Gå til innhold
Hundesonen.no

Forslag til stasjonsvogn


Mirai
 Share

Recommended Posts

Vi trenger bil nummer to, og med tanke på hund i fremtiden så ønsker vi en stor stasjonsvogn.

Trenger tips og erfaringer :) Kommer til å kjøpe bruktbil. Vi har sett på Vauxhall Astra, men det hadde jo vært kjekt med noe med fler seter, i tilfelle noen andre vil sitte på osv. Har fem seter i den bilen vi har nå, så vi har alltids alternativ, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mondeo, fra 07 til nå. Meget stort baggasjerom (er vel bare Volvo v70 fra før 08 som har større) , gode kjøreegenskaper, lite feil, gnien på drivstoff til tross for kraftig motor (2.0 tdi og oppover), og sist men ikke minst, MYE bil for penga. Savner fortsatt den jeg hadde, og hadde det ikke vært for at det blir flere GD i framtia hadde jeg kjøpt den igjen uten å nøle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superb er også et godt alternativ :) Passat har også relativt stort bagasjeplass ;)

Skulle akkurat til å si det, det er den største stasjonsvognen på markedet, et enormt bagasjerom (større en A6) og gode kjøreegenskaper.

Ikke minst myyye bil for pengene, du kan jo bare tenke når du får en A3 til omtrent samme prisen med samme utstyret (og A3 er jo en kombi-bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer kjøpte ny bil nå, da sønnen kom til verden. Vi så på Superb, men endte opp med en Citrôen C5. Superben er i en klasse for seg, med suveren benplass til evt passasjerer og stort bagasjerom. Men 5 år nybilgaranti, mer utstyr for mindre penger osv var mer verdt enn den ekstra plassen til folka i baksetet. :) Men der tror jeg det var Mondeo og C5 som var hakket bedre enn resten. :)

Ellers er det minimal forskjell på Mondeo, C5, Passat, Avensis osv i bagasjeplass. Så med tanke på kjørekomfort syns jeg Avensisen er hakket over de andre og den er driftsikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer kjøpte ny bil nå, da sønnen kom til verden. Vi så på Superb, men endte opp med en Citrôen C5. Superben er i en klasse for seg, med suveren benplass til evt passasjerer og stort bagasjerom. Men 5 år nybilgaranti, mer utstyr for mindre penger osv var mer verdt enn den ekstra plassen til folka i baksetet. :) Men der tror jeg det var Mondeo og C5 som var hakket bedre enn resten. :)

Ellers er det minimal forskjell på Mondeo, C5, Passat, Avensis osv i bagasjeplass. Så med tanke på kjørekomfort syns jeg Avensisen er hakket over de andre og den er driftsikker.

De nyere avensisen er liten baki da, pga slik bakluka har blitt laget.. Vi så også på den og var ikke snakk om at vi fikk noe hundebur baki der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest for pengene vil jeg si du får for avensis. (men har den selv, så er vel litt subjektiv)

Tenker du kollisjonssikkerhet også, så har sverige gjort en stor undersøkelse av personskader ved ulykker og der toppet avensis på sikkerheten - ikke bare i teori/kollisjonstester altså, men i reelle kollisjoner.

Edit: snakker om modellen før den siste. Så før 2011 (eller kom ny karroseriet i 2010?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Ford Focus stv nå, overraskende stor plass baki. (har dobbelt Variocare XXL baki)

Ellers har Passat stor plass, men de har den dumme kanten bak i bagasjerommet. (som kommer litt i veien, desom du skal ha stort bur som Variocage)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer kjøpte ny bil nå, da sønnen kom til verden. Vi så på Superb, men endte opp med en Citrôen C5. Superben er i en klasse for seg, med suveren benplass til evt passasjerer og stort bagasjerom. Men 5 år nybilgaranti, mer utstyr for mindre penger osv var mer verdt enn den ekstra plassen til folka i baksetet. :) Men der tror jeg det var Mondeo og C5 som var hakket bedre enn resten. :)

Ellers er det minimal forskjell på Mondeo, C5, Passat, Avensis osv i bagasjeplass. Så med tanke på kjørekomfort syns jeg Avensisen er hakket over de andre og den er driftsikker.

Men nå har vel de fleste biler fått 5 års nybilgaranti?

Men vet ikke hva praksisen er i Storbritannia forsåvidt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg volvo v70 2002 mod i våres, og jeg har aldri vært så fornøyd med bil før! Har hatt passat tidligere, men volvoen er mye bedre. Jeg har diesel med 185 hk (d5-motoren), og den er meget sparsom på drivstofforbruk. På langkjøring ligger den på ca 0.38 l/mil og på bykjøring ligger den på ca 0,55 l/mil, det er lite til å være en så stor bil. Den har god plass i baggasjerommet, og er dessuten veldig behagelig å kjøre! Drømmebilen min :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Therese: Ja, V70'en er en drøm å kjøre, virkelig! Men grunnen til at jeg ikke nevnte den, eller Audi er prisen. Får mer for pengene i de andre bilene. :P

Og ja, jeg tror de fleste begynte med 5 år nybilgaranti i 2010 eller 2011, noen har også 7 år. Vanlig tidligere var 2 år. :)

Når du sier du skal kjøpe brukt, hvor brukt? (hvor gammel) tenker du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest for pengene vil jeg si du får for avensis. (men har den selv, så er vel litt subjektiv)

Tenker du kollisjonssikkerhet også, så har sverige gjort en stor undersøkelse av personskader ved ulykker og der toppet avensis på sikkerheten - ikke bare i teori/kollisjonstester altså, men i reelle kollisjoner.

Edit: snakker om modellen før den siste. Så før 2011 (eller kom ny karroseriet i 2010?)

Avensis er jo ikke i nærheten av Superben i størrelse, og tipper at den ikke er sånn overdrevent mye billigere. Også er det jo mye mer plastisk innvendig, enn f.eks. Superb som er tysk kvalitet. Men det er nå mitt synspunkt som jobber med alle disse bilene daglig, og har både egen oppfatning og kundenes.

Nå vet ikke jeg prisen på Avensis da sånn eksakt, men er det jeg ser for meg.

Spørrs jo også veldig hvor stort behov man har for plass, men Superben har jo plass til en elefant omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaken er som baken, den er delt. Selv syns jeg ikke Avensis er plastpreget og driftsikkerheten er veldig god, sammen med kollisjonssikkerheten som nevnt - som er langt viktigere for meg om det nå hadde vært plastpreg også. Eneste jeg savner med den er automat (kom ikke før på nyversjon) og setene burde vært bedre å sitte i.

Jeg kjenner ikke til Superben og det er sikkert en god bil det også. Ser den har fått meget god kritikk på noen tester (her f.eks: VG - ingen erfaring med deres tester, så vet ikke kvaliteten, men det er ganske så kyndige personer med å tester). Regner med den er muligens billigere enn Avensis også. Tidligere var Skoda møkk og lite driftsikker, men de har virkelig kommet på banen i de senere årene. Ser denne testen sier at sedan utgaven ga full pott i kollisjonstest, men STV ikke var testet ennå, men regner med den er i toppklasse også da.

Ser i denne testen at Skodan er noen kr dyrere, men med litt mer av alt nesten. Plass, setekomfort, kjøreegenskaper, hester, dreiemoment, mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V70 har jo den kjempefordelen med loddrett bakluke, og god plass til bur.

Sjølv har vi Mazda 626, 2001-modell. Det er ein kjempebil, veldig driftssikre (og billige delar om noko likevel skulle ryke), gode å køyre, ok forbruk (0,8 på blanda køyring) og god plass. Ekstra pluss er at baksetet kan flyttast fram og bak, du kan med andre ord få større bagasjeplass og likevel ha 5 seter. Du kan òg leggje setene ned, og få flatt golv heilt fram til framsetene, men det er jo ikkje så uvanleg.

Om 2003 er det eldste du kan akseptere, er jo 626en bytta ut med Mazda 6. Det ser òg ut som flotte bilar, og det var vel denne vi i utgangspunktet skulle ha, men vi fall ned på førre modell på grunn av takhøgde i bagasjerommet. Som så mange andre stasjonsvognar (og bilar generelt) skal jo designet på død og liv vere så forbanna striiiiimlain, og det går ofte ut over funksjonalitet. Her er dei litt eldre stasjonsvognane hakket betre. Eg meiner det var i 2002 626en vart erstatta av 6en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoda'en ser jo nydelig ut, har ikke klart å finne den store enda (estate må man søke etter i England for å få stasjonsvogn).

Foreldrene mine har Octaviaen, 2007 modell. De valgte den mest ribba modellen, altså den aller enkleste. Syntes ikke kjørekomforten eller setene er like gode som på en litt mer utstyrt Superb. Og ellers har jeg bare kjørt 2011 modeller av den nye Octaviaen.

Men man må huske på at etter at Volkswagen tok over produksjonen så er det et helt annet merke, og det er jo diskutert hvorvidt de faktisk burde ha skiftet navn, så folk ikke forbinder det med Hvorfor kjøre Skoda når man kan gå da?

Men alle har forskjellige krav til bil. Selv var utseende og kjøreegenskaper og slikt viktigere for meg, enn selve plassen. Derfor endte jeg selv opp med en Ford Focus kombi, fremfor stasjonsvognen, så lenge jeg har plass til meg, litt bagasje og bikkja så er jeg fornøyd :P

Og da må man nesten finne ut hva man selv prioriterer, for noen er jo merke viktigere enn plassen, og vil da kanskje velge en A4 fremfor en Superb osv.

Også har man driftsikkerhet, kostnader med bilen, sikkerhet, plass, utseende osv. Myyyye å tenke på :P Men det finnes nesten garantert en bil for alle smaker der ute, og alle lommebøker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nyere avensisen er liten baki da, pga slik bakluka har blitt laget.. Vi så også på den og var ikke snakk om at vi fikk noe hundebur baki der..

Den nye er VANSKELIG! Vi måtte selge buret fra den gamle Avensisen da vi byttet til 2010 mod. hadde den du postet bildet av før, og buret bak i der var helt passe til 2 flat hanner, ikke så mye mer enn det.

Jeg har kjøpt meg Corolla 2006 mod. stasjonsvogn nå. Den er ganske bred i bakluken (som f.eks en del Volvoer er), og på en del av modellene der blir det et ganske flatt bagasje rom når setene legges ned. Har sol utgaven (høyere utstyrsnivå med bl.a anti-spinn, regnsensor, a/c og annet dill) ga 159 000,- hos forhandler for min med km stand på under 100.000

Bruker jo litt mer bensin enn hva jeg er vant til under bykjøring, men ikke så verst på langtur :) Generell toyota kvalitet, og har ikke hørt om så mye feil på dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan henge meg på anbefalingen om Collie, men vær nøye på valg av oppdretter og linjer. Det er ikke å stikke under en stol at det finnes mentale brister innad i rasen. En god collie derimot er en enormt kjekk hund å ha! Så gå seriøst inn og møt hunder i flere settinger og se hvordan de tar ting, eventuelt om de har en MH så er jo den fin å få sett om de har filmet den f.eks. 
    • Tiden flyr og lille bebbisen blir snart året. 😱 Hun er fremdeles kanskje 6mnd i sitt eget hode da. 😂 Dagens agenda så slik ut 😴 etter å ha trent litt på fokus med bestekompis whippeten Leo som distraksjon, og så gått ett spor i nytt terreng etter en god times pause i bilen. 😁    Tidligere i mars når vi passet på ett lite småbruk. Fant en fin foss!   et par fra den lille uka vi hadde snø her sørvest. 😂
    • Life's a beach, og når det er kaldt og surt og blåser, så har vi den for oss selv, så det var ikke så ille, men det var ikke så vel heller, for Ede har ikke store radiusen (0-2m) eller masse interesse for å utforske omgivelsene selvstendig, så aktivitet begrenser seg mest til mutterns fremdriftstempo og kastearm. Det som er dårlig med det er det samme som er bra med det. Borrelås klengete er dog veldig å foretrekke over selvstendig på vift i sin egen verden. Bonus for egen helse å måtte løpe litt og være mer aktiv for å gi Ede mer av aktiviteten han trenger.  Virkelig ikke så mye å melde fra en stadig mer rutinepreget hverdag sammen. This is it nå, liksom.  Ede har begynt gå på turbusser helt selvstendig, flink opp trappen og går rett til plassen sin på midten. Trenger finne en smart måte å trene på å rygge i vinkel, for å komme inn mellom seter. Mestrer vi ikke det, så må vi stå over en buss om det er barnevogner og bagasje på den plassen der.  Å gå ned trappene på tur ut av bussen ligger lenger frem i tid. Han har gått ned bare sju trappetrinn i sitt liv så langt, og de var av normal bratthet. De tre veldig bratte trinnene på turbussen vil han fortsatt bæres ned. Nærmer seg antakelig 150 kg valpevekt nå, slik det føles i armene mine. Trenger derfor begynne lære gå de tre bratte trappetrinnene ned på egenhånd også, ellers vil han finne veien ned der på den harde måten, fordi jeg er evig optimist og vil at some point overvurdere min egen evne til å bære ham ned der. Seriøst, han begynner bli tung å bære i armene. Fordi jeg er idiot har vi KUN løftet med hodet til høyre side, hele livet, og dermed mesteparten av vekten hans på den svakeste armen min. Å snu for å bære motsatt vei er et alvorlig avvik i prosedyre som må rapporteres og meldes og klages på og ankes i flere runder før vi etter en lang godkjenningsprosess kan vurdere prøve på den måten.  Å bli bært på såkalt påssarygg (trønder, sjø) har vi begynt få litt dreisen på. Ede synes det var skummelt i starten, men har begynt like å leke ryggsekk nå. Aberet er at jeg har utnyttet jukkeangrep bakfra for å shape det inn. Usikker på om han tør gjøre det der foran et publikum på bussen. Han er jo i den alderen. Å vise affeksjon for foreldre er veldig pinlig. Mulig han heller vil reise med buss til evig tid enn å ta den flausen der for å komme seg ned trappen.  Vi får se. Det finnes antakelig en viss mengde NomNoms som i bunnen av den trappen der vil vekke den nødvendige motivasjonen til å klare komme seg ned de trappetrinnene selvstendig i en fei. 
    • Dette handler mer om uenighet. Jeg håper du sier nei til dette. Om du hadde visst at hunden skulle brukes til å produsere blandingskull hadde du ikke skrevet under. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...