Gå til innhold
Hundesonen.no

Farger og gemytt


Emilie
 Share

Recommended Posts

Ja, er det noen farger og type atferdsmønster som henger sammen? Noen raser har jo ikke lov til å kombinere den ene eller den andre fargen, men så er det jo noen raser hvor man kan blande i vei. Er det likevel et spesielt type gemytt som representerer fargen hos individet og omvendt, eller er det ett fett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På DS blander vi ikke fargene i Norge, så dette blir muligens litt på siden av det du spør om.

DS har fire fargevarianter; sort, hvit, salt/pepper og sort/sølv. I utgangspunktet den samme hunden bare i forskjellige farger. Likevel ser man forskjeller på fargene ved MH, og sort er mer aktiv og mer klovn enn de andre fargene. Men hvorfor det er sånn aner jeg ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På DS blander vi ikke fargene i Norge, så dette blir muligens litt på siden av det du spør om.

DS har fire fargevarianter; sort, hvit, salt/pepper og sort/sølv. I utgangspunktet den samme hunden bare i forskjellige farger. Likevel ser man forskjeller på fargene ved MH, og sort er mer aktiv og mer klovn enn de andre fargene. Men hvorfor det er sånn aner jeg ikke..

Det er interessant det også. Lurte i grunnen på begge deler :)

Nei det er ingen forsjell.

De forsjellene som er går på linjer og ikke farge.

Ja, forskjeller mellom linjene er jo ganske vanlig, det er jo ikke noe nytt. Så begynte jeg å lure på dette med farger fordi jeg i det siste, har blitt fortalt at individer innen en og samme rase, ofte har veldig ulikt gemytt - og at dette går på fargen. Derfor begynte jeg å undre. Det er jo for så vidt ikke noe nytt for meg, at røde (ensfargede) cockere ofte er hakket skarpere enn flerfargede cockere (og det har jeg ikke bare hørt, men også erfart, selv om jeg ikke kan gi noen vitenskapelig begrunnelse for det, eller vite at det faktisk er representativt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, forskjeller mellom linjene er jo ganske vanlig, det er jo ikke noe nytt. Så begynte jeg å lure på dette med farger fordi jeg i det siste, har blitt fortalt at individer innen en og samme rase, ofte har veldig ulikt gemytt - og at dette går på fargen. Derfor begynte jeg å undre.

Kom litt uklart fram, men da snakker jeg om min rase. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men feks røde cockere har jo (hatt) ord på seg for å være skikkelig drittbikkjer, det nok heller fordi de linjene det dårlige gemyttet kommer fra har en overvekt av røde bikkjer. Hadde man plutselig fått en rød cocker i fra en svart linje hadde ikke den vært dårligere mentalt på grunn av fargen. Er vel derfor man får så tydelige skiller på de rasene der man ikke fargeblander , fordi man aldri blander linjer med ulik farge.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men feks røde cockere har jo (hatt) ord på seg for å være skikkelig drittbikkjer, det nok heller fordi de linjene det dårlige gemyttet kommer fra har en overvekt av røde bikkjer. Hadde man plutselig fått en rød cocker i fra en svart linje hadde ikke den vært dårligere mentalt på grunn av fargen. Er vel derfor man får så tydelige skiller på de rasene der man ikke fargeblander , fordi man aldri blander linjer med ulik farge.

Joda, jeg aner jo ikke hvorvidt man mikser og trikser med farger hos cockere. Trodde bare det at rød og hvit farge ofte forekom i samme kull som rød, men at det fortsatt var de røde som representerte trøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men feks røde cockere har jo (hatt) ord på seg for å være skikkelig drittbikkjer, det nok heller fordi de linjene det dårlige gemyttet kommer fra har en overvekt av røde bikkjer. Hadde man plutselig fått en rød cocker i fra en svart linje hadde ikke den vært dårligere mentalt på grunn av fargen. Er vel derfor man får så tydelige skiller på de rasene der man ikke fargeblander , fordi man aldri blander linjer med ulik farge.

På DS er fargeblanding tillatt i land som ikke er tilknyttet ISPU, så Smula her er en av mange hunder med flere farger i stamtalva si. Likevel ser vi forskjeller på fargene på DS..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg vet dette helt sikkert, har jeg en gang hørt at på røde cockere er problemet at alle stammer fra en liten knippe drittbikkjer og det ikke er lov å blande inn andre farger..Dette er bare noe jeg har hørt altså, ikke ta det for god fisk.

Min i de fleste raser vil det jo - uansett regler - være slik at hvis man avler for farge så bruker man en spesiel type linjer. Jeg tror nok det er der det ligger. Enkelte mener jo at det er mentale forskjeller på terv og svarting, men jeg tror aldri jeg har hørt noen påstå at terv født i svartingkull er anderledes mentalt enn de svarte kullsøsknene. Eller strengt tatt skulle det ikke forundre meg om noen mener det, men jeg har aldri hørt noen si det..

Ellers så er det jo en etabler sannhet at røde hester ikke traver, er de gjennomgående hvite (hvit bliss og hvite baksokker) er de fornuftige, har de for høye sokker eller fire hvite sokker er det bare å skyte med en gang etc...Mye rart om farger ute å går.

Blir vel som hos mennesker, hvor de blonde er snille og dumme, de mørke er smarte og slemme og de rødhårede er hissigpropper... Bare myter...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel, hos noen raser der man bevisst avler farger (feks blue merle/harlekin - blant annet i min rase, pyrren, og hos bc med spesielle farger - synes også det er horribelt at man betaler mer for en blue merle bc kontra sort/hvit), at man ikke er så kritisk på avlsdyrene i forhold til gemytt, helse og eksteriør iom fargen selger "som varmt hvetebrød".

Gjør man dette over tid, dvs avler på farger og "glemmer" feks gemytt, vil jeg tro disse linjene til syvende og sist får et nettopp dårligere gemytt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte mener jo at det er mentale forskjeller på terv og svarting, men jeg tror aldri jeg har hørt noen påstå at terv født i svartingkull er anderledes mentalt enn de svarte kullsøsknene. Eller strengt tatt skulle det ikke forundre meg om noen mener det, men jeg har aldri hørt noen si det..

Joda, det blir sagt at terver født i svartingkull er mer enn søsknene sine, akkurat som at det blir påstatt at terv født i mallekull er mer terv enn malle i gemyttet. For meg så kræsjer det skikkelig med påstanden om at mentalitet er arvelig, jeg ser ikke helt at en rød eller grå groenendael skal være så mye mer anderledes mentalt enn søsknene sine utover de normale variasjonene man har i et kull, bare fordi den har en annen farge enn søsknene sine.

Ang røde cockere, så jo, på cockeren er (eller var ihvertfall) det vanlig å fargeavle. Flerfargede blir stort sett ikke parret med ensfargede, fordi det fører til feilfarging. Det vanlige har vært å parre rød med rød for å få røde valper (hvilket ikke er så vanlig lenger, siden røde cockere har et dårligere rykte enn resten av dem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det blir sagt at terver født i svartingkull er mer enn søsknene sine, akkurat som at det blir påstatt at terv født i mallekull er mer terv enn malle i gemyttet. For meg så kræsjer det skikkelig med påstanden om at mentalitet er arvelig, jeg ser ikke helt at en rød eller grå groenendael skal være så mye mer anderledes mentalt enn søsknene sine utover de normale variasjonene man har i et kull, bare fordi den har en annen farge enn søsknene sine.

*flir* Det ante meg...Jeg har bare aldri hørt noen påstå det, men jeg regnet vel med at noen kloke hoder mente det ja..

Kjekt å vite at heftigheten til mallen ligger i den korte pelsen og blir borte jo lengre pels de har*ler*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poe om vnget er vel, hos noen raser der man bevisst avler farger (feks blue merle/harlekin - blant annet i min rase, pyrren, og hos bc med spesielle farger - synes også det er horribelt at man betaler mer for en blue merle bc kontra sort/hvit), at man ikke er så kritisk på avlsdyrene i forhold til gemytt, helse og eksteriør iom fargen selger "som varmt hvetebrød".

Gjør man dette over tid, dvs avler på farger og "glemmer" feks gemytt, vil jeg tro disse linjene til syvende og sist får et nettopp dårligere gemytt.

Den eneste rasen med harlekin er da GD, selv om det er to-tre til som kaller merle for harlekin...

Og på GD avles det på farge så det synger etter, men gemyttet er viktigere enn helsa (for å sette ting litt på spissen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste rasen med harlekin er da GD, selv om det er to-tre til som kaller merle for harlekin...

Og på GD avles det på farge så det synger etter, men gemyttet er viktigere enn helsa (for å sette ting litt på spissen).

Hos pyrren kalles fargen harlekin, det spørs hvilke rasestandarder du leser. I den norske står det blue merle, i den franske (som også er rasens hjemland står det harlekin (eller arlequin, om du vil :P )).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos pyrren kalles fargen harlekin, det spørs hvilke rasestandarder du leser. I den norske står det blue merle, i den franske (som også er rasens hjemland står det harlekin (eller arlequin, om du vil :P )).

Som jeg sier, det er noen som kaller det harlekin selv om det er merle. Men harlekin er faktisk sort/hvitt, ikke grå/sort.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel som hos mennesker, hvor de blonde er snille og dumme, de mørke er smarte og slemme og de rødhårede er hissigpropper... Bare myter...

Er det nå egentlig myter?

Det er et ganske sammensatt fenomen, og det er blant annet bevist at kvinner med rødt hår har høyere smerteterskel enn deres blonde og mørkhårede medsøstre.

Det er også forskjell på hvordan rødhårede og andre reagerer på forskjellige typer sedering i forbindelse med medisinske inngrep..

Det ER forskjell på mennesker, hårfarge er en av flere ting som er forårsaket av en gitt forandring.

Joda, det blir sagt at terver født i svartingkull er mer enn søsknene sine, akkurat som at det blir påstatt at terv født i mallekull er mer terv enn malle i gemyttet. For meg så kræsjer det skikkelig med påstanden om at mentalitet er arvelig, jeg ser ikke helt at en rød eller grå groenendael skal være så mye mer anderledes mentalt enn søsknene sine utover de normale variasjonene man har i et kull, bare fordi den har en annen farge enn søsknene sine.

Hva legger du i begrepet arv?

Dersom det er stor forskjell på individer i samme kull gitt at de har identiske oppvekstvilkår er dette helt klart noe som tyder på at det er arvelig.

Men så er det ikke så enkelt at alt nedarves direkte fra foreldre til barn..

Schäferhunden har eksempelvis lav arvelighet av HD, men fortsatt er det en veldig stor andel av de som har HD.

Mens raser med høy arvelighet av HD gjerne har ganske lite av det.

Arv er svært sammensatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste rasen med harlekin er da GD, selv om det er to-tre til som kaller merle for harlekin...

Og på GD avles det på farge så det synger etter, men gemyttet er viktigere enn helsa (for å sette ting litt på spissen).

Jeg har hørt de blå skal være roligere en resten. Ligger det noe i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt de blå skal være roligere en resten. Ligger det noe i det?

Jeg har også det, og det at de harlekinfargede og de svarte er tøffere og de gule er mer pinglete. Ikke at jeg vet om det stemmer. (Og jeg vet heller ikke hvilke fargekombinasjoner som er tillatt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...