Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få hunden til å trives i trangere bur


KarpeSkrotum
 Share

Recommended Posts

Nei, men i bilen er det ikke andre alternativer, ikke sant? Og det er vel ikke slik at hundene dine helst skulle sluppet å kjøre bil?

nei de vil jo være med på det jeg skal på, så da må de ligge i bur.

Jeg har en buroman som kunne trøkt seg inn i alt hun klarer - fortsatt har jeg et dobbelt så stort bur som hun trenger for å ligge godt i alle retninger ;)

edit:

om dere hadde sett hvordan hun enkelte ganger får nærmest panikk fordi hun ikke kommer inn i buret,eller fordi hun leter etter noe burlignende, så får man fort lyst til å slutte å bruke at all. Jeg får iallefall vondt langt inni meg når jeg ser hun slik.

Endret av AnetteH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hva med å krympe hunden i vaskemaskinen, så buret blir større i forhold?

Hahaha, jeg er rimelig sikker på at dette er rein, skjær kødd!

Løsningen er jo ganske enkel. Buret du trenger har du jo allerede (regner jeg med). Gjør som meg når jeg vil ha hundene unna, jeg putter dem i stekeovnen. Der har du forsterkede vegger, vindu til å

Hun hadde tilbudt det som en øvelse, fordi hun er en hund som gjør sitt ytterste for å prøve å forstå hva jeg ønsker, og føye seg etter det. Det betyr ikke at hun hadde trivdes der, hun hadde bare trodd det var det jeg ønsket, og slått seg til ro med det.

Her tar du nok feil. Hunden gjør det for at det lønner seg for den, ikke for å tilfredsstille deg - det er hele poenget med forsterkeren. Den gjør det for å tilfredsstille seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar du nok feil. Hunden gjør det for at det lønner seg for den, ikke for å tilfredsstille deg - det er hele poenget med forsterkeren. Den gjør det for å tilfredsstille seg selv.

Ja vel, så mener du det. Jeg hadde ikke trengt å belønne med godbit, hun blir strålende fornøyd med gode ord. Om du vil diskutere dette står du fri til å opprette en ny tråd, eller sende meg en PM.

Du svarte meg ikke på spørsmålet mitt. Hvorfor lurer du på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men du svarer ikke på hva jeg spurte om, der er det ikke snakk om å akseptere, men å velge. La oss si du har 2 bilbur og der Hermes har erfart begge. Det lille buret uten store forsterkningen (som du har idag) og det ennå mindre buret, men der det blir ofte forsterket. Jeg vil tro den velger det den foretrekker/syns er triveligst for den - så plassen er kanskje ikke såå betydningsfullt for trivsel, men at det er totalpakken som betyr noe?

Du kan alltid forsterke atferd, og "trivsel" er kun noe vi mennesker tillegger atferden. Etymologisk handler dette til syvende sist om vilje og uvilje. Vi kan snu uvilje til vilje gjennom forsterkning. Og jeg tror du kan putte en hund i et bur den så vidt kommer seg inn og ut av, og får den til å "ville" det, gjennom forsterkning.

Jeg tror vi kunne gjort akkurat det samme med mennesker. Er ikke dermed sagt at det er riktig å gjøre det.

Ingen andre alternativer i bilen nei, og dermed så har de lært seg å akseptere det. Det betyr ikke at de liker det, selv om de slapper av der.

Nja, hva blir da egentlig forskjellen på "liker" og "aksepterer" her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lurer du på det?

Fordi jeg vil vite hvor du har fått denne problemstillingen fra, så jeg kan svare på best mulig måte. Hva jeg mener er ganske klart, og jeg legger gjerne frem argumenter om det har en hensikt. Men om denne tråden er laget for å provosere, har jeg ingen intensjoner om å bli revet med. Du vet godt hvordan burdiskusjoner har en tendens til å utvikle seg her inne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan alltid forsterke atferd, og "trivsel" er kun noe vi mennesker tillegger atferden.

Da er det vel ikke noe som heter for mistrivsel heller sånn sett.

Er det da mer riktig å velge et lite bur som du sier du har, kontra et mindre der man forsterker mye og der hunden velger det istedet ... er det du, jeg eller andre som skal definere hva som er 'ikke riktig å gjøre' av de 2 tingene. Joda, hunden har sikkert valgt buret som er størst hvis man hadde forsterket likt, men hva er mest 'riktig' som i eksemplet ... for hundens del og ikke hva vi mennesker mener om hundens behov for plass. Poenget er når den kan velge selv - det er vel det nærmeste 'trivsel' vi kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man manipulere hunden til å velge det minste buret, når man vet at det ville vært bedre for den å ligge i det større? Som Hermes sier kunne vi antageligvis gjort det samme med mennesker. Man kan overbevise andre individer om mye når man virkelig går inn for det. Men det er allikevel ikke riktig av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel ikke noe som heter for mistrivsel heller sånn sett.

Er det da mer riktig å velge et lite bur som du sier du har, kontra et mindre der man forsterker mye og der hunden velger det istedet ... er det du, jeg eller andre som skal definere hva som er 'ikke riktig å gjøre' av de 2 tingene. Joda, hunden har sikkert valgt buret som er størst hvis man hadde forsterket likt, men hva er mest 'riktig' som i eksemplet ... for hundens del og ikke hva vi mennesker mener om hundens behov for plass. Poenget er når den kan velge selv - det er vel det nærmeste 'trivsel' vi kommer?

Haha! Dette er bare lattelig!

Det beste hadde vært om folk nå bare lar være å svare i denne tråden, da dette kun er tull for å provosere. Vi har nok burdiskusjoner man lett kan søke opp om man er interessert i ulike meninger.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss en hund ikke kan snu seg eller strekke på føttene så sier det seg selv at det ikke er behagelig over tid. Men det er sikkert ikke noe problem og lære den og gå inn i det og til og med få den til og glede seg på og få gå inn i buret. Den kunne sikkert ligget der lenge stille også, fordi slik er mange hunder. De har lært at her ligger vi når vi får beskjed om det. Så, og ta det som en øvelse, det tror jeg hunden kunne likt, men og ligge i et slikt bur over tid, kommer den ikke til og like fordi den ikke får strekt ut føttene eller satt igang blodsirkulasjonen litt om det skulle være nødvendig. Men den kunne nok akseptert det og sett tilsynelatende avslappet ut.. Og det og putte hunden i et FOR LITE bur det er ikke greit på noen som helst måte utover et KORT tidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe man liker er noe man velger av egen vilje. Dersom man velger det bort om man har muligheten så vil jeg ikke si at man liker det.

Jeg syns dette blir litt rart. Jeg tror knapt vi mennesker har denne frie viljen ("valg av egen vilje" - hva er egentlig "egen vilje"?), og hundene våre har det neppe. Hundene har helt klart en vilje, akkurat som oss, og de er bevisst sin vilje, akkurat som oss; men den viljen blir påvirket av deres omgivelser, akkurat som oss. Hundens vilje kan manipuleres, akkurat som menneskets vilje også kan manipuleres (eks. godteriet ved kassen i matbutikken, som står der av en strategisk grunn).

For å snu litt om på dette. Du sier at hundene dine slapper av i bur. Min hund må "trives" for å slappe av. Han er en oppmerksom hund, og slapper dermed ikke av hvor som helst. Men han slapper av i et lite bilbur, så sant kjøreturen ikke er lang (vi har hverken bil eller bilbur selv, så han har kun vært i bilbur når han har sittet på med mine foreldre, og det buret er en liten terrier sitt). Altså, når du sier at dine hunder slapper av i bur i bilen, så syns jeg nesten du må forutsette at de trives med det. At trivsel kun kan være "et valg av egen vilje" syns jeg blir litt illusorisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste hadde vært om folk nå bare lar være å svare i denne tråden, da dette kun er tull for å provosere. Vi har nok burdiskusjoner man lett kan søke opp om man er interessert i ulike meninger.

Det må da kunne gå an å diskutere uten å moralisere? Så vidt jeg skjønner dette, så er det først og fremst en hypotetisk diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Dette er bare lattelig!

Det beste hadde vært om folk nå bare lar være å svare i denne tråden, da dette kun er tull for å provosere. Vi har nok burdiskusjoner man lett kan søke opp om man er interessert i ulike meninger.

Ler du av meg?

Du har vel stilt spørsmål som det er xxx ganger blitt stilt om du også. Mener du de bør la være å svare deg?

Les første post en gang til og søk og se om du finner et slikt spørsmål stilt tidligere. Vennligst hold deg unna tråd hvis du skal komme med slik OT som bryter retningslinjer så klart.

Og det og putte hunden i et FOR LITE bur det er ikke greit på noen som helst måte utover et KORT tidsrom.

Det er vel essensen i hva det spørres om - hva er FOR LITE. Hvor er grensen og der det 'ikke trives'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ler du av meg?

Du har vel stilt spørsmål som det er xxx ganger blitt stilt om du også. Mener du de bør la være å svare deg?

Les første post en gang til og søk og se om du finner et slikt spørsmål stilt tidligere. Vennligst hold deg unna tråd hvis du skal komme med slik OT som bryter retningslinjer så klart.

Det er vel essensen i hva det spørres om - hva er FOR LITE. Hvor er grensen og der det 'ikke trives'?

Jeg ler i alle fall litt.

Hva er poenget med en sånn diskusjon? Hva vil du bruke svarene til? Det er da ingen poeng i å finne grensen for når den ikke trives.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel essensen i hva det spørres om - hva er FOR LITE. Hvor er grensen og der det 'ikke trives'?

Hvis vi ser bort ifra forutsetningen om at hundebur er noe vi skal bruke (noe jeg er uenig i): Hunden skal kunne stå oppreist, snu seg, og strekke seg. Alt som er mindre enn dette, er for lite.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ler du av meg?

Du har vel stilt spørsmål som det er xxx ganger blitt stilt om du også. Mener du de bør la være å svare deg?

Les første post en gang til og søk og se om du finner et slikt spørsmål stilt tidligere. Vennligst hold deg unna tråd hvis du skal komme med slik OT som bryter retningslinjer så klart.

Det er vel essensen i hva det spørres om - hva er FOR LITE. Hvor er grensen og der det 'ikke trives'?

Grensen går IALLEFALL når det fysisk går ut over hunden, uansett om den ser ut til og like det eller ikke.

Og til de som snakker om vilje og at hunden velger og gå inn.. Altså, om hunden går inn frivillig så er det vell helst fordi den vet den får noe godt. Den vet jo ikke hvor lenge den skal sitte der.. Hunder setter gjerne ikke ting i perspektiv slik vi mennesker kan..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi ser bort ifra forutsetningen om at hundebur er noe vi skal bruke (noe jeg er uenig i): Hunden skal kunne stå oppreist, snu seg, og strekke seg. Alt som er mindre enn dette, er for lite.

Ikke for å være moralist nå, men sa du ikke selv at du bruker bur i bil som ikke tilfredsstiller disse kravene? Man MÅ svært sjelden ha med hund i bil og man må ikke ha en så liten bil at disse kravene ikke blir tilfredsstilt.

Joda, man kan argumentere med at hunden jo får bli med til aktiviteter og andre ting den har en stor fordel av, men da er man igjen tilbake til det med om det lønner seg for hunden eller ikke. Valg av hundebur-størrelse som i eksempel jeg ga deg valgte jo hunden selv bur, mens for biltur til det uvisse for hunden er jo noe eier og ikke hund velger.(da må den ta til takke med buret som er der uansett størrelse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen, det ER en interessant problemstilling - og sikkert noe mange faktisk vurdere på alvor...

Jeg tror at hunder flest bare resignerer i bur og helt enkelt bare aksepterer tingenes tilstand. Bare se på de hundene som fraktes til markeder i østen - 10 stykker i et 4'er bur, liksom - oppe på hverandre og fyller ut til hvert hjørne av buret.

De ligger da stille? Ikke sloss, biter eller gjør annet enn å bare fungere som sill i en tønne, liksom.

Har de akseptert det? Tja, det kan man jo kalle det. Resignere eller gi opp ville jeg si. Men kanskje ikke TRIVES, da.

Susanne

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være moralist nå, men sa du ikke selv at du bruker bur i bil som ikke tilfredsstiller disse kravene?

Jeg har, som jeg også har skrevet, hverken bil eller bilbur selv. Men det har skjedd at han er ligget i et bur som ikke tilfredsstiller disse kravene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor i alle dager vil man ha minst mulig bur om natten? Om man absolutt skal ha hunden i bur om natten, om det er mangel på plass, så er det jo bedre å bare "valpesikre" endel av boligen.

I bil kan jeg forstå at man ikke alltid har plass til et stort bur, samt at et for stort bur kan være mindre sikkert. Men bilbur er liksom en egen diskusjon for seg selv.

På den annen side så vet jeg om hunder som velger mindre senger, ikke vet jeg hvorfor..

n533583992_2441330_374409.jpg

Men på den annen side, så har jo munsterlanderen i den brune senga plass rundt seg, og muligheten til å flytte seg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • De fant vel SM hos det meste av småraser i Finland (og i Nederland, der mener jeg de droppa hele prosjektet fordi de ikke fant noen raser som var "gode nok" for en utkrysning). Men såvidt jeg har skjønt er SM multigenetisk, sånn at det uansett vil være positivt å få inn nytt avlsmateriale. En ny hund ligger uansett litt frem i tid for min del (forhåpentligvis, det blir ikke så lenge hun jeg har nå fortsatt er her), så dra krysser jeg fingrene for at de er kommer litt videre mtp. helse  
    • «Rette tidspunkt» eksisterer nesten aldri. Det er alltid gode grunner til å gjøre noe og til å la være. Å skaffe en hund kommer til å være kjempeslitsom, utrolig artig, lærerik, givende og en utfordring for deg som person og dere som par. Dere har gjort de refleksjonene og ønsker å legge til rette livsstilen deres. Det kommer uansett til å dukke opp et eller annet, stort eller lite man aldri kan forberede seg på. Det er sånn livet er. Jeg kommer selv fra en ikke-hundeglad familie og fikk høre det samme selv helt frem til jeg var 30. ikke la ypotetiske fremtidige sydenturer, studier i utlandet eller «hva om dere slår opp» stanse dere fra å gjøre noe som helst.    hilsen nylig hundeeier som er superstolt over sitt valg 👏
    • Den blandingen kunne jeg nok også ha sett for meg om jeg skulle hatt litt mindre hund, om det ble gjort riktig fra et sånt prosjekt, men leste at SM ligger til engelsk cocker også fant man ut siden denne innkryssingen er testet i Finland? Ellers kan jeg ikke svare på det du spør om.
    • Har fått høre at vi er unge og "binder" oss fast ved å gå til anskaffelse av hund. Så klart blir en mer stengt. Men vi har ikke behov for å reise masse, og dit vi reiser kan vi jo ta med hunden. Både jeg og samboeren min er veldig hjemmekjære, og reiser for det meste innenlands, med unntak en Danmarkstur i året. Vi har jo allerede katt, så da blir vi vel "stengt" på grunn av den også da...🤷‍♀️
    • Nei, du kan nok ikke få championat (med mindre de registreres som renraset slik det er snakk om over), men du kan få mellomtitler vet jeg ihvertfall.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...