Gå til innhold
Hundesonen.no

Det å gi til trengende og organisasjoner


KarpeSkrotum
 Share

Recommended Posts

Dette er så uhyrlig at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Men jeg kan jo for eksempel foreslå at du underbygger disse påstandene. For meg virker det mest som du sitter og raller og lirer av deg ting du overhodet ikke har peiling på. "At den ene krona går dit den skal, mens 2 går til de store herrer?" Hva er det du mener? Hvor har du tallene fra?

Jeg svarte loke på dennes innlegg. Ralle eksempel gitt før

Jada, noe går sikkert i feil lommer, men hva så? Helt ærlig vil den ene krona som redder et barn igjennom den ene dagen være verdt de to kronene som går i feil lomme.

Og når du på toppen av kransekaka ANBEFALER folk å gi til private, ja da vet jeg nesten ikke om jeg skal le eller gråte. Det skal ikke rare researchen til for å finne ut hvor det fnnes mest korrupsjon innen bistand og nødhjelp - og det er ikke i de store organisasjonene for å si det sånn.

Gud hjelpe meg.

Private som er en(par) person(er) i sin organisasjon og har da sett på TV der det var en dokumentar om en dame som hjalp gatebarn og dedikerte livet sitt til det - vi så hvordan hun bodde selv. Joda, hun har sikkert gjemt pengene og skal ha til barn/barnebarn sikkert, for hun er korrupt. Dame på 60-70 år som sikkert har gjemt pengene for å bo i luksus etter fylte 90 elns? Selvfølgelig bør man ike bare gi ut til hvem som helst til private heller - man skal være kritisk. De store organisasjonene bruke ALT for mye av pengene til admin osv - det er kjent og vært mye kritikk på i media- Noe den 'private' jeg nevner ikke gjør - alt til de trengende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir til to anerkjente og store organisasjoner fordi jeg vet - hevdet over enhver tvil - at de utgjør en enorm forskjell. Det hjelper ikke å ha all verdens gode intensjoner hvis du ikke har ressursene, erfaringen og nettverket som skal til. Leger uten grenser fordi jeg kjenner personlig og godt en tidligere utsendt som har fortalt mye og fordi jeg har pratet med flere som har vært der og jobbet. Nei, de blir ikke rike av det og det er faktisk såpass oppegående folk at de neppe jobber frivillig for en el annen luguber svindelorganisasjon. Plan jobber på en måte jeg har tro på, de bygger opp infrastruktur og skaper arbeidsplasser. Små private organisasjoner gjør sikkert også mye fint, men de har ikke samme mulighetene til å få best mulig utbytte av kronene som de mer etablerte.

Å gi penger til en el annen såkalt ildsjel er mye mer risikabelt. Jeg husker han pedofile som fikk inn mange penger for å " hjelpe" gatebarn i Romania feks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere gav jeg fast til forening til støtte ved krybbedød, men det er noen år siden sist.

Gav på samme tid også til gatebarn i Romania.

Men jeg synes begge disse organisasjonene ble masete og grådige.

Det var plutselig ikke nok med 2 ganger i året, og jeg synes sånt mas er usmakelig..

Verste jeg vet er når det ringen representanter fra veldedige organisasjoner jeg med sikkerhet vet jeg ALDRI har støttet, og takker for støtten og lurer på om vi er interesserte i å være med enda en gang.

Det blir jo bare tåpelig.

Nå gir jeg heller til Frelsesarmeens julegryte, samt at alt av brukbare klær som byttes ut i familien vår går til Fretex hele året.

I tillegg støtter vi kirkens bymisjon nå i jula ved å kjøpe inn julegaver, samt mat som de deler ut til de som har mindre enn oss nå i jula.

Burdevel gitt mye mer siden vi har alt vi trenger og enda mer til.

Meeeeen det blir nå bare ikke sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student, så det er ikke all verdens ekstra jeg har å gi, men jeg støtter WWF med månedlig bidrag og kjøper "adopterer" noen dyr rundt jul- altså ekstra pengestøtte. Ønsker meg som regel alltid dette i julegaver. Jeg har jobbet frivillig for dyrebeskyttelsen som fosterhjem og hjelp, men tiden strekker dårlig til det nå. Jeg har lyst til å bli planfadder eller noe i en lignende organisasjon, men synes det er vanskelig å sile ut de som er verdt å bruke penger på. Ellers så er jeg veldig enig med alle innleggene til Loke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også gi av sin tid, hvis man ikke har nok penger, eller ønsker å gjøre det i steden. Man trenger ikke bare gi penger. Man kan være frivillig eller på andre måter bruke av sin tid og sine resurser. Husker da jeg gikk på ungdomsskolen, da gav jeg 10 kr i mnd til en organisasjon. Alle monner drar :P I tillegg har jeg vært aktiv i ulike styrer og verv opp igjennom. De siste årene har det vært dårlig med både tid/overskudd og penger, så da har jeg ikke fått gjort så mye. Denne tråden inspirerer meg til å få begynt fast med givertjeneste igjen. Hadde en plan om å gi fast til en organisasjon i mnd og til to valgfrie i mnd. Får begynne litt undersøkelser på hvem jeg synes er bra! Har forresten lyst å støtte forskning, men vet ikke helt hvor rette instans er da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min egne narkoman, jeg. Sitter Vegard på brua over mot Bussterminalen og jeg har mynter i lomma, får han dem. Jeg vet hva pengene går til, det er ingen fare med det. Selvfølgelig kjøper jeg =Oslo, hvis jeg har penger. Mamma får alltid julenummeret til jul. Disse organisasjonene ble jeg sinna på etter at de lot være å respektere at mamma var blitt dement og ikke selv klarte å sortere ut hvem hun ville hjelpe. Hun støttet amnesty, SOSbarnebyer, plan, leger uten grenser, luftambulansen, raumatikerforeningen, astma og allergiforbundet, kreftforeningen osv i det uendelige. Ikke bare fikk de en fast sum i måneden, men de sender jo tilleggstiggeregninger. "Du som er så snill å hjelpe oss, vil sikkert hjelpe enda mer, for nå er det krise både her og der". Jeg ringte dem alle og de lovet å holde opp, men det strømmer på fortsatt. En dame på 84 har hjulpet nok og det er bare så kynisk å utnytte henne!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ida: Ekstra ille når det er slik, men det er sannelig irriterende nok for andre også. Ga blant annet til CatoSenteret, å kjøpe flaks lodd via de. Deretter begynte terroren. Jeg vet ikke hvor mange ganger de ringte og tigget - rett og slett maste. Til slutt ga jeg de beskjed om at jeg kom ikke til å gi til de flere ganger pga denne oppførselen. Ba de slette meg fra registret deres, for disse pengene kom til å bli gitt til andre takket være litt ufin beteende på tlf, samt at de ikke respekterte hva man sier til de. Tror du ikke de bare fortsatte - til slutt ble jeg krass på tlf når de ringte, men ikke f .... de ga seg fortsatt ikke. Når jeg til slutt ble rett og slett ufin og fortalte eksakt hva jeg mente i saftige ordlag og fortalte at samtalene ble tatt opp og kom til å bli lagt ut på nett .... DA ga de seg.

Kunne godt tenkt meg å støtte de egentlig, men når de oppfører seg slik, så kutter jeg de bare ut ... synd, men telefonterror gir ikke meg lyst til å støtte de mer - da blir det bare samme greia om igjen regner jeg med. Der har man forresten litt av det pengene går med til - å gi lønn til de som driver med slik terror. Mista en som ville gi når det passet seg slik - tapte penger til de som trenger det.

Så synd at flere er for pågående, for jeg tror de taper i lengden på det - jeg mister iallefall lysten med å komme i et register som blir missbrukt slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min egne narkoman, jeg. Sitter Vegard på brua over mot Bussterminalen og jeg har mynter i lomma, får han dem. Jeg vet hva pengene går til, det er ingen fare med det. Selvfølgelig kjøper jeg =Oslo, hvis jeg har penger. Mamma får alltid julenummeret til jul. Disse organisasjonene ble jeg sinna på etter at de lot være å respektere at mamma var blitt dement og ikke selv klarte å sortere ut hvem hun ville hjelpe. Hun støttet amnesty, SOSbarnebyer, plan, leger uten grenser, luftambulansen, raumatikerforeningen, astma og allergiforbundet, kreftforeningen osv i det uendelige. Ikke bare fikk de en fast sum i måneden, men de sender jo tilleggstiggeregninger. "Du som er så snill å hjelpe oss, vil sikkert hjelpe enda mer, for nå er det krise både her og der". Jeg ringte dem alle og de lovet å holde opp, men det strømmer på fortsatt. En dame på 84 har hjulpet nok og det er bare så kynisk å utnytte henne!

Var en sånn sak på TV2 Hjelper Deg nylig (den samme episoden som var om hundeoppdrettersaken), en gammel mann som hadde gitt, tjaaa, husker ikke hvor mye det var jeg, men mange mange tusen til en kristen tv-kanal. De hadde sendt regning på regning, og denne mannen (nå død, innslaget var ordnet av barna) hadde jo bare betalt og betalt :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse organisasjonene ble jeg sinna på etter at de lot være å respektere at mamma var blitt dement og ikke selv klarte å sortere ut hvem hun ville hjelpe. Hun støttet amnesty, SOSbarnebyer, plan, leger uten grenser, luftambulansen, raumatikerforeningen, astma og allergiforbundet, kreftforeningen osv i det uendelige. Ikke bare fikk de en fast sum i måneden, men de sender jo tilleggstiggeregninger. "Du som er så snill å hjelpe oss, vil sikkert hjelpe enda mer, for nå er det krise både her og der". Jeg ringte dem alle og de lovet å holde opp, men det strømmer på fortsatt. En dame på 84 har hjulpet nok og det er bare så kynisk å utnytte henne!

Akkurat slik oppfattet jeg de organisasjonene jeg støtta.

Var plutselig alltid bruk for penger, ikke bare de to gangene i året som var avtalen.

Og når de gjør sånt bevist i forhold til demente eldre, ja da er jeg enig med deg at man mister alt av respekt for dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke helt hvem det var, men iallefall en av de større organisasjonene hadde en kampanje der man kunne sende en sms så gav du 20 kroner til en "god sak". Min samboer syntes at dette var en god idè og sendte tekstmeldingen. Men da de hadde fått nummeret hennes inn i systemet, så tok ikke det lange tiden før hun ble oppringt av en som lurte på hun ville bli fadder eller noe sånt.

Hun sa nei, mest av irritasjon og et prinsipp som går ut på at hun ikke gir til slike "telefonselgere". Nå er ikke 20 kroner en stor sum, men de ble gitt. Og de tjue kronene brukte de opp og vell så det på å ringe henne opp, prøve å overtale til å gi noe, før de fikk et kontant NEI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir litt til en organisasjon som noen jeg kjenner eier.

Det spesielle med bistandsorganisasjoner er at ingen eier de, og ingen tar ut utbytte.

Man kan være med i styre og stell, man kan være daglig leder osv, men man eier ikke.

Et fantasisk bra eksempel er SOS-Rasisme.. Hvem som helst kan i prinsippet kuppe hele greia ved å ha mange nok stemmer på generalforsamling.

Hjelp til selvhjelp synes jeg er et godt prinisipp, enten det er her til lands eller utenlands.

I de fleste tilfeller er jeg helt enig, hjelp til selvhjelp er helt klart veien å gå for de aller fleste hjelpeprosjekter. På den måten er man sikret at man får langsiktig effekt av hjelpetiltakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...