Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor skal valpen sove?


Rubin
 Share

Recommended Posts

Vi skal hente Nala på fredag, så er det en ting vi ikke helt hvordan vi skal gjøre. Hvor skal hun sove?

Vi hadde egentlig tenkt å la henne sove i buret om natten, slik at hun ikke spiser på ledninger og lignende som vi ikke får fjernet. Men buret har vi ikke plass til på soverommet fant vi ut, så hva skal vi gjøre? Vi kan jo sette det i gangen utenfor soverommet, for da vil vi jo høre henne. Event. ha henne i buret på stua, i mens jeg sover på sofaen. Hva er egentlig best? Vi har seng til henne også, men er så redd hun skal ha et lite uhell oppi der, siden vi ikke får plass til den i vaskemaskina. Hun skal sikkert opp 100 ganger i løpet av natten for å gå på do, så er så redd for å ikke våkne av at hun piper fordi hun skal på do.

Hva er best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monti sov på soverommet med oss når han kom 8 uker gammel. De første nettene fikk han sove i sengen med oss. Våknet han så merket vi det. Etterhvert trakk han seg selv ned på gulvet der han sov på teppet sitt. Vi stengte av sånn at han kun fikk bevege seg på min side av sengen - da hørte jeg det når han pep. Han pep riktignok bare to netter - etter det sov han gjennom natten. Null problem :)

Det er en valp, det nytter ikke å være redd for at han kommer til å tisse i senga si. De fleste valper gjør ikke det, men gjør han det så gjør han det. Dere har vel ikke kjøpt en svindyr seng. Alternativt kan du gjøre som oss og ha et teppe til han - det koster bare en hundrelapp eller to. Noe svinn på du regne med når han er valp :)

Og du kommer sikkert til å få en lang burdiskusjon nå, sånn som alle andre får når de nevner bur. Vi brukte selv bur til vår første hund men bestemte oss for å prøve uten med hund nr 2. Det har som nevnt over gått smertefritt. Og det er veldig deilig å slippe hele buret. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har faktisk fått en svindyr seng, da hunden denne var kjøpt til nektet å ligge i den:P Men uansett pris, så er den så stor at det er et herk å få vasket den. Å ha valpen i senga er helt uaktuelt. Tepper har vi selvfølgelig også, men er jo så redd hun skal våkne å tygge på bordbein og slikt om jeg ikke våkner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har faktisk fått en svindyr seng, da hunden denne var kjøpt til nektet å ligge i den:P Men uansett pris, så er den så stor at det er et herk å få vasket den. Å ha valpen i senga er helt uaktuelt. Tepper har vi selvfølgelig også, men er jo så redd hun skal våkne å tygge på bordbein og slikt om jeg ikke våkner.

Da venter du med senga til valpen er gammel nok. Du kan ikke kjøpe masse svindyrt utstyr til en valp og forvente at den ikke tygger på noe. Javel, så er det uaktuelt å ha den i senga, er det uaktuelt å ha den nedenfor sengen? Da kan du gjøre som oss, legg et teppe nedenfor sengen og la valpen sove der - eller legg deg på gulvet med valpen om den er utrygg/urolig og absolutt ikke får lov til å sove i sengen. Dere har vel ingen bordbein eller lignende på soverommet. Den første tiden synes jeg det er viktig at valpen får tryggheten den trenger - husk at den er tatt vekk fra moren og søsknene sine. Så ha den i nærheten av deg. Begrens gjerne området den er i på soverommet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki. Da burde du nok uansett kjøpe en billig kurv å ha under valpetiden. De fleste valper ødelegger den første liggeplassen sin.

Du kan kjøpe en kompostgrind fra biltema. Da kan du stenge ute ting som du er redd for. Det er uansett kjekt å ha til senere. :) Det koster 100,- for 4 vegger. Vi kjøpte to(altså 8 vegger) slik at vi kan bygge den ut. Utrolig praktisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soelvd: JEG har ikke kjøpt masse svindyrt utstyr til valpen. Vi har fått den. Nei, er er ikke uaktuelt å ha den på gulvet ved sengen. Men redd hun skal tygge på sengebena.(Jeg hadde ikke brydd meg en døyt om dette om det hadde vært min seng. Da hadde hun ligget i senga med meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soelvd: JEG har ikke kjøpt masse svindyrt utstyr til valpen. Vi har fått den. Nei, er er ikke uaktuelt å ha den på gulvet ved sengen. Men redd hun skal tygge på sengebena.(Jeg hadde ikke brydd meg en døyt om dette om det hadde vært min seng. Da hadde hun ligget i senga med meg)

Poenget er at du har en veldig dyr seng du er redd for. Da bør du vente med å bruke den til du føler deg trygg på at valpen ikke rører den :-)

Da må du finne noe å sperre for alt med. Et godt tips er kompostgrindene som er nevnt over, da kan du "gjerde" inn et område nedenfor sengen din. Valpen får plass til å røre på seg men får ikke tak i noe :)

Forresten, hvis du trykker på "svar" nederst til høyre i innleggene blir det mye ryddigere og lettere å få det med seg når du svarer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar sengen til senere når du når du er trygg på at hunden ikke tisser eller tygger på den. Ta et gammelt teppe eller noe og legg på gulvet ved siden av sengen din som valpen kan sove på, rydd vekk skrot og rot, og legg noen aviser i et hjørne.

Hvis du er redd for at valpen skal tygge på benene på sengen, så kan du f.eks. smøre tabascosaus eller noe som smaker vondt der, eller du kan pakke dem inn noe slik at valpen ikke kommer til. Har aldri opplevd at valpene våre har tygget på sengen, og vi legger heller frem en sammenrullet avis eller noe lignende på gulvet som det ikke spiller noen rolle om valpen makulerer.

Vi har valpene i sengen og så flytter de ut på stuen når de er litt eldre og sjansen for at de tygger på ting har blitt mindre. Da føler de seg trygge, og faller fort til ro. Har de uhell i løpet av natten, så er det bare å ta frem vaskebøtten om morgenen, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar sengen til senere når du når du er trygg på at hunden ikke tisser eller tygger på den. Ta et gammelt teppe eller noe og legg på gulvet ved siden av sengen din som valpen kan sove på, rydd vekk skrot og rot, og legg noen aviser i et hjørne.

Hvis du er redd for at valpen skal tygge på benene på sengen, så kan du f.eks. smøre tabascosaus eller noe som smaker vondt der, eller du kan pakke dem inn noe slik at valpen ikke kommer til. Har aldri opplevd at valpene våre har tygget på sengen, og vi legger heller frem en sammenrullet avis eller noe lignende på gulvet som det ikke spiller noen rolle om valpen makulerer.

Vi har valpene i sengen og så flytter de ut på stuen når de er litt eldre og sjansen for at de tygger på ting har blitt mindre. Da føler de seg trygge, og faller fort til ro. Har de uhell i løpet av natten, så er det bare å ta frem vaskebøtten om morgenen, hehe.

Spørs på bikkja, det hadde aldri gått med vårt forrige matvrak. Tabascosaus? Sitronjuice? Namnam! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soelvd: JEG har ikke kjøpt masse svindyrt utstyr til valpen. Vi har fått den. Nei, er er ikke uaktuelt å ha den på gulvet ved sengen. Men redd hun skal tygge på sengebena.(Jeg hadde ikke brydd meg en døyt om dette om det hadde vært min seng. Da hadde hun ligget i senga med meg)

Du burde virkelig kjøpe de kompostgrindene fra biltema. Jeg er også redd for leiligheten(vi leier), og valpen vår har ikke ødelagt noe. Bare sett de opp mot vegger og sengekanter. Det gir jo også hunden ganske mye mer rom til å bevege seg rundt enn et bur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soelvd: Var det som var planen å spare sengen:) Men når jeg ikke får plass til buret på soverommet, så hvordan skal jeg få plass til de kompostgrindene? Fant de forresten ikke på Biltema.no

Når jeg skal quote, så får jeg bare feilmelding, derfor jeg ikke bruker det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soelvd: Var det som var planen å spare sengen:) Men når jeg ikke får plass til buret på soverommet, så hvordan skal jeg få plass til de kompostgrindene? Fant de forresten ikke på Biltema.no

Når jeg skal quote, så får jeg bare feilmelding, derfor jeg ikke bruker det;)

Her er de:

http://biltema.no/no/Fritid/Hage/Hageredskaper/Redskap/Kompostbeholder-530-l-45313/

Du kan altså bygge de som du vil, da bør du klare å lage et litt større "bur" med kompostgrindene.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompostgrindene er ganske tynne da, de er jo nettopp det - grinder. Bare len de opp mot veggen/sengen, evt fest de sammen med strips.

Jeg fant de heller ikke på biltema.no men alle butikker jeg har vært innom har hatt det.

Om du absolutt ikke finner noen løsning på å ha valpen på soverommet får du evt ta en madrass med deg på gangen/stuen og sove der fram til valpen er trygg. Det samme gjelder i disse områdene - noe den kan ligge på som ikke koster all verdens, steng av deler du ikke vil den skal kunne ødelegge osv osv.

Edit: ser Soelvd fant grindene, hurra :D

Endret av Aymee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompostgrindene er ganske tynne da, de er jo nettopp det - grinder. Bare len de opp mot veggen/sengen, evt fest de sammen med strips.

Jeg fant de heller ikke på biltema.no men alle butikker jeg har vært innom har hatt det.

Om du absolutt ikke finner noen løsning på å ha valpen på soverommet får du evt ta en madrass med deg på gangen/stuen og sove der fram til valpen er trygg. Det samme gjelder i disse områdene - noe den kan ligge på som ikke koster all verdens, steng av deler du ikke vil den skal kunne ødelegge osv osv.

Edit: ser Soelvd fant grindene, hurra :D

Vi klippet faktisk bare til kompostgrindene våre. Med sånn klippetang (æh, eller noe. Ingen handydame her gitt) gikk det fint an, bare pass på å teipe endene så de ikke blir farlig skarpe. Da kan du jo faktisk klippe de til så de passer i bredden og lengden i forhold til soverommet ditt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi klippet faktisk bare til kompostgrindene våre. Med sånn klippetang (æh, eller noe. Ingen handydame her gitt) gikk det fint an, bare pass på å teipe endene så de ikke blir farlig skarpe. Da kan du jo faktisk klippe de til så de passer i bredden og lengden i forhold til soverommet ditt :)

Se, det funker også ja! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også fungerer kompostgrindene litt som ett byggesett. Det må ikke stå som en kvadrat. Kjempekjekt å bruke senere andre steder i huset og. Det er kjipt å sette hunden i buret hver gang du ikke får passet helt på. Med disse så kan du bure inn møbler som er dyrebare istedenfor å bure inn hunden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også fungerer kompostgrindene litt som ett byggesett. Det må ikke stå som en kvadrat. Kjempekjekt å bruke senere andre steder i huset og. Det er kjipt å sette hunden i buret hver gang du ikke får passet helt på. Med disse så kan du bure inn møbler som er dyrebare istedenfor å bure inn hunden. :)

De er også veldig fine til å sperre av dører med. Vi har en grind som står her fast. Hvis vi ser på film eller lignende er det vanskelig å følge med på han (nå har han riktignok aldri ødelagt noe, men plutselig..) og lukker vi døra til stua blir det kokvarmt. Da setter vi en sånn grind foran døra. Skal vi lufte setter vi en sånn grind foran terrassedøren (siden hagen ikke er gjerdet opp enda). Den kan brukes til mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, den kompostgreia var jo genial. Får ikke tak i det før valpen skal hentes, siden jeg skal jobbe aften, dag og natt og med buss er det ikke bare å svippe innom butikken. Men det ser jo veldig smart ut. Slippe å dra med seg buret når man skal bort f.eks.:)

Takk for tipset.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, den kompostgreia var jo genial. Får ikke tak i det før valpen skal hentes, siden jeg skal jobbe aften, dag og natt og med buss er det ikke bare å svippe innom butikken. Men det ser jo veldig smart ut. Slippe å dra med seg buret når man skal bort f.eks. :)

Takk for tipset.

De har det samme på feks plantasjen, om det er lettere :) Eventuelt har du vel good tid når valpen kommer til å reise ut ;) Husk bildetråd så vi får se gullet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er også veldig fine til å sperre av dører med. Vi har en grind som står her fast. Hvis vi ser på film eller lignende er det vanskelig å følge med på han (nå har han riktignok aldri ødelagt noe, men plutselig..) og lukker vi døra til stua blir det kokvarmt. Da setter vi en sånn grind foran døra. Skal vi lufte setter vi en sånn grind foran terrassedøren (siden hagen ikke er gjerdet opp enda). Den kan brukes til mye!

Jeg vet! Vi bruker det til å lage gang. Vi har ikke dør før utgangsdøra, og jeg vil ikke at hundene skal stå helt ved utgangsdøra når samboer kommer hjem, så da har vi stengt av før det. I sommer da jeg fikk Kuma, så elsket Kuma å være ute. Hun ville helst være ute hele tiden. Så da lagde jeg kompostbingegrind i hagen som hun koste seg i. :P Oppdretteren til Kuma hadde kompostgrind-bura inn hele hagen sin hun. Så der løp hundene og valpene løse når vi var på besøk. (Selv om en voksen shiba selvfølgelig lett hadde kunnet hoppe over, så man må jo passe på litt.)

Jeg er litt kompostbinge-frelst. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet! Vi bruker det til å lage gang. Vi har ikke dør før utgangsdøra, og jeg vil ikke at hundene skal stå helt ved utgangsdøra når samboer kommer hjem, så da har vi stengt av før det. I sommer da jeg fikk Kuma, så elsket Kuma å være ute. Hun ville helst være ute hele tiden. Så da lagde jeg kompostbingegrind i hagen som hun koste seg i. :P Oppdretteren til Kuma hadde kompostgrind-bura inn hele hagen sin hun. Så der løp hundene og valpene løse når vi var på besøk. (Selv om en voksen shiba selvfølgelig lett hadde kunnet hoppe over, så man må jo passe på litt.)

Jeg er litt kompostbinge-frelst. :lol:

Haha. Kanskje dette burde inn i "rare ting jeg elsker" (eller hva nå den tråden heter.. :D )Men du har helt rett. Den er genial. Hit vi nylig flytta tok vi derimot kun med oss en - her er det en trillion dører.. :P

Åh, jo. I den tidligere leiligheten bodde vi i 2. etasje. Vår hyggelige katt spaserte derfor på rekkverket over til naboen, tissa på putene og gikk tilbake til oss igjen. Da spikret vi kompostgrinder opp på skilleveggen sånn at de stakk ut og opp - så katten ikke kom forbi. Så ja, de kan brukes til mye rart.. :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For kompostbingens fortreffelighet finnes ingen grenser. Dessvere er de ikke så pene, da.. Jeg hadde sånne i sort, rosa og blå for mange år siden - og det finnes sikkert ennå (dog sikkert 10 ganger prisen).

Jeg har bøyd noen av mine, så de ikke er så høye, men kan (nesten) stå selv - feks, under døren på campingvogna, så hundene ikke smetter under.

Men tilbake til temaet - det er nok ikke så lett å unngå enhver ulykke med en valp, Både dere og valpen har en lang og trist fremtid hvis valpen skal bures inne hvert sekund du ikke er aktiv og holder på med den. Den lærer faktisk heller ikke noe av å stå i buret - så den gangen den slipper "fri" har den ikke skjønt at den ikke skal gnage på alt mulig bare fordi den har en viss alder. Personlig vil jeg heller prøve å lære den å la være med å gnage på møbler når den har bittesmå tenner og ikke allverdens kjevetrykk...

Sett unna den dyre (flotte) hundesengen til valpen er eldre, skaff noen billige pledd, gamle dyner/puter og sånt om man ikke er så redd for om det gnages litt på. Mine første hunder hadde alltid en pappeske med pledd i som første seng - fungerte kjempefint, og når den var nærmest spist opp, fikk de en ny..

Klart bedre at valpen gnager på DEN - ikke på mine møbler, liksom..

Masse tyggeleker rundt om så oddsen er bedre for at de blir valgt enn dørkarmer og kommoder...

Har du veeldig fine sengeben kan du polstre dem med noe som tåler litt tygging også. (selvsagt ikke tillate tygging der fordet!)

Valp er valp og man MÅ regne med litt "svinn". Det gjelder bare å begrense det så godt man kan!

Lykke til!

Susanne

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...