påstår - det kommer an på situasjon det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller fordi de er fertile og skal i avl, men helst med sine utpekte og ikke nabokatta...

haha, og det. (kanskje viktigte stikkordet, meeen)

Anyway, om noen har invistert i sin drømme katt, en Norsk Skogkatt til 10.000,-, og kastrert den, tror jeg likevell den person hadde vært i tvil på og slippe den løs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, og det. (kanskje viktigte stikkordet, meeen)

Anyway, om noen har invistert i sin drømme katt, en Norsk Skogkatt til 10.000,-, og kastrert den, tror jeg likevell den person hadde vært i tvil på og slippe den løs :)

Nå koster ikke en skogkatt så mye, men min lever like fritt som huskattene mine. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det hadde blitt slåsskamp sa jeg - altså at den fremmede hunden(e) hadde gått rett i angrep på dine. Har kontroll dreier seg også om nåtid og framover forøvrig, ikke bare ting som har skjedd

HVIS det hadde skjedd, så hadde jeg IKKE hatt kontroll, nei. Det var vel omtrent det jeg svarte når du spurte, sant?

kremt .... kan du bestemme deg ;)

For hva da, eksakt? Jeg tror jeg har vært ganske konsekvent på å hevde at når jeg har kontroll, så hverken sloss eller jakter hundene mine? Hvis kontrollen glipper derimot - for det KAN skje - så har jeg ikke kontroll. Det er ganske åpenbar logikk for meg, jeg er litt usikker på hva det er du ikke skjønner av kontroll kontra ikke kontroll.

Så kan du sikkert si det var når de(n) var løs, men kommer det 2-3 løshunder som går rett i angrep, så betviler jeg at du har kontrollen du hevder du har i bånd uansett. De(n) vil forsvare seg, selv om du ikke tillater det. På lik linje med de gangene du nevner. Så jeg vil påstå at ingen VEIT at de har kontroll slik du påstår - det kommer an på situasjon det.

Okay, jeg har inntil nå sett på deg som en forholdsvis oppegående fyr, men er ikke det det jeg har sagt da? Jeg har ikke PÅSTÅTT at jeg har kontroll, jeg har påstått at NÅR jeg har kontroll, så "forsvarer" ikke bikkjene mine seg. Jeg har PÅSTÅTT at når groenendaelfaenskapet stikker i joggerjakt, så er det FORDI jeg IKKE har kontroll. Jeg har sagt at når det før nevnte groenendaelfaenskapet tygger høl i andre bikkjer, så er det FORDI jeg IKKE har kontroll. Jeg har til og med hevdet at det er IKKE så enkelt at man HAR kontroll bare fordi man har bikkja innelåst eller i bånd. Og jeg har påstått at når jeg HAR kontroll, så skjer IKKE hverken joggerjakter, slosskamper, kattedrap eller pinnsvinmord.

En gang til: Når man HAR kontroll, så har man IKKE jakting eller slosskamper.

Når man IKKE har kontroll, så HAR man jakting og slosskamper.

Uavhengig av om bikkja er i bånd eller i en inngjerdet hage.

Ble det klart nå? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke PÅSTÅTT at jeg har kontroll, jeg har påstått at NÅR jeg har kontroll, så "forsvarer" ikke bikkjene mine seg.

[...]

Ble det klart nå? :icon_confused:

Nei, jeg mener ikke at man "egentlig aldri har kontroll på hunden sin", jeg VEIT jeg f.eks at jeg har kontroll på hunden min når hun går i bånd,

Regner med du var litt uheldig med denne formuleringen da. Ellers er du vel enig med meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du var litt uheldig med denne formuleringen da. Ellers er du vel enig med meg ;)

Nei, jeg var ikke det, for hele setningen var:

Nei, jeg mener ikke at man "egentlig aldri har kontroll på hunden sin", jeg VEIT jeg f.eks at jeg har kontroll på hunden min når hun går i bånd, sånn at hun hverken får jakta joggere eller katter, eller spist på en hund som ville hilse.

Du spurte om jeg ville hatt kontroll HVIS hundene hadde begynt å sloss (i eksemplet med de to hannene mine i bånd, hvor vi møtte en løs hannhund på tur alene uten eieren sin), og jeg svarte at nei, HVIS de hadde begynt å sloss, så hadde jeg ikke hatt kontrollen. HVIS.. Ikke NÅR, men HVIS..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Hei, jeg har ett par katter. De er ute mesteparten av tiden. Min nabo passer ikke på hvor han kjører. Sist uke kjørte han over en av kattene mine. Og for ett par dager siden, slapp han ut sin hund. Der det første hunden gjorde var å springe mot katten. Jeg fikk vite dette ett par timer etter det hadde sjedd. Han fortalte meg at han måtte avlive katten med luftgiver, pga den kunne ikke gå med bakbena, og den blødde ut baken. Det jeg lurer på er han egentlig i stand til å ha hund? Når han ikke kan passe på hva den gjør på når den er ute. Og han vet godt at hunden liker å springe etter kattene. Men bånd er noe han ikke bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...