Gå til innhold
Hundesonen.no

Sensitiv mage - hjelp!


Quintinus
 Share

Recommended Posts

Jeg har en staffegutt på 1 år, som har en fordøyelse jeg aldri klarer å bli helt klok på.

Problemet er at han ofte sliter med løs mage, og dette er noe som stresser både han og meg. Det stresser han pga det nok ikke er behagelig å gå rundt slik, og meg pga jeg aldri klarer å finne ut av hva som gjør at han har det slik. Han har igrunn hatt en sensitiv mage siden jeg fikk han da han var 9 uker gammel. Tidligere har jeg trodd det kanskje kunne være løs mage pga stress - da han stresset mye før.

Dette har vi prøvd (føler vi har prøvd alt):

- 100 % Royal Canin medium valp

- 100 % V&H

- 50/50 RC og V&H

- 50/50 V&H og råfòring

- 100 % råfòring

- 100 % Orijen Red tørrfòr

- 50/50 V&H + Orijen

- 50/50 Orijen + råfòring

Med råfòring gir vi kylling, koteletter, diverse biff av okse, bruskebein, margbein, lammeskank.

Han får også en hjemmelaget grønnsaksblanding som inneholder kokte gulrøtter, kokt brokkoli, kokt blomkål, spinat, biola, hele egg, kiwi og banan. (Han har fått rå mat siden han var 5 mnd ca, så det er ikke slik at magen er i en tilvenningsfase).

De siste ukene har han kun levd på kyllingvinger, Orijen, koteletter, V&H 100% kylling og selolje. Han har også fått ZooLac - og har vært mye frem og tilbake med diarè og fast avføring. Det virker som den faste avføringen er i begynnelsen av dagen, mens ut mot kvelden kommer diarèen. Nå isted sprutet det ut av rumpen hans stakkers... :(

Det jeg lurer på er om noen har vært borti dette selv? Eller om det er noen som kan komme med noe tips til hva annet man kan prøve for å stabilisere magen. Biola har han fått, men uansett hva vi har prøvd føler jeg at det er noen gode dager og noen dårlige - til tross for at han har fått den samme maten alle dagene.

Dette ble et temmelig langt innlegg ser jeg; men da har dere som evt. kan hjelpe og komme med tips, et lite innblikk i hvilken mat han får til daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... er ikke godt å si. Hermes har også hatt en del problemer, men er super på V&H og annet rått. Her virker det jo som dere har prøvd veldig mye.

På kort sikt har vi hatt gode erfaringer med overkokte gulrøtter for å binde magen. Han reagerer stort sett når han får i seg noe tørrfor, uansett hva det er (har begynt å reagere på Orijen også, så kan ikke bare være hvete/mais som er problemet). Men på kun V&H er han super. Vi gir den uten fisk. Har lurt på om det er fisk han har reagerte på tidligere.

Kan dessverre ikke hjelpe mer. Vi fikk mange gode tips fra tulip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte kanskje at magen trengte tid på å tilvenne seg den rå maten - men en tilvenning på 7 måneder syntes jeg høres litt voldsomt ut. Jeg klarer ikke helt å se at det kan være noe allergi eller intoleranse heller. I og med at han kan gå på samme fòr i 1 uke uten problemer, også kommer det plutselig 2 dager med full diarè. Så er alt bra igjen.... Merkelige greier!

Tenkte jeg skulle gå til innkjøp av fiskeboller og ris i morgen, og se hvordan han reagerer på det. Skal også til veterinæren på tirsdag, så da kan vi ta opp problemstillingen :)

Men setter alltid pris på å få tips fra andre som har noe kunnskap eller erfaring innenfor feltet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veldig kjent ut, staffemage kaller jeg det... Og det er ofte stress som gjør det, siden avføringen er fast om morgenen når hunden har sovet.

Det jeg ville prøvd først er mager mat, dvs voh sprint, og kjøtt/ben uten fett. Overkokte gulrøtter til hvert måltid, kutt andre grønnsaker og olje for en stund. Gi gjerne mager hvit fisk, men ikke laks/ørret. Mage hunder synes Orijen red er for mektig pga bisonkjøttet, prøv 6 fishes istedet om du vil. Gi tørrt og rått i hvert sitt måltid, ikke sammen. Vær forsiktig og gnien med tyggesaker, ikke gi hudben det hele tatt.

Du sier han har slitt med stress, hvordan uttartet det seg, og hvordan har dere forbedret det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie har veldig løs mage. Hun går helt greit på Apetitt sitt tørrfor, og om vi blander inn kattemat eller noe hundepølse i det. Om hun plutselig får noe annet oppi maten sin så blir hun dårlig. Om jeg bruker mye godbiter av et slag, så blir hun også dårlig. Så jeg må være veldig streng med hva hun kan få, ikke få for mye godbiter osv. Kan det være godbiter han reagerer på?

Ellers så ville jeg testet ut tulip sine tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veldig kjent ut, staffemage kaller jeg det... Og det er ofte stress som gjør det, siden avføringen er fast om morgenen når hunden har sovet.

Det jeg ville prøvd først er mager mat, dvs voh sprint, og kjøtt/ben uten fett. Overkokte gulrøtter til hvert måltid, kutt andre grønnsaker og olje for en stund. Gi gjerne mager hvit fisk, men ikke laks/ørret. Mage hunder synes Orijen red er for mektig pga bisonkjøttet, prøv 6 fishes istedet om du vil. Gi tørrt og rått i hvert sitt måltid, ikke sammen. Vær forsiktig og gnien med tyggesaker, ikke gi hudben det hele tatt.

Du sier han har slitt med stress, hvordan uttartet det seg, og hvordan har dere forbedret det?

Det høres kjent ut, Tuva kan få løs mage på tur (ikke ellers) for da er det om å gjøre å utforke hver ***** milimeter av den skogen på kortest mulig tid, dvs hu stresser. Trym har så og si aldri løs mage, men stress finnes ikke i den kroppen :) Så det henger nok sammen ja :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birk hadde en kraftig infeksjon i tarmene og etter det tålte han svært lite av mat i periode.

Det som fungerte på han var Pro Plan med lam og ris, tyggebein fikk han kun i svært små doser.

Fiskekaker blandet med litt frolic som godbiter.

I veldig dårlige perioder fikk han kokt gulerot og hvit fisk blandet i maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veldig kjent ut, staffemage kaller jeg det... Og det er ofte stress som gjør det, siden avføringen er fast om morgenen når hunden har sovet.

Det jeg ville prøvd først er mager mat, dvs voh sprint, og kjøtt/ben uten fett. Overkokte gulrøtter til hvert måltid, kutt andre grønnsaker og olje for en stund. Gi gjerne mager hvit fisk, men ikke laks/ørret. Mage hunder synes Orijen red er for mektig pga bisonkjøttet, prøv 6 fishes istedet om du vil. Gi tørrt og rått i hvert sitt måltid, ikke sammen. Vær forsiktig og gnien med tyggesaker, ikke gi hudben det hele tatt.

Du sier han har slitt med stress, hvordan uttartet det seg, og hvordan har dere forbedret det?

Her var det mye tips, tusen takk! :)

Når du sier overkokte gulrøtter til hvert måltid - må jeg koke dem til hvert måltid også, eller holder det å overkoke mye samtidig også porsjonere ved å sette i kjøleskap og evt. frys?

Jeg har bestilt Orijen Adult, vet ikke hvordan det fungerer. Men vi prøver :)

Når du nevner hudbein, tenker du da på de vanlige pressede beina med oksehud + okseører osv? Hva med oksemuskel?

Stresset til Casper utartet seg da jeg gjorde en feil ved å la ham få styre og herje på med valper og alle slags hunder i evigheter som valp. Vi fant alltid på noe, og han var med på absolutt alt. Han er fortsatt litt stresset når vi er ute og leker med andre hunder, eller går tur og han ikke får hilse. Han kan også stresse litt når vi drar på besøk og det er mye folk - da finner han ikke roen før etter altfor lang tid.

Vi prøvde det meste for å roe han ned, men da han etterhvert gikk inn et modus hvor han ikke klarte å konsentrere seg om oss - fant vi ut at vi måtte ta i bruk båndet i stuen. Det er den metoden som har fått han til å stresse ned og roe seg - han måtte bli tvunget til å være i ro. Det er også den metoden vi har tatt i bruk når vi er på besøk og han begynner å stresse. Men vi trenger nå som oftest ikke å ta i bruk båndet - så stresset har minket betraktelig! :)

Blondie har veldig løs mage. Hun går helt greit på Apetitt sitt tørrfor, og om vi blander inn kattemat eller noe hundepølse i det. Om hun plutselig får noe annet oppi maten sin så blir hun dårlig. Om jeg bruker mye godbiter av et slag, så blir hun også dårlig. Så jeg må være veldig streng med hva hun kan få, ikke få for mye godbiter osv. Kan det være godbiter han reagerer på?

Ellers så ville jeg testet ut tulip sine tips.

Nå har han fått kyllingvinger som ekstra god belønning, og Orijen tørrfòr biter som vanlige godbiter.

Så vi har ikke hatt så mye pølser, fiskekaker, kjøttpudding og slikt i "dietten" siden du hadde han på utstilling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjerne koke opp masse gulrot og fordele i porsjoner, ikkeno prob det. Kokt holder den seg ca 4 dager i kjøleskap. Beregn ca en gulerot pr måltid. Så lenge gulrota er overkost og most blir det bra vettu ;)

Jeg mente i hovedsak de pressede hudbena ja, ører kan du gi biter av, men ikke et helt et nei.

Sover han skikkelig på ettermiddagen? Når dere er hjemme altså, eller ligger han bare og døser, klar for action? Nå er han gammel nok til å sykles/jogges med, så jeg ville satset på å få han fysisk sliten etpar ganger i uka, og mentalt sliten motsatte dager. Alene, dvs ikke med andre hunder og folk. Selv om han skal ha rolige dager innimellom er det viktig at han får brukt kroppen sin skikkelig også, og få "skylt" ut gammelt adrenalin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han sover skikkelig når vi er hjemme på ettermiddagen... Men jeg merker det fort hvis han ikke har fått minst en lang tur eller skikkelig hjernetrim for dagen - da blir han rastløs og urolig. Men han er alltid klar for action! :)

Men ja, man skal ikke se bort i fra at en del av denne løse magen skyldes fortsatt stress.... Fysj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mest pga stress håper dere finner ut noe han fungerer bra på.Har holdt på sånn som dere siden juni jeg også til mi med forskjellig mat,diverse ting som er bra for magen.Bra noen dager så diare gjenn.

Prøvde også spesial mat fra dyrlegen for hunder med dårlig mage uten resultat.Det var ikke så rart egentlig for var tok skikkelig allergi utredning for noen uker siden.

Er da allergisk mot det meste men,tåler nå ris og fisk;).Går på allrgi mat de neste 8 ukene nå så får vi se.Enda ikke bra i magen da var dårlig gjenn i dag.Styr med dette gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...